Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@20:42:57 GMT

تکلیف کشاورزان جامانده از طرح آبرسانی به دشت سیستان چیست

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۹۰۱۹۲

تکلیف کشاورزان جامانده از طرح آبرسانی به دشت سیستان چیست

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، طرح انتقال آب با لوله به اراضی دشت سیستان در سطح ۴۶ هزار هکتار با توجه به محدودیت شدید منابع آبی در منطقه و ضرورت ارتقای بهره وری آب مصرفی بخش کشاورزی و با هدف احیای کشاورزی قابل برنامه ریزی و اسکان رضایتمندانه مردم از طریق انتقال و توزیع آب پایدار و عادلانه برای مناطق مختلف دشت سیستان، از جمله طرحهای شاخص و تاثیرگذار در منطقه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه ویژه مقام معظم رهبری در این منطقه استراتژیک در کشور از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، طراحی و اجرای شبکه خطوط لوله انتقال و توزیع آب در سطح ۴۶ هزار هکتار و برای ۶۵ هزار بهره بردار دارای حق آبه از میان ۲۰۳ هزار هکتار عرصه اراضی دشت با توجه به تخصیص ۴۰۰ میلیون مترمکعبی آب از مخازن چاه نیمه ها به بخش کشاورزی، از نیمه دوم سال ۱۳۹۴ آغاز شد.

چگونگی اجرای این طرح هنوز برای بسیاری از مردم منطقه جای سؤوال دارد اینکه تا چه اندازه این طرح در بهبود کشت و کار کشاورزان موثر بوده یا خیر باید مسؤولان مربوطه پاسخ بدهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان به منظور شفاف سازی اجرای این طرح نشست خبری با اصحاب رسانه برگزار کرد و در این نشست به تشریح روند اجرای طرح در منطقه پرداخت و مقرر شد خبرنگاران از طرح آبرسانی به دشت سیستان بازدید حضوری داشته باشند تا از نزدیک پیشرفت طرح را بررسی کنند.

 خبرنگاران از ایستگاه های پمپاژ آب در طرح بازدید کردند که بنا بر گفته مسئولین در این طرح بیش از 5 هزار کیلومتر خطوط لوله اصلی و فرعی و حدود ۱۵ هزار حوضچه ۲۰ هکتاری، ۵ هکتاری و قطع و وصل و رسوب و هوا  به همراه ۳۳۰۰۰ عدد انواع شیرآلات و اتصالات در قالب ۲۵۰ قرارداد با تولید کنندگان، مهندسین مشاور، آزمایشگاه و پیمانکاران منعقد شده و  بیش از ۸۰۰ دستگاه انواع ماشین های سنگین و تخصصی و بکارگیری بالغ بر ۲۸۰۰ نفر که حدود ۸۰درصد آنها نیرویهای بومی بوده اند ، بطور ۱۰۰ درصد خاتمه و آماده بهره برداری است.

۱۰ هزار نفر در سیستان حقابه ندارند

 

 

 محمد علی نیکبخت گفت: دشت سیستان ۲۰۰ هزار هکتار است که ۱۵۰ هزار هکتار زمین قابل کشت دارد از این میزان ۴۶ هزار هکتار برای آبیاری تحت فشار با لوله انتخاب شده است این پروژه یک سوم از اراضی سیستان را آبدهی می‌کند و دو سوم از اراضی آب ندارند برای همین شبکه سنتی حفظ شده تا اگر سیل آمد از طریق شبکه سنتی مدیریت شود.

وی ادامه داد: شبکه در تعهد وزارت جهاد کشاورزی، ۴۶ هزار هکتار است که ۴۰۰ میلیون متر مکعب را باید با لوله آب سانی کند، این شبکه ظرفیت ۴۰۰ میلیون متر مکعب را دارد که تا ۳۵ درصد بیشتر از ظرفیتش را پوشش دهی می‌کند، ۱۰ هزار نفر در دشت سیستان از این شبکه حقابه ندارند، قول داده شده به این ۱۰ هزار نفر که حداقل به هر نفر سه هزار متر مربع اگر زمین داشته باشند آب داده شود که بعد از ماه مبارک رمضان کار اجرایی جامانده ها و کسانی که حق‌آبه ندارند شروع می شود.

انتقال آب از حوضچه ۵ هکتاری مشکل دیر رسیدن آب را حل می کند

 

 

نیکبخت بیان کرد: اگر فاز دوم انتقال آب به دشت سیستان افتتاح و اجرایی شود آب از مزرعه با لوله به کشاورز داده می‌شود انتقال آب از حوضچه ۵ هکتاری به مزارع مشکل دیر رسیدن آب را حل می‌کند، در حال حاضر، پیرو افتتاح مرحله اول طرح در سطح ۳۲ هزار هکتار در اول خرداد ماه ۹۹ عملیات اجرایی طرح در ۱۶ ناحیه ۱۲۵۰۰ هکتاری با سطح قابل آبیاری حدود ۲۹۰۰ هکتار در هر ناحیه و در قالب ۲۰ پروژه و احداث ۱۶ ایستگاه پمپاژ با حداکثر ظرفیت ۳۹ متر مکعب در ثانیه اجرا شده است.

 تجهیزات و سیستم های هوشمند طرح تولید داخل است

 

نیکبخت گفت: در راستای منویات مقام معظم رهبری، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حمایت از تولیدات داخلی علیرغم تامین برخی از الکترو پمپها از طریق واردات، در این پروژه برای اولین بار به روش مهندسی مجدد باز طراحی و تولید آنها توسط سازندگان داخل کشور تامین و در پروژه بکار گرفته شده تجهیزات برقی، ابزار دقیق و سیستمهای هوشمند در ایستگاه‌های پمپاژ این طرح از آخرین فناوری های روز دنیا در صنعت آب استفاده شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: در این طرح به منظور امکان تحویل حجمی دقیق آب به نواحی ۱۶ گانه، سیستم کنترل فشار و دبی در طرح تعبیه و اجرا شده است ، با توجه به اینکه این طرح در سطح ۴۶ هزار هکتار از اراضی در میان عرصه ۲۰۳ هزار هکتاری دشت سیستان اجرا شده است، درصورت تامین و تخصیص حقابه بیش از ۴۰۰ میلیون متر مکعب در شرایط ترسالی و سیل، قابلیت افزایش اراضی تحت پوشش تا سطح ۶۱ هزار هکتار را دارد.

وی ادامه داد: عده ای از مردم تاکید داشتند که انهار نباید حذف شود و باید بستر آبرسانی طبیعی در منطقه وجود داشته باشد در همین راستا حفاظت از تمامی انهار سنتی و کانالهای آبیاری مورد تاکید قرار گرفته  تا در شرایط وقوع سیلاب و طغیان رودخانه هیرمند، کلیه انهار موجود نقش پخش سیلاب و توزیع آب را همانند سابق عهده دار بوده و در این مواقع سایر اراضی میتوانند همانند گذشته با استفاده از سیلاب آبیاری شود. به علت تحت فشار بودن سیستم انتقال آب در این طرح، امکان اجرای سیستمهای نوین آبیاری در سطح مزارع بعد از حوضچه های ۵ هکتاری فراهم شده که تا پیش از اجرای این طرح این امر میسر نبوده است.

برخی از روستاییان میگفتند این تعاونی ها چگونه تشکیل شده است  و چه نظارتی بر روی انتخابات انجام شده؟

تشکیل ۱۷ شرکت تعاونی تولید روستایی برای بهره برداری بهینه و مناسب توسط بهره برداران

نیکبخت می گوید: مدیریت نظام بهره برداری برای استفاده از این طرح شکل‌گرفته و انتخابات مردمی برگزار شده افرادی که حق‌آبه داشتند جمع شدند و تعاونی را تشکیل دادند حدود ۱۷ تعاونی تاکنون در این راستا تشکیل شده اما چون آب نیز هنوز شکل واقعی به خود نگرفته است.

وی گفت: مسئولیت استفاده بهینه و بهره برداری بخشی از شبکه و همچنین مدیریت زنجیره ارزش محصولات کشاورزی ظرفیت سازی شده تا به مرور زمان به آمادگی کامل در این زمینه  انجام شود.

تدوین الگوی کشت سیستان تا خرداد ماه جاری 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در پاسخ به اینکه با توجه به وضعیت کمبود آب در سیستان آیا کشت جایگزین انتخاب شده و کشاورزان در این زمینه توجیه شده اند؟ گفت: با همکاری دانشگاهیان، مراکز تحقیقاتی و سازمان نظام مهندسی تعیین کشت جایگزین در دست اجراست و تا اوایل خرداد ماه سال جاری نهایی خواهد شد.

وی بر مشارکت مردم و کشاورزان منطقه تاکید کرد و از همه کشاورزان خواست در راستای اجرای تغییر الگوی کشت و توسعه کشت های کم آب بر و اقتصادی با کارشناسان جهادکشاورزی همکاری گسترده ای داشته باشند

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: به دلیل ایجاد کشاورزی پایدار با آب مطمئن و اجرای الگوهای کشت پیشنهادی، شرایط لازم برای تولید مستمر و ارتقاء سطح درآمد ساکنین و نیز کمک به تثبیت و ایجاد اشتغال حدود ۶۵هزار نفر به صورت مستقیم و حدود ۲۰ هزار نفر بطور غیر مستقیم (در زمینه تامین نهادهها، بهره برداری و نگهداری، خدمات پشتیبانی از فعالیتهای کشاورزی، صنایع تبدیلی و تکمیلی پس از تولید، بازاریابی، حمل و نقل ) و همچنین زنجیره ارزش تولید دراین طرح فراهم می شود.

نیکبخت میگوید: با توجه به شرایط موجود از عدم ریزش نزولات آسمانی و فعل و انفعالات در کشور افغانستان، طرح آبرسانی به ۴۶ هزار هکتار از  چاه نیمه ها به شاهرگ حیاتی برای کشاورزان تبدیل شده است، هم اکنون هیچ نقضی در پروژه آب رسانی وجود ندارد اما بعضی ها شیرینی پروژه آب رسانی 46 هزار هکتاری را به کام مردم سیستان تلخ کرده اند.

با توجه به سرمایه گذاری عظیم انجام شده جهت اجرای طرح در منطقه سیستان و از طرفی شرایط اقلیمی و اجتماعی اقتصادی ویژه منطقه برای فراهم کردن امکان تخصیص حقابه بخش کشاورزی از چاه نیمه ها و استفاده بهینه از ظرفیت طرح در توسعه بخش کشاورزی منطقه، اقدامات دیپلماسی جدی به منظور پایدارسازی حقابه بین المللی سالیانه رودخانه هیرمند از جانب کشور جمهوری اسلامی افغانستان بیش از پیش اهمیت می یابد.

با توجه به خاتمه عملیات اجرایی طرح آبرسانی به 46 هزار هکتار از اراضی سیستان، تعیین سازمان متولی برای حفظ و صیانت و نگهداری از این سرمایه ملی در منطقه با توجه به اینکه امکان واگذاری این مهم در شرایط فعلی به تشکلهای نوپای مردمی وجود ندارد، نیاز مبرم است.

انتهای پیام/3139

منبع: فارس

کلیدواژه: آب بخش کشاورزی کشاورزی دولت تدبیر و امید طرح 46 هزار هکتار رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان طرح آبرسانی ۴۰۰ میلیون متر ۴۶ هزار هکتار بخش کشاورزی بهره برداری دشت سیستان انتقال آب هزار نفر ۵ هکتاری متر مکعب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۹۰۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز طرح اضطراری برای برقراری آب در ۲۸ روستای سیل زده

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان از اجرای طرح اضطراری برای حل مشکل بی‌آبی ۲۸ روستای سیلزده مجتمع بندینی زرآباد خبر داد و افزود: ناوگان آبرسانی سیار در سطح این شهرستان فعال است.

علیرضا قاسمی امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت در بازدید از مناطق سیل زده اظهارکرد: سیلاب، طغیان رودخانه‌ها و طوفان بی‌سابقه‌ باعث آسیب‌های بسیار زیادی به تأسیسات آب شد، به طوری‌که ۲۹۵ روستا و ۶ شهر سیستان و بلوچستان دچار بی‌آبی شدند.

وی با بیان اینکه ۱۲ شهرستان سیستان و بلوچستان به دلیل تشدید بارش‌ها در محاصره سیل قرار گرفتند، افزود: در روستاهایی که امکان تردد وجود داشت و سیلاب در محل جاری نبود، نسبت به رفع فوری خسارت‌ها و برقراری آب در شبکه روستاها و شهرهای درگیر اقدام شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با اشاره به آسیب خط اصلی مجتمع ۲۸ روستایی بندینی در شهرستان زرآباد بیان کرد: با توجه به جاری بودن آب در محل شکستگی خط انتقال اصلی مجتمع، برای رفع فوری مشکل بی‌آبی مردم اجرای ‌طرح موقت و اضطراری در دستورکار آبفا قرار گرفت که اکنون در حال اجراست.

وی از فعالیت تانکرهای آبرسانی سیار در زرآباد خبر داد و گفت: آب آشامیدنی مردم از طریق ناوگان آبرسانی سیار در حال تأمین است تا آسیب‌های وارده ترمیم و آب پایدار شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • هشدار به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • ضرورت تعیین تکلیف چای سنواتی/ دغدغه کشاورزان برطرف شود
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • هشدار سازمان حفظ نباتات کشور به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • سند تک برگ اراضی به کشاورزان بوشهر تحویل داده شد
  • سطح مبارزه علیه آفت سن گندم به یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار رسید
  • آغاز طرح اضطراری برای برقراری آب در ۲۸ روستای سیل‌زده سیستان و بلوچستان
  • آغاز طرح اضطراری برای برقراری آب در ۲۸ روستای سیل زده
  • پیش بینی کشت ۲۰ هزار هکتار پنبه در گلستان