Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@07:09:39 GMT

غربالگری سلامت جسمی و روانی زنان کارگر

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۸۰۸۷۷

غربالگری سلامت جسمی و روانی زنان کارگر

مشاور امور زنان و خانواده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تشریح برنامه‌های عملیاتی وزارت کار و رفاه طی یک سال اخیر که با هدف بهبود شاخص های عدالت جنسیتی، صورت پذیرفته، پرداخت.

به گزارش ایسنا، وحیده نگین به مناسبت روز جهانی کارگر با بیان اینکه برنامه ارتقاء و پایش شاخص های عدالت جنسیتی در حوزه های مختلف این وزارتخانه تاکنون با موفقیت به اجرا درآمده، افزود: در حوزه سلامت و تندرستی اهم فعالیت ها و اقدامات انجام شده شامل رصد و تطبیق برنامه‌ها و طرح ها در ارتباط با شاخص های عدالت جنسیتی، احصاء و ارزیابی شاخص های عدالت جنسیتی مرتبط با وزارتخانه ها و سازمانهای تابعه مصوب ستاد ملی زن و خانواده، ارتقاء و افزایش جذب بیمه شدگان جدید، غربالگری سلامت جسمی و روانی زنان سرپرست خانوار و ارتقاء کمی و کیفی مراکز اقامتی ویژه زنان مصرف‌کننده مواد بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 نگین با تاکید بر اینکه در جذب بیمه شدگان جدید، زنان خانه‌دار، قالیبافان، زنان و دختران دانشجو، زنان شاغل در گروه صنایع دستی و بانوان هنرمند، جامعه هدف ما را تشکیل داده اند، تصریح کرد: در  طرح غربالگری سلامت جسمی و روانی نیز زنان سرپرست خانوار، بدسرپرست، خود سرپرست و زنان کارگر را مد نظر قرار داده ایم.

به گفته مشاور امور زنان و خانواده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، توانمندسازی شغلی زنان سرپرست خانوار  از جمله اقداماتی است که در حوزه توانمندسازی و ارتقاء مهارت های شغلی زنان  به انجام رسیده و زنان همسر فوت شده، مطلقه، دارای همسر زندانی، معتاد، مفقودالاثر و دختران مجرد بیکار ۴۵ تا ۵۵ ساله را تحت پوشش قرار می دهد، ضمن اینکه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار ساکن در محلات حاشیه نشین و سکونتگاه های غیررسمی نیز با قوت ادامه دارد.

وی با اشاره به اجرای طرح تامین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی جهت کمک به زنان روستایی کم درآمد و آسیب پذیر که در شرایط عادی به منابع بانکی دسترسی ندارند، اظهار داشت: توانمندسازی زنان سرپرست خانوار از طریق اجرای برنامه های گروه های همیار زنان سرپرست خانوار اقدام دیگری است که زنان سرپرست خانوار و دختران خودسرپرست  ۱۸ تا ۶۰ سال را تحت حمایت قرار داده است.

نگین همچنین حمایت از تعاونی‌ها و تشکل‌های بانوان را از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه دانست  و افزود: نشست مشترک با نمایندگان تشکل‌های کارگری بانوان، حمایت از تشکیل و توسعه تعاونی های سه دهک اول درآمدی و کمک به ایجاد و گسترش تعاونی های زنان از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه است.

مشاور امور زنان و خانواده وزارت تعاون، ارتقاء بهداشت و سلامت زنان و خانواده را یکی دیگر از مواردی عنوان کرد که وزارتخانه متبوعش به آن اهتمام دارد و  ارائه خدمات مشاوره روانشناختی، خدمات پیشگیری و کنترل طلاق،  توسعه الگوی جامع درمان و کاهش آسیب زنان و نیز برگزاری کارگاه آموزشی خود مراقبتی را از اهم این اقدامات دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت امور زنانو خانواده؛ برگزاری المپیاد ورزشی زنان کارگر،  برگزاری مسابقات ورزشی قهرمانی بانوان کارگر و حضور آنها در مسابقات جهانی ورزش کارگری، راه اندازی کلینیک های روانشناسی صنعتی سازمانی و نیز برگزاری کارگاه های آموزشی سلامت و ورزش برای بانوان کارگر در سراسر کشور از دیگر  مواردی بود که وی به آنها اشاره کرد.

نگین در پایان تهیه محصولات رسانه ای در حوزه خانواده، ازدواج، سبک زندگی سالم و مجموعه ای مستند در خصوص مهارت های فرزند پروری را  از جمله محتواهای آموزشی تدوین شده با همکاری مراجع علمی و سایر دستگاه ها عنوان کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کارگران روز کارگر وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی شاخص های عدالت جنسیتی زنان سرپرست خانوار زنان و خانواده برنامه ها امور زنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۸۰۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت بهزیستی از ۶۷۷ خانواده دارای فرزند چندقلو

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛  خدابنده لو گفت: پرداخت کمک هزینه معیشتی به خانواده‌های دارای فرزندان چند قلو و پرداخت کمک‌های موردی حسب نیاز فرزندان چند قلو مطابق دستورالعمل جامع حمایت‌های مالی از جمله خدمات و حمایت‌های بهزیستی از این خانواده‌هاست.

وی افزود: از مجموع خانواده‌های تحت پوشش ۶۳۳ خانوار دارای فرزند دوقلو و ۴۴ خانوار دارای فرزند سه قلو و بالاتر هستند که از خدمات بهزیستی بهره‌مند می‌شوند.

مدیر کل بهزیستی استان ادامه داد: به منظور کاهش فشار‌های ناشی از تولد همزمان چند نوزاد در یک خانواده و همچنین فراهم کردن امکان رشد و پرورش متعادل آنها، به خانواده‌های نیازمند دارای فرزندان چند قلو تا پایان ۶ سالگی فرزندان، مستمری ماهانه بر اساس دهک درآمدی و بعد خانوار و سایر خدمات حمایتی ارائه می‌شود که اجرای آن طبق بخشنامه‌های مربوطه است.

خدابنده لو گفت: هم اکنون ۳۰ هزار خانوار شامل ۱۰۰ هزار نفر تحت پوشش این سازمان هستند و خدمات متعددی به آنها ارائه می‌شود.

دیگر خبرها

  • قاسمی: استادان در هویت‌سازی و فرهنگ‌سازی اهتمام داشته باشند
  • استادان در هویت‌سازی و فرهنگ‌سازی اهتمام داشته باشند
  • دست آفریده های زنان شهرتهران، در راه صادرات
  • حمایت بهزیستی از ۶۷۷ خانواده دارای فرزند چندقلو
  • یادواره ۵۲ شهید کارگر دامغان برگزار شد
  • زنان عالِم جایگاه ویژه‌ای در خودسازی و جامعه‌پردازی دارند
  • آغاز طرح غربالگری بینایی‌سنجی کودکان ۳ تا ۶ سال در کرمانشاه
  • شرایط جسمی و روانی زنان باید مورد توجه ویژه باشد
  • تدوین منشور مشاوره خانواده نهایی شد
  • آزمون غربالگری درون دانشگاهی المپیاد علمی دانشجویی وزارت بهداشت در دانشگاه آزاد برگزار شد