Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، خراسان جنوبی از جمله استان‌هایی است که در چند سال گذشته از خشکسالی‌های متعدد ضربه خورده است و جنبه‌های مختلف طبیعت آن آسیب دیده است.

حیوانات وحشی مانند گرگ‌ها نیز به دلیل کم شدن غذا در شرایط خشکسالی، رو به حمله به دام‌ها آورده اند و نمک بر زخم دامداران میریزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دامداران با قیمت‌های بالایی، تغذیه دام‌های خود را تأمین می‌کنند، اما زمانی که قصد درآمد زایی دارند، دندان تیز گرگ‌ها گوسفندان آن‌ها را پاره پاره می‌کند.

بهمن و دی ماه پارسال نیز چندین مورد حمله گرگ به گوسفندان گزارش شد و صد‌ها رأس دام در این حملات تلف شدند.

ششم فروردین ماه امسال، ۴۰ بزغاله به دلیل حمله گرگ تلف شدند و در اولین روز‌های سال غم را به دامدار فردوسی هدیه کردند.

خشکسالی، مقصر اصلی تلف شدن دام ها

دهقانی یکی از دامداران خراسان جنوبی به خبرنگار ما می‌گوید: هزینه تغذیه و نگهداری از دام‌ها بار زیادی را بر دوش کشاورز و دامدار تحمیل می‌کند.

او بیان می‌کند: با توجه به شرایط خشکسالی در خراسان جنوبی و کمبود علوفه و تغذیه برای دام ها، هزینه تأمین خوراک افزایش یافته است و دامداران با این هزینه ها، انتظار بازدهی خوبی را دارند.

دهقانی با اشاره به حمله گرگ‌ها به گوسفندان اظهارمی کند: با وجود خشکسالی ها، غذا برای گرگ‌ها نیز کاهش یافته است و آن‌ها به سمت روستا‌ها می‌آیند و دام‌ها را مورد هجوم قرار می‌دهند.

این دامدار با بیان اینکه کشاورزان و دامداران برای پرورش گوسفندان خود هزینه‌های بسیاری را متحمل می‌شوند، ادامه می‌دهد: مبالغ بیمه‌ای که به عنوان غرامت پرداخت می‌شود، ناچیز بوده و بخش اعظمی از خسارات وارد شده به دامدار جبران نمی‌شود.

او می‌گوید: صدمه و کشتن گرگ‌ها به دست دامداران و چوپانان با جریمه همراه است و در این بین تنها دامداران خسارت می‌بینند، زیرا فقط می‌توانند شاهد تلف شدن گوسفندان خود باشند.

گرگ ها خواب را از چشم دامداران ربوده اند

پارسال ۴۱ مورد حمله گرگ به گوسفندان و دامداری‌ها در خراسان جنوبی گزارش شد؛ دامداران ماندند و غرامتی که چندان هم دست شان را نگرفت.

اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی  می‌گوید: خشکسالی‌های چندین ساله و تخریب زیستگاه‌های حیات وحش، گرگ‌های گرسنه را به روستا‌ها کشانده؛ با تخریب این زیستگاه ها، غذا‌های طبیعی گرگ‌ها از بین می‌رود و گرگ به گوسفندان حمله می‌کند.

او البته دامدار را در بخشی از خسارات حمله گرگ بی تقصیر نمی‌داند و تأکید می‌کند: استفاده از سگ‌های نگهبان برای حفاظت از دام ها، به کارگیری چوپان‌های کارآزموده و مسلط به منطقه و حصارکشی دیوار‌های دامداری و آغل‌ها می‌تواند در جلوگیری از حمله گرگ‌ها موثر باشد.

بیشتر بخوانید

خشکسالی، همراه 20 ساله خراسان جنوبی/ منابع زیر زمینی رو به کاهش است دارایی یک ساله دامدار ماهمیرانی بر باد رفت حمله گرگ‌های گرسنه به آغل گوسفندان در فردوس

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه محیط زیست برای حفاظت از جمعیت دام‌ها مناطق حفاظت شده را شکل داده است، تصریح می‌کند: تشویق دامدار برای بیمه کردن دام‌ها از دیگر اقداماتی است که برای حفظ جمعیت حیوانات صورت می‌گیرد.

اکبری با اشاره به اینکه افراد مورد تأیید بخشداری و فرمانداری‌ها میتوانند مجوز میر شکاری اخذ کنند، گفت: صدور مجوز میر شکاری جهت جلوگیری از خسارت به گرگ انجام می‌شود.

گرگ‌ها را بکشید جریمه می‌شوید!

مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان جنوبی اظهار کرد: بر اساس آخرین مصوبه شورای عالی حفاظت از محیط زیست، جریمه کشتن گرگ ها، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

اکبری در خصوص آموزش به دامداران و چوپانان نیز بیان می‌کند: در تمامی گشت‌های کنترلی و مأموریت ها، نکات ایمنی به دامدار و چوپان تذکر داده می‌شود و در برنامه‌های رادیویی نیز موارد ضروری بیان می‌شود.

او با تأکید بر اینکه تعیین زیادی یا کمی جمعیت گرگ‌ها براساس مطالعات مختلف انجام می‌شود، اظهار می‌کند: چنانچه در بررسی‌ها مشخص شود که جمعیت گرگ‌ها رو به افزایش است، برای تعدیل جمعیت اقدام و در برخی مواقع از لاشه گوسفندان تلف شده برای تغذیه گرگ‌ها استفاده می‌شود.

غرامت ناچیز یک میلیارد تومانی در برابر خسارت ده‌ها میلیاردی دامداران

در سال زراعی ۹۹-۹۸، دو هزار و ۴۷۹ رأس دام به دلیل حمله گرگ‌ها و وحوش در استان تلف شدند و خسارت‌های چند میلیارد تومانی به دامداران وارد شد.

بخشی مدیر صندوق بیمه کشاورزی خراسان جنوبی در خصوص پرداخت غرامت به دامداران می‌گوید: در این مدت، ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال غرامت به دامداران خراسان جنوبی پرداخت شده است.

او با اشاره به اینکه تاریخ بیمه نامه‌های صندوق بیمه کشاورزی بر اساس سال زراعی تعیین می‌شود، تصریح می‌کند: از ابتدای مهرماه سال ۹۹ تاکنون و با آغاز سال زراعی، ۴۵۵ رأس دام در اثر حمله وحوش تلف شده اند و ۲۰۰ میلیون ریال غرامت به کشاورزان و دامداران پرداخت شده است، یعنی به طور میانگین ۴۴ هزار تومان برای هر رأس گوسفند!

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی خراسان جنوبی از بیمه بودن ۶۱۲ هزار رأس دام تا سال زراعی گذشته در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: امسال با افزایش ۲ برابری دام‌های بیمه شده، این تعداد به یک میلیون و دویست هزار رأس رسیده است.

گرگ‌های گرسنه همچنان در کمین گوسفندان

تراژدی تلخ حمله گرگ‌ها به گوسفندان در خراسان جنوبی قصه دیروز و امروز نیست، دامداران همچنان نگران از دست دادن دارایی شان هستند و دستشان از همه چیز کوتاه است.

خشکسالی و حمله گرگ‌ها در خراسان جنوبی گرچه قصه‌ای تکراری است که همیشه دامداران نقش خسارت دیده را در آن ایفا می‌کنند، اما مسئولین محیط زیست نیز باید با به کارگیری اقدامات و برنامه‌های پیشگیرانه از ورود گرگ‌ها به روستا‌ها و در نتیجه بروز خسارت به دامداران جلوگیری کنند.

از سوی دیگر صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیز با افزایش مبالغ غرامت می‌تواند خسارات بیشتری را جبران کند تا حداقل دامداران قادر به بقای دامداری و تأمین معیشت شان باشند.

گزارش از سید محمدعلی سجادی

انتهای پیام/ ر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خشکسالی حمله گرگ ها حیوانات وحشی خراسان جنوبی حمله گرگ ها صندوق بیمه سال زراعی محیط زیست گرگ ها رأس دام دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۰۲۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی ۱۱۰ فرصت اقتصادی خراسان جنوبی به سرمایه‌گذاران

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۱۰ فرصت اقتصادی خراسان جنوبی برای معرفی به سرمایه‌گذاران به ۲ زبان معرفی شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی و به نقل از روابط عمومی استانداری، مهدی جعفری امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در محل برپایی نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ اظهار کرد: در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴، اتفاق بی نظیر همدلی و همراهی بخش خصوصی و دولتی را شاهد هستیم.

وی افزود: از روز افتتاح نمایشگاه، نشست‌های دو جانبه‌ای میان بخش خصوصی خراسان جنوبی و دیگر استان‌ها برگزار شده که نتایج امیدوار کننده‌ای به همراه داشته است.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به حضور ۸۴ کشور دنیا در این نمایشگاه بیان داشت: حضور هیئت‌هایی از کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان، کانادا، ترکیه و… در پاویون خراسان جنوبی با مذاکره‌های خوبی همراه بود.

وی با اشاره به حضور نماینده وزارت خارجه در استان گفت: برای استفاده حداکثری از حضور هیئت‌های تجاری و کنسولی برنامه‌ریزی شده است.

جعفری با اشاره به حضور هیئت مدیره اتاق بازرگانی و اتاق تعاون استان در نمایشگاه گفت: برقراری ارتباط با تجار و سرمایه گذاران دیگر استان‌ها و حتی در حوزه بین‌المللی نیز در دستور کار است.

وی گفت: نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران اکسپو ۲۰۲۴، فرصت مناسبی برای عرضه و معرفی تمام ظرفیت‌های استان به ویژه سه زنجیره ارزش گوهرسنگ‌ها، زرشک و بنتونیت است.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: ۱۱۰ فرصت اقتصادی خراسان جنوبی در قالب کتابی به دو زبان زنده دنیا ترجمه شده و در اختیار سرمایه‌گذاران و تجار قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: زنجیره‌های ارزش استان (گوهرسنگ‌ها، زرشک و بنتونیت) هم به ۵ زبان ترجمه شده‌اند.

جعفری با اشاره به اینکه برای کتاب‌های فرصت‌های سرمایه گذاری و زنجیره‌های ارزش استان بارکد -رمزینه - تعریف شده، اظهار داشت: این رمزینه‌ها دسترسی افراد به اطلاعات کامل و جامع درخصوص ظرفیت‌های استان را تسهیل می‌کند.

وی گفت: ۴۰ شرکت سرمایه‌گذاری در حوزه زنجیره‌های ارزش و ۶۰ هیئت تجاری از خراسان جنوبی در این نمایشگاه حضور دارند.

کد خبر 748873

دیگر خبرها

  • ۱۱۰ فرصت اقتصادی خراسان جنوبی به ۲ زبان ترجمه شد
  • شوراهای اسلامی برای تولید و رونق اقتصادی روستاها برنامه‌ریزی کنند
  • معرفی ۱۱۰ فرصت اقتصادی خراسان جنوبی به سرمایه‌گذاران
  • تسریع در روند رسیدگی به شکایات اتباع و مهاجرین خارجی از طریق کمیته حل اختلاف
  • فاز اول نیروگاه بادی درح به زودی به بهره‌برداری می‌رسد
  • سرمایه‌های خُرد اتباع خارجی در خراسان جنوبی ساماندهی می‌شود
  • روند افزایشی دما در خراسان جنوبی / تضعیف سامانه بارشی در استان
  • آب شرب روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • آب شرب ۱۰۰ درصد روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • رنگین شدن سفره‌های مردم مراغه با گیاهان کوهی