Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@21:43:08 GMT

شب قدر، شب نجات بشر است

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۹۶۰۶۱

شب قدر، شب نجات بشر است

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم گفت: اگر آدمی یک تولد دارد و با خلقت آدم و حوا آغاز می شود، تولد دوباره آدمیان با نزول آیات قرآن و بعثت خاتم انبیا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، حجت الاسلام سیدمرتضی میرکتولی بامداد سه شنبه (۱۴ اردیبهشت) در مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در گلزار شهدای کرمان با تسلیت شهادت امام علی علیه السلام به حوادث مهم شب قدر اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

 

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم و عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: حادثه اول نزول قرآن کریم به عنوان بزرگترین صحیفه نجات و قانون اساسی اسلام و کتاب نجات بشر است که امشب از عالم بالا و از عالم ملکوت به عالم ملک تنزل پیدا می کند.

 

 

 

وی اظهار کرد: همه قرآن در شب قدر برای نجات ما آدمیان تنزل یافته و پیامبر در وجب به وجب مسجد الحرام از دست مشرکین مکه کتک خورده و آزار دیده اما فرمود من برای نجات این بیچارگان و انسان های گمراه حاضرم هر بلایی را به جان بخرم و پذیرفت که این آیات را به گوش ما انسان ها در همه عصرها و نسل ها برساند.

 

 

 

حجت الاسلام میرکتولی بیان کرد: امشب، شب نجات بشر است؛ اگر آدمی یک تولد دارد و با خلقت آدم و حوا آغاز می شود، تولد دوباره آدمیان با نزول آیات قرآن و بعثت خاتم انبیاء آغاز می شود زیرا آدمی از آن اصل خود فاصله گرفت و آن چند سالی که پیامبر مبعوث شده بود جز صدای نماز پیغمبر و نماز علی بن ابی طالب، هیچ صدای توحیدی به سمت آسمان بالا نمی‌رفت.

 

 

 

وی ادامه داد: امیرالمومنین(ع) فرمود «هیچ کسی نیست که در مجلسی که قرآن تلاوت، تفسیر و گفته می شود بنشیند جز اینکه 2 چیز را قطعاً کسب خواهد کرد؛ یکی اینکه به نور معرفت، معنویت و عقلانیت او افزوده می شود و دوم اینکه از او بی نظر بودن و بی بصیرتی محو خواهد شد و این کوردلی و نابینایی و کم بصیرتی در او کاهش پیدا می کند و نگاهش به جهان هستی و عالم و آدم افزوده خواهد شد».

 

 

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: حادثه دومی که امشب اتفاق می افتد ملائکه عالم اولیا و جبرائیل و روح اعظم کلی خدا که اعظم از ملائکه هست، امشب از عالم بالا تنزل می کند و بر ولی و حجت خدا و بر امام عصر وارد می شوند و هر کسی می خواهد امشب با خدا آشتی کند باید با ولی خدا آشتی کند و هر کسی می خواهد با خدا انس گیرد باید با علیبن ابی طالب انس بگیرد.

 

 

وی گفت: حضرت حق فرمود «من به خاطر عشق اولیا الله و علاقه و محبتی که شما به علی بن ابی طالب دارید، اعمال شما را می‌پذیرم و از گناهان شما می گذرم»؛ این ملائکه امشب در این عالم تنزل می کنند و مقدرات ما آدمیان را به ولی خدا عرضه می کنند و ولی خدا مقدرات ما را امضا و تأیید می کند.

 

 

 

سخنران مراسم شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در گلزار شهدای کرمان با بیان اینکه سئوال اینجاست که اگر مقدرات ما و خوشبختی یا بدبختی ما در شب قدر مشخص و بر حجت خدا برای امضا نهایی عرضه می شود، پس دیگر ما چکاره هستیم؟ و چرا شب قدر این همه دعا می خوانیم و این همه گریه می کنیم؟ مگر مقدرات مشخص نیست؟ اظهار کرد: اینجا یک پاسخ روشن از نظر عقلی و یک پاسخ روشن در روایات وارده از رسول خدا و ائمه اطهار(ع) است.

 

 

 

وی خاطرنشان کرد: پاسخ روشن این است که شب قدر، شب اندازه ها است؛ اصلاً قدر یعنی اندازه؛ به طور مثال می گویند فلانی چقدر پول دارد؟ یعنی چه اندازه پول در اختیار دارد لذا قرآن هم همین را می گوید که «و كُلَّ شَيْ‌ءٍ خَلَقْناهُ بِقَدَرٍ» ما هر چیزی را براساس یک هندسه ای و اندازه گیری شخصیتی نازل می کنیم.

 

 

 

حجت الاسلام میرکتولی بیان کرد: هر کسی امشب ظرف وجود خودش را خودش تعیین می کند لذا آدمی که مملو از کثافات، آلودگی ها و رذائل اخلاقی، مملو از حسد و کینه و قلب او پر از کینه، حسد و سیاهی است، این قلب دیگر برای نزول رحمت الهی جایی ندارد.

 

 

 

وی اظهار کرد: امشب جوایز را به انسان ها می دهند آن کسی که قابلیت بالا و ظرفیت والا دارد و ظرف وجودش آماده دریافت است به او جایزه اول و جایزه زیاد را می دهند و آن کسی که ظرف وجودش متوسط است و یک ذره جا دارد و بخشی از وجودش را آلودگی ها پر کرده، آن هم به اندازه خودش دریافت می کند.

 

 

 

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم ادامه داد: آن آدم های بی ظرفیت و آن انسان های کم جنبه ای که قرآن می فرماید «اِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً و ... » آدم هایی که دستشان بسته و دلشان پر از کینه و حسد است، امشب رحمت الهی بر آن ها نازل نمی شود زیرا ظرفیت آن را ندارند.

 

 

 

وی افزود: به طور مثال ما وقتی می خواهیم غذای پخته شده آماده را افطار در ظرف ها بریزیم در کدام ظرف می ریزیم؟ جنس ظرف مهم نیست اما اگر ظرف آلوده و درونش آشغال باشد هیچ آدم عاقلی درون آن غذای تازه طبخ شده معطر را نمی ریزد لذا باید این ظرف پاک شده و ظرفیت داشته باشد تا درون آن رحمت الهی ریخته شود.

 

 

 

حجت الاسلام میرکتولی گفت: شب قدر، شب اندازه ها است؛ هر کسی به اندازه ظرفیت وجود خود آن را می گیرد اما امشب، شب جاروروبی و تطهیر هم هست اما در شب قدر جاروروبی و نظافت از نوع نظافت ملکی نیست بلکه این نظافت، نظافت ملکوتی است.

 

 

 

وی براساس آیات قرآن، توضیح داد: یک زمان شما خانه خود را جارو کرده و خاک های خانه را با جاروبرقی جمع می کنید، این خاک ها از بین نمی روند بلکه جا به جا می شود و از یک جایی به جای دیگر انتقال پیدا می کنند بنابراین شما خاک را با جاروبرقی کشیدید و خاک از درون فرش و روی میز و پرده، درون سطل زباله این وسیله برقی جمع شده است.

 

 

 

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: این انتقال آلودگی در جهان ملک است و در جهان ملک هیچ چیزی از بین نمی رود و هیچ ماهیتی نابود نمی شود بلکه جا به جا می شود و به یک ماهیت دیگری تغییر پیدا می کند اما در عالم ملکوت اینگونه نیست.

 

 

 

وی با اشاره به اینکه خداوند متعال فرمود «من 2 عالم دارم؛ یک عالم محو و اثبات هست و یک لوح محفوظ است و در لوح محفوظ من، هر چیزی که ثبت شده تغییر نخواهد کرد اما جهان و شب قدر شما عالم محو و اثبات است»، افزود: یعنی این آلودگی ها جا به جا نمی شوند بلکه این آلودگی ها تبدیل می شوند و کیمیاگری در اینجا شکل می گیرد.

 

 

 

حجت الاسلام میرکتولی ادامه داد: کار حضرت حق و اولیا خدا و کار امام زمان امشب این است که کیمیاگری می کند یعنی من آلوده وقتی به درگاهش می روم و در دریای عشق خدا ذوب می شوم، این آلودگی ها نه تنها محو می شوند بلکه به جای آن ها چیز دیگری اثبات می شود.

 

 

 

وی اظهار کرد: بعضی از ما فکر می کنیم که شب قدر فقط برای این است که گناهان ما پاک شوند و یا برای این است که توفیق ازدواج پیدا کنیم، خانه دار شویم، شغل پیدا کنیم و یا این چیزهای دم دستی و پیش پا افتاده شب قدر است اما در شب قدر بزرگترین شگفتی جهان هستی شکل می گیرد؛ یعنی آلودگی ها یک جا محو شده و زیبایی ها و نور و شگفتی ها به جای آن ها خلق می شود.

 

 

 

وی بیان کرد: این گناهان و آلودگی ها تبدیل به حسنات می شود؛ آیا عقل بشر می تواند عظمت شب قدر را درک کند؟ با عقل هم نمی توانیم همه حقایق عالم هستی و همه عالم ملکوت را دریافت کنیم؛ ما می فهمیم امشب از آسمان چه اتفاقی برای زمینیان می افتد؟ یعنی توی انسان می توانی یک شبه ره 100 ساله را بروی، یک شبی که برابر با 83 سال و 4 ماه است.

 

 

دبیر مجمع عالی تفسیر قرِآن کریم با اشاره به اینکه شهدا و شهید حاج قاسم سلیمانی مردان پاکی هستند که عظمت پاکی و صلابت و ایثار و قله انسانیت آن ها شرق و غرب عالم را گرفت و این ها پاک بودند و اگر در سرزمینی هم جسم آن ها گذاشته شد، آن سرزمین را هم پاک و مطهر کردند؛ گفت: اگر روایات می گویند که «2 رکعت نماز خواندن تحت حکومت عادل برابر با 70 سال عبادت در حکومت طاغوت است» این ها را چرا قدر نمی دانیم؟ البته مسئولین ما باید به فکر رفع مشکلات اقتصادی و رفع رنج ها و دردهای مردم باشند.

 

 

 

 

وی افزود: مسئله انتخابات و اقتصاد و حفظ امنیت و ... مهم است اما بالاترین سرمایه را امروز شما در این سرزمین دارید زیرا در یک حکومت الهی و اسلامی دارید زندگی می کنید؛ درست است اشکالاتی هست اما 2 رکعت نماز و یک روز عبادت در تحت حکومت قرآن و عترت مساوی با 100 سال عبادت است و اگر یک شب از شب های قدر در زیر پرچم عدالت و توحید انجام شود آیا قابل شمارش و اندازه گیری است؟

 

 

 

حجت الاسلام میرکتولی خاطرنشان کرد: پس بدانیم امشب چه اتفاقی در این عالم می افتد لذا خودمان را کوچک نکنیم؛ سلیمان نبی می گوید که «خدایا به من ملکی بده که بعد از من به هیچ کس نخواهی داد» سلیمان خودخواه و انحصار طلب و یا تمامیت خواه نبود بلکه می خواهد به تو پیروی مکتب انبیا و اولیا را بفهماند که اگر از خدا چیزی می خواهی یک چیز با ارزش بخواه؛ بگو خدایا به من ظرفیت و قابلیتی بده که منشأ برکات و خیرات برای همه پیروان مکتب و مسلمانان و نوع بشر باشم.

 

 

 

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: شب قدر، شبی است که خداوند من را لایق دانسته که با من بشر از در رحمت سخن بگوید و من را قابل دریافت همه این برکات و رحمت ها قرار دهد.

 

 

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حادثه مهم دیگر امشب، بزرگترین مصیبت جهان اسلام و جهان انسان و از دست دادن شخصیت بزرگی چون مولای متقیان است؛ امام حسن(ع) فرمود «مردم دیشب انسانی از دنیا رفت که از آغاز آفرینش تاکنون کسی نتوانسته مثل او در این جهان در مسیر بندگی خدا و در مسیر علم و عمل رفتار کند و از الان تا پایان قیامت هم هیچ انسانی از نبی و وصی به گرد پای علی بن ابی طالب نمی رسد».

 

 

 

سخنران مراسم شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در گلزار شهدای کرمان ادامه داد: یعنی امیرالمومنین(ع) را ما که نمی توانیم معرفی کنیم و باید پیغمبر معرفی کند؛ فرمود «در وجود علی هزار صفت از هزار پیغمبر بزرگ خدا جمع شده است» یعنی اگر کسی می خواهد ابراهیم خلیل الله، موسی کلیم الله و عیسی روح الله و نوح نبی را ببیند و نگاه کند باید به علی بن ابی طالب نگاه کند و اگر کسی می خواهد مجسمه پیغمبر خاتم را ببیند باز علی نفس پیغمبر است.

 

 

 

وی گفت: امیرالمومنینی که وقتی در جنگ ها می رفت 2 فرشته از فرشته های عالم اولیا یعنی جبرائیل و میکائیل در سمت راست و  چپ او راه می رفتند؛ میکائیل ماًمور رزق تمام موجودات عالم ملک و جبرائیل کسی که تمام مبانی علمی و معنوی از عالم بالا و انبیاء به دست او است.

 

 

 

حجت الاسلام میرکتولی بیان کرد: امیرالمومنین(ع) یک تنه از پیغمبر اسلام دفاع کرد و در لیله المبیت به جای پیغمبر خوابید در حالیکه در عالم بالا خداوند به جبرائیل و میکائیل گفت «یکی از شما به نفع دیگری کنار بروید می خواهم جانتان را بگیرم» هر دو به هم نگاه کردند و سرشان را پائین انداختند.

 

 

 

وی ادامه داد: بعد خدا به این ها ندا داد که به عالم پائین بروید و ببینید چه اتفاقی افتاده است و در اتاق پیغمبر، علی بن ابی طالب جای پیامبر خوابیده و پیغمبر از محاصره مشرکان عبور کرده است لذا جبرائیل بالای سر و میکائیل پائین پای علی به بدن ایشان می زدند و می گفتند «امشب خدا به وجود تو، به همه ملائکه فخر فروخت و ما امشب سرّ مسجود شدن عالم و آدم را فهمیدیم» لذا این مقام علی بن ابی طالب است و باید او را اینگونه شناخت و به مردم معرفی کرد.

 

 

 

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم افزود: اما مثل چنین شبی مولای متقیان دیگر در بستر شهادت آرمیده است و نفس های آخر علی و زمزمه های آخر او به گوش می رسد که می گوید «خدا را در نماز ملاحظه کنید و شما را به خدا مراعات حج و بچه های یتیم را داشته باشید» و بعد امیرالمومنین(ع) می فرماید «باید اینگونه رقابت کرد و اهل ایمان باید در کارهای خیر از یکدیگر سبقت بگیرند».

 

 

 

وی در پایان گفت: به ما توصیه می کند که اگر ما در جایی هستیم که کسی روزه نمی گیرد نباید از تنهایی احساس وحشت کنیم و اگر خانمی در یک خانواده ای است که حجاب رعایت نمی شود نباید از تنهایی احساس وحشت کند و اگر همه مردم عالم فاسد شوند، ما حق نداریم فاسد شویم زیرا ما پیرو علی بن ابی طالب هستیم.

پایان پیام/667

منبع: شبستان

کلیدواژه: مراسم احیا شب بیست و یکم رمضان گلزار شهدای کرمان علی بن ابی طالب امیرالمومنین ع کسی می خواهد عالم بالا آلودگی ها شب قدر انسان ها عالم ملک آن کریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۹۶۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امشب؛ دهمین گزارش تلویزیونی رئیس جمهور به مردم

به گزارش «تابناک»، سید ابراهیم رئیسی امشب و پس از بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه اول تلویزیون به صورت زنده درباره آخرین اقدامات و دستاوردهای دولت و نیز تحولات و رخدادهای داخلی و خارجی با مردم گفتگو خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • عکسی عجیب از آسمان امشب تهران
  • امشب؛ دهمین گزارش تلویزیونی رئیس جمهور به مردم
  • فقدان مرحوم ماموستا فخری یک ضایعه بود
  • طرح دانشگاه حکمت بنیان در ۱۰ دانشگاه اجرایی شد
  • خسروپناه: استاد زمانی معلم واقعی است که عالم زمانه باشد
  • چگونه آنفلوآنزای اسپانیایی ۱۹۱۸ جهان را دگرگون کرد
  • واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز/ عین‌الهی: وقتی می‌گویند عالم بدون عمل همین است!
  • برگزاری مراسم بزرگداشت آیت الله رئوفی
  • دوره شیخ صدوق دوره انتقال از عصر حضور ائمه (ع) به دوره غیبت
  • عضو مجلس خبرگان: دشمن از فضای مجازی به عنوان قتلگاه جوانان استفاده می‌کند