Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید احسان خاندوزی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس پیرامون طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب وکار گفت: بهبود شرایط محیط کسب وکار و تسهیل صدور مجوزها با قوانین قبلی نیز قابلیت اجرا داشت اما به دلیل مقاومت‌هایی که دستگاه‌هایی مانند وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت داشتند، هیئت مقررات زدایی نمی‌توانست در مقابل این نهادها و فشار آن‌ها مقاومت داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین دولت نیز از ظرفیت‌های قانونی خود در این موضوع استفاده نمی‌کرد فلذ به نظر می‌رسید ایجاد نوعی الزام برای مکلف کردن دولت در این موضوع نیاز است.

خاندوزی ادامه داد: طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب وکار یکی از اجزای سهولت محیط کسب وکار در کشور است. یکی از ابعاد ده گانه‌ای که ذیل مفهوم سهولت کسب وکار بر شمرده می‌شود همین موضوع سهولت صدور مجورها است.

وی با اشاره به رتبه ایران در این موضوع گفت: شروع یک فعالیت اقتصادی در کشور  بسیار پرهزینه، زمانبر و دشوار است و همین امر باعث شده رتبه ایران از نظر سهولت شروع کسب وکار 170 باشد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بهبود این شرایط در کشور به ابعاد متعددی وابسته است اما طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب وکار می‌تواند موجب بهبود شرایط فعلی همچون فسادهای مالی و نارضایتی فعالان اقتصادی شود.

خاندوزی در مورد ایجاد ظرفیت آزمون وکالت گفت: بخشی از طرح تسهیل صدور مجوزها به برخی ظرفیت‌های عددی و محدودیت‌های کمی برای شروع دوره کارآموزی چنین مشاغلی است. به دلیل اصراری که کانون‌های وکلا بر حفظ ظرفیت گذاری در این مورد دارند لذا در این طرح شرایط به سمت نظام صلاحیت محور و متناسب با کیفیت جذب شدگان برای ورود به شغل وکالت تغییر کرد.

خاندوزی ادامه داد: با تبدیل نظام سنجش صلاحیت داوطلبان وکالت از ظرفیت گذاری عددی به صلاحیت کیفی و علمی، هر فردی که بتواند حائز نمرات لازم برای ورود به دوره وکالت بشود، می‌تواند وارد دوره کارآموزی وکالت شده و در صورت موفقیت در آن دوره نیز فعالیت وکالت خود را آغاز کند.

وی همچنین با اشاره به تجربه دیگر کشورها در برداشت ظرفیت عددی از آزمون وکالت گفت: تجربه بسیاری از کشورهای دنیا نشان می‌دهد ظرفیت گذاری کمی و عددی در حوزه وکالت به امری منسوخ و مندرس تبدیل شده و این موضوع با سنجش صلاحیت علمی و کیفی داوطلبان جایگزین شده است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: الحمدلله در ماه‌های گذشته قوه قضائیه هم به صورت کاملا صریح و روشن موافقت خود را با جهت‌گیری مجلس در حرکت به سمت صلاحیت سنجی علمی به جای ظرفیت گذاری عددی بیان کرده است. امیدواریم با نهایی شدن این طرح و تصویب آن در مجلس، فارغ التحصیلان رشته حقوق بتوانند رقابت سالمی در جهت ورود به شغل وکالت داشته باشند و هر فردی که توانست سطح علمی و امتیاز مورد نظر را کسب کند بدون نگرانی از وجود ظرفیت وارد دوره کارآموزی وکالت شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: احسان خاندوزی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار ظرفیت آزمون وکالت طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب ظرفیت گذاری کسب وکار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۸۶۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگراه در محور خاش- سراوان

 اکبری مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان  گفت: محور خاش- سراوان یکی از معابر رسمی و مهم در محدوده این استان با کشور پاکستان است که نقش مهمی در مبادلات تجاری و توسعه اقتصادی این استان و شرق کشور دارد که با پیگیری‌های این اداره کل برای نخستین بار ساخت بزرگراه در این مسیر از محل اعتبارات ملی آغاز شد.

وی ادامه داد: طول کلی محور خاش- سراوان ۱۵۱ کیلومتر است که بر اساس برنامه ریزی انجام شده ساخت بزرگراه در این مسیر در قالب ۶ قطعه اجرایی می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان هدف از ساخت بزرگراه را افزایش ایمنی و کاهش تصادفات جاده‌ای، افزایش سرعت و ظرفیت مسیر، تسهیل در تردد زوار اربعین و توسعه و رونق اقتصادی این خطه برشمرد.

اکبری با بیان اینکه وقتی مبحث ترانزیت در سیستان و بلوچستان در اولویت قرار دارد، انتظار می‌رود که شبکه بزرگراهی نیز تسهیل کننده آن باشد، گفت: امید می‌رود با اجرای این طرح ها، روند توسعه راه که زیربنای پیشرفت همه بخش‌های دیگر است، سرعت گرفته و علاوه بر ایجاد اشتغال بیشتر، شاخص‌های توسعه اقتصادی نیز روز به روز گسترش یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به ۲ برابر افزایش یافت
  • آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگراه در محور خاش- سراوان
  • ‌فرایند سرمایه‌گذاری در فارس تسهیل شود
  • ضرورت تسهیل و رفع موانع تولید در تحقق شعار سال
  • تحقق ثبات اقتصادی با کم شدن هزینه‌های دولت
  • مشکلات ۷ بنگاه اقتصادی استان بوشهر رسیدگی شد
  • آمادگی بندر چابهار برای تسهیل تجارت اقتصادی با کشور تاجیکستان
  • حذف کسب وکارهای غیرقانونی از گردونه رقابت با مجوز الکترونیکی
  • تصویب چند طرح ضد ایرانی در سنای آمریکا / تحریم خریداران نفت و منع صدور فناوری موشکی و پهپادی ایران در چارچوب این بسته
  • هیچ مجوز کاغذی از ۲۵ اردیبهشت در دستگاه‌ها قابل پذیرش نخواهد بود