Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-03@04:39:46 GMT

جزئیات برنامه مجلس برای ایجاد سامانه ثبت تخلفات دولتی

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۸۷۱۳۱

جزئیات برنامه مجلس برای ایجاد سامانه ثبت تخلفات دولتی

اخیرا طرحی در مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفته است که در صورت تصویب نهایی آن، سامانه ثبت تخلفات به منظور اعمال محدودیت در ارائه خدمات دولتی راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش مشرق،‌ به تازگی طرحی در مجلس شورای اسلامی در دستور کار مجلس قرار گرفته است که بر مبنای آن بر لزوم سامانه ثبت تخلفات برای اعمال محدودیت در ارائه خدمات دولتی تاکید شده و نهایتا پس از تصویب این طرح، این سامانه راه اندازی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن این طرح به شرح زیر است:

باسمه تعالی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

احتراما طرح ذیل که به امضای ۳۵ نفر از نمایندگان رسیده است، جهت طی مراحل قانونی تقدیم می‌شود.

مقدمه (دلایل توجیهی):

در سال‌های اخیر تخلف وعدول از قانون در موضوع‌های مختلف به ویژه در بخش کشاورزی، آب و منابع طبیعی بسیار رواج یافته است. بسیاری از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها با یکدیگر ارتباط داشته و امور اجرایی هر یک منوط به استعلام با تایید یک یا چند دستگاه اجرایی دیگر می‌باشد.

بسیار اتفاق می‌افتد فردی در امور مربوط به یک دستگاه یا وزارت خانه مرتکب تخلف شده و به صورت غیر قانونی اقدام به تغییر کاربری اراضی، حفر چاه و برداشت غیر مجاز از منابع آب، تصرف اراضی ملی، تغییر اکوسیستم و... می‌نماید و به راحتی توسط دستگاه‌های خدمات رسان به این فرد خدمات رسانی می‌شود. ارائه خدمات به این افراد علاوه بر اینکه اقدام نامناسبی است موجب تشویق و تحریک دیگر افراد به انجام تخلف می‌شود. بنابراین اعمال محدودیت در ارائه خدمات دولتی برای متخلفان تا زمان رفع تخلف از طریق ایجاد یک سامانه بانک اطلاعاتی جامع و فراگیر از تخلفات صورت گرفته و ثبت اطلاعات متخلفان در این سامانه متعاقب گزارشات دریافتی از نیروهای مردمی و دولتی و تایید این گزارش‌ها توسط دستگاه‌های نظارتی و همچنین استعلام‌های صورت گرفته از دستگاه‌های مرتبط در زمان مراجعه متقاضیان برای دریافت خدمات باعث کاهش تخلف، حفظ منابع ملی و اخذ مطالبات دولت می‌شود.

لذا طرح ذیل تقدیم می‌شود:

عنوان طرح: ایجاد سامانه ثبت تخلفات جهت اعمال محدودیت در ارائه خدمات دولتی

وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی، صمت، میراث فرهنگی، راه و شهرسازی، نفت، ارتباطات، اقتصاد، اطلاعات، سازمان برنامه و بودجه سازمان و حفاظت محیط زیست موظفند از تاریخ تصویب این قانون ظرف مدت ۶ ماه نسبت به ایجاد سامانه ثبت تخلفات و بانک اطلاعاتی متخلفان اقدام و ساز و کار اجرایی آن را تهیه و به اجرا در آورند.

پس از تهیه بانک اطلاعاتی و ثبت تخلفات هیچ یک از دستگاه‌های اجرایی و نظارتی حق ارائه خدمات به متخلفان تا تحمل مجازات و پرداخت جرائم بر اساس قوانین موجود و رفع تخلف را ندارند.

ابراهیم عزیزی شیراز - قاسم ساعدی - سید علی یزدی خواه - رحمت اله نوروزی - کیوان مرادیان کوچکسرائی - جلال محمودزاده - احمد حسین فلاحی - سید موسی موسوی - شیوا قاسمی پور - انور حبیب زاده بوکانی - عبدالجلال ایری - علی خضریان - بهروز محبی نجم آبادی - حسین حق وردی - غلامعلی کوهساری - رضا آریان پور - محمد حسین فرهنگی - حسینعلی حاجی دلیگانی - سیدنظام الدین موسوی - روح اله ایزدخواه - پرویز اوسطی - حسین رجایی ریزی - جعفر راستی - نصراله پژمان فر - کیومرث سرمدی واله - علیرضا عباسی - رضا تقی پورانوری - حسن رزمیان مقدم - یعقوب رضازاده - اصغر سلیمی - مجید نصیرائی - جواد نیک بین - امانقلیچ شادمهر - مجتبی بخشی پور - رسول فرخی میکال

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا فایل صوتی ظریف مجلس شورای اسلامی طرح شهید سلیمانی تخلفات نمایندگان مجلس قانون سامانه ثبت تخلفات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۸۷۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاونت قوانین به تخلف کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ورود کرد

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، علی خضریان نماینده مردم تهران در روند بررسی ایرادات شورای نگهبان به برنامه هفتم توسعه در مورد تبصره ماده ۵۷ این لایحه گفت:در این تبصره اتفاقی رخ داده موضوعی برای اضافه شدن فوق العاده خاص برای یکی از دستگاهها وجود دارد در حالی که در سری اول ایراد شورای نگهبان این موضوع نبوده است.

بیشتر بخوانید: دومین جلسه مجلس برای بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ آغاز شد

خضریان اضافه کرد: صحن به رییس کمیسیون تلفیق برنامه اعتماد کرد و این موضوع را رییس کمیسیون بدون رای آوردن در بازگشت شورای نگهبان اضافه کرده است و در بازگشت دوباره به شورای نگهبان مورد ایراد واقع شده است.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی بیان داشت: این خلاف عدالت است اگر بخواهیم برای یک دستگاه حقوق و مزایایی در فوق العاده اضافه کنیم. این خلاف عدالت و قانون رخ داده است.

وی از قالیباف خواست که این تبصره حذف شود و بدون این تبصره رای گیری شود.

قالیباف خطاب به خضریان بیان داشت: به معاونت قوانین سپردم که بود و نبود این موضوع را از متن مذاکرات چک کند و این مراعی بماند تا قوانین چک شود و بعد تذکر خضریان بررسی شود.

این موضوع در جلسه عصر مورد بررسی قرار گرفت و معاونت قوانین مجلس هم تایید کرد که تبصره مذکور اضافه شده است.

خضریان خطاب به قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در بازگشت شورای نگهبان بر روی این ماده ابهامی وارد شد که کمیسیون تلفیق بدون توجه به ابهام، تبصره ای را اضافه کرد و با امضای ابراهیم عزیزی، رییس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم انجام شده این فوق العاده خاص خلاف عدالت است و قوانین مجلس هم این موضوع را تایید می کند.

در نهایت رئیس مجلس اصلاحیه کمیسیون در مورد تبصره ماده ۵۷ برنامه هفتم را به رای گذاشت و با موافقت اکثریت نمایندگان به تصویب رسید.

کد خبر: 1229026 برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی

دیگر خبرها

  • پیگیری برای ارائه تسهیلات بانکی براساس تخلف و تصادف رانندگی/ نحوه پرداخت حق بیمه تغییر می‌کند
  • ارائه خدمات درمانی رایگان برای کودکان زیر هفت سال
  • الزام مراکز طرف قرار داد بیمه سلامت به ارائه خدمات پوشش بیمه‌ای
  • ضرورت احداث تهران جدید
  • رویکرد نوین ثبت احوال برای ارائه خدمات به والدین با سامانه تعاملی نام
  • سامانه تعاملی نام، رویکرد نوین ثبت احوال برای نام‌گذاری
  • تجهیز آزمایشگاه خدمات جامع سلامت روستایی لادیز میرجاوه به دستگاه سل کانتر
  • پیش‌نویس لایحه حمایت جامع از نخبگان ایرانی با ۵۵ ماده تدوین شد/ اعلام آمادگی نمایندگان خانه ملت برای حمایت از نخبگان
  • معاونت قوانین به تخلف کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ورود کرد
  • برخورد با تخلف ساکن رانندگان هوشمند می‌شود