Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کشور عربستان سعودی به عنوان یکی از همسایه های آبی ایران چند سالی است که به دلیل بروز مشکلات سیاسی و اقتصادی، روابط دو کشور در وضعیت مطلوبی به سر نمی برد به طوری که در حال حاضر ارتباطات تجاری میان ایران و عربستان تقریبا به صفر رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چین، آمریکا و آلمان بزرگ‌ترین صادرکنندگان کالا به عربستان هستند که کالا‌هایی همچون، ماشین آلات، مواد غذایی، مواد شیمیایی و اتومبیل به این کشور صادر می‌کنند.

آن زمان که ایران نیز جزو کشور‌های صادرکننده کالا به عربستان بود، محصولات آهنی اسفنجی، پسته تازه و خشک شده، انواع زعفران، محصولات نیمه آماده از جنس آهن و فولاد و انگور خشک به این کشور صادر می‌کردیم.

طبق آمار سازمان تجارت جهانی، ۹۰ درصد از صادرات عربستان به کشور‌های دنیا نفت و فرآورده‌های آن است به طوری که این کشور در سال ۲۰۵ میلیارد دلار صادرات به کشور‌های چین، ژاپن و ایالت متحده داشت.

صادرات عربستان به ایران شامل کالا‌هایی همچون اتومبیل با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی، درب آسان باز شو، کارتن، قوطی و جعبه می‌شد که امروز ایران در این نوع از کالا‌های وارداتی یا به مرحله خودکفایی رسیده یا با ممنوعیت واردات مواجه شده اند، مانند واردات خودرو.

عربستان بیش از هر چیزی نیازمند تجارت با ماست

محمد حشمتی کارشناس مسایل اقتصادی در گفت وگو با  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: کشور عربستان به دلیل رونق زیادی که در زمینه ساخت و ساز دارد، نیاز زیادی به مصالح ساختمانی نیز پیدا کرده است که ایران می‌تواند در تامین فولاد و کاشی و سرامیک صادرات زیادی به این کشور داشته باشد.

وی افزود: ایران در زمینه تولید و صادرات برخی دارو‌های خاص نیز در بازار‌های جهانی مطرح است که عربستان نیز وارد کننده انواع دارو است و در این زمینه می‌توانیم صادرات داشته باشیم.

کارشناس مسایل اقتصادی بیان کرد: عربستان نیز به تازگی انواع صادرات را به کشور‌های همسایه خود آغاز کرده، اما اغلب آن‌ها نفت و مشتقات آن است که در این زمینه خودکفایی کامل در کشور داریم یعنی وابستگی عربستان به تجارت با ایران بیشتر از ماست.

حشمتی ادامه داد: البته تمام این موارد نیاز‌مند تقویت روابط سیاسی است، در کنار روابط اقتصادی، یعنی دولت دو کشور باید راه تجارت را برای گسترش ارتباط تجاری هموار کنند.

پس با وجود نیاز دو کشور به کالا‌های صادراتی یک دیگر به نظر می‌رسد این کشور عربستان است که بیش‌ترین ضرر را از قطع ارتباطات تجاری با ایران دیده است چرا که ایران هیچ نیازی به کالا‌های صادراتی عربستان ندارد، اما این کشور همچنان کالا‌های وارداتی از ایران را وارد می‌کند، اما نه از ایران بلکه از شرکای تجاری دیگر.

از طرف دیگر کالا‌هایی که آن زمان از ایران به عربستان صادر می‌شدند، امروز بازار‌های جدیدی را هدف خود قرار داده اند و به شرکای تجاری جدید صادر می‌شوند.

کشور عربستان امروزه کالا‌هایی همچون تجهیزات نیروگاهی، الکتریکی، الکترونیکی، آهن و فولاد، غلات، دارو و انواع پلاستیک را از کشور‌های مختلف وارد می‌کنند در حالی که تولید انواع این محصولات ذکر شده در ایران انجام می‌گیرد و شاهد صادرات اغلب آن‌ها به کشور‌های هدف نیز هستیم.

این در حالی است که عمده کالا‌های صادراتی عراق دردی از نیاز‌های ایران را دوا نمی‌کند و در صورتی که در کشور نیازی به برقراری مجدد ارتباط تجاری باشند، این یک ارتباط یک طرفه از سوی کشور عربستان سعودی خواهد بود.

از تجارت خارجی که بگذریم، طبق برآورد فعالان اقتصادی ایران، زمینه‌ی درآمد زایی در ایران نهفته است به نام گردشگری سلامت که بر اساس آن سالانه تعداد زیادی بیمار برای انواع درمان‌ها می‌توانند به متخصاص ایرانی مراجعه کنند، در این صورت می‌توان درآمد ارزی زیادی از هر بیمار حاصل کرد.

کشور عربستان نیز در این زمینه در شرایط مساعدی به سر نمی‌برد و با توجه به وضع مالی بسیار خوب برخی از اقشار این کشور، قطعا افرادی که با بیماری‌های خاص مواجه شوند، می‌توانند با مراجعه به پزشکان و بیمارستان‌های ایرانی سالانه مبالغ زیادی ارز به منابع ارزی ایران اضافه کنند.

ایران مقصد خوبی برای جراحی های مهم 

جمشید نفر رئیس کمیسیون صادرات غیر نفتی اتاق بازرگانی ایران در گفت وگو با گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: گردشگری به تفریح و بازدید از اماکن مختلف محدود نمی‌شود بلکه بخشی وجود دارد به نام گردشگری سلامت؛ به این معنا که به دلیل ظرفیت‌های زیادی که در زمینه درمان در کشور وجود دارد، سالانه می‌توان بیماران زیادی را به کشور جذب و درمان کرد.

وی افزود: پزشکان و متخصصان فوق العاده‌ای در درمانگاه‌های کشور فعالیت دارند که نمونه آن‌ها کمتر در جهان یافت می‌شود و به تازگی زیرساخت‌های عمل جراحی در ایران به درجات بسیار پیشرفته رسیده است با این وجود از این طریق می‌توان میانگین درآمد‌های ارزی را در کشور افزایش داد.

نفر بیان کرد: علاوه بر تمام این‌ها با توجه به افت ارزش ریال ایران در برابر ارز‌های رایج در جهان، از ایران می‌توان به عنوان بهشت مداوای بیماران تمام جهان یاد کرد.

از تجارت و گردشگری سلامت که بگذریم، صنعت گردشگری بزرگ‌ترین منبع درآمد عربستانی‌ها بعد از صنعت نفت است به طوری که این کشور به طور میانگین سالانه بیش از ۱۲ میلیارد دلار از این طریق درآمد دارد. یک آمار جالب می‌گوید که در سال ۲۰۱۵ زائران بیش از ۲۰ میلیارد ریال عربستان، سوغاتی خریده بودند.

اندونزی، پاکستان، هند، مصر، بندگلادش و ایران به ترتیب بیش‌ترین تعداد زائر را در طی یک سال به عربستان داشته اند به طوری که در سال ۹۶ بیش از ۸۶ هزار زائر ایرانی به این کشور سفر کردند. در صورتی که هر فرد ایرانی ۴ هزار دلار در سفر خود به عربستان هزینه کرده باشد، بیش از ۳۴۰ میلیون دلار درآمد عربستان از زائران ایرانی در آن سال بوده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تجارت خارجی کشور عربستان کالا هایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۷۹۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ما آماده تعامل هستیم، حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ عباس علی‌آبادی، در افتتاحیه ششمین نمایشگاه ایران اکسپو، با بیان اینکه اکنون ایران با وجود تحریم‌ها یکی از قطب‌های اقتصاد و صنعت منطقه است، اظهار داشت: بالغ بر ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی کشور شامل صادرات غیرنفتی، نفتی و واردات است که از این رقم نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار مربوط به صادرات غیرنفتی است.

  وی افزود: کشور‌های همسایه افریقایی، کشور‌های اسلامی و دوست در اولویت توسعه روابط و همکاری اقتصاد با جمهوری اسلامی ایران هستم ضمن اینکه عضو ناظر تجارت جهانی هستیم و با حضور در پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تعامل سازنده‌ای با این پیمان‌های این کشور‌ها داریم.   علی‌آبادی بیان داشت: در سازمان همکاری اکو با ۹ کشور همسایه و منطقه همکاری داریم و موافقتنامه تجاری در حال پیگیری است با هشت کشور اسلامی در حال توسعه، موافقتنامه تجارت ترجیحی امضا کرده و در حال اجرا هستیم. همچنین در سازمان همکاری اسلامی با کشور‌های عضو موافقتنامه تجارت ترجیحی داشته و همکاری‌های تجاری را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنیم.   وی خاطرنشان کرد: با کشور‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا، موافقتنامه تجارت آزاد و با تعدادی دیگر از کشور‌ها موافقتنامه تجارت ترجیهی به امضا رسیده و با برخی دیگر از کشور‌ها در حال مذاکره هستیم، ما آماده عامل هستیم و دست همکاری اقتصادی با کشور‌ها و ملت‌های جهان را می‌فشاریم.   توسعه روابط تجاری با کشور‌های شرکت‌کننده در نمایشگاه اکسپو   وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳ گفت: تلاش می‌کنیم این نمایشگاه بتواند با ارائه شفافیت توانمندی‌ها و شناسایی نیازمند‌های طرفین گام جدی را در توسعه اقتصادی بردارد.   علی‌آبادی ادامه داد: مهم‌ترین هدف این نمایشگاه توسعه روابط تجاری با کشور‌های شرکت‌کننده است، ایران در حوزه تجارت مزایای نسبی بسیاری دارد که می‌تواند تسهیل گر بسیاری از تعاملات در سطوح مختلف راهبردی باشد.   وی بیان کرد: زمینه‌های همکاری را تسهیل می‌کند ایران در حوزه تجارت مزایای نسبی دارد که می‌تواند تسهیل گر در حوزه راهبردی باشد همچنین چهره واقعی بخشی از توانمندی‌های ایران در این نمایشگاه‌ها معرفی می‌شود و زمینه برای همکاری‌های اقتصادی فراهم می‌گردد.   حضور بازرگانان و تجار از ۱۰۰ کشور دنیا   وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به حضور بازرگانان و تجار از ۱۰۰ کشور دنیا گفت: توجه به جایگاه ایران در کنار ظرفیت معدنی و کشاورزی و صنعتی فرصت‌های زیادی را فراهم می‌کند در این راستا رویکرد اصلی برنامه‌های وزارت صمت مبتنی بر تعاملات در عرصه بین‌الملل و کسب و کار دانش بنیان است.   وی بیان داشت: برنامه ما در مرحله اول جهت‌دهی توسعه اقتصادی بر پایه رشد اقتصادی پایدار با تعاملات بین‌المللی با محصولات فناورانه است، دوم توسعه زیرساخت‌های تجاری و افزایش سهم کشور از تجارت بین‌المللی از دیپلماسی اقتصادی است.   اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری   علی‌آبادی با بیان اینکه اولویت‌دادن به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری است گفت: تعامل سازنده با کشور‌های منطقه در انتقال فناوری و صنعتی مهم‌ترین اقدام است، فعال‌سازی میز‌های کالایی کشور و استانی با هدف شناسایی ظرفیت صادرات به کشور‌های هدف با همکاری وزارت امور خارجه و بهره‌مندی حداکثری از روابط سیاسی در ایجاد بازار‌های جدید و حوزه تامین است.   وی اضافه کرد: افزایش کارایی و فعال کردن رایزنان بازرگانی در حرکت رقبای ایران، ارائه اطلاعات کامل به بازرگانان ایرانی و تنوع‌بخشی به تجارت با کمک ارز‌های محلی، توسعه بازار‌های مرزی جهت افزایش صادرات و منابع خارج از کشور، بهره‌گیری از ظرفیت اتاق‌های بازرگانی با سایر کشور‌ها و بخش خصوصی در روابط خارجی و گسترش بازار‌های صادراتی از مهم‌ترین اقدامات است.

دیگر خبرها

  • معاون استاندار قم بر افزایش مبادلات تجاری با روسیه تاکید کرد
  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
  • یک مقام دولتی عنوان کرد؛ ارتباط شبه سوییفت با برخی کشور‌ها داریم
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • ارتباط شبه سوئیفت و تجارت با ۱۰ کشور از طریق ارزهای ملی
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • ما آماده تعامل هستیم، حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق
  • هدف‌گذاری رشد ۲۰ میلیارد‌دلاری تجارت
  • آفریقا؛ قاره فرصت‌ها/ موانع همکاری‌های تجاری ایران و آفریقا چیست؟