Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، احمد فرهمند مدیرعامل شرکت پتروشیمی مهاباد با بیان اینکه ۸۵ درصد از محصولات مجتمع پتروشیمی این شهرستان به بازار‌های جهانی صادر می‌شود، اظهار کرد: از مجموع تولیدات این مجتمع حدود ۸۵ درصد صادر و ۱۵ درصد آن در صنایع داخل کشور مصرف می‌شود.

او با بیان اینکه با ایجاد صنایع پائین دستی می‌توان با حفظ منابع و ثروت طبیعی کشور صاحب سود صادراتی به میزان ۱۰ برابر بیشتر شد، افزود: توسعه صادرات باید از خام فروشی به سمت تولید در صنایع پائین دستی و افزایش ارزش افزوده پیش رود تا ارزش صادرات کشور چند برابر شود و در رونق اقتصادی و صنعتی کشور نقش بیشتری داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت پتروشیمی مهاباد با اشاره به اینکه در این مجتمع ۲ محصول پلی اتیلن سبک خطی و بوتن- ۱ تولید می‌شود که قابلیت تنوع تا ۳۰ گرید را داراست، اضافه کرد: امسال عمده مقصد صادرات پتروشیمی این شهرستان کشور چین بوده که بیشتر نقش واسط را داشته است.

او اذعان کرد: محصول این مجتمع علاوه بر چین به کشور‌های آلمان، ترکیه، ازبکستان و هندوستان هم صادر شده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی مهاباد با اشاره به کاربرد‌های مختلف صنایع پایین دستی در صنایع پزشکی، کشاورزی، لوازم خانگی و صنایع پلاستیکی گفت: با کاهش صادرات مواد خام و افزایش تولید و صادرات و توسعه صنایع پایین دستی، افزون بر قطع وابستگی و رفع نیاز‌های داخلی، تولیدات و صادرات کشور بیشتر براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهوری منطبق خواهد شد.

فرهمند، با اعلام این‎که ایجاد صنایع پایین دستی می‌تواند سه تا چهار هزار شغل در منطقه ایجاد کند، تصریح کرد: توجه به تولید داخلی و بسترسازی برای تحقق این موضوع با بهره گیری از ظرفیت‌های منطقه‌ای امکان تحقق این هدف را ممکن می‌کند.

مجتمع پتروشیمی مهاباد به عنوان یکی از فعال‌ترین مجتمع‌های کشوری این حوزه و از ارزشمندترین یادگار‌های دولت تدبیر و امید در منطقه، هم‌اکنون با جهشی چشمگیر در تولید از مرز ظرفیت اسمی خود نیز فراتر رفته و به حدود ۳۴۵ هزار تن پلی اتیلن سبک خطی و سنگین و بوتن یک رسیده است که این میزان تولید خود را روانه بازار‌های داخلی و خارجی می‌کند.

این مجتمع به عنوان بزرگترین واحد صنعتی آذربایجان غربی در سال ۱۳۹۵ با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی به بهره برداری رسید که با افتتاح آن فصل جدید از روند توسعه در مناطق محروم و کردنشین کشور در این دولت آغاز شد.

برای احداث این مجتمع عظیم در سال ۱۳۹۴ حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده که شامل ۲۴۰ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و سه هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی است.

انتهای پیام / س خ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پتروشیمی مهاباد صادرات کالا بازارهای جهانی پتروشیمی مهاباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۸۸۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین اولین مقصد صادرات کالاهای ایرانی/ باید بازار چین را بشناسیم

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید عادلی، رایزن بازرگانی ایران در چین امروز در همایش معرفی فرصت‌های حضور در نمایشگاه بین‌المللی واردات چین که در حاشیه ایران اکسپو برگزار شد، اظهار کرد: باید موقعیت بازار چین را بشناسیم، کالاهای مورد نیاز چینی‌ها را بررسی و بعد اقدام به صادرات کالا کنیم. چینی‌ها به دنبال کالاهای باکیفیت هستند و توجه به این موضوع موجب رونق صادرات به این کشور می‌شود.

رایزن بازرگانی ایران در چین افزود: چین در ۴۰ سال گذشته تولید ناخالص داخلی خود را ۳۶ برابر افزایش داده است. چینی‌ها با سیاست درهای باز، به رشد خوبی در تجارت رسیده‌اند؛ به طوری که چین در ۲۰۲۳ رتبه اول صادرات جهان و رتبه پنجم خدمات را کسب کرده است.

به گفته وی، روسیه و چین رکورد ۲۴۰ میلیارد دلار در کل تجارت را داشته‌اند. عمده محصولات وارداتی چین کشاورزی، نفتی، دارویی و عمده محصولات صادراتی آن محصولات مکانیکی و الکتریکی است.

عادلی با بیان اینکه کل صادرات غیرنفتی تصریح کرد: ایران سال گذشته ۴۹ میلیارد دلار بوده که ۱۴ میلیارد دلار صادرات به چین انجام شده و ۱۸ میلیارد دلار هم واردات از این کشور بوده است، بنابراین چین اولین کشور مقصد صادراتی ایران و رتبه بعد صادرات کشور ما متعلق به عراق است. چین یک بازار واحد و یکپارچه نیست و مجموعه‌ای از بازارها با ویژگی‌های جمعیتی مختلف است.

کد خبر 6094263 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات «گیوه»
  • رونق تولید در ایرانی‌ترین صنعت پتروشیمی کشور
  • چین اولین مقصد صادرات کالاهای ایرانی/ باید بازار چین را بشناسیم
  • ورود بیش از ۵۰ درصد متانولی‌ها به حوزه بنزین
  • نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی
  • ساینا اس اتوماتیک روانه عراق می شود / صادرات چندین هزار ساینا و کوئیک به ونزوئلا
  • ارزآوری ۴۰۰ میلیون دلاری صنایع دستی ایران + فیلم
  • سقوط فرش دستباف؛ صادرات به ۴۰ میلیون دلار رسید
  • صادرات بیش از ۲ میلیون دلار صنایع دستی فارس به خارج از کشور
  • مرزهای جغرافیایی صادرات فرش باید توسعه پیدا کند