Web Analytics Made Easy - Statcounter

زاهدان- در چند ماه گذشته بی‌آبی و خشک‌سالی عرصه را بر زندگی مردم و روستائیان سیستان و بلوچستان چنان تنگ کرده بود که بنا بر گفته برخی مسئولان محلی بسیاری از دامداران و روستائیان مجبور به کوچ و فروش دام ها شده بودند.

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: اگرچه بارش‌های اخیر به‌ویژه در جنوب سیستان و بلوچستان موجب جاری شدن سیل، انسداد راه‌های ارتباطی و خسارت به برخی از زیرساخت‌ها شده است اما برای مردم این منطقه این سیل به دلیل برکات دیگری که دارد خوشحال‌کننده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفتنی است بعد از گذشت چندین ماه بدون بارش و وقوع خشک‌سالی، باران رحمت الهی سبب خوشحالی مردم خاش سیستان و بلوچستان به‌ویژه شادمانی کشاورزان و دامداران شد.

خشک‌سالی و بی‌آبی در یک سال اخیر سبب خشکی و بی‌آبی چاه‌ها، سدهای خاکی، چشمه‌ها و بند سارها و در برخی مناطق تلف شدن دام‌ها و ناتوانی مردم در تأمین آب آشامیدنی‌شان شده بود و عرصه را چنان بر روستائیان تنگ کرده بود که برخی از آنان مجبور به کوچ کردن به مکانی دیگر و به حراج گذاشتن دام‌هایشان شده بودند که به لطف خدا بارندگی‌ها شامل حال مردم شد و حالا برای مدت کوتاهی می‌توانند با خیالی آسوده به زندگی روزمره‌شان در روستا بپردازند.

انسداد راه‌های ارتباطی

گفتنی است بارش‌های شدید باران در طی شبانه‌روز گذشته موجب ریزش کوه و به وجود آمدن مشکل در مسیر ارتباطی خاش به ایرانشهر در محدوده پنج کیلومتری آن شد.

در همین حال  مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان  از انسداد چهار مسیر ایرانشهر - مهرستان، ایرانشهر - خیرآباد، فنوج - اسپکه و رمشک- کتیج در جنوب این استان به دلیل وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی خبر داد.

علیرضا شهرکی اظهار داشت: این مسیرها  براثر طغیان رودخانه محلی بسته‌شده است  و لذا تلاش نیروهای راهداری و پلیس‌راه برای بازگشایی این مسیر همچنان ادامه دارد.

مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس هشدار اداره کل هواشناسی استان رگبار متوسط تا سنگین، رعدوبرق همراه با آب‌گرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی تا روز سه‌شنبه برای مرکزی و جنوبی استان پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: با توجه به ماهیت این سامانه بارشی که همراه با جاری شدن رواناب و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی است مردم از تردد در حاشیه رودخانه‌های خودداری کنند.

بارش‌ها ادامه دارد

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به صدور هشدار نارنجی این اداره کل گفت: با تشدید فعالیت سامانه همرفتی در استان انتظار می‌رود ناپایداری‌های جوی نیز تشدید شود به‌طوری‌که سبب جریان یافت سیلاب در برخی نقاط شود.

محسن حیدری اظهار داشت: شدت بارش‌ها طوری است که احتمال وقوع آب‌گرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی زیاد است و وزش تندبادهای شدید لحظه‌ای، برخورد صاعقه، بارش‌های شدید منجر به وارد شدن خسارت به برخی بخش‌های زیرساختی و کشاورزی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: منطقه اثر فعالیت این سامانه ارتفاعات شمال غرب، مناطق مرکزی و جنوبی استان است.

وی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود فعالیت این سامانه تا سه‌شنبه آینده ادامه داشته باشد بنابراین توصیه می‌شود مسئولان اجرایی استان اقدامات پیشگیرانه برای کاهش اثرات مخرب آن را در دستور کار قرار دهند.

حیدری اظهار داشت: با توجه به برخورد صاعقه و احتمال بالای بارش تگرگ توصیه می‌شود مردم از رفتن به ارتفاعات و ترددهای بین‌شهری خودداری کنند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: سیل سیلاب جاری شدن سیلاب سیستان و بلوچستان بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۸۶۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبادل فرهنگ گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان با کشورهای همسایه تقویت شود

 محمد کرمی  در جلسه با مدیرکل و معاونان اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان که در محل استانداری برگزار شد، اظهار کرد: با هماهنگی های صورت گرفته در نوروز امسال، خوشبختانه این استان در سطح کشور خوش درخشید و عملکرد قابل قبولی از خود نشان داد که جای قدردانی دارد.

وی افزود: در ایام نوروز کمترین چالش و کمبود را شاهد بودیم و مسافران و گردشگران نوروزی سفر خوبی را تجربه کردند که این موضوع ثمره مهمان نوازی مردمان خوب و خونگرم این دیار و تعاملات و همکاری های صورت گرفته اعضای ستاد خدمات سفر سیستان و بلوچستان بود.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: این استان دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است و در زمینه گردشگری می‌تواند به رشد و توسعه آن کمک شایانی بکند و اگر گردشگری با چاشنی خلاقیت و نوآوری همراه شود تاثیر بیشتر و اثرگذاری دو چندانی خواهد داشت و باید در این بخش از همه ظرفیت ها بویژه ظرفیت نخبگانی، دانشجویی و دانش‌آموزان بهره کافی را برد.

ضرورت ایجاد تعاونی‌های گردشگری در سیستان و بلوچستان

وی تاکید کرد: گردشگری سیستان و بلوچستان با مشارکت مردم و همه گروه‌های مردمی در تحول و تغییر چهره استان بسیار موثر است و با ایجاد و فعال‌سازی تعاونی های تخصصی می‌توان مشارکت مردم را در این حوزه ها بیشتر کرد و از قدرت مردمی که قدرت بسیار ارزشمندی است به بهترین نحو استفاده کرد.

کرمی افزود: ارتباط با سایر کشورهای همسایه از جمله پاکستان، افغانستان و عمان باید جزو اولویت‌های اداره کل میراث فرهنگی در سیستان و بلوچستان باشد و با برگزاری نمایشگاه های مشترک صنایع‌دستی و گردشگری و تبادل فرهنگ‌ها برای تحکیم و تقویت این ارتباطات گام برداریم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • میانگین بارش سال زراعی سیستان وبلوچستان اعلام شد
  • میانگین بارش سال زراعی سیستان و بلوچستان مثبت شد
  • استفاده از ظرفیت نخبگان موجب توسعه می‌شود
  • تا رفع مشکل سیل‌زدگان، خدمات‌رسانی نیروی دریایی ارتش انجام می‌شود
  • تاکید استاندار بر ضرورت ایجاد تعاونی‌های گردشگری در سیستان و بلوچستان
  • تبادل فرهنگ گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان با کشورهای همسایه تقویت شود
  • وقوع سرقت در سیستان و بلوچستان ۱۸ درصد کاهش یافت
  • تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در محکومیت برخورد آمریکا با دانشجویان
  • سعیدی: اگر معادل اختلاس چای دبش صرف زیرساخت‌های استان سیستان و بلوچستان می‌شد، دیگر چیزی نمی‌خواستیم
  • مردم سیستان و بلوچستان به احدی اجازه تفرقه‌اندازی نمی‌دهند