Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-02@03:19:37 GMT

تکذیب ارتباط میان پرونده زاغری با بدهی انگلیس به ایران

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۹۵۰۳۸

تکذیب ارتباط میان پرونده زاغری با بدهی انگلیس به ایران

به گزارش تابناک به نقل از فارس، «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس وجود ارتباط میان پرونده نازنین زاغری با بدهی به ایران را رد کرد.

وبگاه «بی‌بی‌سی» به نقل از «جیمز کلورلی»، مشاور وزیر خارجه انگلیس نوشته لندن و تهران در حال رایزنی بر سر بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی انگلیس به ایران هستند.

رأی پرونده دوم نازنین زاغری راتکلیف، تبعه انگلیسی متهم به جاسوسی دوشنبه هفته گذشته صادر شد و رسانه‌ها گزارش دادند وی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام ایران به یک سال حبس محکوم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



جمهوری اسلامی ایران همواره ادعا‌های کشور‌های غربی مبنی بر «بازداشت دلبخواهانه اتباع دو تابعیتی» را رد کرده است. یکی ازجنجالی‌ترین این پرونده‌ها طی سال‌های گذشته مربوط به مجرمی به نام «نازنین زاغری» بوده است.

زاغری از سال ۱۳۹۵ به جرم فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام و تلاش برای براندازی نرم بازداشت و به پنج سال زندان محکوم شده است. او هنگام بازداشت به عنوان مدیر پروژه در شرکت رسانه‌های گروهی «تامسون رویترز» فعالیت می‌کرد.

خانواده نازنین زاغری ادعا می‌کنند ایران او را به عنوان اهرم فشار برای ضمانت پرداخت بدهی لندن به تهران بازداشت کرده است.

بوریس جانسون، امروز دوشنبه این موضوع را رد کرد و گفت: «این دو مورد، پرونده‌های کاملاً جداگانه‌ای هستند.»

وزارت خارجه انگلیس اسفندماه سال ۹۷ اعلام کرد زاغری را تحت «حمایت دیپلماتیک» قرار داده است. این تصمیم، بازداشت این محکوم امنیتی تابعیتی را از یک مسئله کنسولی به یک مناقشه حقوقی فیمابین دولت‌های دو کشور تغییر داد و به دنبال افزایش فشار‌های سیاسی برای آزادی او بود.

رسانه‌ها و مقام‌های انگلیس بار‌ها دولت ایران را برای آزادی زاغری تحت فشار قرار داده‌اند. در حالی که مقام‌ها و رسانه‌های انگلیس مدعی هستند که زاغری هنگام سفر به ایران برای بازدید خانوادگی دستگیر شده «بوریس جانسون»، سال ۱۳۹۶ زمانی که وزیر خارجه وقت انگلیس بود یک بار به طور ناخواسته اعتراف کرد که این روایت صحت ندارد.

بوریس جانسون در آن زمان در جلسه‌ای هنگام دفاع از «نازنین زاغری» اعتراف کرد که بازداشت او هنگام آموزش روزنامه‌نگاران در ایران صورت گرفته است.

این اظهارات جانسون در تقابل مستقیم با تبلیغات رسانه‌های غربی در ماه‌های قبل‌تر قرار داشت که همواره تأکید می‌کردند سفر زاغری به ایران بابت بازدید خانوادگی صورت گرفته و ارتباطی به هیچ مأموریت رسانه‌ای یا کاری نداشته است.

«جانسون» در آن سخنرانی در کمیته امور خارجی پارلمان انگلیس گفت: «وقتی بررسی می‌کنم ببینم نازنین زاغری راتکلیف در حال انجام چه کاری بوده می‌بینم که او، آنطور که من می‌دانم- فقط در حال آموزش روزنامه‌نگاری بوده است.»

این اظهارات وی با واکنش شدید رسانه‌ها، از جمله مدیر عامل شرکت رسانه‌های گروهی «تامسون رویترز»، کارفرمای زاغری مواجه شد. آنها، از گاف جانسون به عنوان «اشتباهی جدی» یاد کرده و از وی خواستند بابت آن عذرخواهی کند.

فشار‌ها بر جانسون تا مرحله درخواست سیاستمداران از وی برای استعفا پیش رفت. «جرمی کوربین»، رهبر حزب کارگر و «صادق خان»، شهردار لندن، دو نفر از کسانی بودند که از او خواستند عذرخواهی کرده و از سمتش استعفا کند. عده‌ای از نمایندگان پارلمان انگلیس هم درخواست مشابهی مطرح کردند.

جانسون مدتی بعد در پی این فشار‌ها گفت از بابت اظهار اینکه زاغری در حال آموزش روزنامه‌نگاران در ایران بوده متأسف است. وی مدعی شد که زاغری برای تعطیلات به ایران سفر کرده بود.

او که در جلسه مجلس عوام انگلیس حضور داشت با اشاره به اینکه زاغری برای تعطیلات به ایران سفر کرده بود گفت: «کل هدف سفر او همین بوده است.»

وی سپس گفت: «اگر من به صورت غیرعمدی باعث آزردگی خاطر خانم زاغری و خانواده‌اش شده‌ام، معذرت‌خواهی می‌کنم.»

منبع: تابناک

کلیدواژه: ماه رمضان کارخانه ارج شب قدر جوشن کبیر دعای روز بیست و یکم رمضان نماز شب قدر نخست وزیر انگلیس بوریس جانسون نازنین زاغری معامله تسلیحاتی ماه رمضان کارخانه ارج شب قدر جوشن کبیر دعای روز بیست و یکم رمضان نماز شب قدر بوریس جانسون نازنین زاغری رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۹۵۰۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت خدمه کشتی توقیف شده مرتبط با اسرائیل | تکذیب ادعای رسانه‌های اسرائیلی درباره خدمه

به گزارش همشهری آنلاین، علی‌اکبر مرزبان در مورد آخرین وضعیت خدمه کشتی کانتینری به‌نام MCS Aries با پرچم کشور پرتغال که ۲۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ توقیف شد، اظهار کرد: به‌خلاف ادعای رسانه‌های بیگانه و معاند از جمله رسانه‌های تحت‌حمایت رژیم غاصب و اشغالگر صهیونیستی مبنی بر گروگانگیری خدمه کشتی مذکور که قویاً تکذیب می‌شود، تمامی ۲۴ خدمه کشتی مذکور در سلامت کامل به‌سر می‌برند و جای هیچ‌گونه نگرانی در خصوص سلامت، بهداشت، رفاه و ایمنی این افراد وجود ندارد.

بازگشت به میهن یک خدمه خانم

وی افزود: در ابتدای امر ۲۵ خدمه کشتی MCS Aries با تابعیت کشورهای هند، پاکستان، فیلیپین، ۱ نفر روسیه و ۱ نفر استونی در کشتی وجود داشت که بلافاصله با هماهنگی دیپلماتیک یکی از این خدمه هندی که خانم بود و فعالیت کارورزی داشت از سایر خدمه جدا شد و به میهن خود بازگشت.

سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: بلافاصله پس از توقیف کشتی مذکور و ابراز نگرانی سفارتخانه‌های خدمه روی کشتی، تماس‌های لازم از سوی دولت‌های متبوع با دستگاه وزارت امور خارجه ایران انجام شد و با هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی مکاتبات لازم انجام شد تا فعالیت‌ها دنبال شود.

هیچ‌گونه تهدیدی برای خدمه کشتی توقیفی وجود ندارد

مرزبان با اشاره به اینکه طبق اعلام سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت امور خارجه هیچ گونه تهدیدی برای خدمه کشتی توقیف‌شده وجود نداشته و ندارد، تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از دولت‌های عضو کنوانسیون کار دریایی (MLC ۲۰۰۶) و بر اساس اصول حقوق‌بشری و رویکرد انسانی و دینی خود، تمامی تمهیدات لازم را برای حفظ سلامت، بهداشت، رفاه و ایمنی جان خدمه کشتی مربوطه اندیشیده است و جای هیچ گونه نگرانی در این خصوص وجود ندارد و تمامی خدمه آزادانه در کشتی حضور دارند و از تمامی حقوق لازم برخوردار هستند.

برقراری تماس تلفنی، اینترنتی و ملاقات با خدمه کشتی

وی با تأکید بر اینکه صرفاً کشتی MCS Aries توقیف شده است و خدمه کشتی توقیف نشده‌اند، عنوان کرد: این خدمه آزادانه روی کشتی حضور دارند و از امکانات اینترنتی و تلفنی برای برقراری ارتباط با خانواده‌های خود برخوردارند و تمامی مراتب به سفارتخانه‌های متبوع اطلاع داده شده است و در عین حال با هماهنگی صورت‌گرفته سفرا و نمایندگان سفارتخانه‌های این اتباع، با آنان دیدار کرده‌اند و در هر زمان دیگری امکان دیدار مجدد وجود دارد و هیچ گونه مشکلی در این زمینه نیست.

امکان بازگشت به میهن مازاد حداقل خدمه کشتی

سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی به نماینده مالک و دولت تحت‌پرچم کشتی اعلام کرده است که با رعایت شرایط ایمنی امکان بازگشت به میهن مازاد حداقل خدمه روی کشتی وجود دارد، اظهار داشت: از نماینده مذکور درخواست شده است در صورت تمایل، درخواست رسمی خود را ارائه کنند و پس از آن اقدامات مقتضی انجام خواهد شد.

مرزبان با تأکید بر اینکه خوشبختانه اقدامات صورت‌گرفته از سوی سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت امور خارجه به خانواده و دولت کشورهای متبوع خدمه کشتی، اطمینان داد که جای هیچ‌گونه نگرانی در خصوص تأمین امنیت، سلامت و ایمنی خدمه وجود ندارد.

این مقام مسئول سازمان بنادر و دریانوردی در پایان خاطرنشان کرد: مسیر ارتباطی از سوی انجمن صنفی کارگری دریانوردان تجاری ایران نیز دنبال و مراتب منعکس شده است و در زمان حاضر فضای بسیار آرامی در کشتی حاکم است و خدمه در سلامت کامل به‌سر می‌برند و تا زمانی که تصمیم‌گیری نهایی صورت گیرد، شرایط مساعد برای تمامی خدمه روی کشتی، فراهم خواهد بود.

کد خبر 848438 منبع: تسنیم برچسب‌ها ایران و اسرائیل کشتیرانی اسرائیل خبر ویژه کشتی

دیگر خبرها

  • نگاهی به پرونده بابک زنجانی
  • پرونده نیکا شاکرمی؛ ماجرای مرگ نیکا چه بود؟
  • ناپدیدشدن هزاران پناهجو که قرار است به رواندا فرستاده شوند
  •  خفّتی که MI۵ و MI۶ کشیدند سیاه‌بازی‌ای که گردن BBC افتاد!
  •  خفّتی که MI۵ و MI۶ کشیدند و سیاه‌بازی‌ای که گردن BBC افتاد!
  • آخرین وضعیت خدمه کشتی توقیف شده مرتبط با اسرائیل | تکذیب ادعای رسانه‌های اسرائیلی درباره خدمه
  • تکذیب ادعای رسانه‌های اسرائیلی؛ تایید سلامت خدمه کشتی MCS
  • پرونده ب_ز بسته شد؛ حالا نوبت به کرسنت است
  • تکذیب ادعای رسانه‌های اسرائیلی/ تایید سلامت خدمه کشتی MCS
  • تکذیب یک شایعه عجیب درباره نام استقلال