Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،غلامحسن اشرفی نیا رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه نوشهر ضمن ابراز نگرانی از روند رو به افزایش جمعیت پروانه تخم انگشتری در جنگل‌های این منطقه، گفت: گزارش‌ها و پایش‌های به عمل آمده توسط کارشناسان از سطح عرصه‌های مرتعی و جنگلی حاکی از ان است که این آفت حدود چهار هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی در ارتفاعات و ییلاقات حوزه اداره کل را آلوده کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او افزود: بخش کجور نوشهر، مناطق ییلاقی رویان نور ارتفاعات جنگلی و مرتعی دلیر، ناتر در چالوس، جنت رودبار رامسر، دوهزار و سه هزار تنکابن به خاطر طغیان این آفت آلوده شده است.

اشرفی گفت: هم اینک مناطق لوس حوالی بخش بلده از توابع شهرستان نور، لاشک کجور، درجان تنکابن جزو مناطق بحرانی است که کارشناسان در حال عملیات محلول پاشی و هرس گونه‌های آلوده به این آفت هستند.

اشرفی نیا با بیان آنکه این آفت بیشترین آسیب را به گونه‌های مانند زرشک و ولیک وارد می‌کند، افزود: عملیاتی که برای کاهش جمعیت این پروانه انجام می‌شود علاوه بر هرس و محلول پاشی، اقدامات دیگری، چون حذف لانه‌های لاروی، سوزندان شاخ و برگ‌های آلوده و دفن آن‌ها نیز انجام می‌گیرد.

او گفت: با ادامه طغیان این پروانه ممکن است امسال سطح عرصه‌های آلوده به حدود پنج هزار هکتار هم برسد و از اینکه این آفت به باغ‌های باغداران هم آسیب برساند چنین اتفاقی دور از انتظار نیست.

اشرفی افزود: اگرچه این آفت بومی بوده و هرسال از اواسط فروردین ماه تا اوایل خرداد ماه طغیان می‌کند منتها با توجه به مدت زمان اندک طغیان آن، آماری که از سطح مناطق آلوده گزارش شده طی یکی ۲ سال گذشته حدود هزار و ۵۰۰ هکتار به سطح نقاط آلوده افزوده شده و اکنون به چهارهزار هکتار رسیده است.
انتهای پیام/س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی پروانه تخم انگشتری محیط زیست مازندران هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۸۶۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله خشن بوندسلیگا به کفش طلای اروپا

به گزارش ورزش سه، کین در ابتدای فصل از تاتنهام هاتسپرز به بایرن مونیخ پیوست، با قراردادی که بیش از 100 میلیون پوند ارزش داشت.

از آن زمان ستاره کهنه کار انگلیسی توانسته به صورت انفرادی نمایش درخشانی داشته باشد و در 41 مسابقه در تورنمنت‌های مختلف 40 گل به ثمر برساند و 13 پاس گل بدهد.

با نگاهی به رده بندی برترین گلزنان لیگ های اروپایی در فصل 2023-2024، هری کین با به ثمر رساندن 33 گل در 30 مسابقه ای که در لیگ آلمان انجام داد و کسب 66 امتیاز (هر گل دو امتیاز دارد) مقام اول را به خود اختصاص داده است.

پس از کین، کیلیان امباپه فرانسوی، ستاره پاری سن ژرمن، با 26 گل در 27 بازی که در "لیگ 1" انجام داد، با مجموع 52 امتیاز قراردارد.

سرهو گیراسی گینه ای، مهاجم تیم اشتوتگارت آلمان با به ثمر رساندن 25 گل در 24 بازی  و در مجموع 50 امتیاز به ثمر رسانده، در رده سوم قرار دارد.

لائوتارو مارتینز آرژانتینی، مهاجم اینترمیلان با 23 گل در 29 بازی که در لیگ ایتالیا با مجموع 46 امتیاز در رده چهارم قرار گرفته است. امتیاز مارتینز برابر با لوئیس اوبیندا، ستاره بلژیکی لایپزیش است که در 30 بازی لیگ آلمان 23 گل به ثمر رساند.

ارلینگ هالند نروژی، مهاجم منچسترسیتی با 20 گل در 26 بازی پشت سر آنها قرار دارد و با کول پالمر، ستاره چلسی که به همین تعداد گل در لیگ برتر انگلیس به ثمر رسانده، با مجموع 40 امتیاز، پشت سر این مهاجمان است.

در بین مدعیان این فهرست شاهد حضور هیچ نامی از لیگ اسپانیا نیستیم جایی که آرتم دوپیک، مهاجم اوکراینی خیرونا با 18 گل فاصله‌ای بعید با مدعیان کفش طلا دارد.

امتیاز کفش طلایی در لیگ های اروپایی: هر گل در پنج لیگ اصلی (انگلیسی، اسپانیایی، ایتالیایی، آلمانی و فرانسوی) دو امتیاز کسب می‌کند.

از سوی دیگر، گلزنان لیگ‌های سطوح پایین‌تر، مانند پرتغال و هنلد، 1.5 امتیاز می‌گیرند، در حالی که امتیاز گل در رقابت‌های پایین تر تنها یک امتیاز است.

دیگر خبرها

  • هشدار نارنجی  هواشناسی: بارش باران استان فارس را در بر می‌گیرد
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • طرح ضربتی مقابله با قاچاق سوخت و کشف ۸۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در بندرعباس 
  • قطع درختان و تخریب طبیعت در الیمالات دغدغه مازندرانی‌ها شد + فیلم
  • آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد
  • ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • مذاکره بامزه محیط بان با خرس در جنگل‌ مازندران
  • دانشگاه علوم پزشکی سبزوار: بیماری مالاریا نداشته ایم
  • حمله خشن بوندسلیگا به کفش طلای اروپا
  • دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه