Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از ایندیا تایمز؛ تکنولوژی و فناوری برای بهتر و راحت‌تر شدن زندگی انسان روز به روز در حال پیشرفت و به روز شدن هستند و این فناوری‌ها در زندگی به کمک افراد آمده تا بتوانند بهتر کار‌های خود را پیش ببرند. دستگاه‌هایی که امروزه ما با کمک تکنولوژی از آن‌ها استفاده می‌کنیم راز‌هایی را در خود دارند که دانستن این واقعیات جالب و قابل توجه است و لذت کار با این دستگاه‌ها را برای ما چند برابر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید

واقعیت های رایانه‌ ای که احتمالاً نمی‌دانید + عکس

در ادامه تعدادی از این واقعیات را می‌خوانید:

تغییر قلم می‌تواند جوهر چاپگر را ذخیره کند

مردم از انواع مختلف فونت‌ها را برای انتقال پیام و نوشتن آن استفاده می‌کنند. این تئوری می‌گوید، اگر از قلم سبک‌تر (با ضربه سبک) استفاده کنید، در هر صفحه از جوهر کمتری استفاده خواهید شد. بر اساس این فرض که شما فقط با چاپگر‌های جوهر افشان که از کارتریج‌های سبک قدیمی استفاده می‌کنند (مخازن جوهر و پرینتر‌های لیزری بدون تنش) چاپ  کنید، با جابجایی به یکی از فونت‌های روشن‌تر، احتمالاً در حدود ۱۰ درصد جوهر صرفه جویی خواهید کرد.

ایمیل قبل از شبکه جهانی وب وجود داشته است

 همیشه فرستادن یک ایمیل به راحتی حال حاضر نبود. یک کلیپ جالب در YouTube به نام «نحوه ارسال ایمیل - پایگاه داده - ۱۹۸۴» وجود دارد که از یک برنامه تلویزیونی فناوری به نام پایگاه داده گرفته شده که مجریان آنچه برای ارسال ایمیل در آن روز‌ها لازم بود را نشان می‌دادند. کاربران برای اتصال به سرویسی به نام Micronet مجبور به استفاده از رایانه و تلفن دوار بود. این موضوع قبل از WWW بود، بنابراین هیچ URL وجود نداشت، فقط صفحات وب شماره گذاری شده در دسترس بودند. برای ایمیل‌ها، شماره صفحه وب ۷۷۷۶ بود.

طرح QWERTY برای کاهش سرعت شما طراحی شده است

در واقع این دو نظریه وجود دارد. وقتی به ماشین تحریر دستی نگاه می‌کنید اولین مورد معنا پیدا می‌کند. اگر کسی خیلی سریع تایپ کند، کلید‌ها گیر می‌کنند. QWERTY حروف الفبای مشترک را با فاصله از یکدیگر قرار داده و سرعت تایپ را کند می‌کنند. نظریه دیگر این است که اپراتور‌های تلگراف طرح QWERTY را طراحی کرده اند، زیرا رمزگشایی کد مورس آسان‌تر و سریع‌تر بود.

نود و دو درصد ارز جهان دیجیتال است

این بدان معنی است که بیشتر پولی که برای خرید کالا، خدمات و ... به دست می‌آورید یا با آن معامله می‌کنید، فقط در رایانه‌ها و هارد دیسک‌ها وجود دارد. تقریباً ۸ درصد ارز در سطح جهان پول فیزیکی است. بانک‌ها به صورت الکترونیکی پول ذخیره می‌کنند و این ۹۲ درصد شامل انواع معاملات انجام شده با استفاده از کارت‌های اعتباری و انتقال وجه است.

ثبت نام دامنه تا سال ۱۹۹۵ رایگان بود

هیچ کس واقعاً نمی‌دانست که اینترنت در آن زمان توانایی چه چیزی را دارد و این فرصتی بزرگ برای افراد برای داشتن انواع نام دامنه بود. در سال ۱۹۹۵ بود که به شرکتی به نام Network Solutions حق شارژ نام دامنه از افراد را دریافت کرد که بسیار گران بود، قیمت‌ها معمولاً از ۱۰۰ دلار در هر دو سال ثبت نام شروع می‌شدند.

حدود ۳۰ درصد این مبلغ هزینه‌ای بود که برای ایجاد صندوق زیرساخت‌های فکری اینترنتی به بنیاد ملی علوم پرداخت شد. این هزینه بعداً در سال ۱۹۹۷ معکوس شد و برای دو سال این شارژ را به ۷۰ دلار کاهش دادند.

در سال ۱۹۵۶، ۵ مگابایت (۵ مگابایت) از داده‌ها یک تن وزن داشتند

سال ۱۹۵۶ بود که IBM RAMAC راه اندازی شد، اولین رایانه با چیزی شبیه به یک هارد دیسک که امروزه از آن استفاده می‌کنیم. منظور از دیسک سخت چیزی است که از دیسک‌های مغناطیسی برای ذخیره اطلاعات استفاده می‌کند. در آن زمان، این یک جهش عظیم در فناوری انبوه سازی به حساب می‌آمد، زیرا بیانگر یک تغییر بود: از کارت‌های پانچ و نوار مغناطیسی (که داده‌ها را به ترتیب ذخیره می‌کرد) به دیسک‌های سخت قابل دسترسی تصادفی.

رایانه RAMAC مخفف Random Access Method of Accounting & Control بود. کل کابینت بیش از ۱۰۰۰ کیلوگرم وزن داشت و اطلاعات ۵MP در ۵۰ دیسک بزرگ آلومینیوم، پوشیده شده با اکسید آهن مغناطیسی، پخش شده بود. دیسک‌ها با سرعت ۱۲۰۰ دور در دقیقه می‌چرخیدند و ماشین آلات با پرداخت ۳۲۰۰ دلار در ماه اجاره می‌شدند.

نشانگر موقعیت X-Y برای نمایشگر‌ها - a.k.a ماوس

هنگامی که اولین ماوس در اوایل دهه ۶۰ توسط داگلاس انگلبارت و بیل انگلیس اختراع شد، آن را XY Position Indicator برای سیستم‌های نمایش نامیدند. (البته با اشاره به محور‌های X & Y). این ماوس اولین بار با رایانه زیراکس آلتو مورد استفاده قرار گرفت و در سال ۱۹۶۸ توسط انگلبارت نمایش داده شد. در سال ۱۹۶۸، انگلبارت پردازش کلمات، گرافیک، ویندوز، پیوند پرونده و کنترل با استفاده از ماوس را به نمایش گذاشت که همه این موارد به کامپیوتر‌های مدرن راه پیدا کرد. انگلبارت همچنین مخترع نام ماوس بود، به این دلیل که سیمی که از انتهای دستگاه بیرون زده بود دم موش را به یاد او می‌آورد.

روسیه رایانه‌ای ساخت که روی آب کار می‌کرد: در سال ۱۹۳۶

قبل از کوچک سازی ترانزیستور‌ها، کامپیوتر‌ها یک سیستم شمارش بسیار مشهودتر داشتند: مواردی مانند چرخ دنده‌ها، چرخش‌ها، مهره‌ها و اهرم ها. ولادیمیر لوکیانف در سال ۱۹۳۶ با استفاده از آب رایانه‌ای ساخت که معادلات دیفرانسیل جزئی را حل می‌کرد. در تصاویر رایانه لوکیانوف، سیستم پیچیده‌ای از لوله‌های بهم پیوسته است که از آب پر شده اند. اکنون این رایانه در موزه پلی تکنیک مسکو به نمایش عمومی گذاشته شده است.


طرح‌های QWERTY در مقابل ABC در ماشین حساب‌های پیشرفته نمودار

قبل از ساخت تلفن‌های هوشمند، ماشین حساب‌های پیشرفته و دیجیتالی محبوب بودند. می‌شد از آن‌ها برای ذخیره فرم‌های ساده داده و انجام محاسبات دیفرانسیل و جبر استفاده کرد. در حالی که ماشین حساب‌های پیشرفته مجاز بودند که به سالن‌های امتحان برده شوند، بسیاری از مدارس استفاده از دستگاه‌هایی که صفحه کلید QWERTY را داشتند، ممنوع می‌کردند، فقط به این دلیل که در تعریف سنتی شبیه به رایانه بودند. Texas Instruments با معرفی ماشین حساب‌های گرافیکی با صفحه کلید‌هایی که دارای طرح حروف الفبا بودند، این مشکل را حل کرد.

ویکی پدیا به ارتشی از ربات‌های ضد خرابکار نیاز دارد

مأموریت ویکی پدیا این است که دانش را به راحتی در دسترس هر کسی که به اینترنت دسترسی دارد، قرار دهد. با این حال، هر کسی که دارای اینترنت باشد می‌تواند صفحات را نیز ثبت و ویرایش کند که منجر به خرابکاری یا سواستفاده می‌شود. ویکی پدیا، اما برای جلوگیری از این خرابکاری ربات‌هایی را استخدام کرده است.

ربات‌ها (مانند ClueBot-NG) ردیابی کلیه تغییرات ایجاد شده در هر صفحه را بر عهده دارند و در صورت تصمیم خرابکارانه برای تغییر اطلاعات در صفحه‌ها، بلافاصله به نسخه صحیح بازمی گردند. در آخرین شمارش، حدود ۱، ۹۴۱ ربات مجاز به استفاده در ۳۸، ۸۱۸، ۱۶۲ صفحه ویکی پدیا است.

گزارش از مائده زمان فشمی

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تکنولوژی تکنولوژی جدید تکنولوژی و فناوری تکنولوژی روز واقعیت جالب ماشین حساب ویکی پدیا دیسک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۰۱۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باج‌افزارهای جدید چطور حمله می‌کنند؟

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ همه ما کم‌وبیش از خطرات بارگیری (دانلود) فایل‌های ناشناخته در اینترنت آگاه هستیم. اما خوب است بدانیم که بارگذاری (آپلود) فایل‌ها نیز می‌تواند منجر به مشکل شود. هنگام به اشتراک‌گذاری فایل‌ها به صورت آنلاین مراقب باشید، زیرا ممکن است به رایانه شما آسیب برساند یا اطلاعات شخصی شما را در معرض خطر قرار دهد.

مرورگر‌های وب امروزی بسیار قدرتمندتر از نسل‌های قبلی مرورگر‌ها هستند. آنها می‌توانند داده‌ها را هم در مرورگر و هم در محل ذخیره فایل در رایانه دستکاری کنند. قابلیت‌های مختلف در اینترنت و رایانه مانند ارسال و دریافت ایمیل، گوش دادن به موسیقی یا تماشای فیلم در عین آسان کردن کار‌ها برای کاربران، متأسفانه راه سوءاستفاده هکر‌ها از مرورگر‌ها را نیز هموار کرده است تا با فریب کاربران از طریق باج‌افزار‌ها وارد فایل‌های شما شوند و آنها را قفل کنند. چنین اتفاقی به سادگی و در زمانی که سرگرم کار‌های معمول و آنلاین هستید می‌افتد.

نویسنده مقاله حاضر می‌گوید: «من یک دانشمند کامپیوتر هستم که در مورد امنیت سایبری مطالعه می‌کنم. من و همکارانم نشان داده‌ایم که چگونه هکر‌ها می‌توانند از طریق رابط برنامه‌نویسی به فایل‌های رایانه شما دسترسی پیدا کنند و به کمک برنامه‌های کاربردی وب در مرورگر‌های مدرن به فایل‌های سیستم شما برسند. این تهدید بیشتر متوجه مرورگر‌های گوگل کروم و مایکروسافت ِاج (Microsoft Edge) است و در مورد مرورگر‌های سافاری (برای اپل) یا موزیلا فایرفاکس صدق نمی‌کند. ۶۵ درصد از استفادۀ مرورگر‌ها به کروم اختصاص دارد و اِج نیز سهم ۵ درصدی دارد. تا آنجا که من می‌دانم، تاکنون گزارشی مبنی بر استفاده هکر‌ها از این دو مرورگر ثبت نشده است.»

باج‌افزار‌ها چطور باج می‌گیرند؟

مرورگر‌های امروزی هر کدام تقریباً یک سیستم عامل هستند. آنها می‌توانند برنامه‌های نرم افزاری را اجرا کنند و فایل‌ها را رمزگذاری کنند. این قابلیت‌ها، همراه با دسترسی مرورگر به فایل‌های رایانه میزبان (از جمله فایل‌های موجود در فضای ابری، پوشه‌های مشترک و درایو‌های خارجی) از طریق دسترسی به فایل سیستم (File System Access API) فرصت جدیدی را برای باج‌افزار ایجاد می‌کند.

تصور کنید می‌خواهید عکس‌ها را روی یک ابزار آنلاین به صورت رایگان ویرایش کنید. هنگامی که عکس‌ها را برای ویرایش آپلود می‌کنید، هر هکری که ابزار ویرایش را کنترل می‌کند می‌تواند از طریق مرورگر به فایل‌های موجود در رایانه شما دسترسی داشته باشد. هکر‌ها به پوشه‌ای که از آن آپلود می‌کنید و همه زیرپوشه‌ها دسترسی پیدا می‌کنند. سپس هکر‌ها می‌توانند فایل‌های موجود در سیستم فایل شما را رمزگذاری و قفل کنند و برای رمزگشایی و باز کردن آنها باج بگیرند.

باج افزار یک مشکل رو به رشد است. در سال ۲۰۲۳، سازمان‌ها بیش از ۱.۱ میلیارد دلار باج به نرم‌افزار‌های مهاجمان پرداخت کردند و در هر ثانیه ۱۹ حمله باج افزاری سازمان‌ها را هدف قرار دادند. افراد و سازمان‌ها، شرکت‌های بزرگ و جهانی، بانک‌ها، ارائه‌دهندگان خدمات ابری، اپراتورها، سرویس‌های نظارت بر تهدید، تولیدکنندگان تراشه، دولت‌ها، مراکز پزشکی و بیمارستان‌ها، شرکت‌های بیمه، مدارس، دانشگاه‌ها و حتی ادارات پلیس در رده قربانیان حملات باج‌افزاری هستند. امروزه باج‌افزار، رقابت تسلیحاتی شماره یک بین هکر‌ها و متخصصان امنیتی است. باج‌افزار‌های سنتی پس از اینکه هکر‌ها شما را فریب دادند تا آن را دانلود کنید، روی رایانه شما اجرا می‌شود.

دفاع جدید برای تهدید جدید

محققان دانشگاه بین‌المللی فلوریدا با همکاری گوگل نوع جدیدی از باج افزار را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند رایانه شما را از طریق مرورگر‌های وب آلوده کند. شناسایی این نوع باج‌افزار بسیار دشوار است و می‌تواند فایل‌های شما را رمزگذاری کند و تا زمانی که باج را پرداخت نکنید، آنها را غیرقابل دسترس می‌کند.  این باج‌افزار RøB نامیده دارد و در مرورگر اجرا می‌شود و معمولاً آنتی‌ویروس‌های سنتی نمی‌توانند آن را شناسایی کنند.

برای مقابله با این تهدید جدید، محققان سه رویکرد دفاعی را برای محافظت از رایانه پیشنهاد کرده‌اند روش اول برنامه وب را به‌طور موقت متوقف می‌کند تا فایل‌های رمزگذاری شده را شناسایی کند. رویکرد دوم، فعالیت برنامه‌های وب در رایانه را برای شناسایی الگو‌های باج افزارمانند رصد می‌کند. رویکرد سوم به کاربران در مورد خطرات اجازه دسترسی و ورود برنامه‌های کاربردی وب به فایل سیستم هشدار می‌دهد.

اگر می‌خواهید از رایانه خود محافظت کنید در مورد محل آپلود یا ذخیره فایل‌ها بیشتر احتیاط کنید. هکر‌ها می‌توانند از آپلود‌های شما برای دسترسی به رایانه شما استفاده کنند، بنابراین مراقب باشید که چه چیزی را به‌صورت آنلاین به اشتراک می‌گذارید.

 این گزارش از پایگاه اینترنتی دِ کانورسیشن به فارسی برگردان شده است.

انتهای پیام/

نازنین احسانی طباطبایی

دیگر خبرها

  • تام و جری در دنیای واقعی (فیلم)
  • غول نروژی در دنیای گیم؛ شخصیت ارلینگ هالند به بازی کلش آو کلنز اضافه می‌شود
  • عجیب اما واقعی؛ الهلال قصد فروش میتروویچ را دارد!
  • باج‌افزار‌ها چطور باج می‌گیرند؟
  • باج‌افزارها چطور باج می‌گیرند؟
  • کیس رایانه مینیاتوری + فیلم
  • تلویزیون‌های UHD واقعی را بشناسید 
  • وزیر ارتباطات : جزایر سه‌گانهٔ خلیج فارس با موفقیت از طریق فیبر نوری به سرزمین اصلی متصل شدند
  • خلیج فارس دریایی راهبردی در دنیای ارتباطات است
  • باج‌افزارهای جدید چطور حمله می‌کنند؟