Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@20:18:42 GMT

ریزش متقاضی در رشته‌های مهارتی طی چند سال اخیر

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۸۹۲۲۴

ریزش متقاضی در رشته‌های مهارتی طی چند سال اخیر

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه فنی و حرفه‌ای، ابراهیم صالحی عمران گفت: ریزش متقاضی در دوره متوسطه فنی حرفه‌ای و کاردانش اتفاق مناسبی نیست. هرچند قرار بود بر اساس برنامه فعالیت در این رشته ۵۰ درصد باشد، البته هم اکنون در برخی از استان‌ها ۳۰ درصد دانش آموزان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش فعالیت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تقویت این امر نیازمند اقدامات پایه‌ای دارد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور درباره تعداد پذیرش در دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: طی سال‌های اخیر با ریزش دانشجو مواجه هستیم. در بین دانشگاه‌های مهارتی حداکثر خروجی‌های متوسطه، فنی حرفه‌ای و کار و دانش را جذب کرده‌ایم. در سال گذشته در دوره‌های کاردانی و کارشناسی ۹۰ هزار نفر جذب شدند. در این دانشگاه‌های هم تراز را بیشترین میزان دانشجو را داشتیم.

به گفته وی خروجی‌های دوره‌های متوسطه در رشته‌های مهارتی کاهش یافته است. ظرفیت جذب دانشجو ایجاد شده اما به دلیل خروجی‌های اندک متوسطه نمی‌توان کاری از پیش برد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه هر گونه نارسایی یا عدم استقبال از رشته‌های فنی و حرفه‌ای به هدایت تحصیلی مربوط می‌شود، ادامه داد: این مقوله باید از سطوح پایین کشور مورد توجه قرار بگیرد. در نظام آموزش و پرورش کشور و فضای موجود در آموزش و پرورش و فضای فرهنگی موجود در مدارس، کلاس‌ها و ارتباط با خانواده فضای ورود به مهارت حرفه و شغل وجود ندارد. آموزش و پرورش در آموزش معلم و فضاهای فرهنگی مدرسه باید این امر را از سطوح پایین (دره ابتدایی) مورد توجه قرار دهد.

کد خبر 5203523 زهرا سیفی

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه فنی و حرفه ای آموزش مهارتی روز معلم دانشگاه های علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشجویان دوره دکتری دانشگاه علوم پزشکی تهران نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها شورای صنفی دانشجویی واکسیناسیون آموزش مهارتی دانشگاه تربیت مدرس دانشگاه علوم پزشکی اهواز دانشگاه علوم پزشکی ایران دانشگاه فنی و حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۸۹۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۰ هزار تارک تحصیل سال گذشته به چرخه آموزش بازگشتند

ایسنا/کردستان مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش از بازگشت ۶۰ هزار تارک و بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش طی سال گذشته خبر داد.

 نادر کریمی بیرانوند، امروز شنبه(۸ اردیبهشت) در نشست خبری در سنندج با اشاره به اجرای طرح شهید محمودوند در راستای بازگشت دانش آموزان به چرخه تحصیل، اظهار کرد: یکی از بحث های جدی در حوزه متوسطه نظری، پوشش تحصیلی است که با توجه به ردیف سنی در این دوره، تعدادی جذب بازار کار شده و ترک تحصیل می کنند.

وی، با اشاره به اینکه بازگشت حتی یک دانش آموز به چرخه آموزش، کار بسیار مشکلی است،‌ بیان کرد: سال گذشته در قالب این طرح و بر اساس کد ملی، دانش آموزانی که در سامانه سیدا ثبت نام نکرده بودند شناسایی و بر مبنای آن به استان‌ها اعلام شد تا علت ترک تحصیل آنان بررسی و برای بازگشت به آموزش تلاش شود.

مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش یکی از راهکارهای مهم در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، را مهارت‌آموزی دانش‌آموزان ذکر کرد و ادامه داد: براساس این امر، هر دانش‌آموز تا پایان تحصیل خود باید یک مهارت منتج به یک شغل را فرا گیرد.

کریمی با تأکید بر اینکه دانش‌آموزان باید وارد بازار کار شوند، گفت: با وجود مخالفت‌های فراوان، مهارت آموزی دانش‌آموزان در هیات دولت تصویب شد و براساس قانون باید ردیف اعتباری نیز برای آن در نظر گرفته شود.

به گفته وی، یکی از مشکلات موجود در حوزه مهارت، ساعات درسی است که در آموزش و پرورش وجود دارد که این مساله یک مانع است براین اساس قرار شد تغییر ساختار آموزشی در متوسطه انجام شود.

مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: با این تغییر ساختار جایی برای مهارت‌آموزی در برنامه ساعتی دانش‌آموزان مشخص می شود و براساس آن دانش آموزان دوره متوسطه در طول سه سال باید ۳۰۰ ساعت(هر سال ۱۰ ساعت) مهارت بیاموزند، البته مهارتی که به یک شغل در پایان تحصیل تبدیل شود.

مدارس شبانه روزی ظرفیت مهمی برای مهارت آموزی دانش آموزان است

کریمی بیرانوند، مدارس شبانه روزی را یکی از فرصت‌ها و ظرفیت‌های مهم برای مهارت آموزی به ذکر کرد و افزود که در این مدارس فضا و زمان کافی برای این مهم وجود داد، براین اساس دوره توانمندسازی مدیران این مدارس برگزار می شود و هم اکنون استان کردستان میزبان این دوره در غرب کشور است.

مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در ادامه به موضوع کمبود نیروی انسانی به عنوان یکی از مشکلات آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در سال تحصیلی جاری تلاش شده است که این کمبودها از راههای مختلف جبران شود.

کریمی بیرانوند با بیان اینکه این کمبود نیرو فقط مختص استان خاصی نیست و تمام استان‌های کشور را در بر می گیرد، اضافه کرد: سال گذشته استان کردستان در حوزه متوسطه ۹ هزار ساعت بصورت غیرموظف از بازنشستگان، نیروهای شاغل و دانشجو معلمان ترم هفت به بالا برای جبران این کمبود بهره برد و در سایر استان‌ها نیز از این روش استفاده شده است.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • تقویت آموزش‌های مهارتی نیازمند توسعه زیرساخت ها است
  • استاندار مرکزی: آموزش فنی و حرفه‌ای راه نجات کشور است
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • نمایشگاه دست ساخت‌های دانش آموزی در سنندج
  • ارائه آموزش‌های مهارتی به روستاییان و عشایر خوزستان
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • ۶۰ هزار تارک تحصیل سال گذشته به چرخه آموزش بازگشتند
  • برگزاری آزمون سمپاد مهارتی در ۱۱ استان کشور
  • مهارت‌آموزی دانش‌آموزان به تصویب رسید‌
  • آموزش ۳۰۰ ساعت مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان متوسطه نظری