Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس،‌ رستم قاسمی وزیر سابق نفت در یادداشتی به بایسته‌های لازم برای مانع‌زدایی از تولید پرداخت. متن کامل این یادداشت به شرح ذیل است:

مقام معظم رهبری یکی از فرازهای مهم نام سال 1400 را مانع‌زدایی از تولید اعلام فرمودند. موضوعی که سال‌هاست در کشور ما مبتلابه بخش مولد اقتصادی‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موانعی که بخشی از آنها مشخص قابل لمس است و بعضی دیگر در لایه‌هایی پنهان شده و عملاً اجازه بزرگ شدن اقتصاد ایران را نمی‌دهند. در سال‌های اخیر بیشتر از تحریم‌های ظالمانه بین المللی؛ این دست موانع بوده که کشور ما را به دشواری‌های وسیع در رشد اقتصادی و درآمد و رفاه شهروندان مواجه ساخته است.

ایران اسلامی و عزیز ما در سال‌هایی که به شدت نیاز به ارتقاء شاخص‌های اقتصادی داشته، در خصوص انباشت سرمایه‌ثابت که یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در بزرگ‌شدن کیک اقتصاد است؛ عملکرد مناسبی نداشته و سرمایه‌گذاری در سال 98 به نزدیک 100 هزار میلیارد تومان بالغ شده که این رقم پایین‌ترین حجم در ده سال اخیر است. این در حالی است که با تدابیر داهیانه مقام معظم رهبری ظرفیت‌های بسیار مناسب و استثنایی برای اتخاذ تدابیر جهش تولید شکل گرفته بود؛ لیکن برخی سیاست‌های نادرست از سوی دستگاه‌های اجرایی موجب شد تا کشور ما نتواند از مواهب رشد اقتصادی در راستای اهداف سند چشم انداز استفاده نماید. بهرروی اکنون چه باید کرد؟ در این یادداشت سعی برآن بوده تا چند گام ساده اما راهبردی را در این راستا در نظر بگیریم:

جنگل طرح‌ها و ایده‌ها نیازمند اراده و مدیریت مقتدرانه: به دلیل کیفیت بسیار بالای سرمایه‌های انسانی و نخبگان ارزشمند کشورمان؛ ما در حال حاضر انبوه طرح‌ها و ایده‌های ساختاری و عملیاتی برای ارتقاء بخش واقعی اقتصاد وجود دارد. یعنی برای حل بسیاری از مشکلات‌ و ایجاد جهش اقتصادی نیاز به طرح‌ها و ایده‌های عجیب نداریم.  کافی است  مدیران اجرایی کشور طرح‌های و ایده‌های موجود را بررسی و با اتکا به خرد جمعی، مطالعه تجربیات ملی  و اقدامات سایر کشورها؛ ایده‌های اصلاحی را تا حصول نتیجه پیگیری نمایند.

به عنوان نمونه ژنرال پارک که به عنوان معمار پیشرفت کره جنوبی شناخته می‌شود؛ برای رشد کره از طرح‌های خیالی و آنچنانی استفاده نکرد. او با تشکیل شورای برنامه ریزی و حذف بسیاری از ساختارها و رویه‌های زاید و موازی؛ بصورت روزانه حل مشکلات تولید را بررسی و دستورات لازم برای رفع آنها صادر می‌کرد.

بسیاری از توفیقات اقتصادی کره جنوبی مرهون مدیریت راهبردی و پایش روزانه اقدامات در بخش واقعی اقتصاد بود.
اصلاحات پولی و مالی: براساس بررسی‌های صورت گرفته در کشور ما؛ دو مولفه بیشترین مانع را در سرراه تولید قرار داده‌اند؛ پیش‌بینی ناپذیر بودن شاخص‌های اقتصادی و دشواری تامین مالی. تورم بالا مهمترین مانع تولید است چرا که عملاً امکان پیش‌بینی را از فعالان اقتصادی سلب کرده و از سوی دیگر فعالیت در بخش‌های غیرمولد و واسطه‌گری را از کارهای تولیدی جذاب‌تر می‌کند.

دستیابی به تورم تک رقمی که برای کشور ما تبدلی به رویا شده با یک سری اصلاحات پولی و مالی تا حد زیادی قابل تحقق است که اولین گام آن بازگشت به انضباط مالی در قوه مجریه است. از سوی دیگر همانند عمده کشورهای موفق در حال توسعه باید نظام بانکی و مالی در خدمت تولید باشد و با اتخاذ سیاست هدایت اعتباری؛ پروژه‌های اقتصادی را تامین مالی کند. استفاده از ابزارهای مالی جدید و صندوق‌های مالی خطر پذیر برای تامین مالی استارت‌آپ ها نیز اقدام دیگری است که می‌بایست به سرعت در دستور کار قرار گرفته و عملیاتی شود.

اصلاحات مالیاتی: یکی از بزرگترین ابزارهایی که می‌تواند ضمن اصلاح درآمدهای عمومی؛ فعالان اقتصادی را به سمت فعالیت‌های مولد سوق دهد اصلاح نظام مالیاتی است. در حال حاضر نظام مالیاتی ما نه تنها عدالت لازم را فراهم نمی‌آورد بلکه نقطه عمده عملش افرادی مانند کارگران و کارمندان است. این در حالی است که می‌بایست با صفر کردن فرار مالیاتی و ایجاد ابزارهای جدید؛ فعالیت‌های مولد را به جذابترین بخش فعالیت‌های کشور تبدیل نموده و فعالیت های سوداگرانه را ناممکن سازد. به عنوان نمونه مالیات بر بازده دارایی  بعنوان ابزاری برای کاهش نفرت اجتماعی ناشی از افزایش شکاف‌های نابرابری در جامعه مطرح گردیده است.

در مالیات بر بازده دارایی یا عایدی سرمایه CGT (Capital Gains Tax)  مودی مالیاتی موظف است تا بخشی از درآمد ناشی از تملک دارایی‌های سرمایه‌ای را در قالب مالیات پرداخت نماید. این موضوع در خرید املاک و مستغلات نمود دقیق‌تری دارد. برخی افراد با خرید خانه‌های مختلف و رشد حیرت‌انگیز آن در سال‌های اخیر فاصله خود با دیگر شهروندان را بدون هیچ‌گونه تلاش و فعالیتی آنقدر زیاد نموده‌اند که عملاً خانه‌دار شدن برای بسیاری از شهروندان تبدیل به افسانه شده است. این در حالی است که در اقتصادهای طبیعی جهان، رشد سرمایه عمدتاً ناشی از فعالیت‌های اقتصادی دارای ارزش‌های اجتماعی است تا صرف سوداگری و انباشت دارایی‌های سرمایه‌ای. از همین رو موضوع مالیات بر بازده دارایی در کشورهای مختلف در حال انجام بوده و در عمده‌ی کشورهای جهان نیز اخذ می‌شود.

گذشته از نقش مالیات بر بازده دارایی در کاهش اختلاف طبقاتی؛ این ابزار مالیاتی نقش چشمگیری در هدایت منابع مالی به سمت فعالیت‌های مولد اقتصادی، جلوگیری از التهابات قیمتی، انسجام نظام‌های مالی و عملیاتی کشور به منظور تبیین دقیق مالیات افراد و غیره خواهد داشت. در مجلس انقلابی یازدهم اقداماتی برای تصویب ابزارهای مالیاتی جدید صورت گرفته است اما مهمتر از تصویب قوانین مربوطه؛ اجرای مقتدرانه آن می‌تواند فایده‌بخش باشد.

بهبود فضای کسب و کار: علیرغم تلاش‌های وسیعی که در سال‌های اخیر صورت گرفته؛ هنوز بخش زیادی از موانع تولید در کشور ما به مقررات گذاری‌های وسیع و دست و پاگیر و دشواری آغاز و ادامه یک فعالیت اقتصادی باز می‌گردد. موضوعی که مهمترین رکن تحریم داخلی است که خودمان بر خودمان تحمیل کرده‌ایم. در این خصوص پژوهش‌های و مطالعات وسیعی صورت گرفته و قوانین متعددی برای بهبود فضای کسب و کار تصویب شده است. اما آن چیزی که در عمل قابل مشاهده است وجود تنگناهای وسیع در این بخش  است که تاکنون فضای کسب و کار را با موانع متعدد روبرو ساخته است.

 سال 1400می‌تواند نقطه عطف خیزش اقتصادی ایران باشد در صورتی که موانع تولید را مقتدرانه رفع و با پشتیبانی‌های صورت گرفته؛ خشت‌های ایران اسلامی آباد و سرافراز را بچینیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: رشد اقتصادی اقتصاد ایران تولید مدیریت رستم قاسمی مانع زدایی از تولید ایده ها کشور ما طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۹۰۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روحیه داوطلبی برآمده از اراده انسانی است

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام‌والمسلمین معزی نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر در نشست رابطین فرهنگی و ائمه جماعت هلال احمر چهار استان اردبیل، گیلان، آذربایجان شرقی و زنجان به تبیین و تشریح اهمیت برنامه‌ریزی و رفع آسیب‌های اجتماعی در کشور پرداخت. حجت الاسلام‌والمسلمین معزی آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی را به گسل‌های تشبیه کرد که مانند گسل‌های طبیعی ویران‌گر و خسارت‌آفرین هستند.

حجت الاسلام‌والمسلمین معزی در ادامه به مرور برخی از خدمات جمعیت هلال احمر در حوادث طبیعی همچون زلزله خوی پرداخت و تصریح کرد: همان‌طور که هلال‌احمر در این حادثه به تسکین آلام و التیام رنج‌های مردم کوشید، باید در زلزله‌فرهنگی نیز یاری رسان مردم باشد.

نماینده ولی فقیه تسکین آلام روحی و حفظ سلامت معنوی جامعه را نیز از وظایف جمعیت هلال‌احمر برشمرد و افزود: در جمعیت هلال احمر، برنامه ریزی و هدایت فعالیت‌های فرهنگی، گسترش و ارتقای فرهنگ دینی و ترویج ارزش‌های دینی و انقلابی بر عهده حوزه نمایندگی ولی فقیه است.

حجت الاسلام‌والمسلمین معزی با طرح این پرسش که آیا تنها زلزله خانه‌ها و شهرها را ویران می‌سازد؟ ادامه داد: دشمنان با ابزارهای متعدد تبلیغانی سعی دارند ایمان و امید را در جوانان ایران اسلامی کاهش دهند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در ادامه بر اهمیت خنثی‌سازی این توطئه‌ها با برنامه‌ریزی فرهنگی تاکید کرد. پاسخ به شبهات و تولید محتوای معرفتی با بهره‌گیری از ابزارهای کارآمد و نگاه خلاقانه به منظور خنثی‌سازی این نقشه‌ها، توصیه حجت‌الاسلام والمسلمین معزی به مبلغان حاضر در این نشست بود.

وی با تاکید بر اینکه ترویج فعالیت داوطلبانه تنها با بخشنامه و دستورالعمل ممکن نیست، تصریح کرد: فعالیت داوطلبانه نیازمند روحیه و اراده انسانی است که ترویج آن در پرتو ارتقا فرهنگ دینی و تبیین معارف دینی امکان پذیر است.

حجت الاسلام‌والمسلمین معزی در این بخش مقاومت و ایستادگی مردم غزه اشاره کرد که در نتیجه اراده انسانی و پایبندی به آرمان‌های اخلاقی شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه این مقاومت نه با بخشنامه بلکه با بهره‌گیری از معرفت دینی حاصل شده است، افزود: این ایستادگی برآمده از گفتمان انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام‌والمسلمین معزی در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست با تاکید بر اینکه جامعه امروز نیازمند مبلغانی است که توانایی ایجاد ارتباط با جوانان را داشته باشند به ارائه رهنمودهایی در خصوص نحوه ارشاد و تبلیغ دین پرداخت و بر این مساله تاکید کرد که مبلغ بایستی زبان و ادبیات نسل امروز را بشناسد.

کتاب‌خوانی، توجه به بهره‌گیری از فضای مجازی، ارتباط صمیمانه با نمازگزاران، تقویت تعامل با جامعه مخاطب از جمله توصیه‌های نماینده رهبر معظم انقلاب به رابطین فرهنگی حاضر در این نشست بود.

حجت الاسلام‌والمسلمین معزی ترویج فعالیت های قرآنی را از جمله وظایفی برشمرد که باید رابطین فرهنگی جمعیت در استان‌ها دنبال نمایند.

وی در ادامه به مرور اهداف چهارگانه جمعیت هلال احمر پرداخت و در تبیین اهداف چهارگانه بر اهمیت سودمندی در دین مبین اسلام تاکید کرد.

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر در این نشست از انتشار مجدد مجله مهروماه به صورت الکترونیکی در این مجموعه نیز خبر داد و افزود: حوزه نمایندگی سعی دارد با بهره‌گیری از فضای وب و بسترهای روز، محتوای معرفتی را در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.

وی در این نشست به ائمه جماعات در جمعیت هلال احمر توصیه کرد که با بهره‌گیری از برنامه‌های خلاقانه ارتباط خود را با کارکنان، جوانان، داوطلبان و امدادگران جمعیت هلال احمر تقویت کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین معزی در این مراسم از مدیرعامل و مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در استانی آذربایجان شرقی به عنوان میزبان این برنامه نیز قدردانی کرد.

در این نشست، حاضران به ارائه گزارش عملکرد، نکات و پیشنهادهات خود در خصوص فعالیت‌های فرهنگی در جمعیت هلال احمر پرداختند.

کد خبر 6093087

دیگر خبرها

  • سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مورد حمایت مدیریت استان قم هستند
  • افزایش نرخ سود به ۳۰ درصد کاملاً اشتباه است
  • ‌مشارکت مردم در جهش تولید به صورت مستقیم و فردی باشد
  • حل نشدن مشکل نرخ تامین مالی برای فعال‌سازی بنگاه‌ها مانع از تحقق جهش تولید است
  • روحیه داوطلبی برآمده از اراده انسانی است
  • رئیسی: دشمن حتماً در عرصه اقتصادی ناکام خواهد ماند / باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر انجام شود
  • رئیسی: دشمن حتماً در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند / باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر انجام شود
  • شعار سال یک راهبرد اجرایی برای حل مشکلات است
  • نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در زمینه جهش تولید و رفع نیاز اساسی کشور
  • ایجاد بخش مدیریت بحران در دستگاه‌های اجرایی ضروری است