Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@18:52:09 GMT

حریری در برابر ۲ گزینه تلخ

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۸۱۷۲۹

حریری در برابر ۲ گزینه تلخ

بی‌شک، تمام منطقه طی دو ماه آتی در آستانه تغییرات میدانی و سیاسی است که اوضاع جدیدی را ایجاد می‌کند، به ویژه که انتخابات ریاست جمهوری در سوریه سپس در ایران برگزار می‌شود و مذاکرات درخصوص پرونده هسته‌ای ایران و نیز مذاکرات ایران و عربستان درباره مسائل لاینحل منطقه از جمله پرونده تشکیل دولت در لبنان با پیشرفت مواجه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، سایت النشره در تحلیلی نوشت: بدیهی است که پیش‌بینی می‌شود تمام مسائل ذکره شده تاثیر مثبتی بر وضعیت کنونی لبنان بگذارند به ویژه فضای مثبتی که در مذاکرات ایران و عربستان در عراق وجود داشته و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان گفته که ریاض تمایل دارد روابط متمایزی با همسایه خود ایران داشته باشد.

در مقابل این تحولات مذکور و امکان تاثیرگذاری آن بر اوضاع لبنان به ویژه روند تشکیل دولت؛ برخی از طرف‌های داخلی و خارجی پرونده تشکیل دولت را مجدداً به جریان انداخته‌اند و در این راستا، بشاره پترس الراعی، اسقف مارونی‌های لبنان تماس‌هایی با طرف‌های ذی ربط در تشکیل دولت برقرار ساخته تا روند تشکیل دولت به صورت سریع‌تری انجام شود، همچنین تلاش می‌شود ابتکار عمل فرانسه برای تشکیل دولت مجدداً بزرگ‌نمایی شود و در این راستا، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه با سفر به لبنان طی روزهای آتی برای بررسی مسؤولان ارشد لبنانی، وارد خط بحران دولت وارد می‌شود.

در سطح داخلی لبنان؛ منابع پیگیر روند تشکیل دولت، با توجه به اشاره‌های درز پیدا کرده از رویکرد سعد حریری، نخست وزیر مکلف لبنان، احتمال معذوریت وی از روند تشکیل دولت را دور از ذهن نمی‌دانند به ویژه که حریری "سفری به برخی کشورهای جهان" داشت و مجوز تشکیل دولت را کسب نکرد و تمامی سفرهای وی به پایتخت‌های برخی از کشورهای تاثیرگذار در منطقه همچون روسیه، مصر و امارات و ورود این کشورها به خط میانجیگری میان حریری در نزد بن سلمان، ولیعهد عربستان باعث نشد که عربستان مخالفت خود را با ماموریت حریری بردارد.

به گفته منابع، حریری به هیچ وجه از نظر عربستانی‌ها قابل قبول نیست. منابع می‌گویند که حریری تلاش کرد تا از طریق طلب کردن حمایت آمریکا از وی در روند تشکیل دولت، این حمایت آمریکا را جایگزین حمایت عربستان از ماموریت وی در لبنان کند، تا شاید بتواند از این طریق توازنی را در حمایت منطقه‌ای و بین‌المللی از دولت خود ایجاد کند اما او در این کار نیز موفق نشد.

علاوه بر موانع خارجی که در مقابل روند تشکیل دولت لبنان وجود دارند، دلایل داخلی نیز هستند که حریری را وادار می‌کنند در روند تشکیل دولت تعلل ورزد. این دلایل عبارت از حذف یارانه از کالاهای مصرفی اساسی همچون سوخت است. حریری تلاش می‌کند تا از گرفتن این گوی آتشین شانه خالی کرده و آن را به سمت حسان دیاب، نخست وزیر موقت لبنان پرتاب کند.

در مقابل شرایط مذکور، بالاخص شکست رهبر جریان المستقبل در کسب رضایت عربستان؛ یک منبع در تیم هشتم مارس می‌گوید که حریری از نبود دیدگاه و جایگاه رنج می‌برد و او در مقابل دو گزینه قرار گرفته است که هر دو آنها برای وی تلخ است، نخست اینکه "وتو"ی عربستان را کنار بگذارد و به چارچوب‌های قانون اساسی در روند تشکیل دولت پایبند باشد؛ یعنی در واقع تسلیم اصول و معیارهایی شود که میشل عون، رئیس جمهوری لبنان بر آنها تاکید دارد. سپس اینکه در مسیر تحقیقات کیفری حرکت کند. حریری امکان تحمل این گزینه را ندارد و به آن مبادرت نخواهد ورزید چراکه چنین اقدامی، یک شکست داخلی برای وی است و همچنین خشم عربستان از او را بیشتر می‌کند، به ویژه که خانواده حریری همچنان در عربستان اقامت دارد.

گزینه دوم این است که نخست وزیر مکلف لبنان به تعلل ورزیدن‌ها ادامه دهد و منتظر کسب حمایت عربستان یا آمریکا در سایه پیشرفت در مذاکرات میان ایران و عربستان بماند. اما ممکن است که حریری باز هم قربانی شود، چراکه عربستان بر مخالفت خود با رسیدن رهبر جریان المستقبل به نخست وزیری لبنان ایستاده است.

این منبع بعید ندانست که در صورت دستیابی طرف‌های ایرانی و عربستانی به تفاهمی که با هدف حل مسائل رفع نشده در منطقه باشد؛ حزب‌الله از حمایت خود از ماموریت حریری برای تشکیل دولت دست بکشد.

یک منبع مسؤول نزدیک به حزب الله نیز اعلام کرد، حریری صاحب طرح و ابتکار عمل در کشور نیست و دستورات را از عربستان می‌گیرد، به همین دلیل، این مساله را بعید ندانست که اگر حریری به تعلل‌ها در روند تشکیل دولت ادامه دهد و هجمه‌های رسانه‌ای و هجوم به رئیس جمهوری، شریک قانونی وی در تشکیل دولت را متوقف نکند، حزب الله حمایت خود را از حریری خاتمه ببخشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تشکیل دولت لبنان روند تشکیل دولت تشکیل دولت نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۸۱۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتمام پروژه‌های نهضت ملی مسکن تنها با مشارکت‌های مردمی امکان‌پذیر است

ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه در حال حاضر روند ساخت و بهبود وضعیت اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن در گرو همکاری و مشارکت های مردمی و سازندگان است گفت: دولت در حال حاضر با عرضه زمین و در اختیار قرار دادن این اراضی به متقاضیان و پرداخت تسهیلات ساخت روند را برای ورود بیشتر متقاضیان فراهم می‌کند.

وی افزود:  حدود ۲میلیون و ۵۰۰هزار پروژه نهضت ملی مسکن در حال ساخت است که دولت می تواند با استفاده از ظرفیت های مردمی و عرضه زمین  این پروژه ها را  تا پایان دولت سیزدهم تحویل دهد.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن توضیح داد: در حال حاضر روند ساخت یکی از سایت‌های طرح نهضت ملی مسکن به مساحت ۵۶۰ هکتار ظرفیت ساخت بیش از ۳۰ هزار واحد مسکونی را در خود دارد.

وی یادآور شد: حضور مردم در پروژه های نهضت ملی مسکن زمینه ساز تسریع در اجرای خانه های ویلایی و پروژه های کوتاه مرتبه می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: شهرک پرنیان در ۲۰ کیلومتری پردیسان محدوده امامزاده عبدالله (ع) قرار دارد که در آن دو مجموعه مجزا احداث خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مدیران استان طرح نهضت ملی مسکن را به عنوان یک اولویت و برنامه اساسی پیگیری می‌کنند، ادامه داد: در  شهرهای مرکزی  کشور روند ساخت۷۰ هزار واحد مسکونی آغاز شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است/ عربستان نمی تواند از شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین بگذرد/ غنی سازی بومی اورانیوم در عربستان؛ خط قرمز قانونگذاران آمریکایی
  • سیستم مکان‌یابی در فلسطین اشغالی دچار اختلال شد
  • اتمام پروژه‌های نهضت ملی مسکن تنها با مشارکت‌های مردمی امکان‌پذیر است
  • ادامه روزهای کابوس‌وار مدافع عنوان قهرمانی در لیگ عربستان
  • ژاوی، لواندوفسکی را برای فروش گذاشت!
  • سوئیس: روسیه به مذاکرات صلح اوکراین دعوت نشده است
  • رسانه عبری: ریاض اسرائیل را درباره هر حمله به رفح تهدید کرد
  • گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه
  • همکاری رئال مادرید با الاتحاد؛ کریم بنزما به اسپانیا رفت
  • بازی آمریکا با کارت «صلح ابراهیم»