Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-01@05:20:13 GMT

خبری خوش برای افرادی که قبلا کرونا گرفته اند!

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۷۹۴۴۰

خبری خوش برای افرادی که قبلا کرونا گرفته اند!

مطالعه‌ای که به تازگی دانشمندان کالج سلطنتی انگلیس انجام داده‌اند، نشان می‌دهد یک دوز واکسن کرونا می‌تواند بهبودیافتگان کرونایی را در برابر انواع ویروس کرونا محافظت کند.

به گزارش برنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، مطالعات نشان می‌دهد یک دوز واکسن باعث افزایش محافظت در برابر ویروس کرونا می‌شود، اما تنها در کسانی که قبلا به این ویروس مبتلا شده باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کسانی که قبلا آلوده نشده‌اند و تاکنون فقط یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند، پاسخ ایمنی به انواع جهش یافته ویروس کرونا به مراتب کمتر است.

این یافته‌ها که در مجله ساینس منتشر شده است و به سرپرستی محققان کالج سلطنتی لندن انجام شده، نشان می‌دهد پاسخ‌های ایمنی کادر درمان در بیمارستان‌های انگلیس به اولین دوز واکسن متفاوت بوده است. آن‌ها دریافتند افرادی که قبلا عفونت خفیف یا بدون علامت داشتند، پس از دریافت یک دوز واکسن mRNA، ایمنی آن‌ها به طور قابل توجهی در برابر انواع ویروس به ویژه گونه آفریقای جنوبی آن افزایش یافته است، این در حالی است که در کسانی که قبلا به ویروس کرونا مبتلا نشده بودند، پاسخ ایمنی پس از دوز اول کمتر بود و به طور بالقوه آن‌ها در معرض خطر انواع مختلف قرار داشتند.

پروفسور رزماری بایتون، استاد ایمونولوژی و داروی تنفسی در کالج سلطنتی لندن که رهبری این تحقیق را بر عهده داشت، گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد افرادی که اولین دوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند و قبلا به کووید-۱۹ آلوده نشده‌اند، به طور کامل در برابر انواع نگران کننده در گردش محافظت نمی‌شوند. این مطالعه اهمیت دریافت دوز‌های دوم واکسن برای محافظت بیشتر را برجسته می‌کند.

نمونه‌های خون از نظر وجود و سطح ایمنی در برابر سویه اصلی سارس-کوو ۲ و همچنین انواع هندی و آفریقای جنوبی نگران کننده بودند. محققان همراه با آنتی‌بادی‌ها، پروتئین‌های Y شکل را نیز که به ویروس چسبیده و به انسداد یا خنثی کردن تهدید کمک می‌کنند، مورد بررسی و مطالعه قرار دادند. آن‌ها بر روی دو نوع گلبول سفید خون متمرکز شدند: سلول‌های B که ویروس را به یاد می‌آورند و سلول‌های T که به حافظه سلول B کمک می‌کنند که سلول‌های آلوده به ویروس کرونا را شناسایی و از بین ببرند.

آن‌ها دریافتند پس از اولین دوز واکسن، عفونت قبلی با یک سلول T تقویت شده، سلول B و پاسخ آنتی بادی خنثی کننده همراه است که می‌تواند محافظت موثری در برابر سارس-کوو ۲ و همچنین انواع جهش یافته ویروس ایجاد کند؛ با این حال در افراد فاقد عفونت قبلی به سارس-کوو ۲ یک دوز واکسن منجر به کاهش سطح آنتی بادی‌های خنثی کننده علیه ویروس و انواع مختلف آن شد و به طور بالقوه آن‌ها را در معرض عفونت قرار داد و اهمیت دوز دوم واکسن را برجسته کرد.

این تیم دو نوع نگرانی را مورد بررسی قرار داد، با این حال آن‌ها فکر می‌کنند این احتمال وجود دارد که یافته‌ها در سایر انواع در گردش مانند گونه برزیلی و هندی نیز صادق باشد.

هنوز دقیقا مشخص نیست که چه میزان محافظت توسط سلول‌های T ارائه می‌شود. نکته جالب این است جهش در انواع ویروس در اینجا منجر به ایمنی سلول T می‌شود که بسته به تفاوت ژنتیکی بین افراد می‌تواند در مقایسه با سویه اصلی کاهش یافته، تقویت شده و یا بدون تغییر باقی بماند.

پروفسور بوتون اظهار کرد: داده‌های ما نشان می‌دهد عفونت طبیعی به تنهایی ممکن است ایمنی کافی در برابر انواع مختلف را ایجاد نکند. احتمالا تقویت با یک دوز واکسن در افراد مبتلا به عفونت قبلی وجود دارد. با ادامه ظهور انواع جدید، پیگیری سریع گسترش جهانی واکسن‌ها برای کاهش انتقال ویروس و از بین بردن فرصت‌های ایجاد انواع جدید مهم است.

پروفسور دنی آلتمن، استاد ایمونولوژی کالج سلطنتی لندن نیز در این باره گفت: در زمان بهبود چشم انداز در این کشور‌ها با برنامه‌های قابل توجه واکسن، این مطالعه به ما یادآوری می‌کند که باید مراقب تهدیدات مختلف باشیم. بیشتر افراد واکسینه شده تنها یک دوز دریافت کرده‌اند در حالی که می‌دانیم این امر محافظت چشمگیری در برابر ویروس اصلی ایجاد می‌کند، اما داده‌های ما حاکی از آن است که افراد، مستعد ابتلا به انواع نگران کننده دیگر می‌شوند.

او ادامه می‌دهد: ما نشان می‌دهیم واکسن‌های فعلی از برخی از نگرانی‌ها محافظت می‌کنند با این حال افرادی که فقط اولین دوز واکسن را دریافت کرده‌اند پاسخ ایمنی خاموش‌تری نشان می‌دهند. ما باید اطمینان حاصل کنیم که برنامه واکسیناسیون جهانی به طور کامل اجرا شده است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: برنا ویروس لندن درمان انگلیس آفریقای جنوبی واکسیناسیون کرونا واکسن کرونا بهبود یافتگان از کرونا 1 دوز واکسن دریافت کرده اند اولین دوز واکسن برابر انواع یک دوز واکسن ویروس کرونا کالج سلطنتی نشان می دهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۷۹۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار تصادفات عید امسال به نظر من اصلاً رسمیت ندارد/ ده برابر کشورهای پیشرفته در تصادف کشته می‌دهیم

به گزارش خبرآنلاین ،علی توکلی کاشانی، قائم مقام مرکز تحقیقات ایمنی حمل و نقل جاده‌ای کشور، درباره معیار جهانی میزان تصادفات به «انتخاب» گفت: تصادفات با شاخص‌های مختلفی در جهان سنجیده می‌شود؛ مهم‌ترین شاخص تعداد کشته به ازا هر صد هزار نفر جمعیت است. این شاخص برای کشورهایی که در این زمینه پیشرو بودند، مانند سوئد و هلند که جز پیشتازان هستند به ۲ نفر در صد هزار نفر رسیده‌اند. تقریباً میانگین کشورهای توسعه یافته ۱۰ یا ۸ نفر است.

در کشور ما حال و روز خوبی در جریان نیست و این عدد تا حد ۲۰ نفر است. یعنی ده برابر کشورهای پیشرفته در تصادف کشته می‌دهیم. کشور ما در این عدد سال‌های ۸۴ و ۸۵ خیلی اوضاع بدتری داشت و نزدیک ۳۰ نفر در هر صد هزار نفر کشته می‌شدند و با یک سری اقدامات خیلی خوب روند کاهشی به خود گرفت و آهنگ کاهش آن از سال ۹۳ خیلی کم شد، اما از سال ۹۶ مجدد افزایش پیدا کرد؛ کرونا در سال ۹۸ به دادمان رسید و دوباره نمودار پایین آمد، اما حالا روند افزایشی گرفته است.

او افزود: در سال ۸۶ که آمار ما کاهش ملاحظه‌ای داشت به علت این بود که بخشی از سفرهای غیرضروری با وسایل نقلیه شخصی مدیریت شد. الان در کشور ما تقریباً ۹۲ درصد جا به جایی بار و مسافر در جاده است و این رقم خیلی بالاست. اگر کشورهایی که خیلی هم پیشرو ایمنی هستند با ۹۲ درصد جا به جایی جاده‌ای برسند، آمار تصادفاتشان افزایش می‌یابد.

وی در ادامه در رابطه با علت تلفات تصادفات بیان کرد: ما دو بحث داریم؛ یک علت وقوع تصادف، یک مسأله دیگر شدت تصادف است. در وقوع تصادف تقریباً چه در ایران و خارج از کشور عامل انسانی نقش دارد. کاری هم به ایران و خارج از ایران ندارد. در بحث شدت تصادف، مسأله فرق دارد و عوامل دیگری مؤثر هستند. راه، خودرو، تجهیزات ایمنی و کلاه در موتورسیکلت خیلی نقش دارد. وقتی آمار تصادفات را با جزئیات ببینیم، یک چهارم کشته تصادفاتمان موتورسیکلت سوار هستند. از بین ۲۰ هزار کشته سالانه، نزدیک ۴.۵ هزار نفر موتورسیکلت سوار هستند. استفاده از کلاه ایمنی ما نیز خیلی پایین است. در کنار آن حدود همین تعداد کشته عابر داریم. نصف کشته‌های تصادفی‌مان عابر و موتور هستند.

توکلی درباره آمار تصادفات نوروز گفت: آمار تصادفات عید امسال به نظر من اصلاً رسمیت ندارد، چون پزشکی قانونی هنوز گزارش نداده است. پزشکی قانونی پرونده تصادف را تا یک ماه بعد مفتوح می‌گذارد. مثلاً اگر یک نفر سر صحنه جراحت شدید داشته ممکن است بعداً فوت کند. آمارهای فعلی آمار سرصحنه است، درحالیکه آمار اصلی متعلق به پزشکی قانونی در یک ماه آینده است.

عادل مصدقی، کارشناس حمل و نقل و مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان، درباره آمار تصادفات و خودروهای آسیب‌پذیر در تصادف به «انتخاب» گفت: عامل انسانی در تصادف خیلی نقش دارد و تمامی استان‌ها نیز چنین وضعیتی دارند. در استان گلستان ۸۸ درصد تصادفات به علت خطای انسانی است. عدم استفاده از کلاه ایمنی در موتورسیکلت‌ها نیز عمده دلیل تلفات در موتور سیکلت هاست. ضعف ایمنی در خودروها مانند پراید و پژو که بالاترین آمار تصادفات را دارند نیز بخش عمده تلفات تصادفات است. این ماشین‌ها با یک تصادف از بین می‌رود و کشته‌ها در این دو سبک ماشین بیشتر است. شاید ۱۲ درصد علت تصادفات مشکلات راه باشد. ما در بحث فرهنگ‌سازی رانندگی، رعایت قوانین و آموزش باید فعالیت کنیم. خودروسازان هم به سهم خود باید اقدامات جدی برای افزایش ایمنی خودروهای انجام دهند.

وی درباره معیار جهانی تصادف اظهار داشت: معیار جهانی وجود دارد، بر اساس هر صد هزار نفر جمعیت ۸ کشته برخی ۱۰ و... است. ما نسبت به این عدد آمار بالایی داریم. کاهش ده درصدی سالانه تصادفات که باید اتفاقات بیوفتد انجام نشده است. با توجه به تشکیل شورای عالی ایمنی کشور در جهت رفع نقاط پرتصادف اقداماتی شده است. اصل مسأله حل مشکل عامل انسانی است.

مصدقی درباره آمار تصادفات نوروز ۱۴۰۳ گفت: نوروز امسال آمار بالا بود البته در برخی استان‌ها کاهش داشتیم. عمده نقاط کشور خطا انسانی دخیل بوده است. با افزایش جریمه‌های رانندگی و ۵ برابر کردنشان، قطعاً در بحث خطای انسانی بازدارنده خواهد بود. عامل انسانی و سرنشین‌های خودرو باید مسئولیت‌پذیر باشند.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901019

دیگر خبرها

  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • ویروس غیبت در نشست‌های خبری به مربیان دیگر سرایت کرد/ خونِ شجاعی و الهامی از مورایس و بقیه رنگین‌تر است؟ +فیلم
  • ویروس غیبت در نشست‌های خبری به مربیان دیگر سرایت کرد/ شجاعی و الهامی خود را بالاتر از مورایس می‌دانند؟
  • ۱۰ برابر کشور‌های پیشرفته در تصادف کشته می‌دهیم
  • آمار تصادفات عید امسال به نظر من اصلاً رسمیت ندارد/ ده برابر کشورهای پیشرفته در تصادف کشته می‌دهیم
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز که شاید از آن بی‌خبری!