Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@05:57:46 GMT

نکاتی که مستاجران باید به آن واقف باشند

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۹۴۰۴۹

نکاتی که مستاجران باید به آن واقف باشند

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  اگرچه هنوز ستاد مبارزه با کرونا نرخ‌های جدید تمدید قرارداد‌های اجاره را تعیین و اعلام نکرده است، اما مالکان نمی‌توانند با نرخ‌های سلیقه‌ای و خارج از مصوبه سال گذشته ستاد کرونا قرارداد‌های اجاره را تمدید یا مستاجران خود را جواب کنند.

همه قرارداد‌های اجاره تا سه ماه پس از اعلام پایان رسمی کرونا تمدید اجباری خواهد شد و صاحبخانه‌ها امکان تخلیه ملک و جواب کردن مستاجر خود را نخواهند داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال گذشته نرخ‌های تمدید قرارداد در کلان‌شهر‌ها تا سقف ۳۰ درصد بود، اما امسال هنوز تصمیم‌گیری در این زمینه انجام نشده است.

قرار است به زودی نرخ‌های جدید با مصوبه ستاد مبارزه با کرونا اعلام شود. تا زمان تصمیم‌گیری جدید و اعلام نرخ‌های سال ۱۴۰۰، همه قرارداد‌ها با نرخ سال گذشته تمدید می‌شود و مستاجران باید از حقوق خود مطلع باشند و درخواست‌های غیر متعارف را رد کنند. با این حال مستاجران زیادی در تماس تلفنی با ایرنا از درخواست صاحبخانه‌ها برای افزایش خارج از نرخ مصوبه سال گذشته خبر می‌دهند.

بیشتر بخوانید

توصیه‌ای به مستاجران؛ این خانه‌ها را اجاره کنید!

یکی از ساکنان منطقه صباشهر در تماس تلفنی با خبرنگار ایرنا از درخواست صاحبخانه خود برای افزایش سه برابری اجاره خبر داد و گفت: درحالی که سال گذشته یک خانه ۷۵ متری را در محله صبا شهر ماهیانه ۸۰۰ هزار تومان اجاره کردیم، صاحبخانه اکنون درخواست دریافت اجاره بهای ۳ برابری را دارد و استدلالش این است که مصوبه تمدید قرارداد‌های اجاره امسال اجرایی نمی‌شود.

یکی از ساکنان شهرک «شاهد» در نزدیکی شهر جدید اندیشه نیز به خبرنگار اقتصادی ایرنا می‌گوید: بنگاه‌های املاکی معتقدند که امسال تمدید خودکار قرارداد‌های اجاره اجرایی نخواهد شد و بر همین اساس مستاجران را برای پرداخت نرخ‌های جدید و به سلیقه صاحبخانه‌ها تشویق می‌کنند.

آن‌طور که «محمود محمودزاده» معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی فروردین امسال به ایرنا گفت: مصوبه ستاد مبارزه با کرونا درباره تمدید قرارداد‌های اجاره تا سه ماه پس از اتمام کرونا اعلام شده است، بنابراین امسال هم این مصوبه اجرایی می‌شود.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ و تا سه ماه پس از اعلام پایان رسمی کرونا در کشور این مصوبه ملاک عمل خواهد بود، هر فردی که اجاره نامه‌اش تمام شده باشد با درصدی که اعلام خواهد شد مجدد اجاره‌نامه خود را تمدید خواهد کرد و نیازی به اسباب‌کشی وجود ندارد.

وزارت راه و شهرسازی درصدد است تا مصوبه جدیدی را با توجه به شرایط روز، تدوین و به تصویب برساند که متناسب با شرایط روز و با توجه به تغییرات قیمتی و کاهش رشد قیمت‌های مسکن خواهد بود.

تصمیم‌گیری درباره پیشنهاد جدید وزارت راه و شهرسازی برای موضوع اجاره‌بها که در حال تدوین است، بر عهده ستاد ملی کرونا است.

ستاد ملی کرونا پارسال مصوب کرد تا حداکثر افزایش میزان اجاره‌بها و رهن در تهران تا ۲۵ درصد، در سایر کلان‌شهر‌ها تا ۲۰ درصد و در سایر شهر‌ها تا ۱۵ درصد قابل قبول و اجرایی است.

اجرای این مصوبه مشروط به چند موضوع است، شرط نخست این است که مستاجر در دوره اجاره فعلی به تعهداتش عمل کرده باشد یعنی مستاجری که با تشخیص دستگاه قضایی باعث ضرر و زیان به مالک شده باشد مشمول این تمدید نیست.

دوم، اگر مالکی در دوره اجاره قصد فروش ملک را داشته باشد به شرطی که فروش رسمی انجام بگیرد نه قولنامه‌ای و صوری، مستاجر باید در مدت زمان دو ماه تخلیه کند و سوم اینکه مستاجر سقف اجاره تعیین شده را قبول نکند.

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی اجرای این مصوبه تاثیر خوبی بر کنترل قیمت‌ها در سال گذشته داشت و تا ۸۰ درصد موجب کاهش حجم اسباب‌کشی شد.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قرارداد های اجاره اجاره خانه ستاد مبارزه با کرونا قرارداد های اجاره تمدید قرارداد راه و شهرسازی قرارداد ها سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۹۴۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش «اوسمار» به تمدید قرارداد با پرسپولیس

به گزارش  قدس آنلاین، تیم فوتبال پرسپولیس در فاصله ۶ هفته تا پایان فصل بیست و سوم یکی از دو مدعی اصلی قهرمانی به شمار می‌رود و هواداران این تیم از عملکرد بازیکنان و کادر فنی در دیدارهای اخیر رضایت داشته‌اند.

«اوسمار ویه‌را»سرمربی برزیلی پرسپولیس که پس از جدایی یحیی گل محمدی به این سمت منصوب شد توانسته عملکرد خیلی خوبی را داشته باشد و تنها یک بازی برابر آلومینیوم اراک را واگذار کرده و در مابقی دیدارها با کسب امتیاز از زمین خارج شده است.

قرارداد اوسمار با پرسپولیس تا پایان فصل است و هنوز مدیران این باشگاه قرارداد هیچ یک از اعضای کادر فنی را تمدید نکرده‌اند.

اوسمار در این خصوص اظهار کرد: صحبت‌هایی را با مدیریت انجام داده‌ام و دوست دارم در پرسپولیس بمانم اما در بازه زمانی کنونی تمرکز ما روی دیدار جام حذفی و لیگ برتر است و پس از پایان مسابقات تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

دیگر خبرها

  • کونسیسائو تا ۲۰۲۸ در پورتو ماندنی شد
  • رسمی؛ قرارداد سرجیو کونسیسائو با پورتو تمدید شد
  • تکمیل سامانه ملی اسکان و تعیین سقف افزایش اجاره‌بها براساس مصوبه مجلس
  • مستاجران ؛بازنده بازی قیمت‌سازی
  • ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره در انتطار مصوبه مجلس
  • قرارداد امری تا ۲۰۲۷ تمدید شد
  • استون ویلا قرارداد اونای امری را تمدید کرد + عکس
  • مهار اجاره بها مسکن با مصوبه مجلس/ امکان ثبت غیرحضوری دارایی‌های مردم فراهم می‌شود
  • واکنش «اوسمار» به تمدید قرارداد با پرسپولیس
  • خانه‌دار شدن کابوس جوانان بیجار/نفس مستاجران به شماره افتاد