Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@16:01:52 GMT

تبدیل روستای ویست به شهر با هدف توسعه گردشگری ؟

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۸۴۱۴۵

تبدیل روستای ویست به شهر با هدف توسعه گردشگری ؟

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، ویست از توابع بخش گلسار و مرکزی شهرستان خوانسار در ۲۲ کیلومتری مرکز شهرستان واقع شده است، قدمت این روستای تاریخی که در گویش محلی "ویس" خوانده می‌شود و پیش از معرفی به عنوان شهر، بزرگترین روستای شهرستان به‌شمار می‌رفت براساس کاوش‌های باستان‌شناسی و برخی اسناد و مدارک تاریخی به ۷ هزار سال قبل می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ویست بیش از ۳۰۰ هنرمند صنایع‌دستی فعال هستند که حدود نیمی از آنان به‌صورت فصلی و نیمی دیگر به صورت دائم در رشته‌هایی همچون فرش‌بافی، مرواربافی، سبدبافی و قلاب‌بافی فعالیت می‌کنند.

با پیگیری‌های مسئولان استان اصفهان و شهرستان خوانسار ویست امسال به‌عنوان صدونهمین شهر استان انتخاب شد و مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان از آمادگی این اداره‌کل برای ترویج صنایع‌دستی و گردشگری روستای «ویست»، پس از تبدیل شدن آن به شهر خبر داد.

هر چند که تبدیل روستا به شهر مزایا و معایب قابل توجهی دارد، اما فعالان حوزه گردشگری روستا معتقدند می‌توان با توسعه یک روستا بدون تبدیل آن به شهر، اقدامات مناسبی برای رشد و پیشرفت گردشگری و صنایع دستی انجام داد، در این میان مبحث روستای خلاق مطرح می‌شود با این هدف که یک روستا در قالب و شاکله هویتی خود پیشرفت کند.

ویست از قطب‌های گردشگری و صنایع دستی خوانسار

علی جوزی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوانسار در گفتگو با خبرنگار ما گفت: ویست از قطب‌های صنایع دستی شهرستان خوانسار و در زمینه مرواربافی (بافت سبد، صندلی، سطل و ... از الیاف چوبی) مطرح است و حدود ۴۰۰ هنرمند در این زمینه مشغول به کار هستند.

او ادامه داد: ویست منطقه‌ای گردشگری هم هست و از جاذبه‌های گردشگری آن می‌توان به تپه باستانی (مربوط به دوره اشکانی)، خانه تاریخی یاسینی، اقامتگاه بومگردی دوسنگی و باغ‌های پیرامون ویست اشاره کرد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خوانسار بیان کرد: مسلماَ تبدیل یک روستا به شهر با توجه به امتیازاتی که در بخش خدمات شهری دریافت می‌کند، می‌تواند در رونق و توسعه همه جانبه آن منطقه موثر باشد.

جوزی افزود: تبدیل ویست به شهر نیز از این قاعده مستثنی نیست، در این مسیر، تأسیسات و زیرساخت‌های گردشگری ارتقا پیدا می‌کند، به دنبال آن شمار گردشگران ورودی بیشتر می‌شود و تولید و فروش صنایع‌دستی افزایش می‌یابد که اثر آن در بهبود وضع اقتصادی منطقه و معیشت خانوار‌های فعال، خواهد بود.

او ادامه داد: این امر ساختار‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را نیز دچار تحول و شکوفا می‌کند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خوانسار گفت: ویست از روستا‌های هدف گردشگری بود و وجود اقامتگاه بومگردی، جاذبه‌های گردشگری میراثی، کارگاه‌های صنایع دستی و سایر تولیدات مشاغل خانگی سبب مطرح شدن این روستا در شهرستان و استان شده بود.

جوزی اظهار کرد: هر چند امکان توسعه و شکوفا سازی هر چه بهتر این روستا در قالب روستای هدف گردشگری وجود داشت، اما با توجه به افزایش جمعیت، مطالبات مردمی و برخورداری از سایر ظرفیت‌ها این ناحیه به شهر تبدیل شده است و این توسعه روزافزون در سه گروه صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی با شتاب بیشتری ادامه خواهد یافت.

تحولات چشمگیر صنایع دستی و گردشگری در انتظار شهر ویست

رئیس اداره میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خوانسار گفت: پیش از تبدیل ویست به شهر، پرونده آن برای معرفی به عنوان روستای ملی مرواربافی به اداره کل میراث فرهنگی استان ارسال شده بود و اکنون با شهر شدن ویست، این پرونده با اصلاحاتی معرفی ویست به شهر ملی مرواربافی را پیگیری می‌کند.

جوزی خاطرنشان کرد: در صورت این اتفاق مبارک، میزان تولید، فروش و سایر فرآیند‌های مربوط به صنایع‌دستی و گردشگری دچار تحولات چشمگیری می‌شود.

او افزود: در بخش گردشگری نیز میراث فرهنگی شهرستان و استان برنامه‌های جامعی برای افزایش زیرساخت‌های گردشگری مانند مجتمع‌های گردشگری، اقامتگاه‌های بومگردی و سنتی و دفاتر تبلیغات و راهنمای گردشگری خواهد داشت.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خوانسار در پایان اضافه کرد: از سوی دیگر، در صورت تأمین بودجه و اجرای طرح‌های اکتشاف و کاوش در تپه باستانی ویست، این سایت تاریخی همانند تپه سیلک کاشان می‌تواند به عنوان یکی از سایت‌های تاریخی- گردشگری در جذب گردشگر بسیار موثر باشد.

ثبت شهر ملی ویست در دستور کار است

عبداللهی، معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: قبل از تبدیل روستای ویست به شهر، در دستور کار بود که به عنوان روستای ملی صنایع دستی ثبت شود که اکنون پیگیر ثبت شهر ملی ویست خواهیم بود.

او ادامه داد: در گذشته ویست در زمینه بافت قالی شهرت بسیاری داشت و این هنر در سال ۹۱ در آثار میراث ناملموس به ثبت رسید و اکنون نیز بنا داریم ویست را به عنوان شهر مرواربافی ثبت کنیم که البته نسبت بخ ثبت یک روستا کار سخت تری است و نیازمند همکاری مسئولان شهرستان خوانسار هستیم.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در خصوص مزیت‌های تبدیل روستا به شهر، خاطرنشان کرد: تبدیل شدن به شهر انگیزه مضاعفی را در مسئولان شهری و استانی به وجود می‌آورد تا بیشتر پیگیر رشد، ارتقا و پیشرفت در حوزه گردشگری و صنایع دستی باشند.

عبداللهی افزود: به خصوص شهرداری‌ها که به عنوان متولی و همکار ما در زمینه ثبت شهر هستند می‌توانند در ارتقای شهر بسیار کمک کننده باشند، به عنوان مثال با ایجاد بازارچه‌هایی باعث جذب گردشگر و رونق صنایع دستی می‌شوند همچنین در بحث فروش می‌توانند از روش‌های نوآورانه بیشتری استفاده کنند.

تبدیل روستا به شهر ضامن توسعه گردشگری آن نیست

مهدی راست قلم مدرس دانشگاه و فعال حوزه گردشگری در گفتگو با خبرنگار ما گفت: دوران اختراع چرخ، سعی و خطا گذشته است، در زمان کنونی روش‌ها و الگو‌های بسیاری برای ایده گرفتن، انطابق دهی و پیاده سازی وجود دارد.

او ادامه داد: بواسطه ماهیت جذاب و انعطاف پذیر گردشگری، این صنعت فرصت‌های بسیاری برای تبدیل شدن به ابزار پیشرفت و آبادانی دارد؛ یکی از بهترین راه‌های توسعه توامان گردشگری و صنایع دستی در روستا‌ها کاربست و پیاده سازی رهیافت روستای خلاق است.

این فعال حوزه گردشگری بیان کرد: این رهیافت که در رساله دکتری تبیین، تئوریزه و در سطح بین المللی ارائه شد، امروزه با استقبال زیادی مواجه و با به کارگیری صنایع خلاق فرهنگی در روستا همچون موسیقی، صنایع دستی، ادبیات، رسانه و... زمینه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روستا و ساکنان آن را فراهم می‌سازد.

راست قلم عنوان کرد: گردشگری دارای گونه‌های متنوعی است (تاریخی، فرهنگی، تفریحی، بوم گردی، ماجراجویانه، ورزشی، کشاورزی، هنر و...) که به جغرافیای هدف، شهر یا روستا به طور مستقیم وابسته نیست.

او با اشاره به اهمیت جنس و نوع جاذبه در گردشگری، خاطرنشان کرد: جنس جاذبه، تعیین کننده گونه گردشگری است، لذا شهر یا روستا بودن صرفا بستر تحقق گردشگری است و باید امکانات و زیرساخت مکفی بر اساس گونه گردشگری مهیا باشد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: در علوم آکادمیک برنامه ریزی و گردشگری چنین چیزی پذیرفته نیست، در دنیا روستا‌های بسیاری وجود دارد که با رعایت اصول و قواعد، دارای گردشگری هدفمند و مطلوب بوده و زمینه خلق تجربه منحصر به فرد و ارزش افزوده را هم برای گردشگر و هم برای میزبان (جامعه ساکن) فراهم می‌آورد.

سال ۲۰۲۱ سال توسعه روستایی و گردشگری

راست قلم اضافه کرد: طی کردن منحنی چرخه حیات یک مقصد گردشگری صرفا به عنوان شهر یا روستا بستگی ندارد، سازمان جهانی گردشگری سال ۲۰۲۱ را سال توسعه روستایی و گردشگری نام نهاده و حتی رقابتی برای حمایت از استارت آپ‌های توسعه گردشگری روستایی ارائه کرده است، شاید تبدیل روستای ویست به شهر با بهانه توسعه صنایع دستی آن اقدامی فکورانه تلقی نشود.

او بیان کرد: هر مکان زیست جغرافیایی اعم از شهر یا روستا یا آبادی، می‌تواند به عنوان خاستگاه یک کالا، خدمت یا جاذبه منحصربه‌فرد معرفی و مشهور شود، قطعا گروه گردشگران هدفمند که آگاهانه به دنبال نوع خاصی از جاذبه یا کالا (صنایع دستی) هستند برایشان فرقی نمی‌کند که به شهر وارد شوند یا روستا و این در صورتی است که خدمات، تسهیلات و امکانات برگزاری تور و فرآیند‌های میزبانی موجود بوده و تجربه خوبی را برای گردشگران ساخته و تداعی آن تجربه برای ایشان رضایت بخش باشد.

این فعال حوزه گردشگری روستای اصفهک در خراسان جنوبی را نمونه خوبی برای تبدیل یک روستا به مقصد گردشگری ملی و بین المللی با تاکید بر معماری و احیا کالبد معرفی کرد و افزود:

امروزه به دلیل شکل زندگی شهری (تراکم، تداخل، تزاحم و تضاد) بسیاری از افراد در مناطق مختلف دنیا، تمایل دارند از منابع و جذابیت‌های روستا‌ها در زمان فراغت برخوردار شوند.

راست قلم عنوان کرد: قطعا آگاهی بخشی و توانمندسازی هر دو جامعه میهمان و میزبان زمینه جریان سازی هدفمند توسعه گردشگری روستایی را فراهم می‌سازد، گردشگر باید به دنبال جاذبه‌های واقعی و منحصربفرد روستا باشد و جامعه میزبان نیز باید با رعایت اصول و قواعد بهترین بستر را برای کسب تجربه (در همه ابعاد) عالی برای میهمان را فراهم آورد.

  احداث تاسیسات گردشگری منطبق از جمله اکوموزه، مراکز پذیرایی سنتی و بومی، مرکز تفریحات و بازی‌های سنتی و بومی و برگزاری رویداد‌های سنتی و بومی و... از اقدامات عملیاتی برای هدایت جریان تقاضا بر اساس ظرفیت قابل تحمل در روستاهاست، تهیه گزارش‌های خبری، مستند‌های جذاب، کلیپ‌های زیبا و محتوای معرفی از اولین گام هاست که رسانه‌ها به کمک افراد مسئولیت پذیر باید بردارند.

 

گزارش از سپیده صالحی

انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنایع دستی منطقه گردشگری رئیس اداره میراث فرهنگی کل میراث فرهنگی گردشگری روستای گردشگری روستا توسعه گردشگری حوزه گردشگری استان اصفهان شهر یا روستا او ادامه صنایع دستی روستا به شهر تبدیل روستا اداره کل روستا ها یک روستا راست قلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۸۴۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، محمد طاهریان‌مقدم اظهار کرد: در این جشنواره تاکید بر غذاهای بومی محلی شهرستان و آش کمای انغوزه است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چناران ادامه داد: غذاهای سنتی از نظر داشتن مواد مغذی، ویتامین‌ها و املاح ارزش غذایی بالایی دارد، شهرستان چناران غذاهای سنتی زیادی دارد که برخی از آن‌ها به فراموشی سپرده شده‌اند؛ هدف از برگزاری این جشن‌ها احیا سنن و آداب رسوم گذشتگان است که با شناسایی و حفظ آن‌ها می‌توان به سلامت خانواده کمک کرد.

وی با بیان این که برپایی جشنواره عاملی برای افزایش شور و نشاط در خانواده‌ها است، تصریح کرد: جشنواره غذاهای سنتی، موسیقی محلی و همچنین بازدید از مزارع گیاهان دارویی با مشارکت اقامتگاه بوم‌گردی منیژگان در روستای آبگاهی در مورخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

طاهریان‌مقدم افزود: برنامه‌های این جشن شامل اجرای موسیقی سنتی، اجرای سرود و جشنواره غذاهای سنتی، نمایشگاه گیاهان دارویی و محصولات خانگی، دست بافته‌های زنان و دختران روستایی است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چناران یادآور شد: آش انغوزه یکی از غذاهای سنتی این شهرستان است که بیشتر در دامنه کوه‌های هزار مسجد در بهار رشد می‌کند.

دیگر خبرها

  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • رایزنی برای افزایش سفر بین ایران و عمان
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی