Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-04@00:21:25 GMT

کشاورزان یزد در تله کمبود آب/ کم‌آبی بی سابقه در شهر جهانی

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۸۶۹۳۰

کشاورزان یزد در تله کمبود آب/ کم‌آبی بی سابقه در شهر جهانی

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، در اوایل هزار یکم قبل از میلاد، گروه‌ها و قبایل کوچک شروع به مهاجرت به فلات ایران کردند؛ جایی که میزان بارش باران در آن، کمتر از محل زندگی سابقشان بود.

این قبایل، عادت به کشاورزی داشتند و این کار با وجود رودخانه و رودهای زیاد برایشان میسر می‌شد؛ بنابراین مجبور بودند برای یافتن آب، به جستجوی مکان مناسب بپردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سرزمین‌های فلات ایران، آب‌وهوا معمولاً خشک و طاقت‌فرسا و به‌طورکلی میزان بارش باران هم کم و ناکافی بود. کشاورزان عهد باستان، تلاش می‌کردند در فصول بارش باران، کانال‌ها و آبراه‌هایی حفر کنند اما در تابستان این کانال‌ها خشک می‌شدند.

بعدها این کشاورزان متوجه شدند، آب‌های جمع‌شده‌ای که در تونل‌های معادن جریان داشت، خشک نشده است. کشاورزان با معدنچی‌هایی که به دنبال فلز مس بودند، معامله‌ای کردند که طی آن از معدنچی‌ها خواستند برایشان تونل بسازند. کشاورزان ایران باستان، با کمک معدنچی‌ها توانستند یک سیستم آبی زیرزمینی به نام قنات برای آبیاری محصولات خود در فصول گرم سال تعبیه کنند.

با این اختراع که در نوع خود در جهان بی‌نظیر بوده است، می‌توان مقدار قابل‌توجهی از آب‌های زیرزمینی را جمع‌آوری کرد و به سطح زمین رساند که همانند چشمه‌های طبیعی، آب آن در طول سال بدون هیچ ابزار کمکی از درون زمین به سطح زمین‌جاری گردد تا زراعت زارعین و سرسبزی باغات کشاورزان را به ارمغان آورد.

با وجود این‌که چندین هزار سال از اختراع آن می‌گذرد هنوز هم این روش استفاده از آب در برخی از روستاها و مناطق مسکونی، کشاورزی و دامداری کشور معمول و متداول است و حتی از ارکان اصلی کشت‌وزرع در نواحی خشک به‌ویژه استان یزد قلمداد می‌شود.

بنابراین قنوات به‌عنوان شریان اصلی حیات در روستاهای استان یزد، نقش تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت چند صدهزار نفر از روستاییان استان یزد و دارایی آن دارد، سرنوشتی که تلخ‌کامی آن بر شهرنشینان نیز تأثیر گذاشته و با کاهش تولیدات دامی و کشاورزی، شرایط را برای سایر مناطق کشور نیز دچار بحران می‌کند.

هشت درصد قنات‌های ایران در یزد قرار دارد

 

محمدحسین ملانوری،معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی یزد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از یزد، با بیان این‌که آب ۳۰ هزار هکتار از ۱۱۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی استان، توسط ۲ هزار و ۶۳۰ رشته قنات جاری تأمین می‌شود، افزود: در مجموع ۲۰ درصد نیاز آبی اراضی و باغی سطح زیر کشت استان توسط ۳۰ هزار و ۶۶۲ نفر بهره‌بردار با حجم سالانه ۱۶۶ میلیون مترمکعب آب از قنات‌ها تأمین می‌شود. 

وی با بیان این‌که هشت درصد قنات‌های ایران در یزد قرار دارد، تأکید کرد: کمبود بارش، لای‌روبی و مرمت نشدن به‌موقع قنات‌ها از طریق بهره‌برداران و حفر چاه‌های غیرمجاز در حریم این قنوات، از جمله دلایل کاهش آبدهی و خشک شدن تعداد زیادی از قنات‌ها در استان یزد است.

میانگین بلندمدت آب در یزد از ۷۶.۵ به ۵۸ میلی‌متر کاهش‌یافته 

محمدمهدی جوادیان‌زاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از یزد با تأیید خبر کاهش بارش‌ها که منجر به کاهش آب قنوات استان می‌شود، اظهار کرد امسال نیز پدیده خشکسالی در یزد، بیست و پنجمین سال خود را در حالی طی می‌کند که میانگین بلندمدت آن از ۷۶.۵ به ۵۸ میلی‌متر کاهش‌یافته است. به عبارتی اکنون‌که نیمی از سال آبی گذشته، بارش‌ها نسبت به متوسط بلندمدت ۲۳ درصد کاهش دارد.


جوادیان زاده در ادامه با بیان این‌که ایجاد فرو چاله‌ها نشان‌دهنده مرگ آبخوان‌های استان است، تأکید کرد: در اثر افت سطح آب‌های زیرزمینی، طرح ملی احیا و تعادل بخشی با هدف حفظ منابع موجود از چند سال گذشته در استان در حال اجراست.
همان‌طور که مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد نیز بدان اشاره کرد، برداشت آب از چاه‌ها، مستقیماً بر میزان آبدهی قنوات نیز تأثیرگذار است، این مهم زمانی بحرانی می‌شود که برداشت بی‌رویه آب از چاه‌ها و با افت سطح آب‌های زیرزمینی، فرو چاله‌هایی ایجاد می‌شود که نه‌تنها به‌خودی‌خود خطرناک‌اند بلکه مهم‌تر از این، از افت شدید آب در آبخوان‌های استان حکایت دارد.وی یادآور شد: باتوجه‌به کسری مخازن آب زیرزمینی، عمق برخی فرو چاله‌ها نگران‌کننده است و بایستی کشاورزان در مدیریت برداشت آب و حفاظت از این سرمایه جدی باشند، و اجرای طرح‌های تعادل بخشی در کنار فرهنگ‌سازی مصرف درست آب تنها نسخه نجات‌بخش منابع آبی استان است.

وی با اشاره به طرح خاموشی چاه‌های کشاورزی افزود: هدف از اجرای این طرح، خاموشی ۳۰ روزه چاه‌های کشاورزی در سال ۱۳۹۵، ۴۵ روزه در سال ۱۳۹۶، ۶۰ روزه در سال ۱۳۹۷ و اجرای طرح تحویل حجمی آب در سال‌های ۱۳۹۸ ، ۱۳۹۹ انجام شد و سال ۱۴۰۰ همچنان در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد با تأکید بر اهمیت جلوگیری از برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی و مدیریت درست استحصال این ماده حیاتی تصریح کرد: با همکاری ۲۰ گروه گشت و بازرسی فعال در استان طی هفت سال (۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹) گذشته ۳۰۰ حلقه چاه غیرمجاز کشاورزی با حکم قضایی پلمب شد.

بنابراین باتوجه‌به تداوم خشکسالی انتظار می‌رود نه‌تنها باید از فعالیت چاه‌های غیرمجاز در استان جلوگیری به عمل آید بلکه سایر چاه‌های فعال استان نیز با نظارت بر خروجی آب آنان، این رویه برداشت آب از آب‌های زیرزمینی مدیریت شود. از طرفی کشاورزان نیز باید با بهره‌مندی از روش‌های آبیاری نوین و کشت محصولاتی که با این شرایط آب‌وهوایی سازگاری بیشتری دارند به یاری و نجات قنوات استان بشتابند، میراث ارزشمند و گران‌بهایی که نه‌تنها تداوم آن حفظ یک اصالت فرهنگی و تاریخی است، بلکه شریان اصلی حیات کشاورزان در استان یزد است.

انتهای پیام/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: بی آبی در یزد شهر میراث جهانی یزد آب های زیرزمینی استان یزد قنات ها چاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۸۶۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۲

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۳ درصد کاهش به ۲۲۸۳ دلار و ۲۳ سنت رسید. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه در آسیا کاهش یافته است که یکی از دلایل آن می‌تواند نشانه‌هایی از وضع سیاست‌های سختگیرانه پولی توسط فدرال رزرو در اجلاس امروز باشد.
کاهش تقاضا برای طلا به عنوان یک پشتوانه ایمن در بحبوحه آرام شدن تنش‌های ژئوپلیتیکی در دنیا قیمت طلا را نسبت به اوج ماه آوریل پایین آورده و آن را در برابر سیاست نرخ بهره بالای بانک مرکزی آمریکا آسیب پذیر کرده است.
قیمت هر اونس طلا امروز با 0.13 درصد کاهش به 2283 دلار و 23 سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک کاهش 0.38 درصدی به 2294 دلار و 10 سنت رسیده است.

قیمت جهانی طلا امروز 1403/02/11

تمرکز سرمایه‌گذاران در حال حاضر به نتیجه اجلاس دو روزه فدرال رزرو معطوف شده که قرار است امروز منتشر شود. انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را بدون تغییر نگه دارد.
اما برخی پیش‌بینی می‌کنند جروم پاول رئیس فدرال رزرو با توجه به نرخ بالای تورم، سیاست‌های سختگیرانه‌ای را پیشنهاد دهد.
بالا رفتن تورم باعث شده تاجران انتظار خود از کاهش زود هنگام نرخ بهره را پایین بیاورند. در حال حاضر پیش بینی می‌شود بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را اولین بار در ماه سپتامبر کاهش دهد.
نرخ بالای بهره به ضرر طلاست چون هزینه نگهداری آن را به عنوان یک سرمایه غیر سودده افزایش داده و تمایل برای خرید این فلز گرانبها را پایین می‌آورد. 
ارزش دلار هم افزایش یافته و به بالاترین رقم طی 6 ماه گذشته رسیده است. بالا رفتن ارزش دلار خرید طلا برای دارندگان سایر ارزهای دنیا گرانتر کرده و تمایل برای آن را پایین می‌آورد.

در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با 0.01 درصد کاهش به 26 دلار و 65 سنت رسید و پلاتین با یک کاهش 0.26 درصدی 935 دلار و 43 سنت معامله می‌شود.
انتهای پیام/58

دیگر خبرها

  • کمبود این ویتامین سبب لاغری می‌شود
  • بارش‌های اخیر بخشی از کمبود بارش در بخش کشاورزی را جبران کرد
  • کاهش کم سابقه نرخ زاد و ولد در آلمان
  • ظلم ستیزی علیه صهیونیست‌ها جهانی شده است
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
  • تاثیر مستقیم میکروپلاستیک‌ها بر تغییر هورمون و جنسیت جنین
  • کمبود نیروی پرستاری، یک‌ مسئله جهانی است
  • قیمت جهانی طلا به ۲۲۸۳ دلار و ۲۳ سنت رسید
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
  • تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود