Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@06:07:09 GMT

حقابه تالاب بختگان تخصیص یابد/پایش روزانه فلامینگوها

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۹۳۲۶۲

حقابه تالاب بختگان تخصیص یابد/پایش روزانه فلامینگوها

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید ظهرابی اظهار داشت: نتیجه پایش های ماهیانه که از اسفندماه شروع شده است نشان می‌دهد فلامینگوها مطابق هر سال در سال جاری نیز در تالاب بختگان جوجه آوری دارند.

وی با اظهار تأسف از تلفات سال‌های قبل ابراز داشت: در سال گذشته به علت افزایش بارندگی و رهاسازی بخشی از حق آبه تالاب تلفات کاهش چشمگیری داشت اما امسال علی رغم رهاسازی حقابه به دلیل کاهش شدید بارندگی‌ها که در پنجاه سال اخیر بی سابقه بوده، وقوع بحران در این زمینه قابل پیش بینی است لذا اداره کل حفاظت محیط زیست فارس با استمرار پایش های روزانه راهکارهای دیگر حفاظتی را در دست بررسی دارد و با تشکیل کارگروهی متشکل از اساتید دانشگاه شیراز، کارشناسان محیط زیست و سمن‌ها برنامه نجات بخشی اضطراری فلامینگوها را در دست تهیه و اجرا دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل محیط زیست فارس افزود: در دو سال گذشته علی رغم بهبود شرایط بارندگی‌ها و رهاسازی حقابه محیط زیستی با پیش بینی وقوع خشکسالی‌های احتمالی تیمی از مشاورین خبره از سراسر کشور گرد هم آوردیم و ضمن بررسی سوابق امر و تجربیات بین المللی تمام راهکارهای ممکن را بررسی کرده‌ایم و همین طور با همکاری دانشگاه شیراز طرحی در این زمینه مطالعه شده و مانوری نیز برگزار شده است.

وی خاطر نشان کرد: در سال جاری مانوری با مشارکت سمن‌ها برای نجات بخشی فلامینگوها انجام شده است اما اصولی‌ترین راه نجات این پرندگان مهاجر با ارزش تخصیص حق آبه تالاب است.

مدیر کل محیط زیست فارس یادآور شد: با وجود مکاتبات و مذاکرات متعدد با سازمان اب و درخواست پیشگیری از این اتفاق به وسیله رهاسازی آب محیط زیستی هنوز اقدامی صورت نگرفته اما امیدواریم که این سازمان و مسئولین مربوطه به موقع به وظیفه قانونی و انسانی عمل کنند.

ظهرابی تاکید کرد: اگر حقابه زیست محیطی تالاب بختگان تخصیص نیابد و اتفاق تلفات پرندگان مهاجر تکرار شود این اداره کل به ناچار از مسیر حقوقی موضوع خسارت به محیط زیست را پیگیری خواهد کرد.

کد خبر 5203959

منبع: مهر

کلیدواژه: حمید ظهرابی تالاب بختگان خشکسالی ویروس کرونا شب قدر آمار کرونا کرمانشاه بوشهر شیوع کرونا گرگان شب های قدر ماه مبارك رمضان اردبیل واکسن کرونا عکس استانها بارش باران همدان محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۹۳۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان،  محمد رضا علیمرادی گفت: در پی بارش‌های فرا نرمال در جنوب استان، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی و همچنین سرریز شدن سد‌های جنوب استان شاهد جا‌بجایی گونه تمساح از مناطق زیست طبیعی به سایر نقاط هستیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان افزود: در ادامه گشت و کنترل‌های یگان حفاظت محیط زیست شهرستان چابهار و همچنین در پی دریافت گزارش‌های مردمی دوستداران محیط زیست مبنی بر وجود تمساح، مامورین اجرایی پاسگاه‌های محیط بانی نگور و درگس اقدام به جاجایی این گونه‌ها کردند.
محمدرضا علیمرادی تصریح کرد: در روز‌های اخیر این سومین گونه تمساح است که از زیستگاه‌های طبیعی خارج شده که پس از بیومتری و اطمینان از سلامتی در زیستگاه اصلی و امن منطقه حفاظت شده باهوکلات رهاسازی شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از شهروندان و دوستداران محیط زیست درجنوب استان خواست: در صورت مشاهده هر گونه حیات وحش مراتب را به نزدیکترین اداره محیط زیست شهرستان اطلاع و یا با سامانه شبانه روزی ۱۵۴۰ تماس بگیرند.

دیگر خبرها

  • حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد
  • طالبان حق‌آبه هیرمند را رهاسازی کرد | ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شد
  • سلاجقه: حدود ۶۰میلیون مترمکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد
  • سلاجقه: حدود ۶۰ میلیون متر مکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد
  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • محیط زیست معادن تفت پایش می شود/متولیان الزامات را رعایت کنند
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد