Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@16:36:43 GMT

تولید کمپوست در خانه و کاهش کیسه‌های زباله

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۹۶۳۶۲

تولید کمپوست در خانه و کاهش کیسه‌های زباله

ایسنا/خراسان جنوبی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گفت:  تولید کمپوست به عنوان یکی از مشاغل خانگی زنان روستایی در برنامه مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه قرار گرفته است.

مریم جوادی بایگی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آنچه ما در بخش ترویج دنبال می‌کنیم استفاده از تمام قابلیت‌ها و هدایت آن برای بهره گیری از ظرفیت‌های بخش کشاورزی برای رسیدن به توسعه پایدار و تولید محصول سالم با کاهش مصرف سموم و کود شیمیایی با وجود تمام محدودیت‌های آب و خاک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: پسماندهای خانگی و کشاورزی با مدیریت صحیح قابلیت بازیابی و بازیافت دارند و در اثر اعمال مدیریت، قابلیت اشتغالزایی و بازگشت به چرخه تولید را دارند که برای ما محیط زیست پاک‌تر، بهداشت بیشتر و تولید محصول سالم را به ارمغان می‌آورد.

وی با بیان اینکه تولید و استفاده از کمپوست به عنوان یکی از راه‌های مدیریت پسماندهای کشاورزی و خانگی جامعه روستایی مورد توجه این شهرستان است، افزود: با کمک زنان کشاورز و روستایی می‌توانیم ضمن استفاده بهینه از فضولات حیوانی، زباله‌ها و پسماندهای خانگی برای تولید  کمپوست در بالا بردن توان اقتصادی روستائیان نقش عمده‌ای ایفا کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه ادامه داد: به تجربه ثابت شده است که زنان به مشاغلی که در کنار رسیدگی به امورات منزل صورت گیرد تمایل زیادی نشان می‌دهند و تولید  کمپوست عملاً این امکان را فراهم کرده است.

جوادی بایگی  گفت: تولید کود حاصل از پسماندهای خانگی به لحاظ بازدهی کوتاه مدت، افق جدیدی را پیش روی شاغلان و سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی قرار داده است.

وی بیان کرد: تولید  کمپوست با دانش فنی ساده، امکانات بسیار کم و حتی در فضای کوچک نیز قابل اجرا است.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه افزود: در این زمینه کارگاه‌های مختلف آموزشی تولید کمپوست ویژه زنان و تسهیل‌گران روستایی به عنوان یکی از مشاغل خانگی توسط مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی برگزار شده و در این کارگاه‌های آموزشی، فراگیران به طور خلاصه با نحوه تولید کود کمپوست و فواید آن از قبیل جلوگیری از آلودگی محیط زیست، افزایش مواد آلی خاک، حاصلخیزی خاک و ارتقاء توان تولیدی خاک، افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی و نهایت درآمد کشاورزان و افزایش تولید ملی و کاهش مصرف کودهای شیمیایی آشنا شده‌اند.

وی با بیان اینکه علاقه‌مندان می‌توانند در فضای خانه‌ها ی مزرعه بدون هیچ مشکلی بخشی از زباله‌های‌تر خود را انجام دهند و کود تولید کنند، یادآور شد: آنها سپس می‌توانند کمپوست تولید شده را برای پرورش گیاهان آپارتمانی و باغچه‌ای خود به کار برند و یا به بازار عرضه کنند.

جوادی بایگی در مورد دیگر مزایای تولید کمپوست، افزود: ماده آلی به عنوان روح یک خاک سالم  شناخته می‌شود و اضافه کردن کمپوست به خاک حیاط یا باغ به گیاهان کمک می کند تا بزرگتر و بهتر شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر این، استفاده از این ترکیب به عنوان نرم کننده خاک یا مالچ نیاز را به خرید موارد بیشتر برای باغ و باغچه کاهش می‌دهد؛ تولید کمپوست در حیاط ممکن است هزینه‌های تخلیه سطل زباله را کاهش داده و تعداد کیسه‌های زباله‌ای که خانواده استفاده می‌کنند را کاهش دهد.

جوادی بایگی اظهار کرد: با تولید این ماده دیگر نیازی به حمل کیسه‌های برگ و سایر زباله‌های حیاط نیست و فقط کافی است  آنها را به  یک کپه یا سطل حیاط خلوت خود اضافه کنید تا به یک هوموس تیره غنی تبدیل کنید.

وی یادآور شد: زباله‌های باغ و یا حیاط تقریباً ۲۰ درصد از کل زباله‌های دور ریختنی هر سال را تشکیل می‌دهند که تولید این ترکیب نیاز به سوزاندن یا دفن مواد آلی را کاهش می‌دهد و کیفیت خاک سطحی گرانبهای ما را افزایش خواهد داد.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی جهاد كشاورزي کمپوست جهاد کشاورزی تولید کمپوست جوادی بایگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۹۶۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی کاهش ناترازی برق به ۱۱ هزار مگاوات

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس اعلام توانیر، مصطفی رجبی مشهدی اظهار کرد: صنعت برق بیش از ۴٢ میلیون مشترک دارد که از این تعداد ٣٢ میلیون مشترک خانگی و تجاری هستند که با مصرف بهینه برق می توانند به کاهش ناترازی کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه پویش «با انرژی» از ابتدای خرداد تا پایان شهریور اجرا خواهد شد، افزود: مشترکان تجاری و خانگی می توانند با کاهش مصرف برق به صورت هفتگی طی ٢١ هفته اجرای این پویش، امتیاز دریافت کرده و از جوایز متعدد و ارزنده پیش بینی شده در این پویش بهره مند شوند.

مدیرعامل توانیر اضافه کرد: همچنین به مشترکان خانگی و تجاری که ١۵ درصد مصرف برق خود را کاهش دهند، جوایز نفیسی مانند خودرو به صورت قرعه کشی اهدا خواهد شد.

رجبی مشهدی با اشاره به اینکه سال گذشته ۴٠ درصد از مشترکان خانگی در طرح کاهش مصرف برق مشارکت کردند، اظهار امیدواری کرد امسال با توجه به افزایش طرحهای تشویقی، تعداد بیشتری از مشترکان به این طرح بپیوندند.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه در ابتدای دولت سیزدهم ۱۴ هزار مگاوات ناترازی وجود داشت، پیش بینی کرد با اقداماتی که در دست انجام است این ناترازی به ١١ هزار مگاوات برسد.

وی گفت: برنامه ریزی شده تا در دوره گرم سال صادرات برق را در حداقل ممکن نگه داشته و واردات را به حداکثر برسانیم که این موضوع با توجه با شرایط آب و هوایی کشور پیش خواهد رفت.

کد خبر 6093450

دیگر خبرها

  • تصویب نصب هزار پنل خورشیدی برای تولید برق سبز در خراسان رضوی
  • برنامه ریزی برای تولید سوخت حاصل از زباله در شهر تبریز
  • ۵ راه حل خانگی درمان مسمومیت
  • گزارش صداوسیما درباره نکوهش قرآنی ذخیره طلا و دلار در خانه که دوباره وایرال شد + فیلم | به جای احتکار خانگی طلا و ارز چه کنیم؟
  • از لزوم جدیت در تفکیک زباله، تا سهم فاضلاب خانگی در آلودگی رودخانه های رشت
  • پیش بینی کاهش ناترازی برق به ۱۱ هزار مگاوات
  • خط سوم تولید کمپوست در تبریز راه‌اندازی می‌شود
  • مصرف ۳ هزار و ۸۸۵ میلیون کیلووات ساعت برق در استان همدان
  • حسرت ۶ ساله پرسپولیس در خانه مقابل سپاهان!
  • حال خوش تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی مهاباد