Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هر گونه عوارض واکسن‌های کرونا در کشور ثبت می‌شود و تاکنون هیچ عوارض جدی و نگران کننده‌ای از واکسن‌های تزریق شده نداشته ایم. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، آقای دکتر محمد مهدی گویا درباره ثبت عوارض واکسن‌های کرونا در کشور افزود: تک تک واکسن‌های کرونا که در کشور تزریق می‌شوند اگر عوارضی داشته باشند هم در سامانه سیب معاونت بهداشت وزارت بهداشت و هم در سامانه تی تک سازمان غذا و دارو با پر کردن فرم‌های ثبت عوارض، ثبت و بررسی می‌شود و خوشبختانه تاکنون هیچ یک از انواع واکسن‌های تزریق شده در کشور عوارض جدی و نگران کننده‌ای نداشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی که خود هفته گذشته در طرح کارآزمایی بالینی واکسن کوبایی سابرینا که قرار است به طور مشترک با انستیتو پاستور ایران در کشور تولید شود، شرکت کرده و این واکسن را تزریق کرده بود به خبرنگار ایرنا گفت: تزریق این واکسن هیچ عوارضی برای من نداشت.

در ایران تاکنون چهار نوع واکسن کرونای وارداتی برای واکسیناسیون علیه بیماری کووید۱۹ وارد شده که شامل واکسن اسپوتنیک وی روسیه، واکسن سینوفارم چین، واکسن آسترازنکا تولید کره جنوبی و واکسن کواکسین تولید هند است. بررسی‌ها نشان می‌دهد، هیچ یک از این واکسن‌ها پس از تزریق عوارض جدی نداشته اند و عمدتا با یک یا دو روز تب یا بدن درد مختصر همراه بوده است.

آقای دکتر داوود یادگاری، فوق تخصص عفونی در این زمینه گفته است: واکسن کرونا برای هیچ یک از افراد و بیماران منع مصرف ندارد، مردم نباید برای زدن واکسن نگرانی داشته باشند، همه واکسن‌های تایید شده‌ای که در ایران و جهان استفاده می‌شود، علیه کرونا ایمنی ایجاد می‌کنند، البته ممکن است میزان ایمنی زایی برخی واکسن‌ها از برخی دیگر بیشتر باشد، اما با توجه به محدودیت تعداد واکسن ها، هر واکسنی که به گروه‌های اولویت دار معرفی شد، بزنند و منتظر نشوند یک واکسن خاص در دسترس آنان قرار بگیرد.

به گفته وی، واکسن کرونا به طور نسبی برای درصد بالایی از افرادی که این واکسن را تزریق می‌کنند، ایمنی ایجاد می‌کند. کسانی که واکسن می‌زنند هم خود ایمن می‌شوند و هم اطرافیان آن‌ها کمتر در معرض خطر بیماری قرار می‌گیرند و اگر دامنه واکسیناسیون در کشور گسترش پیدا کند می‌تواند به قطع زنجیره انتقال بیماری کمک کند.

وی افزود: تاکنون ثابت نشده که واکسن کرونا برای هیچ یک از افراد یا حتی بیماران ضرری داشته باشد یا ایمنی ایجاد نکند، البته ممکن است بعد از تزریق واکسن یکی دو روز علائم خفیفی مثل تب یا درد باشد که رفع می‌شود. واکسن‌های موجود تا حد زیادی علیه ویروس‌های کرونای موجود در کشور از جمله ویروس انگلیسی مصونیت ایجاد می‌کنند.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: افرادی که واکسن کرونا تزریق کرده اند به هیچ عنوان بعد از تزریق، بیماری را به دیگران منتقل نمی‌کنند. نکته بسیار مهم دیگر این است که برخی افراد برای کاهش درد پس از واکسن یا ترس از لخته شدن خون بعد از تزریق واکسن به مصرف قرص استامینوفن یا آسپرین یا داروی دیگری مصرف می‌کنند که کار خطرناکی است و اصلا توصیه نمی‌شود. نباید همزمان با واکسن، دارویی برای کاهش عوارض موقت واکسن استفاده شود، زیرا عوارض این کار از عوارض خفیف واکسن به مراتب بیشتر است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، حدود دو میلیون واکسن کرونا از انواع اسپوتنیک وی، سینوفارم چین، کوواکسین هند و آسترازنکا (از کره جنوبی) وارد شده است. هلال احمر جمهوری اسلامی نیز روز شنبه اعلام کرد محموله بزرگ یک میلیون دوزی واکسن کرونا را از چین وارد کرده که با احتساب آن کل واکسن‌های کرونای وارد شده به کشور به بیش از سه میلیون دوز می‌رسد.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون ۹۵۶ هزار و ۴۲۳ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲۱۸ هزار و ۶۳۱ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به یک میلیون و ۱۷۵ هزار و ۵۴ دوز رسید. برچسب ها: کرونا ، واکسن ، واکسیناسیون

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: کرونا واکسن واکسیناسیون واکسن های کرونا وزارت بهداشت واکسن کرونا هیچ یک واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۸۷۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (18 اردیبهشت)

گرم از دست برخیزد که با دلدار بنشینم
ز جام وصل می‌نوشم ز باغ عیش گل چینم

شراب تلخ صوفی سوز بنیادم بخواهد برد
لبم بر لب نه ای ساقی و بستان جان شیرینم

مگر دیوانه خواهم شد در این سودا که شب تا روز
سخن با ماه می‌گویم پری در خواب می‌بینم

لبت شکر به مستان داد و چشمت می به میخواران
منم کز غایت حرمان نه با آنم نه با اینم

چو هر خاکی که باد آورد فیضی برد از انعامت
ز حال بنده یاد آور که خدمتگار دیرینم

نه هر کو نقش نظمی زد کلامش دلپذیر افتد
تذرو طرفه من گیرم که چالاک است شاهینم

اگر باور نمی‌داری رو از صورتگر چین پرس
که مانی نسخه می‌خواهد ز نوک کلک مشکینم

وفاداری و حق گویی نه کار هر کسی باشد
غلام آصف ثانی جلال الحق و الدینم

رموز مستی و رندی ز من بشنو نه از واعظ
که با جام و قدح هر دم ندیم ماه و پروینم

تفسیر :

شرایط نابسامان و کنترل اوضاع از دست شما خارج شده، همیشه از سختی های راهی که در آن قدم گذاشته اید، آگاه بودید. همچنان در برابر مشکلات و رنج ها مقاومت کرده و استوار باشید.

به زودی لطف و رحمت خداوند شامل حال تان می شود و تحمل این همه سختی نتیجه خواهد داد. انسان صادق و وفاداری هستید، تنبلی نکنید و کارها را به تعویق نیندازید.

زندگی نامه حافظ

حافظ، شاعر فارسی زبان قرن هشتم هجری بوده که در سال ۷۲۷ هجری قمری در شهر شیراز متولد شد. پدر او بهاءالدین محمد نام داشت که در دوران کودکی حافظ، از دنیا رفت. حافظ در دوران نوجوانی شاگرد نانوا بود و به‌همراه مادرش زندگی سختی را سپری می‌کرد. گفته می‌شود او در اوقات فراغت خود به مکتب‌خانه‌ای که نزدیک نانوایی بود می‌رفت و خواندن و نوشتن را از همان جا فراگرفته است. او در مجالس درس علما و بزرگان زمان خود شرکت می‌کرد و نیز‌زمان برای کسب درآمد به کارهای سخت و طاقت فرسا می‌پرداخت. خانه حافظ در محله شیادان شیراز بود.

این شاعر بزرگ در دوران جوانی بر تمام علوم مذهبی و ادبی مسلط شد و در دهه بیست زندگی خود به یکی از مشاهیر علم و ادب سرزمین خود تبدیل شد. جالب است بدانید که او قرآن را به‌طور کامل حفظ بود و به همین خاطر تخلص حافظ را برای او انتخاب کردند. شمس الدین محمدبن بهاءالدین محمد حافظ شیرازی حدود چهل سال در حوزه درس استادان آن زمان از قبیل قوام الدين عبدالله، مولانا بهاء الدين عبدالصمد بحرآبادی، مير سيد شريف علامه گرگانی، مولانا شمس الدين عبدالله و قاضی عضدالدين عيجی  شرکت می‌کرد و به همین خاطر به اکثر دانش‌های زمان خود مسلط بود.

حافظ در دوران شاه شیخ ابواسحاق به دربار راه پیدا کرد و شغل دیوانی را برای خود انتخاب کرد. او علاوه بر شاه ابواسحاق، در دربار شاهان دیگری همانند شاه شیخ مبارزالدین، شاه شجاع، شاه منصور و شاه یحیی نیز حضور پیدا کرده بود. حافظ از طریق دیوانی امرار معاش می‌کرد و شاعری شغل اصلی او نبود. جالب است بدانید که بزرگ‌ترین گناه از نظر حافظ، ریاکاری و مردم‌فریبی بود. حافظ در دوران زندگی خود اشعار به‌ویژه غزلیات بسیار زیبا و معنی‌داری سروده است که نیز‌اکنون پس از گذشت قرن‌ها از آن، بوی تازگی داده و خواندنش آرامش‌بخش است. دیوان اشعار حافظ شامل غزلیات، قصیده، مثنوی، قطعات و رباعیات می‌شود.

حافظ در دوران جوانی عاشق دختری به نام شاخه نبات شد؛ البته برخی بر این عقیده‌اند که نام همسر حافظ نسرین بود و او این نام را به‌دلیل شیرین زبانی معشوقه‌اش به او اختصاص داده است. او برای رسیدن به معشوقه‌اش، ۴۰ شبانه روز را به‌طور مستمر در آرامگاه باباکوی شب زنده‌داری کرده و به دعا پرداخت. سپس، با شاخه نبات ازدواج کرد و حاصل این ازدواج یک فرزند پسر بود. حافظ تنها یک بار ازدواج کرد و پس از مرگ همسرش مجرد ماند. به همین خاطر بسیاری از عارفان و عاشقان، عشق مقدس و واقعی را در حافظ جستجو می‌کنند. پسر این شاعر بزرگ نیز در دوران جوانی در راه سفر نیمه‌کاره به هند همراه پدرش از دنیا رفت.

در تقویم رسمی ایران، ۲۰ مهر روز بزرگداشت حافظ است و هر ساله در این روز مراسم بزرگداشت حافظ با حضور پژوهشگرانی در سراسر دنیا روی آرامگاهش در شهر شیراز برگزار می‌شود.

 

آثار حافظ

دیوان حافظ شامل ۵۰۰ غزل، ۴۲ رباعی و چند قصیده است که آن را در در ۵۰ سال از زندگی خود سروده است؛ یعنی به‌طور متوسط در هر سال تنها ۱۰ غزل سروده است؛ زیرا او در لحظاتی خاص به سرودن اشعار خود می‌پرداخت و تمرکز خود را روی خلق آثاری ناب گذاشته بود که شایسته مقام معشوق باشد. این نکته بسیار قابل‌توجه و تامل‌برانگیز بوده و به همین خاطر دیوان او را به یک کتاب خاص و خواندنی تبدیل کرده است. دیوان حافظ بیش از ۴۰۰ بار به زبان فارسی و زبان‌های دیگر دنیا به چاپ رسیده است. حافظ لقب ماهرترین غزل‌سرای زبان فارسی را نیز با اقتدار از آن خود کرده و تک بیت‌های او بسیار درخشان و تماشایی است.

شاید تعبیر کردن یا قدرت تاویل پذیری را بتوان از مهم‌ترین خصوصیات اشعار حافظ به حساب آورد؛ زیرا هر کس که دیوان حافظ را باز کرده و غزلی از آن می‌خواند، با توجه به شرایط روحی خود برداشت متفاوتی از آن می‌کند؛ به‌گونه‌ای که حافظ آن شعر را فقط برای حال آن لحظه او سروده است. در اشعار حافظ، تناسبات هنری به شکلی ظریف و دقیق رعایت شده‌اند و ایهام و ابهام را به جا و درست به کار برده است. در برخی از اشعار حافظ، زبان طنز نیز به کار گرفته شده تا ناگفته‌ها به کمک زبان طنز بیان شود.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (17 اردیبهشت)

دیگر خبرها

  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (18 اردیبهشت)
  • تزریق این دارو فقط در بیمارستان انجام شود
  • سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد؛ نجات جان ۱۵۴ میلیون نفر با تزریق واکسن در ۵۰ سال گذشته
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (17 اردیبهشت)
  • تزریق آنتی بیوتیک در مطب، زن جوان را راهی بخش مراقبت های ویژه کرد
  • خانمی در کلاله درپی تزریق آنتی بیوتیک، کارش به مراقبت‌های ویژه کشید
  • اگر واکسن آسترازنکا زده‌اید، بخوانید
  • تزریق واکسن پنوموکوک در ۷ استان کشور آغاز شد
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (16 اردیبهشت)
  • جلوگیری از واردات واکسن‌های دامی دارای مشابه داخلی