مستندسازان ارتباط عمیقتری با فرهنگ و طبیعت کشورمان برقرار کنند/ نقش مهم سینمای مستند در معرفی میراث فرهنگی
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۹۸۶۳۶
سیدمحمد بهشتی معتقد است که سینمای مستند به خوبی میتواند میراث فرهنگی کشورمان را معرفی کند و مستندسازان باید بخشی از آثار خود را به این موضوع اختصاص دهند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، جشنواره فیلمهای مستند میراث فرهنگی «یادگار» در روزهای آینده برگزار میشود. این رویداد فرهنگی با معرفی هر چه بیشتر ظرفیت میراث فرهنگی کشور در قالب سینمای مستند، نگاه ویژهای به موضوعات میراث فرهنگی داشته و تلاش میکند از هنرمندان و سینماگران فعال در عرصههای فرهنگی و گردشگری حمایت کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سال 1381 اولین دوره جشنواره یادگار برگزار شد و افراد تأثیرگذاری در پایهگذاری آن نقش داشتند. یکی از کسانی که در تأسیس و برگزاری این رویداد سینمایی نقش داشت، سیدمحمد بهشتی بود. او در سالهای گذشته مدیر جشنواره فیلم فجر و مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی نیز بوده است. گفتوگوی ما را با این چهره سینمایی درباره جشنواره یادگار میخوانید:
سطح کیفی آثار ارائه شده در دوره های اول جشنواره چگونه بود و میزان استقبال از چنین جشنوارهای چقدر بود؟
هنگامی که به سازمان میراث فرهنگی رفتم با توجه به سابقهای که در حوزه سینما داشتم، این توقع وجود داشت که فیلمهایی در جهت معرفی آثار تاریخی ساخته شود اما با توجه به سابقهای که در برگزاری جشنوارهها داشتم ترجیح دادم به جای فعال سازی کل سینمای مستند، زمینه برگزاری جشنوارهای در این حوزه را فراهم کنیم. بنابراین جشنواره یادگار را در سال 1381 برگزار کردیم.
دوره اول جشنواره فیلمهای 10 سال اخیر را میپذیرفت که 350 اثر به جشنواره رسید. بیشتر این فیلمها نگاه نوستالژیک و احساسی به آثار تاریخی داشتند و کمتر به جنبههای پژوهشی پرداخته بودند اما در مجموع جشنواره خوبی بود. در دوره دوم اتفاق خوبی افتاد؛ با اینکه فیلمهای یکسال اخیر پذیرفته میشد، 400 اثر به جشنواره رسید و این نشان میداد توجه به فیلمسازان و فراهم کردن زمینه دیده شدن آثارشان بر فعالیتشان تأثیر میگذارد. از طرفی دیگر، آثار ارتقا کیفی نیز پیدا کرده بودند، فیلمها جدیتر شده بودند و به جنبههای پژوهشی بیشتر توجه شده بود. در دوره سوم نیز 350 اثر رسید اما به لحاظ کیفیت، پیشرفت قابل توجهی اتفاق افتاده بود و به لحاظ علمی و تخصصی میشد از آنها به عنوان اسناد استفاده کرد.
این موضوعات نشان میداد که چه ظرفیت خوبی در حوزه ساخت فیلم درباره میراث فرهنگی وجود دارد. هماکنون فیلمهای درخشانی در این حوزه وجود دارد که بسیاری از آنها توسط فیلمسازان همان دورههای جشنواره یادگار تولید شدهاند.
وزارت میراث فرهنگی چگونه میتواند از فیلمسازان در جهت تولید آثار با موضوع میراث فرهنگی حمایت کند؟ و در ارتباط متقابل، سینماگران چه اندازه میتوانند در این حوزه تأثیرگذار باشند؟
در میراث فرهنگی 3 مأموریت و هدف مهم وجود دارد. حفاظت، پژوهش و معرفی آثار و میراث ملی. فعالیتهای انجام شده در حوزه معرفی، سبب ارتباط جامعه با مضامین میراث فرهنگی میشود و هدف اصلی نیز همین است که جامعه از این ارزشها بهرهمند شود. شاید بتوان گفت مؤثرترین شیوه معرفی آثار و ارزشها به مردم، فیلمسازی است و اگر فیلمسازان توانایی پیدا کنند که در این حوزه نقش داشته باشند کمک بزرگی به میراث فرهنگی کردهاند.
از طرفی این اتفاق به فیلمسازان نیز کمک میکند. فیلمسازان زمانی موفق هستند که با زمینههای تاریخی، فرهنگی و طبیعی کشور ارتباط پیدا کنند و از خلأ بیرون بیایند. پرداختن به این مضامین به آنها کمک میکند با تاریخ و فرهنگ سرزمینشان بیشتر آشنا شوند. اگر دقت کنید فیلمسازان حوزه میراث فرهنگی، جدیتر و عمیقتر هستند چرا که با ساخت این فیلمها از سرمایه اجتماعی برخوردار میشوند. جامعه نیز نسبت به موجودیت و چیستی آثار فرهنگی حساس میشود. در حقیقت جامعه با این فیلمها متوجه میشود که میراث فرهنگی در زندگیاش اهمیت دارد و اثرگذار است.
به نظر شما چه رویکردی باید اتخاذ شود تا سطح کیفی جشنواره بالاتر رود؟
تجربههای قبلی جشنواره یادگار نشان داد که کافیست تنها زمینه دیده شدن آثار سینمایی را فراهم کنیم، فیلمسازان خودشان بلدند تهیهکننده پیدا کنند و فیلم خوب بسازند. هدف و وظیفه میراث فرهنگی فیلمسازی نیست و بنابراین نمیتواند بودجهای برای فیلمسازی در نظر بگیرد، اما با مشارکت و کمک در برگزاری جشنواره میتواند انگیزه دیدهشدن فیلمها را به فیلمسازان بدهد.
سخن پایانی؟
دوستانی که برای برگزاری جشنواره تلاش میکنند، لحظه به لحظه به خود یادآوری کنند که کار بسیار مهمی انجام میدهند. این جشنواره ارزش ملی دارد و استعداد و ظرفیت اینکه به جشنوارهای بین المللی تبدیل شود را دارد. امیدوارم با استمرار این جشنواره معتبر در سالهای آینده این اتفاق را شاهد باشیم.
مستند «قاسم» امروز روی آنتن میرود/ فرماندهی سردار سلیمانی در «میدان»انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: فرهنگ و هنر سینما مستند فرهنگ و هنر سینما مستند برگزاری جشنواره جشنواره یادگار میراث فرهنگی سینمای مستند فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۹۸۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا هنوز با موجودات فضایی ارتباط برقرار نکردهایم؟
به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ تئوریهای مختلفی در مورد وجود حیات در سیارات دیگر وجود دارد؛ از جمله اینکه هوش انسان در جهان کاملا منحصر بهفرد است، اما یک دانشمند سناریوی مختملتری را فاش کرده است. او معتقد است که تمدنهای بیگانه توسط انفجار پرتوهای گاما نابود شدهاند.
انفجار پرتوهای گاما انفجارهای بسیار پرانرژی هستند که در کهکشانهای دور مشاهده شدهاند و زمانی رخ میدهند که هسته یک ستاره عظیم سوخت هستهای تمام میکند و تحت وزن خود فرو میریزد و یک «ابر نواختر» عظیم از تشعشعات آزاد میکند.
دکتر «فردریک والتر»، استاد نجوم، میگوید: این یک پرتو کاملاً متمرکز است و اگر از طریق صفحه کهکشان هدایت شود، اساساً میتواند حدود ۱۰ درصد از سیارات کهکشان را عقیم کند.
این در حالی است که سازمان ناسا انفجارهای پرتو گاما را «قویترین کلاس انفجار در جهان» مینامد.
یک انفجار معمولی پرتو درخشانی از انرژی را ارسال میکند که یک کوئینتیلیون (یک به همراه ۱۹ صفر) برابر روشنایی خورشید خودمان است و به عبارت دیگر، میتواند یک تمدن فرازمینی را در هر جایی از کهکشان بسوزاند.
خوشبختانه، بر اساس دههها تحقیق توسط رصدخانه پرتو گاما کامپتون ناسا، انفجارهای پرتو گاما در کهکشان خانگی ما، کهکشان راه شیری، نسبتاً نادر است.
هنگامی که ماهواره رصدخانه کامپتون در سال ۱۹۹۱ به فضا پرتاب شد، محققان ناسا انتظار داشتند که انفجارهای پرتو گامای بیشتری را از دیسک کهکشانی ما به شکل پنکیک مشاهده کنند. اما واقعیت ثابت کرد که این رویدادهای انفجاری «ابر نوا» در کهکشانهای جوانتر و دور، که هنوز در فرآیند تشکیل ستارههای جدید داغ هستند، یا در مورد انفجار پرتو گاما طولانی مدت که ستارههای در حال فروپاشی را به سیاهچالهها تبدیل میکنند، بسیار رایجترند.
به گفته دکتر والتر، که دورهای در مورد جستوجوی حیات فرازمینی در دانشگاه استونی بروک نیویورک تدریس کرده است، تخمین زده میشود که هر ۱۰۰ میلیون سال یا بیشتر، در هر کهکشانی یک فوران پرتو گاما به وجود میآید.
او میگوید: به طور متوسط در طی یک میلیارد سال، میتوان انتظار داشت که تعداد قابل توجهی از تمدنها ریشهکن شوند، البته اگر وجود داشته باشند.
تخمینهای دیگر حاکی از آن است که فورانهای پرتو گاما میتواند به دفعات هر ۱۰ میلیون سال یک بار در هر کهکشان رخ دهد، اما هر یک از این محدودهها به این معنی است که بسیاری از گونههای بیگانه میتوانند قبل از اینکه فرصتی برای انجام اکتشافات فضایی زیادی پیدا کنند، از بین بروند.
والتر میافزاید: سیاره زمین تقریباً ۴/۵ میلیارد سال سن دارد و تقریباً به همین مدت طول کشیده تا تنها گونه پیشرفته یعنی انسان را در خود جا دهد. این بدان معناست که مانند یک بازی رولت روسی، کهکشان راه شیری بین ۴۵ تا ۴۵۰ رویداد انفجار پرتو گامای محلی را در تاریخ زمین تجربه کرده است.
انفجارهای پرتو گاما برای اولین بار در سال ۱۹۶۷، از طریق یک جفت ماهواره آمریکایی Vela که برای شناسایی شواهدی از هرگونه آزمایش هستهای شوروی که ممکن است برخلاف معاهده منع آزمایش هستهای ۱۹۶۳ انجام شده باشد، ثبت شد. ۲ سال بعد، انفجارهای عجیب و غریب متوجه تیمی در آزمایشگاه ملی لوس آلاموس شد، که بعداً گروه نجوم پرتو گامای آزمایشگاه را پیشگام کردند.
در حالی که انفجارهای فرضی انفجار پرتو گامای باستانی که صدها میلیون سال پیش به زمین برخورد کردند، DNA هر موجود زنده روی این سیاره را نابود و حل میکردند، امروزه تشعشعات انفجار پرتو گاماهای دور عمدتاً شواهدی را به شکل ستارههای درخشان به جا میگذارد.
انتهای پیام/
کد خبر: 1228996 برچسبها فضانوردی