Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در هفته های اخیر نیروهای مسلح عراق عملیات های جدیدی را در محور شمال شرق استان مهم و راهبردی دیاله و نزدیکی مرزهای مشترک با ایران ترتیب دادند که همچنان به عناصر مخفی گروهک تروریستی داعش آلوده است.

تلاش رزمندگان عراقی برای پاکسازی مناطق و خشکاندن ریشه ناامنی ها در این محور در حالی ادامه دارد که به گفته منابع میدانی حامیان منطقه ای و فرامنطقه ای داعش دور  جدیدی حمایت ها از عناصر تروریستی را در این مناطق در دستور کار قرار داده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتربخوانید

هدف از ناآرامی‌های جدید در استان دیاله عراق چیست؟/ قطع پل اقتصادی تهران و بغداد در دستور کار آمریکایی‌ها + نقشه میدانی و عکس

براساس اطلاعات به دست آمده، ائتلاف غربی - عبری - عربی به سرکردگی آمریکایی ها، صهیونیست ها و رژیم های مرتجع منطقه بر روی ناامن کردن دیاله حساب ویژه ای باز کرده اند چرا که این استان با ایران مرزهای مشترک دارد و به گمان آنان می تواند برای تهران دردسرساز شود.

دیاله در شرق عراق حدود ۲۴۰ کیلومتر با ایران مرزهای مشترک دارد و همچنین به دلیل دارا بودن منابع مهم نفتی از اهمیت خاصی برخوردار و ۱۰ درصد از مساحتش نیز در سیطره اقلیم کردستان است و همین مسئله باعث شده پشتیبانان تروریست ها بر روی این استان تمرکز کنند.

گذرگاه مرزی و جاده خسروی که یکی از اصلی ترین و مهم ترین راههای ارتباطی مشترک ایران و عراق به شمار می آید با عبور از استان دیاله به شهر بغداد متصل می شود و از سویی دیگر این استان بهترین مسیر برای اتصال ایران، عراق و سوریه (دیاله - بغداد - الانبار - مرزهای مشترک سوریه) است و این وضعیت حامیان مالی و نظامی داعش را برای ناامن کردن این محور به طمع انداخته است.

دیاله از سمت محور شمال با  اقلیم کردستان عراق  و از محور شرق با ایران و از جنوب با پایتخت هم مرز است و شهر بعقوبه مرکز این استان تنها ۶۰ کیلومتر با بغداد فاصله دارد و این موقعیت بر اهمیتش افزوده است.

از سویی دیگر نباید فراموش شود دیاله یکی از ملتهب ترین استان های عراق پس از شکست گروه تروریستی داعش در سال ۹۶ محسوب می شود و در یک سال گذشته نیز صحنه حملات متوالی و هدفمند تروریست ها بوده است و در این شرایط آمریکایی ها این استان را برای ماجراجویی انتخاب کرده اند.

مناطق شمال شرقی استان دیاله (حومه دریاچه حمرین، خانقین، جلولاء و ...) که با استان کرمانشاه هم مرز هستند آلوده به عناصر مخفی داعش اند و بخش هایی از رشته کوه حمرین نیز در این محدوده  به دلیل صعب العبور بودن محل مناسبی برای آموزش تروریست ها شده است.

همین موقعیت جغرافیایی مناسب برای تروریست ها باعث شده آمریکایی ها به همراه متحدان اروپایی، رژیم های منطقه، بعثی ها و... تلاش خود را برای فشار مضاعف بر ایران از استان دیاله به ویژه در زمان کرونا و بسته بودن مرزها چند برابر کنند.

روند تحولات نشان می دهد یکی از طرح های آشکاری که آمریکایی ها و جریان های همسو با آنان در عراق همزمان با فشار حداکثری اقتصادی علیه تهران دنبال می کنند ناامن کردن مرزهای مشترک ایران و عراق (مرز خسروی) در استان دیاله است و با این راهبرد درصدد هستند یکی از جاده های اصلی ایران با بغداد را دچار مشکل کنند.

باید توجه داشت حامیان تروریست های داعش با ناامن کردن جاده مرزی کرمانشاه - دیاله - بغداد در تلاش هستند راه را برای در معرض خطر قرار دادن مسیر بسیار مهم مهران - عزیزیه - بغداد که نقطه امن تجارت ایران و عراق به شمار می آید، باز کنند که در مقطع فعلی در امنیت کامل و دور از دسترس عناصر مخفی داعش است.

جریان های همسو با محور آمریکایی در عراق همچنین قصد دارند در فرصت باقی مانده تا برگزاری انتخابات پارلمانی با ناامن کردن استان دیاله فشار را بر احزاب مقاومت عراقی و ایران افزایش دهند و  از این مسئله بهره برداری کنند و البته این فقط یکی از راهبردهای آنان محسوب می شود و بدون شک تا مهرماه برنامه های دیگر در دستور کار قرار می دهند.
 

در حال حاضر بیشتر عناصر مخفی داعش در محورهای شمال شرقی، شمالی، شمال غربی و غربی استان دیاله (هم مرز با ایران، جنوب سلیمانیه در اقلیم کردستان و شمال شرق و شرق استان صلاح الدین) فعال و حضور دارند و مناطق را ناامن می کنند.

به گزارش مشرق، خانقین، جلولاء، حومه دریاچه حمرین، المقدادیه، ابوصیداء، بعقوبه، الرز، مندلی، العظیم، مطبیجیه، حوض الزور، رشته کوه های حمرین، قره تبه، حوض الوقف و... مناطقی به شمار می آیند که در استان دیاله آلوده به تروریست های داعش هستند.

منبع: مشرق

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تحولات منطقه گروهک تروریستی مرزهای مشترک ایران و عراق استان دیاله آمریکایی ها تروریست ها عناصر مخفی ناامن کردن شمال شرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۹۹۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر بارزانی به تهران، یک تحول مهم

سفر نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق با هیات بلندپایه به تهران و دیدار و گفت‌وگو با مقامات بلندپایه ایران از جمله حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، از ابعاد سیاسی،امنیتی،فرهنگی و اقتصادی حائز اهمیت است.

۱.ایجاد اراده سیاسی برای همکاری های دوجانبه اولویت اول است و اراده سیاسی در سایه اعتماد متقابل حاصل می شود.سفر بارزانی به تهران نشان از اراده جدی طرفین برای گسترش روابط دوستانه است؛ روابطی که به واسطه مداخله عوامل ثالث بخصوص رژیم صهیونیستی با نوعی بی اعتمادی مواجه شده بود. حضور رئیس اقلیم کردستان عراق در تهران می تواند این اطمینان را در طرف ایرانی ایجاد کند که این اقلیم در آینده در زمین دشمنان ایران بازی نخواهد کرد و با هرگونه تهدیدی از خاک خود علیه ایران مقابله می کند. استقبال گرم تهران از بارزانی نیز حاکی از اراده تهران برای ایجاد روابط باثبات با اقلیم کردستان و گسترش همکاری‌های فیمابین در مسیر تامین منافع متقابل است.

 ۲.در بُعد امنیتی، طرفین بر اجرای مفاد توافقنامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق و بخصوص اخراج گروه‌های تروریستی از مناطق نزدیک به مرزهای ایران و اهتمام برای خلع سلاح کردن آن ها تاکید داشتند.حمایت از گروه های تروریستی و ضد انقلاب اسلامی ایران،از ترفندهای رژیم صهیونیستی و آمریکا، برای تخریب روابط ایران با عراق بطور عام و اقلیم کردستان بطور خاص است.امروز پس از عملیات وعده صادق، آمریکا و رژیم صهیونیستی به این واقعیت پی برده اند که جمهوری اسلامی ایران برای تامین امنیت خود هم اراده و هم توانایی کافی دارد و هرگونه فعالیت خصمانه با این نظام با پاسخ قاطع و پشیمان کننده مواجه خواهد شد.رئیس اقلیم کردستان عراق با درک این وضعیت،از مسئولین ایرانی شنید که دولت و ملت ایران، امنیت عراق و اقلیم کردستان را به مثابه امنیت خود می دانند و همانگونه که در زمان غائله داعش، سپاه قدس به فرماندهی سردار شهید قاسم سلیمانی به یاری عراق و اقلیم کردستان شتافت،در آینده نیز حامی امنیت اقلیم خواهند بود.

۳.در بُعد فرهنگی،با توجه  به اشتراکات دینی، تاریخی و تمدنی و پیوندهای عمیق میان دو طرف،این سفر فرصت های مناسبی برای توسعه روابط فرهنگی،علمی، دانشگاهی و رسانه ای  ایجاد کرد که باید با برنامه ریزی و پیگیری به نتیجه برسد. آداب و رسوم مشترک  و زبان از مهمترین شاخصه های هویت کُردی در دو سوی مرز ایران و عراق است که پشتوانه مناسبات سیاسی بوده و موجب تقویت اعتماد طرفین است. بر این اساس، ظرفیت سازی و توانمند کردن نهاد های فرهنگی ، رسانه ای و آموزش عالی کشور برای جذب نخبگان فرهنگی کردستان عراق و استفاده از گرایش مثبت کُردهای عراقی، باید مدنظر مسئولان کشور باشد.

۴.مهمترین بُعد روابط ایران با اقلیم کردستان عراق در آینده را  باید در فرصت‌هایی کم نظیر برای توسعه اقتصادی و تقویت بخش‌های صنعتی، کشاورزی،انرژی و فناوری دانست.ایران مانعی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و مراودات تجاری با اقلیم کردستان ندارد و در چارچوب سیاست همسایگی می تواند سطح روابط اقتصادی را ارتقاء دهد. جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که همزمان دارای دو کنسولگری در اقلیم است و روزانه بین دو تا سه هزار ویزا از این کنسولگری ها برای مسافرین کُرد عراقی صادر می شود. این حجم تردد و مبادلات می تواند به افزایش پروازهای هوایی منجر شود و ارتباطات بخش های خصوصی طرفین را تسهیل نماید.این که در مقاطعی حجم مبادلات تجاری ایران و اقلیم کردستان ، به حدود دومیلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسیده نیز موید ظرفیت های کم نظیر اقتصادی است. به‌صرفه‌بودن قیمت اجناس، سهل‌الوصول بودن دسترسی، کوتاه بودن مسیرهای تجاری،وجود معادن از جمله بزرگ‌ترین ذخایر گوگرد در جنوب‌غرب اربیل که در تولید کودهای شیمیایی و آفت‌زدایی مزارع کاربرد دارد از ظرفیت هایی است که می‌تواند در مناسبات دوطرفه مورد بحث قرار گیرد. انتظار است توسعه همکاری های اقتصادی ایران با اقلیم کردستان موجب قطع شریان های اقتصادی این اقلیم با رژیم صهیونیستی شود. در صد بالایی از واردات نفتی اسرائیل، ازکردستان عراق است که این امر زیبنده کردهای آزاده نمی تواند باشد.

در مجموع حضور بارزانی در ایران و اذعان صادقانه وی به دوستی ایران با کُردها، نقطه عطفی در مناسبات فیمابین است و در صورت پیگیری مسئولین ذیربط،می تواند طلیعه تقویت اعتماد و اراده سیاسی برای همکاری بوده و در ابعاد امنیتی،اقتصادی و فرهنگی، بیش از پیش گسترش یابد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904188

دیگر خبرها

  • لشکرگاه افراسیاب در کدام نقطه تهران بود؟
  • از مذاکره در تهران تا احیای برجام در واشنگتن؟!
  • سفر بارزانی به تهران، یک تحول مهم
  • نقشه بی‌رحمانه پدر برای فروش کلیه فرزندش
  • انگیزه بارزانی از حضور در تهران؛ درخواست اقلیم کردستان از ایران چیست؟
  • تمهیدات لازم برای حل و فصل مشکلات مرزهای ایران و عراق در اربعین
  • جنایت‌های منافقین فراتر از مرزهای زمانی و جغرافیایی
  • رسانه‌های عبری: نتانیاهو در منگنه است و حکم‌های بازداشت خواب را از چشمانش ربوده است
  • جنایت زندان دوله‌تو + تصاویر | خود مشاهده کردم که آنان را جلوی کاروان‌های عروسی سر می‌بریدند...
  • صف خرید پهپادهای ایرانی؛ پس از موفقیت در عملیات میدانی