Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-02@12:48:45 GMT

دولت در تصویب و پرداخت حق مسکن کارگران تعلل می‌کند

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۸۷۹۲۲

دولت در تصویب و پرداخت حق مسکن کارگران تعلل می‌کند

علی بابایی کارنامی گفت: دولت در سنوات گذشته در تصویب و پرداخت حق مسکن کارگران تعلل داشته و ما هم بارها به دولت تذکر دادیم که باید هر زمانی مصوب شد، پرداخت انجام شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی بابایی کارنامی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود اینکه مصوبه افزایش حق مسکن با قید فوریت به دولت رفته است، اما هنوز تصویب نشده است، دلیل تعلل دولت چیست، اظهار کرد: دولت متاسفانه در سنوات گذشته هم این تعلل را داشته و ما هم بارها به دولت تذکر دادیم که باید هر زمانی مصوب شد، پرداخت انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی بیان کرد: متاسفانه می‌آیند تصویب می کنند اما مصوبه اجرایی‌اش را از تیر ماه به بعد اجرا می‌کنند که خیلی بد است و الان هم به دولت تذکر می‌دهیم که باید هر وقت تصویب کرده تاریخ اجرا باید از اول فروردین 1400 باشد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره بن خرید کارگری نیز گفت: با توجه به ارزش یارانه‌ایی که پیش بینی شده و در لیست کالاهی اساسی قرار گرفته و رئیس مجلس هم اجازه داده که در جدول 14 این کار انجام شود، وزیر رفاه، آموزش و پرورش و تشکل‌های کارگری و همچنین اعضای فراکسیون باید پیگیری کنیم که این مبلغ تخصیص یابد.

بابایی درباره مسکن کارگری، خاطرنشان کرد: درباره مسکن کارگری با صحبت‌هایی که با وزیر رفاه شد، این تفاهم انجام شده است که از 360 هزار میلیارد تومان در بودجه 30 درصد برای کارگران تخصیص یابد.

وی بیان کرد: ما برای ارائه تسهیلات به کارگران با بانک رفاه کارگران و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران مذاکره کردیم و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را نیز مکلف کردیم تا کارگران را در اولویت دریافت وام ضروری قرار دهند.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هم‌اکنون دولت در روابط تعیین مزد کارگران نقشی ندارد و تمام مشکلات کارگران را به گردن کارفرمایان می‌اندازد که از وضعیت اقتصادی مطلوبی برخوردار نیستند، آن هم در شرایطی که از شاخص‌های رشد اقتصادی مطلوبی برخوردار نیستیم و اگرچه تیم اقتصادی آقای روحانی گزارش‌های امیدوارکننده‌ای ارائه می‌دهند اما مردم نتیجه این گزارش‌ها را در سفره خود نمی‌بینند و در سال‌های اخیر فقرا فقیرتر و اغنیاء غنی‌تر شده‌اند و این معضل به سیاست‌های اقتصادی دولت برمی‌گردد که تورم‌های فلج‌کننده را به اقشار ضعیف جامعه به‌ویژه کارگران تحمیل کرده است.

این مسئول ادامه داد: لازم است نحوه فعالیت افرادی که از سوی کارگران برای اداره تشکل‌ها انتخاب می‌شوند در راستای تامین حقوق شهروندی و اجرای تمام بندهای مطالبات کارگران رصد شود، ضمن اینکه اگر تشکل یا کارگری در رابطه با یک مشکلی اظهارنظر کند نباید آن را سرکوب کنند به گونه‌ای که ناچار شوند در زمین مخالفمانمان بازی کنند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: درمان از دیگر حوزه‌هایی است که کارگران از مزایای آن به خوبی بهره‌مند نیستند، همچنین عدم توجه مطلوب و منطقی به تشکل‌های کارگری از دیگر مشکلات حوزه کارگری است، چرا که در کشور به آنها بها داده نشده و از ظرفیتشان استفاده مطلوبی نمی‌شود که بخشی از آن به عملکرد تشکل‌ها برگشته و بخشی از آن نیز به نگرش دولت و مجلس به این بخش برمی‌گردد، ضمن اینکه دولت‌ها عادت کرده‌اند که آقای تشکل‌ها باشند که این موضوع از سوی آنها پذیرفتنی نیست و نمی‌توانند قاعده ارباب و رعیت را در حوزه فعالیتهایشان بپذیرند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: تشکل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۸۷۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل تعاونی تامین مسکن برای کارگران گلستانی

حسینعلی خواجه مظفری به مناسبت هفته کار و کارگر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به مباحث مورد نظر جامعه کارگری پرداخت و در خصوص تعداد و آمار جامعه کارگری استان اشاره و اظهار کرد: تعداد ۱۴۳ هزار کارگاه قانونی در سطح استان فعال هستند که در این کارگاه ها، تعداد ۱۸۸ هزار نفر کارگر از بیمه تامین اجتماعی اجباری برخوردار هستند که با اعضای خانواده آنان ۲۵۶ هزار بیمه تبعی را به ثبت رسانده ایم. همچنین ۱۳ شهرک صنعتی و ۱۰ ناحیه صنعتی نیز در استان گلستان فعال هستند.

خواجه مظفری در مورد وظایف این دستگاه در بحث کارگران، افزود: باید خدمات مختلفی اعم از پیگیری پرداخت حقوق و بیمه، موارد مشاغل زیان آور، مشاغل اتباع، کارگران فصلی و ساختمانی را به جامعه کارگری ارائه دهیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با اشاره به اهمیت شعار سال که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، اضافه کرد: با توجه به شعار سال و اهمیت اقتصاد و مباحث مربوط به آن، امسال نیز به مانند سال های گذشته شاهد این موضوع بودیم که دیدار مقام معظم رهبری با کارگران در اولین روز هفته کار و کارگر انجام شد که بنا به فرمایش ایشان نقش کارگران به عنوان ستون فقرات اقتصاد و تولید هستند.

وی افزود: از آنجایی که ۱۴ و نیم میلیون کارگر در کشور داریم، بخش اکثریت جامعه را کارگران تشکیل می‌دهند که در حوزه های مختلف اقتصادی و تولیدی نقش اساسی در کشور ایفا می کنند.

خواجه مظفری درباره اقدامات و پیگیری های این اداره کل در خصوص مشکلات جامعه کارگری نیز گفت: برخی مشکلات جامعه کارگری را با شخص استاندار در حال پیگیری هستیم و در برخی موارد مستقیماً دستور رسیدگی و رفع موانع مشکلات کارگران صادر شد.

گلستان خط مقدم تامین مسکن برای کارگران

وی با اشاره به اینکه حقوق و دستمزد کارگران از منبع کشوری شورای حقوق و دستمزد اعلام می شود و ما مامور ابلاغ آن به کارفرمایان و جامعه کارگری هستیم، ادامه داد: در مورد مشاغل زیان آور هم باید گفت که مشاغل زیان آور، ذاتأ سخت هستند مانند کارگران معدن و خبرنگاران و برخی از مشاغل دیگر که در معرض خطرات و آسیب های احتمالی هستند، در کمیته تخصصی درباره آنان تصمیم گیری می شود.

وی افزود: سوابق بیمه ای کارگران مشاغل سخت یک و نیم برابر اصل سابقه بیمه حساب می شود که برای بازنشستگی در سوابق بیمه ای کارگران لحاظ می‌شود.

رفع مشکل ثبت بیمه کارگران ساختمانی در گلستان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان در خصوص تامین مسکن کارگران با اعلام این وعده به کارگران گفت: قرارگاه مسکن ملی در استان تشکیل شده است. در حوزه کارگران نیز تشکیل یک تعاونی بزرگ برای تامین مسکن کارگران در گلستان تاسیس شده است که زمین هم در اختیار این تعاونی برای ساخت مسکن قرار گرفته است تا این استان در خط مقدم تامین مسکن برای کارگران باشد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین این وعده را هم می دهیم که با پیگیری های صورت گرفته، به زودی مشکل ثبت بیمه کارگران ساختمانی انجام خواهد شد.

کد خبر 6093893

دیگر خبرها

  • پرداخت ۲۳۰۰ میلیارد تومان وام اشتغال‌زایی در بوشهر
  • پرداخت معوقات کارگران در سیستان و بلوچستان به سه ماه کاهش پیدا کرده است
  • ساخت مسکن کارگری در یزد/ خانه دار شدن همه کارگران
  • تشکیل تعاونی تامین مسکن برای کارگران گلستانی
  • تعداد تشکل‌های کارگری در استان بوشهر ۳۵ درصد افزایش یافت
  • اعمال حق تأهل در حقوق کارگران به میزان ۵۰۰ هزار تومان
  • توجه به نیاز کارگران امری ضروری است
  • افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان از پایان اردیبهشت
  • پرداخت ۴۰۰ میلیارد تومان یارانه کالا در استان بوشهر
  • وزیر کار : لایحه امنیت شغلی کارگران به مجلس می‌رود