Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@16:29:13 GMT

خط و نشان استقلال طلبی در آستانه انتخابات اسکاتلند

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۹۲۶۳۸

خط و نشان استقلال طلبی در آستانه انتخابات اسکاتلند

به گزارش ایرنا، «نیکلا استرجن» روز دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای تصریح کرد که اگر مردم اسکاتلند به حزب استقلال طلب او رای دهند، دولت بوریس جانسون حق ندارد که مقابل انتخاب دمکراتیک مردم بایستد و کار را به دادگاه بکشاند. استرجن قصد دارد تا پیش از پایان سال ۲۰۲۴ میلادی همه‌پرسی استقلال اسکاتلند را دوباره برگزار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سروزیر اسکاتلند تصریح کرد که اگر نخست وزیر انگلیس قصد دارد تا مانع برگزاری همه‌پرسی شود، ناگزیر است کار به دادگاه بکشاند، در غیر اینصورت برگزاری همه‌پرسی مانع قانونی نخواهد داشت. وی در همین پیوند به نخست وزیر انگلیس توصیه کرد که در صورت پیروزی حزب اس‌ان‌پی و افزایش احساسات تجزیه طلبانه مردم، سد راه برگزاری همه‌پرسی نشود.

این در حالیست که دولت لندن بارها با برگزاری دوباره همه پرسی استقلال اسکاتلند مخالفت کرده است.  بوریس جانسون دو سال پیش با رد درخواست نیکلا استرجن در این زمینه یادآور شد که مقام‌های محلی این منطقه، همه پرسی سال ۲۰۱۴میلادی را رویدادی برای یک نسل خواندند و به همین خاطر مردم به حفظ یکپارچگی پادشاهی متحد انگلستان رای دادند.

جانسون، دولت انگلیس را حافظ تصمیم دمکراتیک مردم خواند و نتیجه گرفت: نمی‌توانم با درخواست برای انتقال قدرت که به برگزاری دوباره همه‌پرسی استقلال منجر خواهد شد، موافقت کنم.

اولین همه‌پرسی استقلال اسکاتلند روز ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۴میلادی (۲۷ شهریور ۱۳۹۳) برگزار شد که در جریان آن ۵۵ درصد از رأی‌دهندگان به ماندن در انگلیس و ۴۵ درصد به ترک انگلیس رأی دادند.

با این حال سروزیر اسکاتلند و حامیان برگزاری همه‌پرسی مجدد در مورد حق تعیین سرنوشت اسکاتلند معتقدند که رأی انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا، اوضاع را تغییر داده و این منطقه مایل است که در اتحادیه اروپا باقی‌ بماند.

یک مقام نزدیک به دولت انگلیس گفته که بر اساس قانون، برگزاری همه‌پرسی در اسکاتلند نیازمند کسب رضایت دولت مرکزی است و صرف عدم شکایت از دولت محلی، مجوز اقدام به شمار نمی‌رود.

پیش از برگزاری همه‌پرسی سال ۲۰۱۴ دولت‌های انگلیس و اسکاتلند در این زمینه به توافق رسیدند. اما به نظر می‌رسد که این بار خانم استرجن مایل است تا برخلاف نظر دولت مرکزی اقدام و همه پرسی را به اجرا بگذارد. به این ترتیب دولت لندن ۴ هفته فرصت دارد تا موضوع را به دیوان دادگستری ارجاع دهد. دو ماه پیش الیستر جک وزیر امور اسکاتلند هشدار داده بود که در صورت تخلف دولت اسکاتلند پیگیری حقوقی انجام می‌شود.

این درحالیست که نتایج افکارسنجی‌های صورت گرفته، نشان‌گر افزایش آمار هواداران استقلال اسکاتلند از انگلیس است. داده‌های آماری موسسه معتبر «پنل‌بیس» حاکیست که دو سوم اسکات‌ها از دولت محلی این منطقه می‌خواهند تا در دور بعدی انتخابات پارلمانی مقدمات همه‌پرسی جدایی از انگلیس را تدارک ببیند.

در این نظرسنجی از شرکت‌کنندگان سوال شد که آیا دولت بعدی اسکاتلند باید از برگزاری دوباره همه پرسی جدایی این منطقه از انگلیس در دوره بعدی پارلمان اطمینان حاصل کند، یا بپذیرد که دولت لندن در این خصوص از حق وتو برخوردار است. نتایج به دست آمده حاکیست که ۶۳ درصد مردم در مقابل ۳۷ درصد دیگر گزینه اول را انتخاب کرده‌اند.

بررسی‌های صورت گرفته در این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که چگونه افکار عمومی در اسکاتلند به استقلال این منطقه از انگلیس گرایش پیدا کرده است. داده‌های آماری حاکیست که دیدگاه ۳۶ درصد از آنهایی که در همه پرسی سال ۲۰۱۴ به ادامه عضویت اسکاتلند در انگلیس رای دادند تغییر کرده و خواهان برگزاری دوباره همه‌پرسی هستند.

این تحولات در حالیست که مردم اسکاتلند روز پنجشنبه به پای صندوق‌های رای خواهند رفت تا سرنوشت ۱۲۹ کرسی پارلمان محلی این منطقه را روشن کنند.  دولت اسکاتلند هم اکنون در اختیار حزب «اس ان پی» به رهبری نیکلا استرجن است.

به هر روی استرجن با یک پیروزی دیگر موقعیت مناسب تری برای پیشبرد برنامه استقلال طلبی این کشور داشته و خواهد توانست اکثریت لازم برای به رای گذاشتن همه پرسی استقلال را بدست آورد. نظر سنجی ها نشان می دهد این حزب با اقبال بیش از ۵۰ درصد رای دهندگان روبروست.

برچسب‌ها اسکاتلند بوریس جانسون انگلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اسکاتلند بوریس جانسون انگلستان اسکاتلند بوریس جانسون انگلستان اخبار کنکور برگزاری دوباره همه پرسی استقلال اسکاتلند همه پرسی استقلال برگزاری همه پرسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۹۲۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آحاد جامعه برای عمل به تکلیف اجتماعی و شرعی خود در انتخابات مشارکت کنند

رئیس جمهور انتخابات را جلوه روشن مردم‌سالاری دینی دانست که آحاد جامعه در راستای عمل به تکلیف اجتماعی و شرعی در آن مشارکت کرده و معتمدین خود را برای قانونگذاری و بهبود روند امور انتخاب می‌کنند.

به گزارش مشرق،آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به نزدیک شدن زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در برخی حوزه‌های انتخاباتی، بر ضرورت فراهم کردن زمینه حضور گسترده مردم در این مرحله از انتخابات و تمهید تمامی امکانات برای تکمیل حماسه‌آفرینی آنان در انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ تاکید کرد.

رئیس جمهور انتخابات را جلوه روشن مردم‌سالاری دینی دانست که آحاد جامعه در راستای عمل به تکلیف اجتماعی و شرعی در آن مشارکت کرده و معتمدین خود را برای قانونگذاری و بهبود روند امور انتخاب می‌کنند.

آیت‌الله رئیسی در ادامه به موضوع ضرورت مشارکت مردم برای تحقق هدف جهش تولید اشاره کرد و افزود: تمهید مقدمات تحقق مشارکت مردم نیازمند اهتمام جدی همه بخش‌های دولت است؛ هر دستگاهی باید زمینه‌ها و راهکارهای جذب مشارکت مردم در بخش خود را به شکل دقیق و با زمان‌بندی مشخص تدوین و اعلام کرده و اجرای آن را به شکل مستمر و گام به گام پایش کند.

رئیس جمهور در جلسه امروز هیات دولت همچنین ضمن تبریک فرارسیدن روز کارگر و روز معلم، نقش کارگران و معلمان در پیشرفت و آبادانی کشور را اساسی و مهم توصیف و تصریح کرد: مبنای خلقت عالم بر تعلیم و تربیت استوار است و لذا همه ما در هر زمان و با لحاظ برخورداری از هر سطحی از دانش، همچنان نیازمند دانش‌افزایی و علم‌آموزی بیشتر هستیم.

در جلسه امروز هیات دولت وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه هفته گذشته، هفته درخشش ورزشکاران کشورمان در میادین بین‌المللی بود، قهرمانی تیم ملی فوتسال در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، قهرمانی تیم ملی وشوو در رقابت‌های انتخابی جام جهانی، قهرمانی تیم ملی دختران کمتر از ۱۸ سال در تورنمنت کافا در تاجیکستان، قهرمانی تیم والیبال دانش‌آموزی ایران در رقابت‌های مدارس جهان، قهرمانی، شکستن رکورد و کسب مدال طلای خانم عیدیان در ماده ۴۰۰ متر دو با مانع قهرمانی آسیا، نائب قهرمانی تیم ملی تپانچه بادی کشورمان در مسابقات جام جهانی کره جنوبی و نائب قهرمانی تیم شطرنج امید کشورمان در مسابقات شهرهای آسیا را از جمله این موفقیت‌ها برشمرد که باعث شادی و شعف عمومی در کشور شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز با اعلام خبر دستیابی به فرمولاسیون، فرآیند و فناوری استحصال کود «تریپل سوپر فسفات» به عنوان یکی از کودهای مهم و بسیار پرکاربرد در کشاورزی گفت: سالانه نیاز به واردات ۲۵۰ هزار تن از این نوع کود داشتیم که خوشبختانه تولید آن در کشور بومی‌سازی و خط تولیدی با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن راه‌اندازی شده که تا ۲۰۰ هزار تن قابل افزایش است و می‌تواند سالانه تا ۳۷ میلیون دلار صرفه‌جویی ایجاد کند.

وی ابراز امیدواری کرد با حمایت از تولیدات داخل، زمینه رونق تولید داخلی این محصول فراهم شود.

دیگر خبرها

  • جاه‌طلبی هالیوودی‌ها؛ ظرفیت ورزشگاه رکسهم به 50 هزار نفر افزایش می‌یابد
  • توصیه های انتخاباتی رئیسی در جلسه هیات دولت
  • اظهارات رئیسی درباره انتخابات مرحله دوم مجلس
  • تاکید رئیسی بر حضورگسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات مجلس
  • آحاد جامعه برای عمل به تکلیف اجتماعی و شرعی خود در انتخابات مشارکت کنند
  • والدین با استقلال‌طلبی نوجوانان مواجهه منفی نداشته باشند
  • لندن و تجهیز اوکراین برای جنگ بهاره پیش از انتخابات انگلیس
  • بحران سیاسی در اسکاتلند با کناره گیری وزیر اول
  • کناره گیری وزیر اول مسلمان اسکاتلند
  • نخست وزیر اسکاتلند قصد استعفا دارد