Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمانشاه رییس شورای شهر کرمانشاه با انتقاد از قوانین و آیین نامه های مربوط به شوراها، ضعف و نقص این قوانین را عامل اصلی کاهش کارایی شوراها عنوان کرد.

طیب حیدری در گفت و گو با ایسنا، شوراهای شهر و روستا را نماد حاکمیت مردم بر مردم دانست و افزود: شوراها نمونه بارز دموکراسی یا مردم سالاری هستند و دیدگاه همه نسبت به ماهیت وجودی این ساختار مثبت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی وجود شوراها را امری ضروری دانست وافزود: ماهیت وجودی شوراها مثبت است و بودن آن از نبود آن بهتر است، اما آنچه موجب شده عملکرد شوراها امروزه چندان کاربردی نباشد و ایرادات متعدد در عملکرد آنها مشاهده شود ناشی از وجود برخی قوانین گنگ مربوط به عملکرد این نهاد است.

وی افزود: اصل و پایه هر کاری قوانین و آیین نامه های مربوط به آن است و اگر این قوانین صریح و شفاف باشند، موضوعات بلافاصله در چارچوب آن قوانین قرار گرفته و رفع می شوند، اما متاسفانه ابهام در برخی قوانین به حدی است که عملکرد شوراها را دچار اختلال کرده است.

حیدری خاطرنشان کرد: در کنار ضعف قوانین آنچه موجب شده عملکرد شوراها کارایی لازم را نداشته باشد عدم نظارت این نهاد بر سایر دستگاه های خدمات رسان است.

وی افزود: شورای شهر همانطور که از نامش مشخص است باید شورای شهر باشد اما در حال حاضر این شورا عملا شورای شهرداری است و ابزار قانونی برای نظارت بر عملکرد دستگاه های خدمات رسان شهری و نظارت بر امور شهر ندارد.

حیدری گفت: وقتی شورا نتواند بر کار دیگر دستگاه های خدمات رسان مانند آب و برق و مخابرات و ... نظارت داشته باشد، نتیجه‌اش این برنامه گی هایی است که در سطح شهر مشاهده می شود که یکبار خیابان برای آب حفاری می شود و با آسفالت آن توسط شهرداری این بار برای گاز حفاری می شود.

وی افزود: از طرفی عامل سوم دیگری که بر عملکرد شوراها اثر گذار بوده به ضعف برخی اعضای شورا برمی گردد که ناشی از انتخاب مردم است، معتقدیم افراد مورد انتخاب مردم محترم هستند اما اگر سطح آگاهی بالا رفته و افراد با دقت بیشتری افراد کاردان و لایق انتخاب کنند، قطعا شوراهای کارآمدتری خواهیم داشت، اما در مجموع میان تمام عوامل ذکر شده ضعف قوانین سهم عمده ای در کاهش کارایی شوراها داشته و دارد و نیاز است این قوانین توسط نمایندگان مجلس اصلاح شود.

رییس شورای شهر کرمانشاه در ادامه در خصوص عملکرد شورای فعلی شهر کرمانشاه هم گفت: شورای پنجم می توانست بهتر عمل کند، اما برخی حوادث موجب شده که در این شورا متن از حاشیه پررنگ تر شود و نتوانیم به نحو احسن به وظایف خود عمل کنیم.

وی افزود: در این دوره اختلاف سلیقه هایی که می توانست به تعامل و کارایی بیشتر منجر شود، موجب ایجاد تضارب آرا شد و همین امر موجب شد تا حد زیادی از کارایی شورا کاسته شود.

حیدری خاطرنشان کرد: البته در کنار حاشیه های ایجاد شده، در مجموع 230 جلسه در شورای پنجم برگزار شده که قوانین و آیین نامه هایی برای تسهیل امور شهر و مردم در این جلسات به تصویب رسید و باعث شد اتفافات مبارکی که در دوره های پیشین شورا اتفاق نیفتاده بود در این دوره رقم بخورد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی كرمانشاه منطقه کرمانشاه شوراي شهر عملکرد شوراها شورای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۰۲۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوراهای اسلامی نماد خرد جمعی و وحدت هستند

به گزارش خبرنگار مهر، حکمت داجیلری شامگاه یکشنبه در همایش شوراهای بخش خرم آباد ضمن گرامیداشت سالروز تأسیس شوراها گفت: شورا به عنوان نماد خرد جمعی و نماد مردم سالاری دینی بوده و عامل وحدت و انسجام و عامل تحول و توسعه می‌تواند باشد.

وی افزود: تحولات بزرگی با وجود شوراها در روستاها و شهرهای ایجاد شده و شوراها بعنوان عصاره مردم و بازوی دولت به مردم خدمت می‌کنند.

نماینده عالی دولت در تنکابن اظهار داشت: انتظارما از شوراها این است که راضی به برنامه کوتاه مدت و برنامه‌های خرد نباشند بلکه با افق دید بلند و با نگاه توسعه پایدار در محلات خویش کار کنند.

وی ادامه داد: اگر نگاه ما در برنامه ریزی غرب مازندران، گردشگری است، این صنعت نیازمند زیرساخت بوده که یکی از آنها توسعه راه‌ها است در حالی که برخی روستاها حاضر نیستند معابر خود را تعریض کنند.

داجیلری تصریح کرد: نگاه توسعه محور شوراها بسیار می‌تواند کارساز باشد. این موضوع در نگاه مشاوران طرح هادی هم ضرورت دارد.

فرماندار تنکابن با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر جوانی جمعیت، خاطر نشان کرد؛ در بازنگری طرح هادی روستاها، کاهش اراضی مسکونی را داریم و این مسئله با تاکید رهبر انقلاب بر جوانی جمعیت منافات دارد.

کد خبر 6097693

دیگر خبرها

  • لغو جلسات علنی شورای شهر مشهد در هفته شوراها
  • درخواست محمد هاشمی از نمایندگان مجلس آینده
  • شوراهای اسلامی نماد خرد جمعی و وحدت هستند
  • اعضای شورای شهر حق دخالت در انتصابات شهرداری را ندارند
  • در صد و سی و یکمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان چه گذشت؟
  • درخواست انتخاباتی عضو دفتر رهبری از مردم /انتخاب هیات رئیسه مجلس دوازدهم در انحصار نمایندگان تهرانی نخواهد بود
  • چرا در تهران قدیم خودرو‌ها وسط خیابان پارک می‌کردند؟
  • ترسوها و حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن/ فنی و فرهنگ؛ تعطیل!
  • جوکار: طبق قانون شفافیت قوای سه گانه آراء نمایندگان باید در دسترس عموم قرار گیرد
  • اجرای مدیریت یکپارچه شهری، اساسی ترین مسئله شوراها