Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، همه ما میدانیم که بالگرد‌ها در ارتفاع کمتری نسبت به هواپیما‌ها پرواز می‌کنند، اما این سوال مطرح است که به چه دلیل این اتفاق رخ می‌دهد و اگر بالگرد‌ها در ارتفاع بالاتری پرواز کنند چه اتفاقی رخ می‌دهد.

ارتفاع پرواز بالگرد‌ها بسته به مسافتی که طی می‌کنند و نوع آن‌ها متفاوت است، اما حاکثر ارتفاع برای پرواز بالگرد ۱۲ هزار پا معادل حدود ۳ هزارو ۶۷۰ متر است، اما ارتفاعی که خلبان بالگرد‌ها برای پرواز رعایت می‌کنند ۱۰ هزار پا معادل حدود ۳ هزار متر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلیل رعایت ۱۰ هزار پایی برای ارتفاع پرواز بالگرد این است که محدوده مانور بیشتری برای حرکات بالگرد فراهم است و در صورتی که ارتفاع از این بیشتر شود تیغه‌های کوچک روی بال بالگرد به خوبی عمل نمی‌کنند.

زمانی که بالگرد ارتفاع ۱۰ هزار پایی را رد کرده و نزدیک ۱۱ هزار پا می‌شوند قدرت منور تغییر مسیر از سوی خلبان کمتر می‌شود و سرعت و جهش رو به جلو محدود‌تر می‌شود. همچنین پایداری بالگرد نیز تا حدودی از بین می‌رود.

اصل پرواز با بالگرد به این شکل است که هرچه فشار هوا کمتر می‌شود قدرت بالابردن بالگرد نیز کمتر می‌شود و نسبت ارتفاع و فشار هوا نیز غیر مستقیم است یعنی با افزایش ارتفاع، فشار کمتر می‌شود. به دلیل افت فشار و اکسیژن موجود در هوا در ارتفاعات بالاتر، سازمان هواپیمایی فدرال در ارتفاع ۱۲ هزار ۵۰۰ پایی و بالاتر استفاده از کپسول اکسیژن را اجباری کرده است.


کمترین حد نساب برای ارتفاع پرواز بالگرد چقدر است؟

هواپیما‌ها باید ارتفاع حداقل هزار پا یا ۳۰۰ متر از ارتفاع زمین داشته باشند در غیر این صورت باید در اولین مکان اقدام به فرود کنند، اما این مسئله برای بالگرد‌ها صدق نمی‌کند چراکه مکانیزم پرواز آن‌ها متفاوت است و قادرند در حدالق ارتفاع نسبت به زمین پرواز کنند.


حداقل ارتفاع بالگرد برای پرواز از سوی خلبان تعیین می‌شود، خلبان باید در ارتفاعی پرواز کند که به اجسام یا افرود روی زمین آسیبی وارد نکند.


اگر بالگرد در ارتفاع بسیار زیاد پرواز کند، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

همان طور که پیشتر گفته شد، با افزایش ارتفاع فشار هوا کمتر می‌شود پس زمانی که بالگرد در ارتفاع بالاتر از حد تعریف شده پرواز می‌کند، باله‌ها قدرت کافی برای تثبیت ارتفاع یا حرکت روبه جلو را از دست می‌دهند که در این صورت ممکن است کنترل بالگرد از دست خلبان خارج شود و تا لحظه سقود هم به دست نیاید.

بالگرد در ارتفاع‌های بسیار زیاد، لرزش زیادی به خود می‌گیرد و غیر قابل کنترل می‌شود که معمولا در این شرایط، بالگرد به سمت چپ گردش پیدا می‌کند.


رکورد ارتفاع پرواز بالگرد چقدر است؟

این رکورد ۱۹۷۲ توسط خلبان فرانسوی به نام Jean Boulet در ارتفاع ۴۰ هزار و ۸۲۰ پایی معادل ۱۲ هزارو ۴۴۱ متری زده شده است. نوع این بالگرد SA ۳۱۵ Lama بود.


انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بالگرد هوایی عجیب ترین ها ارتفاع پرواز بالگرد کمتر می شود بالگرد ها هزار پا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۹۵۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرواز با بال‌های پارچه‌ای (عکس)

به گزارش صدای ایران از ایسنا،سایت پروازی شهید عسگری در مجاورت دریاچه چیتگر، هر روز شاهد پرواز زنان و مردان پاراگلایدر سوار است، کسانی که پرواز را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنند؛ حتی افرادی که با داشتن گواهینامه‌های معتبر از این راه کسب درآمد دارند، به این صورت که با سوار کردن نفر دوم در ازای تجربه پرواز با پاراگلایدر مبلغی را دریافت می‌کنند.

بال پاراگلایدر از یک نوع پارچه مصنوعی (Skytex, Galvanor) ساخته می‌شود که در برابر پارگی مقاوم است این مقاومت به حدی است که لاین‌ها (نخ‌های برزنتی بین هارنس و بال) به عنوان نقطه اتصال هارنس (محل نشستن خلبان) و بال‌ها، می‌توانند وزنی حدود ۲۲۰ کیلوگرم را تحمل کنند.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) پرواز اولین جنگنده اف-۱۶ مجهز به هوش مصنوعی
  • خبری که جهان را نگران کرد؛ پرواز اولین جنگنده اف-۱۶ مجهز به هوش مصنوعی!
  • اولین خلبان بازرگانی ایرانی؛ کاپیتان داریوش تیمسار
  • مستقر شدن بالگرد در لرستان برای جلوگیری از آتش‌سوزی احتمالی ضروری است
  • جنتی: نادیده گرفتن تخلفات امام جمعه تهران، دهن کجی به مردم است
  • پرواز با بال‌های پارچه‌ای (عکس)
  • بالگرد اورژانس قم دوبار به پرواز درآمد
  • هلال احمر زنجان به حالت آماده باش درآمد
  • هشدار سازمان هواشناسی نسبت به افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج دریای خلیج فارس
  • سوخت گیری هوایی یک هواپیما با بالگرد (فیلم)