Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@00:16:14 GMT

جامه سیاه قدر بر تن بیرجند/ شهر غرق در عزای امام علی(ع) شد

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۹۷۹۶۷

جامه سیاه قدر بر تن بیرجند/ شهر غرق در عزای امام علی(ع) شد

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: باز هم بوی عطر بندگی آمده است. بوی نجواهای شبانه و عاشقانه‌های نیمه شب آمده است.

این شب‌ها صدای پای فرشتگان به گوش می‌رسد. این شب‌ها ملائکه برای یک بار دیگر مأمور شده‌اند تا به دستور پروردگارشان، مقدرات مخلوق را در پرونده‌ای یک ساله حک کنند.

آری، این شب‌ها، قدر است. فرصت‌هایی که فرا رسیده تا مقربان درگاه ایزد منان با نوای «بکَ یا الله» روح و جان شأن را صیقل دهند و آینه دل را جلایی دوباره بخشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دو شب از لیالی قدر گذشت. خراسان جنوبی غرق در ماتم است. سوگواری برای امام مان علی (ع) مکان و زمان و شرایط نمی‌شناسد.

اگرچه ویروس کرونا همچون سال گذشته، مراسم سوگواری را به لحاظ فیزیکی محدود کرده اما عاشقان علی (ع) در چهارچوب تعیین شده دل به آسمان می‌سپارند.

عده‌ای در منزل و محفل خانوادگی کوچک شأن به راز و نیاز و توبه مشغول شده اند، عده‌ای هم با حضور در فضای باز مساجد و هیئت‌های مذهبی با خدا خلوتی عارفانه و مخلصانه را ترتیب داده اند.

آمده اند تا بگویند عشق به ائمه را با هیچ چیز سودا نمی‌کنند. آمده اند تا با صیقل دادن روح، عهدی دیگر با خود و خدای شأن ببندند. آمده اند تا راه بندگی را از نو آغاز کنند و مسیر دلدادگی را با نور معنویت و اخلاص روشنی بخشند.

ساعتی در جمع عزاداران

برای تماشای عاشقانه‌هایشان سری به برخی مساجد و هیئت‌های مذهبی سطح بیرجند می زنیم. در همان بدو ورود با ماسک و ضد عفونی پذیرایت می‌شوند.

داخل حیاط با فاصله‌ای بیش از یک متر از دیگر عزاداران می‌نشینی و دل به آسمان می‌سپاری. هر کس با نیتی پا به محفل گذاشته است. یکی از هویدای دل فرج امام زمان (عج) را می‌خواهد و دیگری زیر لب با خالقش نجوا می‌کند.

مادری تسبیح به دست در گوشه‌ای به دور از دیگران نشسته است. به سراغش می‌روم و با حفظ فاصله، خلوتش را می شکنم. عینک‌هایش را اندکی جا به جا می‌کند، نفس عمیقی می‌کشد و می‌گوید: خدایا ریشه ویروس کرونا را نابود کن.

نگاهش را به چشمانم می دوزد و می‌گوید: امشب بزرگترین شب سال و قلب رمضان است. امشب فرصتی خوب برای استجابت دعا است پس بیاییم برای خودمان و عزیزانمان دعا کنیم.

گویی دوست ندارد فرصت نجوا را از دست بدهد و سخنانش را تمام می‌کند. او را در دنیای پر از اشک و دلتنگی اش تنها می‌گذاریم.

یک شب با فرشتگان

به سراغ بانویی دیگر می‌رویم. اشک گونه‌هایش را فرا گرفته و مدام زیر لب صلوات می‌فرستد.

از احوالاتش می‌پرسیم. دستی به سوی آسمان می‌گیرد و می‌گوید: امشب فرشتگان مهمان ما در زمین هستند. نفسی تازه می‌کند و می‌افزاید: خداوند در این شب پر فیض پرونده یک ساله بندگانش را می‌نویسد و مقدراتش را معلوم می‌کند.

برای سلامتی و فرج امام زمان (عج) صلواتی می‌فرستد و می‌گوید: امشب، شب آمرزش گناهان و استجابت دعاها است پس از خدا می‌خواهیم هیچ دستی را خالی بر نگرداند.

صدایش نازک می‌شود و می‌گوید: کرونا محافل عزاداری مان را کوچک و خاص کرده اما دل‌هایمان بی قرار تر از گذشته، ما را به این مسجد رسانده تا برای یک ساعت راز و نیاز کنیم.

حسرت‌هایی که بر دل ماند

مداح فراز ۵۴ جوشن کبیر را می‌خواند و عزاداران تکرار می‌کنند. اگرچه جمعیت زیادی حضور ندارند اما اوج اخلاص شأن به گوش افلاکیان می‌رسد.

به فضا، جمعیت، ماسک عزاداران و فاصله‌های یک و نیم متری که می نگری دلت می‌گیرد. همین دو سال گذشته بود که جایی برای نشستن نبود.

یکی برای پذیرایی از عزاداران قند تعارف می‌کرد و دیگری با چای و خرما گلوی حضار را تازه می‌کرد. اگرچه دیگر آن روزها نمی‌آید و افراد زیادی حسرت حضور در مساجد و تکایا را بر دل گذاشتند اما به خود می‌بالیم که قلب‌هایی بزرگ و مملوء از معرف داریم.

معرفتی که مطابق با شرایط پیش رو به نمایش گذاشته می‌شود و مسیر بندگی را باز می‌کند. به خو می‌بالیم که برای سلامتی یکدیگر ارزش قائل می‌شویم و بزرگ بودن محافل مان را به ازدیاد جمعیت نمی‌دانیم. چراکه برای پروانه شدن تنها نور معنویت لازم است و عشق چرخیدن.

برگزاری مراسم قدر در ۲۱ نقطه

حجت الاسلام ابوالقاسم لطفی در گفت و گو با خبرنگار مهر شب قدر را بهترین فرصت برای آمرزش و استجابت دعا دانست و افزود: قرآن از شب قدر با عنوان سلامت تعبیر کرده و فضیلت آن را بالاتر از هزار ماه ذکر می‌کند.

وی ادامه داد: هدف از احیای شب‌های قدر تنها بیدار ماندن صرف نیست بلکه بیدارشدن دل‌ها و پرواز به سوی معبود باری‌تعالی است.

وی اظهار کرد: پروردگار در این شب عنایت ویژه‌ای به بندگان خود دارد و آن را بهانه‌ای برای آمرزش بندگان خود قرار داده است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی بیرجند از برگزاری مراسم شب‌های قدر با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در ۲۱ نقطه بیرجند خبر داد و گفت: در طول مراسم بر نحوه رعایت مسائل بهداشتی و فواصل اجتماعی نظارت می‌شود.

کد خبر 5204258

منبع: مهر

کلیدواژه: اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی شب های قدر ویروس کرونا شب قدر کرمانشاه آمار کرونا شب های قدر بوشهر ماه مبارك رمضان شیوع کرونا عکس استانها ماه رمضان ۱۴۰۰ گرگان اردبیل بارش باران واکسن کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۹۷۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر آخرالزمانی از طوفان سیاه در چین؛ تورنادو از نمای نزدیک!

رسانه‌های دولتی چین اعلام کردند که طوفان روز شنبه شهر گوانگژو در جنوب چین را درنوردید و پنج نفر کشته و بیش از ۱۴۰ ساختمان آسیب دیدند. ویدئو‌های منتشرشده در فضای مجازی، آسمان ابری را نشان می‌دهد که کیسه‌های زباله در طوفان پیچنده (تورنادو) در هوا می‌چرخند.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • درگیری در یک ورزشگاه در فیروزآباد
  • وزیر دفاع یک پیام صادر کرد +جزئیات
  • کتاب نامداران موسیقی سنندج رونمایی شد
  • تصاویر آخرالزمانی از طوفان سیاه در چین؛ تورنادو از نمای نزدیک!
  • شورای شهر تأثیر مثبتی بر توسعه حقوق شهروندی دارد
  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر بررسی می‌شود
  • منطقه آزاد اروند و ارس بعنوان مناطق برتر انتخاب شدند
  • رانندگی خودرو دیزلی با سوخت زیستی
  • اخباری: به ستوه‌ آمده‌ایم، برایمان دعا کنید!
  • محکم‌ترین اصل قانون اساسی اسلام که در نهج البلاغه آمده است