Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیش از دو ماه از سفر رئیس قوه قضاییه به استان کهگیلویه و بویراحمد و خلع ید مالک قبلی کارخانه قند یاسوج، اما هنوز اقدامی برای راه اندازی مجدد این واحد صنعتی صورت نگرفته است.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، کارخانه قند یاسوج در سال ۱۳۴۶ فعالیت خود را آغاز کرد. این کارخانه در همان ابتدا ۱۵ هزار تن چغندر تولیدی کشاورزان را به قند تبدیل می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

راه‌اندازی این کارخانه موجب شد تا کشاورزان سال به سال زمین‌های بیشتری را به کشت چغندر قند اختصاص دهند؛ اما این خوشی دوام زیادی نداشت و در سال ۱۳۶۹ به علت کم کاری، توقف تولید، زیانده بودن و بی توجهی به مطالبات چغندرکاران و کارگران، کارخانه تعطیل شد.

با شروع مشکلات کارخانه قند یاسوج، تصمیم گرفته شد تا این کارخانه به بخش خصوصی واگذار شود. واگذاری کارخانه به این بخش منجر به شکست شد و بار دیگر دولت تصمیم به واگذاری این کارخانه گرفت و با توجه به اینکه دولت بدهی بالایی که به بانک‌ها داشت، سهام و دارایی خود در کارخانه قند یاسوج را به بانک تجارت واگذار کرد.

در سال ۹۳ بانک تجارت ۸ میلیارد تومان به عنوان سرمایه در گردش به کارخانه پرداخت کرد؛ اما سوء مدیریت و عدم رسیدگی به معضلات و مشکلات کارگران ۹ میلیارد ضرر روی دست کارخانه گذاشت و سبب تعطیلی و بیکار شدن ۳۰۰ نفر از کارمندان و کارگران شد.


  بیشتر بخوانید:

تعلل بانک تجارت در راه‌اندازی مجدد کارخانه قند یاسوج   چشم‌های منتظر برای حرکت چرخ‌های کارخانه قند یاسوج / درخواست دانشجویان برای بازگشت منازل مسکونی کارخانه به کارگران   فک پلمپ کارخانه قند یاسوج با حضور رئیس قوه قضاییه

 

کارخانه قند یاسوج یکی از بدترین نوع واگذاری‌ها و خصوصی‌سازی‌هاست که سرنوشت مبهمی پیدا کرده است وضعیت کارخانه قند یاسوج و فرایند‌های پیچیده و نامعلوم آن ادامه داشت، بررسی‌های بیشتر دادستان مرکز کهگیلویه و بویراحمد منجر به صدور کیفرخواست برای هفت متهم پرونده کارخانه قند یاسوج و همچنین درخواست استرداد این واحد صنعتی به سهامدار سابق (بانک تجارت) شد.

 


تعطیلی کارخانه قند یاسوج و اتفاقاتی که در پی آن رخ داد مشکلات بسیاری را برای کارگران ایجاد کرد، برای همین دانشجویان انقلابی سعی کردند صدای کارگران را به مسئولان برسانند و پیگیری‌های صورت گرفته موجب شد صدای کارگران به مسئولان قضایی برسد تا اینکه سفر رئیس دستگاه قضا به کهگیلویه و بویراحمد و بازدید از کارخانه قند یاسوج امید تازه‌ای را دل کارگران و مردم منطقه ایجاد کرد.


گذشت ۵ سال از تعطیلی این کارخانه قابل توجیه نیست


آیت الله رئیسی در سفر خود به استان کهگیلویه و بویراحمد و بازدید از کارخانه قند یاسوج گفت: این کارخانه به عنوان یک مرکز تولیدی، برای یاسوج استان و شاید کشور است و نباید تعطیل می‌شد و گذشت ۵ سال از تعطیلی این کارخانه قابل توجیه نیست. با همکاری مسئولان محلی و دادگستری، این معامله ابطال و کارخانه از شخصی که با ثمن بخس آن را دریافت کرده بود، پس گرفته شد و پلمب کارخانه نیز شکسته شد.

حال از دوم اسفندماه ۱۳۹۹ که ریاست قوه قضاییه در استان حضور پیدا کردند و اقدام به فک پلمپ کارخانه و اجرای خلع ید مالک قبلی کارخانه قند یاسوج کردند این واحد صنعتی به بانک تجارت واگذار شد و همان زمان بانک متعهد شد برای راه اندازی و بازگشت کارگران و یا واگذاری کارخانه اقدام کند.

 


در حالی که دو ماه از مالکیت مجدد بانک تجارت می‌گذرد نه تنها اقدام مفیدی نبوده بلکه تنها همراهی بانک این بوده که به کارگران رسمی کارخانه، پیشنهاد امضای قرارداد جدید تحت عنوان اشتغال در شرکت خدماتی تجارت بود.


بلاتکلیفی خانواده‌های کارگران مظلوم قند یاسوج


سید افضل گنجی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه یاسوج در این باره می‌گوید: آیا شایسته است کارگری با سابقه ۲۰ سال فعالیت و متخصص در کارخانه قند به عنوان یک کارگر غیر رسمی در شرکت خدماتی بدون امنیت شغلی و با حقوق پایین‌تر به کار گرفته شود؟ آیا این جداسازی کارگران از کارخانه نیست؟

گنجی از مسئولان بانک تجارت خواست تا برای رفع این شبهات، سریعتر اقدام به تشکیل هیئت مدیره و انتخاب مدیرعامل کند، چیزی که بیش از چند روز یا یک هفته زمان بر نخواهد بود ولیکن نزدیک به دو ماه است خانواده‌های مظلوم کارگران را چشم انتظار برقراری عدالت و رونق کارخانه گذاشته و قطعا این غیر از حق الناس نخواهد بود.

 


به گفته مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه یاسوج ادامه این اتلاف وقت‌ها گمانه زنی‌ها را افزایش خواهد داد و در ادامه تجمعات و همچنین واکنش‌ها را بیشتر خواهد کرد.

وی همچنین می افزاید: امیدواریم بانک تجارت هر چه سریعتر به سمت بازگرداندن کارگران رسمی کارخانه در جهت انبارگردانی، تعمیرات، بهره برداری و همچنین پرداخت حقوق و بیمه معوقه آنان (بر مبنای سال ۱۳۹۵ که به ناحق اخراج شدند) حرکت کند و در ادامه شاهد شروع به کار مجدد و یا واگذاری این واحد تولیدی باشیم.


زمینه اشتغال صد‌ها نیروی کار جدید با راه‌اندازی کارخانه

حسین کلانتری، استاندار کهگیلویه و بویراحمد در مورد راه اندازی کارخانه قند یاسوج می‌گوید: با تمام تلاش برای راه اندازی کارخانه قند یاسوج و در راستای بهبود وضعیت اشتغال استان گام برمی‌داریم، زیرا خواست عموم مردم راه‌اندازی هر چه سریع‌تر کارخانه قند یاسوج است.

وی ادامه می‌دهد: خوشبختانه همه مسئولان حاکمیتی و دستگاه‌های اجرایی از جمله نماینده، ولی فقیه در استان، مقامات قضایی و مدیران صنعتی استان برای کمک به راه‌اندازی هرچه سریع‌تر این واحد تولیدی مصمم هستند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد می‌افزاید: ما از همه ظرفیت‌ها، پشتیبانی و اختیاراتی که داریم برای برداشتن موانع پیش‌روی این واحد تولیدی استفاده می‌کنیم و امیدوارم در آینده نزدیک شاهد روشن شدن خط تولید این واحد صنعتی باشیم.

کلانتری همچنین تاکید می‌کند: انتظار می‌رود با اتخاذ تدابیر لازم حداکثر تا پایان خرداد ماه این مهم اتفاق بیافتد تا نه تنها صد‌ها نیروی کاری که سابقه خدمت در این واحد را دارند مشغول به کار شوند بلکه زمینه اشتغال صد‌ها نیروی کار جدید نیز فراهم شود.

بر اساس این گزارش، علی‌رغم این که آیت‌الله رئیسی در سفر استانی خود به یاسوج دستور مستقیم راه اندازی این کارخانه را داد، اما همچنان وضعیت قدیمی‌ترین واحد تولیدی استان کهگیلویه و بویر احمد مبهم است و کارگران و سهامداران هر از چند گاهی تجمع اعتراضی خود را مقابل بانک تجارت برگزار می‌کنند، اما به نتیجه ایی نمی‌رسد.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کارخانه قند یاسوج قوه قضائیه خصوصی سازی آیت الله رئیسی کارخانه قند یاسوج برای راه اندازی واحد صنعتی واحد تولیدی بانک تجارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۹۶۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیدآفرینی در جامعه یکی از مهمترین دستاوردهای کارگران عزیز کشور است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی صبح امروز سه‌شنبه هم‌زمان با روز کارگر، در سی و پنجمین جشنواره امتنان از کارگران، گروه‌های کار و واحدهای نمونه با تبریک این روز به همه جامعه بزرگ و محترم کارگری کشور، برگزاری این مراسم پس از دیدار کارگران با رهبر معظم انقلاب را فرصتی مغتنم برای اطلاع و پیگیری از منویات و رهنمودهای ایشان نسبت به موضوع کار و کارگران و تلاش در جهت تمهید ساز و کارهای اجرای این رهنمودها دانست.

رئیس جمهور با اشاره به برگزاری این مراسم در کارخانه‌ای بزرگ که محصولاتی قابل عرضه برای بازارهای داخلی و خارجی دارد، محصولات تولید شده در این کارخانه را گواه توانایی و تلاش کارگران و مهندسان و نیز نشان‌دهنده وجود توانمندی در کشور برای انجام کارهای بزرگ دانست و گفت: البته نباید به همین میزان بسنده کرد.

دکتر رئیسی دستاورد دیگر تلاش‌ها و تولیدات این کارخانه و دیگر واحدهای تولیدی کشور را امیدآفرینی با وجود تحریم‌ها و فشارها و برخی کاستی‌ها توصیف کرد که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بوده است و افزود: مسئله امیدآفرینی به تعبیری ترجمان همان شعار ارزشمند «ما پای کار ایران هستیم» شما کارگران عزیز و محترم است که با روحیه ارزشمندتان همانطور که دشمن را در عرصه‌های مختلف ناکام گذاشتید در عرصه اقتصادی نیز ناکام گذاشتید و خواهید گذاشت.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت به عمل آمدن همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر در جهت ارتقای کیفی و کمی روزانه تولید اظهار داشت: ملت ایران و کارگران ما نشان داده‌اند که می‌توانند تولیداتی داشته باشند که کیفیت آن از همه استانداردهای ضروری و جهانی بالاتر باشد، چنانکه در سفر اخیر ما به سریلانکا مهندسان و متخصصان سریلانکایی تاکید داشتند که کار متخصصان ایرانی در ساخت سد و نیروگاه در آن کشور از نظر فناوری و علم‌پایه بودن کاملا به‌روز و حتی بی‌نظیر بوده و برای اولین بار در منطقه کاری با این سطح از تکنولوژی اجرا شده است.

خبر تکمیل می‌شود ... .

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لازم است دغدغه مسکن برای کارگران رفع شود/ هیچ کارخانه‌ای نباید تعطیل شود
  • امیدآفرینی در جامعه یکی از مهمترین دستاوردهای کارگران عزیز کشور است
  • یک بانک برای ۵۷ کشور | ایران وام جدید می گیرد؟
  • سد «آبریز» مطالبه مهم مردم کهگیلویه و بویراحمد است/ راه آهن یاسوج مورد توجه قرار گیرد
  • مخالفت سازمان لیگ با درخواست مالک باشگاه پرسپولیس برای خرید بلیت بازی با سپاهان
  • اعتصاب کارگران «جهان»، ۵۳ سال قبل
  • کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند
  • شبه سوئیفت ایران از طریق ارز‌های ملی راه‌اندازی شد
  • برنامه‌های وزارت علوم برای ماندن نخبگان/ با تخلفات کنکوری سریع برخورد شد
  • راه‌اندازی فاز دوم کارخانه فولاد بافت مصداق«جهش تولید با مشارکت مردم» است