شرح جزء ۲۱ قرآن| نشانههایی آشکار از قدرت الهی
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۹۸۰۴۳
خبرگزاری فارس- گروه قرآن و فعالیتهای دینی: در ادامه انتشار شرح آیات منتخب قرآن و در بیستویکمین روز از ماه مبارک رمضان شرح و تفسیر آیات منتخب جزء ۲۱ قرآن کریم بر اساس تفسیر نور به همراه توضیحات حجتالاسلام محسن قرائتی تقدیم میشود.
آیه ۲۰ سوره مبارکه روم
«وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَکُمْ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ إِذا أَنْتُمْ بَشَرٌ تَنْتَشِرُونَ» و از نشانههاى الهى آن است که شما را از خاکى (پست) آفرید، پس (به صورت) بشرى به هر سوى پراکنده شدید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شرح آیه ۲۰ سوره مبارکه روم توسط حجتالاسلام قرائتی
خلقت انسان از خاکی پست
در قرآن، یازده مورد تعبیر «وَ مِنْ آیاتِهِ» به کار رفته که هفت موردش در این سوره است. در آیه قبل، خروج مرده از زنده و بالعکس به طور کلّى و سربسته مطرح شد و این آیه نمونه آن مطلب کلّى است.
نشانههای آفرینش
۱- بهترین راه خداشناسى، تفکّر در آفرینش است. «وَ مِنْ آیاتِهِ ...»
۲- نشانههاى الهى قابل شمارش نیست، آنچه گفته مىشود اندکى از بسیار است. «مِنْ آیاتِهِ»
۳- در میان آفریدهها، انسان بارزترین آنهاست. (آیاتى که دربارهى نشانههاى قدرت الهى است، از انسان شروع مىشود.) «مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَکُمْ مِنْ تُرابٍ»
۴- خودشناسى، مقدّمه خداشناسى است. «مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَکُمْ مِنْ تُرابٍ»
۵- منشأ وجودى همه انسانها خاک است. (تفاخرهاى بىارزش را کنار بگذاریم.) «مِنْ تُرابٍ»
۶- در خاک، حسّ و حرکت نیست، ولى در انسان هست و این، نشانه قدرت و عظمت پروردگار است. «خَلَقَکُمْ مِنْ تُرابٍ ... تَنْتَشِرُونَ»
آیه ۲۱ سوره مبارکه روم
«وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیها وَ جَعَلَ بَینَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یتَفَکَّرُونَ» و از نشانههاى او آن است که از جنس خودتان همسرانى براى شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید و میان شما و همسرانتان علاقه شدید و رحمت قرار داد؛ بى شک در این (نعمت الهى،) براى گروهى که مىاندیشند نشانههاى قطعى است.
شرح جزء ۲۱ قرآن توسط حجتالاسلام قرائتی
یاد خدا مایه آرامش روح
یاد خداوند مایه آرامش دل و روح است، «بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»[۱] و همسر مایه آرامش جسم و روان. «أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیها»[۲]
همسر مایه آرامش جسم و روان
۱- آفرینش، هدفدار است. «خَلَقَ لَکُمْ»
۲- زن و مرد از یک جنس هستند. (بر خلاف پارهاى عقاید خرافى و تحقیرآمیز که زن را موجودى پستتر یا از جنس دیگر مىپندارند.) «مِنْ أَنْفُسِکُمْ»
۳- همسر باید عامل آرامش باشد نه مایه تشنّج و اضطراب. «لِتَسْکُنُوا إِلَیها»
۴- هدف از ازدواج، تنها ارضاى غریزه جنسى نیست، بلکه رسیدن به یک آرامش جسمى و روانى است. «لِتَسْکُنُوا إِلَیها»
۵- نقش همسر، آرام بخشى است. «لِتَسْکُنُوا إِلَیها»
۶- محبّت، هدیهاى الهى است که با مال و مقام و زیبایى به دست نمىآید. «جَعَلَ» (مودّت و رحمت، هدیه خدا به عروس و داماد است.)
۷- هر کس با هر عملى که آرامش و مودّت و رحمت خانواده را خدشهدار کند، از مدار الهى خارج و در خطّ شیطان است. «جَعَلَ بَینَکُمْ ...»
۸- رابطه زن و مرد، باید بر اساس مودّت و رحمت باشد. «مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً» (مودّت و رحمت، عامل بقا و تداوم آرامش در زندگى مشترک است.)
۹- مودّت و رحمت، هر دو با هم کارساز است. (مودّت بدون رحمت و خدمت، به سردى کشیده مىشود و رحمت بدون مودّت نیز دوام ندارد.) «مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً»
۱۰- تنها اهل فکر مىتوانند به نقش سازندهى ازدواج پى ببرند. «لِقَوْمٍ یتَفَکَّرُونَ»
آیه ۲۲ سوره مبارکه روم
«وَ مِنْ آیاتِهِ خَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافُ أَلْسِنَتِکُمْ وَ أَلْوانِکُمْ إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِلْعالِمِینَ» و از نشانههاى الهى، آفرینش آسمانها و زمین، و تفاوت زبانها و رنگهاى شماست؛ همانا در این امر براى دانشمندان نشانههایى قطعى است.
نشانههایی از قدرت الهی
۱- آفرینش آسمانها و زمین، از نشانههاى قدرت بىپایان الهى است. «وَ مِنْ آیاتِهِ خَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»
۲- تفاوت نژادها و زبانها، راهى براى خداشناسى است. «وَ مِنْ آیاتِهِ ... اخْتِلافُ أَلْسِنَتِکُمْ وَ أَلْوانِکُمْ»
۳- هر زبانى براى خود ارزش و اصالت دارد و تغییر آن نه کمال است و نه لازم. (هیچ کس حقّ ندارد نژادها و زبانهاى دیگر را تحقیر نماید.) «وَ مِنْ آیاتِهِ ... اخْتِلافُ أَلْسِنَتِکُمْ وَ أَلْوانِکُمْ»
۴- یکسان بودن شکل و رنگ همه انسانها با ابتکار و نوآورى و بدیع بودن خداوند سازگار نیست. «وَ مِنْ آیاتِهِ اخْتِلافُ أَلْسِنَتِکُمْ...»
۵- انسان عالم و فهمیده، از اختلاف رنگها و زبانها به معرفت الهى مىرسد ولى جاهل، رنگ و زبان را وسیله تحقیر و تفاخر قرار مىدهد. «لِلْعالِمِینَ»
آیه ۲۳ سوره مبارکه روم
«وَ مِنْ آیاتِهِ مَنامُکُمْ بِاللَّیلِ وَ النَّهارِ وَ ابْتِغاؤُکُمْ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یسْمَعُونَ» و از نشانههاى الهى، خوابیدن شما در شب و روز، و تلاش شما در کسب فضل پروردگار است؛ همانا در این امر براى گروهى که (حقایق را) مىشنوند نشانههایى قطعى است.
شرح جزء ۲۲ و ۲۳ سوره مبارکه روم توسط حجتالاسلام قرائتی
پیامهایی از آیه ۲۳ سوره مبارکه روم
۱- نعمتهاى الهى را ساده ننگیریم؛ خواب نیز یک نعمت بزرگ است. «وَ مِنْ آیاتِهِ مَنامُکُمْ»
۲- خواب، مقدّمه تلاش است. «مَنامُکُمْ ... وَ ابْتِغاؤُکُمْ»
۳- کار و تلاش براى کسب معاش، امرى پسندیده و نشانهاى الهى است. «وَ مِنْ آیاتِهِ ... ابْتِغاؤُکُمْ»
۴- اصل خواب براى شب است و خواب در روز، براى استراحت جزیى است. «مَنامُکُمْ بِاللَّیلِ وَ النَّهارِ»
۵- فضل الهى گسترده است ولى تلاش ما براى کسب آن لازم است. «ابْتِغاؤُکُمْ»
۶- نعمتهایى که دریافت مىکنیم، به خاطر استحقاق نیست، بلکه لطف و فضل الهى است. «مِنْ فَضْلِهِ»
آیه ۲۴ سوره مبارکه روم
«وَ مِنْ آیاتِهِ یرِیکُمُ الْبَرْقَ خَوْفاً وَ طَمَعاً وَ ینَزِّلُ مِنَ السَّماءِ ماءً فَیحْیی بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یعْقِلُونَ» و از نشانههاى الهى آن است که برق (آسمان) را که مایه بیم و امید است به شما نشان مىدهد و از آسمان، آبى مىفرستد که زمین را بعد از مردنش زنده مىکند، همانا در این امر براى گروهى که مىاندیشند نشانههایى قطعى است.
مصادیقی از نعمتهای الهی
در این آیه و آیات قبل، چهار تعبیر به چشم مىخورد: «یتَفَکَّرُونَ»، «لِلْعالِمِینَ»، «یسْمَعُونَ» و «یعْقِلُونَ». براى عملى شدن این چهار تعبیر، چهار مرحله طبیعى بیان شده است:
۱. انسان در آغاز، فکر مىکند. «یتَفَکَّرُونَ»
۲. سپس مىفهمد و عالم مىشود. «لِلْعالِمِینَ»
۳. کسىکه آگاه شد، حرفها را با دقّت گوش مىدهد و نکته سنجى مىکند. «یسْمَعُونَ»
۴. در اثر شنیدن عمیق، به تعّقل و اندیشیدن مىرسد. «یعْقِلُونَ»
پیامهایی از آیه ۲۴ سوره مبارکه روم
۱- بیم و امید، در کنار هم سازنده است. «خَوْفاً وَ طَمَعاً»
۲- برقِ آسمان، بارش و سبز شدن زمین تصادفى نیست، بلکه بر اساس یک برنامه دقیق و حساب شده است. «الْبَرْقَ ... ینَزِّلُ ... فَیحْیی»
۳- نظام آفرینش، بر اساس اسباب و علل پایهریزى شده است. «فَیحْیی بِهِ»
۴- پائیز و بهار، ریزش و رویش گیاهان، از نشانههاى قدرت خداوند در آفرینش است. «فَیحْیی بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها»
۵- خداشناسى باید بر اساس علم و فکر و تعقّل باشد. «لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یعْقِلُونَ»
آیه ۲۵ سوره مبارکه روم
«وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ تَقُومَ السَّماءُ وَ الْأَرْضُ بِأَمْرِهِ ثُمَّ إِذا دَعاکُمْ دَعْوَةً مِنَ الْأَرْضِ إِذا أَنْتُمْ تَخْرُجُونَ» و از نشانههاى الهى آن است که آسمان و زمین به فرمان او بر پاست؛ پس هرگاه شما را از زمین فرا خواند، ناگهان (از قبر) بیرون مىآیید (و در صحنه قیامت حاضر شوید).
شرح آیات ۲۴ و ۲۵ سوره مبارکه روم توسط حجتالاسلام قرائتی
آفرینش انسان از خاک نشانهای محکم از قدرت الهی
در این آیات، هم آفرینش انسان از خاک، نشانه قدرت الهى شمرده شد، «خَلَقَکُمْ مِنْ تُرابٍ» هم مرگ و خروج انسان از قبر. «مِنَ الْأَرْضِ إِذا أَنْتُمْ تَخْرُجُونَ» خداوند در این آیه و پنج آیه قبل، پانزده مرتبه مردم را مخاطب قرار داده و نعمتهاى خود را برشمرده که این، یکى از شیوههاى تبلیغ است.
پیامهایی از آیه ۲۵ سوره مبارکه روم
۱- استوارى نظام آفرینش، نه تصادفى است و نه به دست دیگران، به اراده الهى است. «تَقُومَ ... بِأَمْرِهِ»
۲- پیدایش معاد، با اراده و دعوت خداوند انجام مىگیرد. «دَعاکُمْ دَعْوَةً»
۳- دعوت پیامبر خدا، مرده را زنده مىکند، «ثُمَّ ادْعُهُنَّ یأْتِینَکَ سَعْیاً»[۳] تا چه رسد به دعوت الهى. «دَعاکُمْ دَعْوَةً مِنَ الْأَرْضِ إِذا أَنْتُمْ تَخْرُجُونَ»
۴- ایمان به مبدأ، مقدّمه ایمان به معاد است. کسى که نظام هستى را بر پا کرد، شما را نیز پس از مرگ زنده مىکند. «تَقُومَ السَّماءُ ... إِذا أَنْتُمْ تَخْرُجُونَ»
۵- معاد، جسمانى است. «مِنَ الْأَرْضِ ... تَخْرُجُونَ»
۶- پیدایش معاد، دفعى است نه تدریجى. «إِذا أَنْتُمْ تَخْرُجُونَ»
پینوشتها
[۱] . رعد، ۲۸
[۲] . روم، ۲۱
[۳] . بقره، ۲۶۰
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: قرآن انسان نشانه های خدا آیات قدرت الهی شرح جزء 21 قرآن تفسیر جزء 21 قرآن جزء 21 قرآن توسط حجت الاسلام قرائتی إ ذا أ ن ت م ت خ ر ج ون هاى الهى م نام ک م ال أ ر ض بر اساس ل آیات آیات ه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۹۸۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آشکار شدن فریبکاری غرب در پیچیدن نسخه آزادیخواهی برای دیگران
به گزارش خبرگزاری مهر، در پی خیزش دانشجویان بیدار دانشگاههای آمریکا و اروپا علیه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، حجت الاسلام سید ابوالحسن نواب، با صدور بیانیهای همگان را به تکریم دانشجو، استاد و دانشگاه و به میداندادن به مطالبات دانشجویی دعوت کرد.
متن بیانیه مؤسس و رئیس هیأت امنای دانشگاه ادیان و مذاهب به شرح ذیل است:
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ
از جمله پایههای نظریِ مدرنیتهی غربی را لیبرالیسم یا آزادیخواهی میدانند. غرب جدید و معاصر بهشکلی غریب به این میراث عصر روشنگری میبالد. امروزه، بهویژه، آمریکاییها از لیبرالیسم، در حدّ و سطح یک دینِ مدرن، دم میزنند تا جایی که زمانی جمعی از فیلسوفان و اندیشمندان نامدار آمریکایی، مجوز هر نوع برخورد خشونتآمیز با مخالفان لیبرالیسم آمریکایی را صادر کردند!
ازجمله، اصول و مضامین پربسامدِ لیبرالیسم در دنیای غرب، آزادی بیان و آزادی اندیشه است. دهههای متمادی است که دنیای غرب، بلوک شرق و جهان سوم را به خاطر نقض لیبرالیسم، محکوم میکند، تحت فشار قرار میدهد و هرگاه مجالی یافته، لشکرکشی نیز کرده است.
زمانی فوکویاما تقدیر بشر و نسخهی پایانی و اجتنابناپذیر جهان و تاریخ را وجه سیاست لیبرالیسم، یعنی لیبرالدموکراسی دانسته بود. او گرچه بعدها تردیدهایی را در این زمینه، ابراز کرد، اما همچنان آمریکاییها تفوق و مزیت خود در دنیای امروز را در فرهنگ لیبرال میدانند، همچنانکه به تفاوت و تفوق نسخهی آمریکاییِ لیبرالیسم باور دارند و میبالند. در یک سخن، لیبرالیسم هم مشروعیتبخشِ فرهنگ و نظام سیاسی آمریکاست، هم مجوزی برای مقابلهی آمریکاییها با دیگر نظامهای سیاسی در دنیا.
در اینجا درپی تحلیل و نقد لیبرالیسم یا نگاهی آسیبشناسانه یا آیندهپژوهانه به لیبرالیسم نیستیم. آنچه دهههاست که ناظران و اندیشهوران را در ایالات متحده و در خارج از آن، به خود مشغول کرده، و به کاوش و پایش، سوق داده است، میزان صداقت سیاستمداران غربی در پایبندی به لیبرالیسم و در ترویج آن است. امروزه تقریباً برای جهانیان روشن شده است که سائقهی اصلی غربیها، بهویژه، آمریکاییها در مواجهه با دیگر دنیاها و دیگر سرزمینها و دیگر نظامهای سیاسی، اصول آزادیخواهی و ارزشهایی چون حقوق بشر و دموکراسی نیست. دموکراسیها و انتخاباتهای آزادی را سراغ داریم که چون در راستای منافع غربیها نبوده، از حمایت آنها برخوردار نشده، بلکه گاهی در برابر سرکوب آنها سکوت کرده یا در سرکوب آنها مشارکت کردهاند، همچنانکه دستکم، در منطقهی ما، فراوان جوامع نالیبرال و نظامهای سیاسی نادموکراتی وجود دارد که از حمایتهای بیدریغ اروپا و آمریکا برخوردار هستند. امروزه کمتر کسی به صداقت غربیها در ترویج و تعمیق لیبرالیسم در دنیا و به محوریت این اندیشه در تعامل آنها با دیگر کشورها و ملتها باور دارد. سیاست و اقتصاد دو محرک اصلیِ غرب در دخالت در دیگر کشورهاست و شعارهای لیبرالی بیش از یک پوشش دنیاپسند نیست.
امروزه فریبکاری غربیها در پیچیدن نسخهی آزادیخواهی برای دیگران، آشکار شده و این، کشف تازهای نیست. آنچه تا اندازهای تازگی دارد، آشکارشدن فریبکاری غرب در لیبرالبودن در داخل اروپا و آمریکاست. زمانی تصور میشد که این آموزه و آرمان، دستکم، در داخل سرزمینهای غربی، خط قرمزی است که عبور از آن، مجاز نیست و این تابو آنقدر مقدس است که به پای آن میتوان دین و حتی عدالت را قربانی کرد، اما امروزه معلوم شده است که غربیها خط تابوها و مقدسات دیگری دارند که حاضرند حتی آزادیخواهی را هم به پای آن ذبح کنند.
حمایت بیدریغ غربیها از اسرائیل و صهیونیزم، پدیدهی تازهای نیست. زمانی تصور میشد که غرب، به دلیل رنج ناشی از گناه و شرم تاریخیاش درقبال یهودیان و یهودستیزی، سودای حمایت از دولت و سرزمین یهودیها را در سر میپروراند. صادرکردن این شرّ نامیمون به خاورمیانه و سپردن تاوان جنایات آلمان و دیگر کشورهای غربی در حق یهودیان، به ملتهای مسلمان کار زشت و ناپسندی بوده است، اما با اینهمه، تصور میشد که غرب با اهداف انساندوستانه، درپی جبران جنایت هولوکاست است. جالب است که گاهی بر سرِ خاورمیانه، این منت را میگذاشتند که حمایت از اسرائیل، بهواقع، حمایت از تنها دموکراسی واقعی در خاورمیانه و باهدف تعمیم لیبرالدموکراسی در این منطقه است.
بهمرور، روشن شد که غربیها فراتر از خیرخواهی برای اسرائیلیها، اهداف سیاسی دیگری را هم در منطقهی ما دنبال میکنند و آن، مهارکردن ملتها و قدرتهای خاورمیانه توسط این رژیم جعلی و تحمیلی است. به بیان دیگر، به اسرائیل بسان چشم، گوش و بازوی غرب در خاورمیانه، مینگریستند.
باتوجه به دولتهای کاملاً همراه با غرب در خاورمیانه و باتوجه به هزینههای سنگینِ مالی، سیاسی و حیثیتیای که غرب به خاطر حمایت از اسرائیل پرداخت کرده و میکند، این پرسش رخ مینماید که چرا همچنان اروپا و آمریکا با گشادهدستیِ تمام و گاه با بیآبروییِ آشکار از اسرائیل حمایت میکنند؟ چرا ولو درظاهر، توازن و سنجیدگیای در تعامل غرب با اسرائیل و کشورهای عربی دیده نمیشود؟
اینک آشکار شده است که حمایت غرب، بهویژه آمریکا از اسرائیل، فراتر از خیرخواهی برای صهیونیستها و حتی فراتر از اهداف خاص سیاسی در این منطفه، ناشی از مقهوریت آنها درقبال، لابیها، سرمایهها و رسانههای قدرتمند صهیونیستیهاست.
نوع مواجههی دولت آمریکا با خیزش دانشجویان دانشگاههای آمریکا که بیصداقتی آنها را در وفاداری به لیبرالیسم زیر سؤال برده است، کاملاً نشان میدهد که قوهی عاقله و ارادهی قاهرهی آمریکا در اسارت کامل قویترین لابی آمریکا، یعنی لابی صهیونیستی است.
درمیان ده یا هفت دانشگاه برترِ ایالاتمتحده که گاه برترین دانشگاههای دنیا به شمار میآیند(Top ten)، اغلبشان در سیطرهی کامل یهودیانِ طرفدار اسرائیل است. هنوز از یادِمان نرفته که چگونه در ۲۰۰۶، رئیس هاروارد رسماً اعلام کرد که مایهی شرم و خجالت من است که رئیس دانشگاهی باشم که در آن با اسرائیل مخالفت میشود.
جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین مظلوم که در برترین دانشگاههای آمریکا، یعنی هاروارد، کلمبیا و پرینستون نیز پررونق است، گذشته از امتیازات انسانی و اخلاقیاش و علاوه بر خدمتی که به آرمان فلسطین میکند، دو حقیقت بزرگ را نیز آشکار و آفتابی ساخت: یکی، فریب یا حتی افول لیبرالیسم آمریکایی و دیگری، اسارت سیاست، عقل و مدیریت آمریکایی در دستان صهیونیستها.
ما وظیفه داریم که ضمن حمایت از این جنبش دانشجویی، دنیا را با این حقائق حیاتی، یعنی فریب لیبرالیسم و مقهوریت اروپا و آمریکا درقبال صهیونیستها آشناتر سازیم. جنبش دانشجویی در هرجای جهان، از مهمترین کانونهای تحول در سیاست، فرهنگ و اقتصاد است. سرکوبکردن این جنبش در هرجای دنیا که باشد، هم محکوم است و هم نسنجیده و بهدور از درایت و آیندهنگری. سرکوب جنبش دانشجویی گاهی بهصورت فیزیکی صورت میگیرد و گاهی از راه کشتن رویکرد سیاسی و سوقدادن دانشجو به صِرفِ مطالبات صنفی و گاه صِرفِ آزادی یا حتی بیقیدوبندیهای جمعی و فردی. قدری تحمل و مدارا درقبال انتقادات و اعتراضات سیاسی دانشجویان، کمترین دستاوردش اعتلای نوع و سنخ مطالبات دانشجویی تا سطح آرمانهای والای سیاسی و اجتماعی است.
ما ضمن حمایت از خیزش دانشجویان دانشگاههای آمریکا علیهِ اسرائیل و درمقابل حمایت نامحدود دولت آمریکا از رژیم صهیونیستی، همگان را به تکریم دانشجو، استاد و دانشگاه و به میداندادن به مطالبات دانشجویی دعوت میکنیم.
سید ابوالحسن نواب
مؤسس و رئیس هیأت امنای دانشگاه ادیان و مذاهب
کد خبر 6093359 فاطمه علی آبادی