Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@17:45:17 GMT

معامله ۵۰ هزار تن کنسانتره چادرملو در بورس کالا

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۸۰۳۱۰

معامله ۵۰ هزار تن کنسانتره چادرملو در بورس کالا

در نخستین روز عرضه کنسانتره سنگ آهن چادرملو در بورس کالای ایران و با استقبال خریداران، امروز (یکشنبه) ۵۰ هزار تن کنسانتره سنگ آهن این شرکت مورد معامله قرار گرفت تا روز مهمی برای بخش معدن کشور به واسطه قرار گرفتن این ماده معدنی مهم در مسیر شفاف‌سازی باشد.

به گزارش ایسنا، بورس کالای ایران امروز (یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه) برای اولین بار میزبان عرضه ۵۰ هزار تن کنسانتره آهن معدن چادرملو با بهای ۲۴ هزار و ۳۰ ریال به ازای هر کیلوگرم بود که با ثبت تقاضای ۷۵ هزار تنی، این محصول در نهایت با رقابت ۰.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۴ درصدی به قیمت ۲۴ هزار و ۱۰۱ ریال فروخته شد.

طبق اعلام این شرکت صنعتی- معدنی، با توجه به قیمت ۲.۴۱ میلیون تومانی در هر تن کنسانتره چادرملو در بورس کالا و از سویی با در نظر گرفتن قیمت پایه بیلت فولاد، اولین معامله کنسانتره چادرملو معادل ۲۰.۲ درصد ضریب شمش خوزستان معامله شد.

۱۵۰ هزار تن سنگ آهن و ۲۰۰ هزارتن کنسانتره تا پایان سال عرضه خواهد شد

در پی پذیرش عرضه محصول سنگ‌آهن و کنسانتره سنگ آهن چادرملو در بازار اصلی شرکت بورس کالای ایران، حسین اطمینان -مدیر امور بازرگانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو- با بیان اینکه با موافقت مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران، ۵۰ هزار تن کنسانتره و ۵۰ هزار تن سنگ آهن در این بازار عرضه خواهد شد، خبر داد: تا پایان سال جاری نیز حداقل ۱۵۰ هزار تن سنگ آهن و۲۰۰ هزار تن کنسانتره آهن از سوی چادرملو در بورس کالا عرضه می‌شود.

وی ضمن تاکید بر اهمیت این ماده معدنی برای اقتصاد کشور، گفت: سنگ آهن به عنوان ماده اولیه کارخانه‌های فولادسازی همواره به عنوان یک ماده استراتژیک شناخته می‌شود. طی سال‌های اخیر با توجه به کاهش ذخایر معادن سنگ آهن فعال، به‌ویژه معادن بزرگ، شرکت‌ها برای تامین مواداولیه مورد نیاز خود به خرید سنگ آهن از سایر معادن و بازار رو آورده‌اند.

عدم مرجع قیمت‌گذاری بازار را آشفته و دلالان را منتفع کرده بود

مدیر امور بازرگانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، عدم وجود مرجع قیمت‌گذاری استاندارد  و وجود واسطه‌های متعدد بین معادن و مصرف‌کننده نهایی را عامل آشفتگی بازار دانسته و تصریح کرد: این نابسامانی موجب شد که معدن‌کار و مصرف‌کننده نهایی در این فرآیند بهره‌مند نشده و اکثریت سود به سمت واسطه‌ها سوق پیدا کند؛ لذا با سامانه بورس کالای ایران به عنوان یک بستر شفاف و استاندارد و شرایط رقابت یکسان برای خریداران و همچینین شفافیت عرضه برای تولید کنندگان، قطعاً تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به سمت شفاف‌سازی و شرایط استاندارد خواهند رفت. علت استقبال قابل توجهی از بورس کالا برای عرضه این محصول معدنی در اولین روز عرضه نیز همین موضوع بوده است.

تفاهم‌نامه ۲ میلیارد دلاری با وزارت صمت برای سرمایه‌گذاری چادرملو در ۱۱ پروژه صنعتی، معدنی و پتروشیمی

همچنین براساس اعلام شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، روز گذشته نیز، ناصر تقی‌زاده- مدیرعامل چادرملو- ضمن اعلام این خبر که این مجتمع در حال حاضر توان سرمایه‌گذاری در ۱۱ پروژه عظیم صنعتی، معدنی و پتروشیمی را دارد و برای اثبات این گفته، تفاهم‌نامه‌ای دو میلیارد دلاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت امضا کرده‌ است، به نقش صنایع و معادن  بزرگ در رونق‌بخشی به اقتصاد کشور  و توسعه مناطق کم‌برخوردار و محروم اشاره کرد.  

وی با بیان اینکه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو قادر است سرمایه گذاری قابل توجهی را بدون مراجعه به بانک‌ها در بخش‌های مختلف صنعتی و معدنی و حتی غیرفلزی و  پتروشیمی انجام دهد، گفت: طرح‌های ارائه شده برای این میزان سرمایه‌گذاری شامل احداث واحد چهار میلیون تنی کنسانتره آهن، احداث گندله‌سازی به ظرفیت پنج میلیون تن، ساخت واحد سوپر مگامدول ۲.۲ میلیون تنی، احداث واحد تولید فروآلیاژها به ظرفیت ۵۰ هزار تن، ساخت واحد تولید اسلب فولادی و ورق‌های آلیاژی هریک به ظرفیت دو میلیون تن است.

تقی‌زاده ادامه داد: همچنین احداث دومین نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی با مشارکت سرمایه‌گذاری امید، ساخت دو واحد نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی، ساخت واحد مگامدول ۸۰۰ هزارتنی در ابرکوه، تکمیل طرح نیمه تمام تولید شمش فولادی به ظرفیت ۶۰۰ هزار تن در ابرکوه و راه‌اندازی ناحیه صنعتی در استان  یزد  نیز از دیگر طرح‌های ارائه شده برای سرمایه‌گذاری خواهد بود. اجرای این طرح‌ها در صورتی است که تشریفات اداری و بروکراسی‌های مانع از تسریع و تحقق اینگونه سرمایه‌گذاری‌ها، برداشته شود.

مدیرعامل چادرملو ضمن اشاره به دغدغه‌های خود در مورد ناکارآمدی برخی دستگاه‌ها و ایجاد موانع در مسیر  رشد اقتصادی  و توسعه کشور، اظهار کرد: زمانیکه  شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری‌های صنعتی و تولیدی اعلام آمادگی می‌کنند، برخی از نهادها به دلیل عدم اشراف بر اهمیت موضوع، مانع از تسریع در روند سرمایه‌گذاری و فعالیت‌ها می‌شوند؛ بنابراین چنانچه کمیته یا ستادی در استان‌ها تشکیل شود که همه ادارات تابعی از آن باشند و به نظرات ستاد یاد شده احترام بگذارند، سرمایه‌گذاری در  کشور ما نیز همچون کشورهای دیگر، در کمترین زمان ممکن صورت خواهد گرفت. بهترین راه رفع موانع تولید و سرمایه‌گذار، ایجاد ستادهایی متشکل از افراد نخبه، دلسوز و توسعه‌گرا در هر استان است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عرضه سنگ آهن در بورس کالا کنسانتره سنگ آهن سنگ آهن چادرملو بورس كالا شرکت معدنی و صنعتی چادرملو چادرملو در بورس کالا ۵۰ هزار تن کنسانتره بورس کالای ایران سرمایه گذاری میلیون تن سنگ آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۸۰۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی معاملات بورس کالا

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • کاهش ۲۰ هزار و ۱۴۴ واحدی شاخص کل بورس
  • سیمان، سنگ آهن و فولاد در صدر معاملات در بورس کالا
  • شروع طوفانی معاملات برق؛ جهش ۶۸۴ میلیارد ریالی در بورس انرژی
  • افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل بورس
  • شاخص بورس هزار واحد رشد کرد
  • بررسی معاملات بورس کالا
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • مبلغ دقیق مرحله سوم سود سهام عدالت / مرحله سوم سود سهام عدالت کی واریز می‌شود؟
  • معامله ۴.۸ میلیون تن سیمان در بورس کالا در نخستین ماه امسال
  • معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا