دیپلماسی به عنوان یک گزینه عاقلانه برای ریاض در حال ظهور است/ حل اختلافها، در زمان کم ممکن نیست
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۹۸۱۴۰
به گزارش ایلنا به نقل از نیشن، به گفته کارشناسان سیاسی، عادیسازی روابط بین عربستان و ایران به دلیل اختلافات قابل توجه در کوتاهمدت اتفاق نمیافتد.
هفته گذشته، محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی گفت: ایران یک کشور همسایه است و ما آرزو داریم که رابطه خوب و برجسته با آن داشته باشیم.
وی افزود: ما خواهان یک ایران مرفه و دارای منافع متقابل با یکدیگر هستیم، اما مشکل ما در مورد ایران اقدامات منفی این کشور مانند برنامه هستهای یا حمایت از برخی نیروها در برخی از کشورهای منطقه و برنامه موشک بالستیک است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ولیعهد عربستان گفت: "ما برای حل این مشکل با شرکای خود کار میکنیم و امیدواریم که بر مشکلات غلبه کنیم و با همه رابطه خوب و مثبتی داشته باشیم."
بن سلمان جزئیات مذاکرات خود با شرکا را مشخص نکرد، اما فایننشال تایمز اخیراً گفت که یک هیئت سعودی در تاریخ ۹ آوریل در بغداد پایتخت عراق با یک هیئت ایرانی دیدار کرده است.
گفتوگوهای محرمانه سعودی و ایرانی، به گفته منابع آگاه، بر کاهش تنش میان دو کشور، حملات انصارالله به عرستان و توافق بر سر برگزاری دور جدید مذاکرات متمرکز بوده است.
پروفسور سنگیز تومار، معاون رئیس دانشگاه بینالمللی ترک گفت که ولیعهد سعودی تغییرات قابل توجهی در سیاست نشان داده است.
تومار با اشاره به اینکه سیاستهای رئیس جمهور آمریکا جو بایدن تأثیر قابل توجهی بر خاورمیانه گذاشته است، تأکید کرد که همگرایی مصر و ترکیه بهترین نمونه برای این امر است.
تومار گفت: ولیعهد سعودی نه تنها در مورد بهبود روابط با ایران صحبت کرد بلکه در سخنرانی خود بر ضرورت از بین بردن افراطگرایی در پادشاهی متمرکز شد.
وی گفت که بیانیه ولیعهد مبنی بر اینکه ۹۰ درصد اتفاق نظر بین ایالات متحده و کشورش وجود دارد به این معنی است که مبارزه با ایران با روشی متفاوت تحت رهبری واشنگتن ادامه خواهد یافت.
وی افزود: "این بیانیه به این معنی است که عربستان سعودی دیگر با حمایت از جنبشهای افراطی با ایران مبارزه نخواهد کرد. این یک تحول بسیار مهم برای کل جهان و خاورمیانه است و اگر این اتفاق بیفتد به خاموش شدن آتش موجود تنش در منطقه کمک میکند ، ".
با این حال ، از آنجا که بن سلمان از برنامه هستهای ایران به عنوان "یک مشکل منفی" یاد کرد، تومار اظهار داشت که به نظر میرسد دیدن هرگونه تحول در کوتاه مدت دشوار است.
سرهان آفاکان، استاد دانشگاه موسسه مطالعات خاورمیانه دانشگاه مرمره، گفت که قابل توجهترین بخش سخنرانی شاهزاده این است که وی گفت آنها با شرکای جهانی و منطقهای خود در تلاشند تا راهحلهایی برای این مشکلات پیدا کنند. غلبه بر این مشکلات بسیار دشوار است.
آفاکان با اشاره به اینکه تنشها میان ایران و عربستان سعودی تنها به دلیل اختلافات ایدئولوژیک نیست، گفت: "این قابل درک است که مخاطب اصلی اظهارات محمد بن سلمان ایالات متحده است."
آفاکان گفت: بن سلمان میخواهد پیامی به واشنگتن منتقل کند که او میتواند خودش مشکلاتش را با ایران حل کند.
وی تأکید کرد: "برای عربستان سعودی ، نائبان و موشکهای بالستیک ایران حداقل به اندازه برنامه هسته ای این کشور و شاید حتی بیشتر از آنها مشکل سازند."
رحیم فرزام ، کارشناس سیاست خارجی در مرکز مطالعات ایران در آنکارا ، اشاره کرد که خبر عادی سازی احتمالی روابط بین ایران و عربستان که از سال ۲۰۱۶ هیچ روابط دیپلماتیکی ندارند ، درست پس از اعلام ایالات متحده از تغییر در رویکرد خود نسبت به ایران پس از ترک کاخ سفید توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق منتشر شد.
وی خاطرنشان کرد که جو بایدن ، رئیس جمهور فعلی آمریکا ، برخلاف ترامپ ، سیاست بسیار ملایمی علیه ایران را دنبال کرد. واشنگتن که حتی در مورد هدف قرار دادن مهمترین متحد خود اسرائیل در خاورمیانه توسط نیروهای مورد حمایت ایران واکنشی نشان نمیدهد و در حال احیای توافق هستهای است. نگرش واشنگتن که دیپلماسی با ایران را در اولویت قرار میدهد ، باید به عنوان یک پیام قوی برای متحدان ایالات متحده خوانده شود.
وی تأکید کرد: "دیپلماسی به عنوان یک گزینه عاقلانه برای ریاض در حال ظهور است."
وی افزود: "در مورد ایران ، بهبود روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس، به ویژه عربستان سعودی لازم است."
فرزام خاطرنشان کرد که برای بهبود روابط دو کشور باید بر بسیاری از اختلافات اساسی غلبه کرد.
وی افزود: "بنابراین بعید است که این مذاکرات به زودی به نتایج موفقی منجر شود که شکاف بین دو کشور را کاهش دهد."
منبع: ایلنا
کلیدواژه: ایران عربستان ایران بایدن و برجام عربستان سعودی ایالات متحده بن سلمان هسته ای
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۹۸۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور
اولین شرط انتظار؛ معرفت است تا انسان میهمان خود را نشناسد و از خصوصیات خوب او مطلع نباشد منتظر او نخواهد شد. تنها هنگامی انسان در انتظار کسی مینشیند که او را خوب بشناسد اما اگر انسان کسی را نشناسد و بداند که آن شخص خواهد آمد برایش اهمیتی نخواهد داشت و منتظر او نخواهد ماند. در مورد انتظار امام زمان (عج) هم چنین است. کسانی که آن حضرت را نمیشناسند مانند کفار و یا اهل ادیان دیگر، هرگز انتظار او را نمیکشند اما کسانی که او را میشناسند و ارزش او را میشناسند و مقام او را میدانند منتظر او میمانند.
کسانی که امام زمان را نمیشناسند اگر چه به ظاهر مسلمان باشند چنانچه در این حال بمیرند در حال جاهلیت از دنیا رفتهاند. چنانکه پیامبر اکرم(ص) فرمود: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه؛ هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مردن جاهلیت از دنیا رفته است».
بنابراین اولین شرط انتظار، ایجاد معرفت در مورد امام زمان است و طبیعی است که هر مقدار معرفت انسان نسبت به امام زمان بیشتر باشد انسان ارزش او را بیشتر درک خواهد کرد و به عظمت او بیشتر پی خواهد برد و بیشتر تشنه وجود آن حضرت خواهد شد. در حالی که افراد جاهل و ناآگاه به ارزش آن حضرت هرگز احساس تشنگی و عطش نسبت به وجود مقدس آن حضرت نخواهند داشت و بدین جهت از زمره منتظران بیرون هستند.
البته شناخت امام زمان دو گونه است. گونه اول شناخت تاریخی وجود آن حضرت است مانند اینکه امام دوازدهم است و تاریخ ولادتش در چه سالی است و مانند آن. اما گونه دیگر شناخت امام زمان(ع)، شناخت مقام نورانیت آن حضرت است که این شناخت کار هر کسی نیست و ظرفیت و لیاقت زیادی میخواهد. و در حقیقت اصحاب خاص امام زمان(ع) کسانی هستند که آن حضرت را به مقام نورانیت شناختهاند برای آگاهی از مقام عظیم امامت رجوع به زیارت جامعه کبیره و تأمل در معانی عمیق و عجیب آن توصیه می شود. همچنین خواندن کتب معتبری که در مورد امام زمان(ع) نوشته شده است میتواند انسان را تا حدی به مقام و عظمت امام زمان(ع) آشنا سازد.
در عصر غیبت امام عصر(عج) هم طبق سفارش آن حضرت باید به مجتهد عادل جامع الشرایط که حافظ دین خداست و امور را نظام می بخشد رجوع کرد که تبعیت از چنین فردی تبعیت از امام عصر(عج) شمرده میشود. چنانکه امام عصر(عج) در یکی از توقیعات خود می فرماید: «و اما در رویدادهایی که پیش میآید، به راویان حدیث مراجعه کنید، زیرا آنها حجت بر شما هستند و من حجت خدا بر ایشان».
آن جا که رهبر معصوم وجود دارد و رهبریِ مصون از خطا و لغزش منحصر به امام است؛ از این رو پیروی کردن از مدعیان رهبری در برابر رهبری معصوم، برخلاف عقل و منطق است؛ زیرا با وجود رهبر معصوم، پیروی از رهبران غیر معصوم، به هیچ وجه قابل توجیه نیست.
حجتالاسلام علی الوندی، کارشناس مهدویت و پژوهشگر مؤسسه کلامی احیا در همدان اظهار کرد: نشانههایی در خصوص ایام قیام و ظهور در روایات بیان شده است، تطبیق دادن جنگ اسرائیل و غزه با روایات پیش از ظهور کار درستی نیست، چرا که ممکن است تا سالهای سال هم ظهور رخ ندهد و آن زمان ممکن است که جامعه نسبت به قضیه ظهور دلسرد شود، لذا باید بدانیم که ظهور باید مراحل خود را طی کند.
همانطور که مطابق با گفته رهبر انقلاب نزدیک بودن ظهور، نزدیک بودن زمانی نیست بلکه معنوی میباشد، یعنی اگر جامعه جهانی از لحاظ معنوی به آمادگی برسد، ظهور اتفاق میافتد.
پیرامون یک سری تطبیقات و گره زدن نشانهها به یکدیگر باید دقت کنید که علائم حتمی ظهور حضرت قائم(عج) ۵ علامت است نه بیشتر نه کمتر و سایر نشانهها و علامتها اگر اعتبار داشته باشند، نهایتاً علائم غیر حتمی میشوند لذا در این زمینه دقت داشته باشیم که خیل علائمی که برای ظهور بیان میشود و برخی نادانسته یا دانسته به آن دامن میزنند، علائم غیر حتمی است، ثانیاً تطبیقش بسیار کار دشوار و محتاطانهای است و به راحتی نمیشود هر پدیدهای را به روایاتی هر چند صحیح تطبیق داد که متأسفانه در عموم مذهبیها و عموم سرورانی که مطالعات تخصصی و دقیق در مباحث مهدویت ندارند، این موضوع به وفور به چشم میخورد.
بر اساس دکترین انقلاب و اندیشههای امام(ره) و مقام معظم رهبری، هدف انقلاب مهیاسازی مقدمات ظهور امام زمان(عج) است، لذا حتی اگر ناخواسته توجه مردم فلسطین به مهدویت هم نباشد، این دلگرمی مردم فلسطین به انقلاب اسلامی آنها را به سمت قضیه مهدویت هدایت میکند چرا که خمیر مایه و غایت انقلاب اسلامی، جریان مهدویت است.
اینجاست که جریانات فلسطین با مهدویت و ظهور و قیام حضرت حجت(عج) گره میخورد و این انقلاب اسلامی است که نقش گره را ایفا میکند. از آنجایی که اسرائیل دشمنی است که از نگرش و بینش صحیح نسبت به مباحث معرفتی و دین حق به دور است طبیعتاً نابودی آن زمینهسازی قوی برای ظهور خواهد بود. البته علاوه بر روایات همچنان که گفته شده در ابتدای سوره اسراء وعده نابودی یهودیان در آستانه ظهور و یا همراه با ظهور مهدی موعود داده شده است.
متأسفانه ما هنوز در بدیهیات گفتمانسازی جهانی مهدویت ماندهایم که یک هدف جهانی هم است، اولین وظیفه فضای نخبگانی ما این است، در شرایط ناآرامی جهانی و بریدن ملتها از نظام لیبرال، مهدویت را به گونهای در جهان ترویج دهند که جهانیان بدانند ما یک حضرت مهدی(عج) داریم، یعنی اولین گام برای پیشبرد قضیه مهدویت، شناساندن حضرت به مردم جهان است که اصلا بفهمند حضرت مهدی(عج) هست، او چه کسی است و چه شاخصههایی دارد؟ و بدانند ما در عصر غیبت قرار داریم و باید خودمان را برای ظهور آماده کنیم.
متأسفانه ما نتوانستیم پایهایترین مباحث مهدویت را در ذهن مردم جهان تثبیت کنیم، یعنی ابتدا باید گفتمانسازی وجود حضرت را در ذهن جهانیان تبیین کنیم، تا وقتی مردمان جهان اسم آن حضرت را میشنوند سؤال در ذهن آنها ایجاد شود که اصلاً حضرت مهدی کیست.
بر طبق آیات موجود در قرآن، تعبیری وجود دارد که میگوید دشمنان اسلام میخواهند نور دینی که خداوند روشن کرده است را خاموش کنند، اما اراده خدا بر این است که این نور به اتمام برسد، ولی دشمنان ممکن است که ازین قضیه خشنود نشوند و بخواهند سدسازی کنند؛ «یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ»(صف، آیه۸)؛ آنان تصمیم دارند که نور خدا را با دهانهای خود خاموش کنند، در حالی که خداوند کامل کننده نور خویش است، هرچند کافران ناخشنود باشند.
این آیه شریفه نشان میدهد که قبل از ظهور نوری وجود خواهد داشت که خداوند اراده کرده تا به نقطه تاریخی خودش برسد لذا این تعبیر بدان معنا نیست که آن جورها باید به سر حد نهایی خود برسند تا ظهور اتفاق بیفتد، درست است که ممکن است ظلم و فساد در جهان گسترش یابد، اما در کنار گسترش ظلم و فساد، نوری وجود دارد که در دالان تاریخ توأم با ظلم، رو به صعود خواهد بود. به همین سبب قبل از ظهور صلاح و خیر به نقطه صفردرصدی نخواهد رسید بلکه با تفکیک دو جبهه حق و باطل، جبهه نورانیت نیز پیوسته شدت خواهد یافت.
انقلاب اسلامی در نقطهای ظهور کرد که نظریهپردازان غربی به این نتیجه رسیده بودند که دین دیگر کارایی خود را از دست داده است و بشر نمیتواند با دین به سعادت خود برسد، اما انقلاب اسلامی این نگاه را به طور کلی عوض کرد و به مردم جهان ثابت کرد که نگاه اشتباهی به آنها القا شده است.
انقلاب اسلامی همان نوری است که در در اوج ناامیدی مردم دنیا به ظهور رسید و آن دینگرایی خالی از تحریف حول محور جمهوری اسلامی به جهان تزریق شد، ناگفته نماند مقاومتها و بیداریهایی که برای مقابله با ظلم و جور به وجود میآیند، تحت تأثیر آن نوری (انقلاب اسلامی) که در وسط قرار گرفته به وجود آمدهاند و اگر نبود این تکیهگاه معرفتی و معنوی و مقاومت پویا و زنده در میدان، مقاومتی در سطح کلان در مقابله با نظام سلطه غرب شکل نمیگرفت.
لذا مهمترین وظیفهای که میتوان برای عموم مردم بیان داشت اولاً آشنایی کامل با گفتمان انقلاب اسلامی و ثانیاً صدور انقلاب اسلامی به هرکس که در توانشان هست. شاهد این هستیم مقام معظم رهبری برخی کلیدواژهها را مورد استفاده قرار میدهند مثل آتش به اختیار، جنگ روایتها، جهاد تبیین و ...؛ اینها همه ناظر به این موضوع میتواند تعریف خاص داشته باشد و وظیفه خاصی را به دوش رهروان قرار بدهد.
منبع: ایکنا (خبرگزاری بینالمللی قرآن)