Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

لَقَدْ کَفَرَ الَّذِینَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِیحُ ابْنُ مَرْیَمَ ۚ قُلْ فَمَنْ یَمْلِکُ مِنَ اللَّهِ شَیْئًا إِنْ أَرَادَ أَنْ یُهْلِکَ الْمَسِیحَ ابْنَ مَرْیَمَ وَأُمَّهُ وَمَنْ فِی الْأَرْضِ جَمِیعًا ۗ وَلِلَّهِ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَیْنَهُمَا ۚ یَخْلُقُ مَا یَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ

همانا آنان که گفتند: «خدا همان مسیح بن مریم است» کافر شدند. بگو (ای پیغمبر): کدام قدرت می‌تواند در برابر خدا کمترین مانعی ایجاد کند اگر خدا بخواهد عیسی بن مریم و مادرش و هر که در روی زمین است همه را هلاک گرداند؟ و مُلک آسمان‌ها و زمین و هر چه بین آنهاست همه از آنِ خداست، هر چه را بخواهد خلق می‌کند و او بر (ایجاد و هلاک) همه چیز تواناست.

فایل صوتی تلاوت آیه ۱۷ سوره مائده

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی تفسیر آیه ۱۷ سوره مائده

ابوبصیر گوید: خدمت امام صادق (ع) عرض کردم: «چرا خداوند عزّوجلّ عیسی (ع) را بدون پدر و سایر مردمان را از پدران و مادران آفرید»؟ امام (ع) فرمودند: «تا مردم به تمام قدرت و کمال توانایی او پی‌برده و بدانند که حق تعالی می‌تواند مخلوقی را از مادر به‌تن‌هایی بدون پدر بیافریند؛ چنانچه قادر است موجودی را بدون وجود پدر و مادر ایجاد نماید و اقدام به آن کرد تا مردم بدانند که حضرت به هر چیزی قادر و توانا است».

بیشتر بخوانید

شب قدر، شبی که ولایت امیرالمومنین (ع) نازل شد +صوت

مسیحیان چند ادّعای بی اساس درباره خدا دارند که قرآن به آن‌ها اشاره می‌کند:

۱. اعتقاد به خدایان سه گانه. «لا تَقُولُوا ثَلاثَهٌ»

۲. اعتقاد به اینکه خدای آفریدگار، یکی از خدایان سه گانه است (خدای پدر). «قالُوا إِنَّ اللّهَ ثالِثُ ثَلاثَهٍ»

۳. انحصار الوهیّت در مسیح که این آیه آن را ردّ می‌کند.

«یَخْلُقُ ما یَشاءُ» به خلقت حضرت عیسی (ع) بدون داشتن پدر و آفرینش حضرت آدم بدون داشتن پدر و مادر اشاره دارد. اگر حضرت مسیح خداست، پس چگونه (به عقیده مسیحیان) کشته شد و صلیب، آرم مظلومیّت او گشت؟ خدا که نباید مورد سوء قصد قرار گیرد.

پیام‌های آیه ۱۷ سوره مائده

۱-اسلام، با کفر، شرک و خرافه در هر مکتبی که باشد مخالف است. (غلوّ هم نوعی کفر است). «کَفَرَ الَّذِینَ قالُوا إِنَّ اللّهَ هُوَ الْمَسِیحُ ابْنُ مَرْیَمَ»

۲-پیامبر اکرم (ص) مأمور گفتگوی منطقی با مخالفان است. «قُلْ فَمَنْ یَمْلِکُ»

۳-اگر مسیح خدا باشد، خدا که در شکم زن قرار نمی‌گیرد. «الْمَسِیحُ ابْنُ مَرْیَمَ»

۴-احتمال فنا و نیست شدن، با خدایی سازگار نیست. «إِنْ أَرادَ أَنْ یُهْلِکَ الْمَسِیحَ»

۵-عیسی، مادرش و همه مردم زمین در انسان بودن و ناتوان بودن در برابر قدرت خداوند یکسان می‌باشند. «الْمَسِیحَ ابْنَ مَرْیَمَ وَ أُمَّهُ وَ مَنْ فِی الْأَرْضِ جَمِیعاً»

۶-ادّعای خدایی برای غیر خدا نظیر مسیح، نشانه عدم شناخت واقعی مسیحیان نسبت به خداوند است. «قالُوا إِنَّ اللّهَ هُوَ الْمَسِیحُ ... وَ لِلّهِ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»

۷-قدرت الهی، محدود به نظام خاصی نیست و می‌تواند حتّی بدون پدر هم، فرزند خلق کند. «وَ اللّهُ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ»

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تفسیر قرآن قرآن ال وا إ ن بدون پدر ال أ ر ض

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۰۱۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه «صفات الهی» در کتابفروشی‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «صفات الهی» نوشته تیم جی ماوسون به تازگی با ترجمه صبا فریدونی توسط انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شده است.

این کتاب که یکی از عناوین مجموعه بن‌مایه‌های فلسفه دین است، در عین خلاصه بودن، اصلی‌ترین موضوعات مطرح درباره صفات الهی را در برمی‌گیرد. پرسش اصلی این کتاب این است که آیا زمانمندانگاری خداوند پذیرفتنی‌تر است یا بی‌زمان انگاری او؟ نویسنده با طرح این پرسش صفات ذاتی خداوند را بررسی می‌کند. کتاب شامل سه فصل است که هر فصل به سه صفت ذاتی خدا می‌پردازد.

فلسفه دین در کشورمان نیز در سال‌های اخیر مورد توجه استادان و محققان به‌ویژه نسل جوان‌تر قرار گرفته است. البته با توجه به گستره موضوعی مباحث فلسفه دین، میزان دغدغه‌مندی نسبت به هر کدام از این موضوعات در جوامع مختلف متفاوت است. موضوعاتی نظیر معنای زندگی، علم و دین، خداباوری، تکثرگرایی و مساله‌های شر و رنج که در زمره موضوعات اصلی و مشترک مباحث فلسفه دین‌اند، مصادیقی از چالش‌های فکری محیط‌های علمی ایران نیز محسوب می‌شوند.

این‌کتاب با ۱۱۴ صفحه و قیمت ۸۵ هزار تومان عرضه شده است.

کد خبر 6089657 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • معلمی سنگین‌ترین مسئولیت عالم است
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدان گفت‌وگو بودند/نباید به مقدسات توهین شود
  • عیسی در روز تلخ بهترین گلزن فصل پرسپولیس شد
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدانِ گفت‌وگو بودند/ احساس مسئولیت مسلمانان، نسبت به تمام بشریت
  • اهانت مجدد به قرآن کریم در استکهلم
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت عیسی
  • عرضه «صفات الهی» در کتابفروشی‌ها
  • ماجرای نسبت فامیلی علیرضا قربانی با داور «محفل» از زبان احمد ابوالقاسمی + فیلم
  • خلاصه بازی آلومینیوم 4 (6) - پرسپولیس 4 (5)