Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-30@10:30:35 GMT

برگشت حساس در بازار دلار

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۰۱۷۹۶

برگشت حساس در بازار دلار

در سومین روز هفته، هیجان بازار سکه و دلار خوابیده بود و معامله‌گران در خرید و فروش‌های خود احتیاط بیشتری داشتند. دلار در این روز پس از دو کاهش متوالی سنگین، توانست کمی کمر راست کند و به کانال ۲۲ هزار تومانی برگردد. ساعت ۵ بعدازظهر روز دوشنبه، اسکناس آمریکایی با قیمت ۲۲ هزار و ۵۰ تومان معامله می‌شد که ۲۰۰ تومان بیشتر از روز یکشنبه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش دنیای اقتصاد؛ این برگشت برای انتظارات معامله‌گران افزایشی بازار بسیار مهم بود. عده‌ای با توجه به این افزایش، خبر از پایان روند کاهشی دادند. در بازار سکه نیز روز دوشنبه خریداران فعال‌تر بودند. سکه به لطف افزایش خریداران توانست ۶۰ هزار تومان رشد را به ثبت برساند و به بهای ۹ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان برسد.

برگشت حساس در بازار دلار

با این حال روز سه‌شنبه در معاملات پشت‌خطی اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ داد که می‌تواند بار دیگر سمت و سوی انتظارات را دست‌خوش تغییرکند.

اتفاق غیرمنتظره بازار دلار

اتفاق غیرمنتظره برای دلاری‌ها، نزول شدید قیمت اسکناس آمریکایی در معاملات پشت‌خطی روز سه‌شنبه بود. گفته می‌شود که تا ساعت ۲ ظهر دیروز در این معاملات، قیمت اسکناس آمریکایی حتی تا محدوده ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومانی ریزش کرده بود. از نگاه معامله‌گران دلیل این افت غیرمنتظره، خبری بود که برخی سایت‌ها در مورد نزدیک شدن به توافق هسته‌ای منتشر کردند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه ادعا کرد انبوه تماس‌های دیپلماتیک و گزارش‌های مربوط به پیشرفت مذاکرات، حاکی از آن است که تهران و واشنگتن در مذاکرات غیرمستقیم خود در آستانه توافق قرار دارند. فروشندگان با تکیه بر این خبر، دلار را به کانال ۲۱ هزار تومانی برگرداندند.

به این ترتیب، می‌توان گفت دلار طی روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه در رفت و برگشت قیمتی بین کانال ۲۱ و ۲۲ هزار تومان به سر می‌برد. کاهش کانال قیمتی دلار در روز سه‌شنبه در صورتی می‌تواند اهمیت خود را حفظ کند که روز چهارشنبه افزایشی‌ها به بازار هجوم نیاورند. به باور تحلیلگران فنی اگر در روز چهارشنبه اسکناس آمریکایی محدوده ۲۱ هزار و ۲۰۰ تومانی را از دست بدهد، با موج جدیدی از فروش‌ها رو به رو خواهد شد.

در بازار سکه نیز صحبت‌های زیادی مطرح شده است که این فلز گرانبها روز چهارشنبه کف ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی را از دست بدهد. روز سه‌شنبه قیمت این فلز گرانبها تا کانال ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ریزش کرد. با این حال بعید به‌نظر می‌رسد در صورتی که دلار بالای محدوده ۲۱ هزار و۵۰۰ تومان باقی بماند، خبری از افت خاصی در بازار سکه باشد.

کف قیمت دلار کجاست؟

بخشی از معامله‌گران عنوان می‌کنند که دلار از لحاظ بنیادی به کف قیمتی خود نزدیک شده است و ممکن است به تدریج خریداران به شکل پله‌ای وارد بازار شوند. از نگاه آن‌ها قیمت دلار زیر میانگین سال ۹۹ در حال نوسان است و شرکت‌های صادراتی از نزول بیشتر شاخص ارزی دچار ضرر خواهند شد.

در کنار این، بالا بودن نرخ تورم و نقدینگی دو بالی هستند که افزایشی‌های بازار را به مقاومت دلار در مرز ۲۰ هزار تومانی امیدوار می‌کنند. با این حال معامله‌گران باتجربه بازار به یک نکته اشاره می‌کنند که تاثیر زیادی بر دیگران داشته است. از نگاه آنها، بازارساز در صورت تقویت منابع ارزی می‌تواند حرف اول را در بازار بزند.

از نگاه آن‌ها شاید ارزش واقعی دلار در شرایط کنونی زیر ۲۰ هزار تومان نباشد، ولی در صورت آزادسازی منابع ارزی، بازارساز از آن‌ها در بازار استفاده خواهد کرد و حتی ممکن است قیمت دلار را به زیر مرز ۲۰ هزارتومانی هدایت کند. در چنین شرایطی، به‌نظر می‌رسد نوسان‌گیران می‌توانند فعالیت بیشتری در بازار داشته باشند و خریداران میان‌مدت نمی‌توانند به راحتی کسب سود کنند.

بازارساز و ماموریت آرام‌سازی

با وجود افت سنگین دلاردر معاملات پشت‌خطی، بازارساز در روز دوشنبه نشان داد که بیشتر به‌دنبال آرام کردن جو بازار است. صرافی‌های بانکی روز دوشنبه قیمت فروش دلار خود را بالای مرز ۲۲هزار تومانی قرار دادند و بر افت بیشتر قیمت تاکید نکردند.

به‌نظر می‌رسد با نزدیک شدن قیمت بازار آزاد به سامانه سنا و نیما و کاهش شکاف‌های قیمتی، بازارساز به‌دنبال ایجاد ثبات در بازار است. اگر بازارساز اجازه دهد که دامنه نوسانات گسترده باقی بماند، چشم افراد بیشتری به سوی بازار ارز خواهد رفت و ممکن است سفته‌بازان برای حمله به این بازار کمین کنند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: قیمت دلار بازار سرمایه اسکناس آمریکایی هزار تومانی معامله گران روز سه شنبه هزار تومان روز دوشنبه بازار سکه ۲۱ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۰۱۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سکه بهار ۳۸ میلیونی شد

به گزارش صدای ایران از تجارت‌نیوز، قیمت طلا و سکه در شروع نخستین روز هفته با روند کاهشی بازگشایی شد. روند قیمت در بازار طلا با کاهش قابل توجه قیمت دلار همراه شد و افت میلیونی قیمت‌ها را برای بازار فلز زرد به همراه داشت.

روز شنبه افت قیمت دلار به همراه کاهش محدود اونس جهانی طلا، بازار طلا و سکه را یکدست نزولی کرد. این کاهش قیمت، مثقال طلا را بعد از گذشت بیش از یک ماه به کانال ۱۴ میلیونی برگرداند.

فعالان بازار طلا با توجه به تعطیلی بازار‌های جهانی در دو روز آینده، انتظار تغییر قیمتی خاصی را در طلای جهانی ندارند، اما معتقدند اگر مدیریت بانک مرکزی در بازار ارز ادامه داشته باشد، باید شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار طلا، سکه و ارز باشیم.


قیمت نقره همپای طلا ارزان شد
گفتنی است انس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش با رقم ۲۳۳۸ دلاری در حال معامله است. اونس جهانی نقره نیز روی قیمت ۲۷ دلار و ۲۲ سنت ایستاده است. قیمت هر گرم نقره ۹۹۹ با رقم ۵۴ هزار و ۱۲۰ تومان معامله می‌شود و کاهش هزار و ۵۹۰ تومانی داشته است.


سکه بهار ۳۸ میلیونی شد
قیمت سکه امامی روز شنبه ۸ اردیبهشت بیشترین کاهش قیمت در قطعات سکه را داشت. این قطعه با کاهش یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی، به کانال ۴۱ میلیونی برگشت و روی رقم ۴۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی بسته شد. سکه بهار با افت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی در کف کانال ۳۸ میلیونی معامله شد.


گفتنی است قیمت نیم سکه با کاهش ۶۰۰ هزار تومانی با رقم ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی معامله و قیمت ربع سکه با افت ۷۰۰ هزار تومانی روی رقم ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی بسته شد. قیمت سکه گرمی روز شنبه ۴۰۰ هزار تومان کاهش داشت و با قیمت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد.

حباب سکه با افت قیمت همراه شد
قیمت طلا در اولین روز معاملاتی هفته کاهشی شد. هر مثقال طلای ۱۸ عیار ۳۷۸ هزار تومان کاهش داشت و یک کانال عقب‌نشینی کرد و با قیمت ۱۴ میلیون و ۸۹۳ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار با افت ۸۵ هزار تومانی روی رقم سه میلیون و ۴۳۸ هزار تومانی ایستاد. قیمت طلای دست دوم نیز روی رقم سه میلیون و ۳۹۲ هزار تومان ایستاد.

حباب سکه روز شنبه در تمام قطعات کاهش داشت. حباب سکه امامی ۵۴۵ هزارتومان، سکه بهار ۴۷۲ هزار تومان، نیم‌سکه ۲۲۳ هزار تومان، ربع سکه ۵۱۲ هزار تومان و سکه گرمی ۳۰۸ هزار تومان کاهش داشت.

دیگر خبرها

  • حرکت بازار ارز به سمت ثبات/ نوسان یک یا دو هزار تومانی قیمت دلار طبیعی است
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه 11 اردیبهشت 1403 / سکه امامی میلیونی رشد کرد
  • کاهشی شدن قیمت سکه و طلا
  • قیمت سکه و طلا امروز ۱۰ اردیبهشت؛سکه طرح قدیم هم کاهشی شد
  • تشدید روند کاهشی نرخ‌ها در بازار/ دلار بدون خریدار؛ سکه به ۴۰ میلیون تومان رسید
  • ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه/ پیش‌بینی قیمت‌های فردا
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سکه بهار ۳۸ میلیونی شد
  • تداوم ریزش قیمت دلار و سکه در معاملات ۸ اردیبهشت
  • تداوم ریزش قیمت دلار و سکه در معاملات
  • روز حساس برای سکه‌ بازان؛ شرط مهم برای کاهش قیمت سکه