Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمان زراعت دانه‌های روغنی در جهان با ‌توجه به افزایش جمعیت، توسعۀ شهرنشینی و بالارفتن سرانۀ مصرف روغن‌های نباتی گسترش چشم‌گیری داشته‌است. کشورهای اروپایی، کانادا و استرالیا با پرداخت یارانه‌های بالا به کشاورزان تلاش می‌کنند بازارهای جهانی را تسخیر کنند. در ایران نیز رشد جمعیت و تغییر ذائقۀ مردم منجر به افزایش واردات روغن شده‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، یکی از دانه‌های روغنی قابل‌کشت در ایران کلزا است. روغن کلزا به دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیراشباع و درصد پایین اسیدهای چرب اشباع همانند زیتون جزو با کیفیت ترین روغن‌های خوراکی است. استخراج روغن کلزا در ایران از سال ۱۳۱۷ آغاز شده‌است.

کشور ایران وابستگی زیادی به واردات دانه ­های روغنی، کنجاله و روغن دارد به طوری که ارزش واردات دانه های روغنی، روغن و کنجاله از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۹۵ بیش از ۳۸.۲ میلیارد دلار بوده است.

برپایه این گزارش؛ در ایران تحقیقات کلزا از سال ۱۳۷۳ شروع شد و در سال ۱۳۷۸ طرح کلزا با سطح برداشت ۱۷۲۴۰ هکتار و مقدار ۱۷۰۱۰ تن تولید در این سال در شروع شد.

در همین راستا ایسنا به بررسی وضعیت تولید کلزا و سهم شمال استان کرمان در تولید این محصول می پردازد.

"عباس سعیدی" رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا سطح زیرکشت کلزا در شمال استان را ۹۰۰ هکتار دانست و گفت: میزان تولید سالانه ۱۰۷۰ تن است.

وی درباره زمان برداشت کلزا نیز بیان کرد: برداشت کلزا در مناطق گرمسیر از ۲۰ اردیبهشت و تا ۲۰ خرداد و در مناطق سردسیر استان از ۳۰ خردادماه تا ۲۰ تیرماه انجام می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان متوسط برداشت کلزا در هر هکتار را حدود ۱۲۰۰ کیلوگرم اعلام کرد و افزود: بیشترین برداشت در شهرستان بردسیر بوده که در هر هکتار ۵ تن کلزا برداشت شده است.

وی در پاسخ به این سوال که استقبال کشاورزان منطقه از کشت کلزا چگونه است و چه اقداماتی برای ترغیب کشاورزان در این زمینه صورت گرفته؟ اظهار کرد: به دلیل مدیریت پذیری بالای این زراعت، کشاورزان استقبال چندانی از کاشت این محصول انجام نمی دهند و اقدامات ترویجی از جمله برگزاری کلاس آموزشی، توزیع بذر یارانه دار، تخصیص بذور با عملکرد بالا و وارداتی هیبرید، خرید تضمینی محصول توسط شرکت غله به نرخ ۱۱۰۰۰ تومان از جمله اقدامات برای تشویق کشاورزان بوده است.

سعیدی با اشاره به بارش های کم سال زراعی جاری و تاثیر آن بر میزان تولید کلزا تصریح کرد: امسال نسبت به سال قبل ۵۰ درصد کاهش سطح کشت داشته ایم که البته نسبت به دهه گذشته که کاشت آنچنانی صورت نمی گرفته، رشد داشته است.

وی بیان کرد: امسال حدود ۵۰۰ تن کاهش تولید را نسبت به سال گذشته داریم که علت آن کاهش سطح کاشت و کاهش عملکرد در واحد سطح به دلیل خشکسالی و سرمازدگی است.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که مصرف آب و دور آبیاری کلزا به چه صورت است؟ عنوان کرد: ۶۵۰۰ مترمکعب میزان آب مصرفی یک هکتار در طول دوره رشد می باشد و دوره آبیاری به روش آبیاری بستگی دارد و متغیر است که اگر روش آبیاری تیپ باشد هر ۵ روز یک بار و در آبیاری فارویی هر ۱۵ روز یک بار است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان درباره نحوه خرید تضمینی کلزا بیان کرد: امسال شرکت غله با قیمت تضمینی ۱۱ هزار تومان خرید را انجام می دهد اما تاکنون برداشتی صورت نگرفته است.

وی درمورد اینکه روش کاشت و برداشت کلزا سنتی است یا مکانیزه؟ عنوان کرد: برداشت مکانیزه، کاشت با دستگاه های خطی کار و ریز دانه کار با تنظیم ۵ تا ۶ کیلوگرم در هکتار انجام می شود و برداشت نیز با کمباین گندم صورت می گیرد.

سعیدی با بیان اینکه بیمه محصول کلزا اختیاری است و دو تا سه تعرفه دارد که بسته به انتخاب هر یک از تعرفه ها غرامت تغییر می کند، در ادامه درباره اینکه بازدهی کلزا در چه مناطقی بیشتر است؟ به ایسنا گفت: در مناطقی که دارای آب کافی، رسیدگی و مدیریت صحیح و تغذیه مناسب تری  باشد بازدهی بیشتری دارد.

وی در پاسخ به اینکه اینکه کشاورزان بذر سالم را چگونه و از کجا تهیه می کنند؟ و میزان بذر موردنیاز چقدر است، تصریح کرد: کشاورزان از طریق ادارات جهاد کشاورزی می توانند بذر موردنیاز حود را تهیه کنند و ۵ تا ۶ کیلوگرم بذر در هکتار مصرف دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان میزان تاثیر حشکسالی بر کیفیت و کمیت کلزا را ۱۰ درصد عنوان کرد و توضیح داد: خشکسالی باعث می شود در دوره ای که دانه کلزا در حال رسیدن است نیاز رطوبتی گیاه کامل برطرف نشود و وزن هر دانه گیاه کاهش می یابد و در نتیجه کاهش عملکرد را شاهد خواهیم بود.

وی از تاثیرات آفات بر محصول کلزا سخن به میان آورد و عنوان کرد: آفات با خسارت به خورجین های کلزا و مصرف دانه درون خورجین ها باعث اُفت محصول می شود و برخی آفات باعث عدم رشد اندام ساقه شده و در نتیجه رشد رویشی گیاه با کاهش مواجه می شود و نهایتا کاهش عملکرد را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی دانه روغنی کلزا استان کرمان کاهش تولید رییس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان برداشت کلزا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۰۲۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید تضمینی گندم به بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن رسید

سهراب سهرابی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار امسال مجموع سطح زیرکشت گندم ۶ میلیون هکتار است که ۲ میلیون هکتار آن مربوط به گندم آبی و ۴ میلیون هکتار گندم دیم است.

به گفته او، اولین برداشت خوشه های طلایی گندم در هفته اول فروردین از استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان آغاز شد و همچنان استان های خوزستان، ایلام و جنوب استان فارس اضافه شدند.

سهرابی ادامه داد: بنابر آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد رشد داشته است، هرچند درصدی از افزایش تولید بدلیل آن است که برداشت نسبت به سال قبل ۱۰ روز زودتر آغاز شده است.

مجری طرح گندم با بیان اینکه بیش از ۱۱۵۰ مرکز خرید آماده دریافت گندم از کشاورزان هستند، افزود: ۲۱ هزار کمباین آماده برداشت گندم هستند و در مناطق معتدل و سرد کشور عملیات داشت و مبارزه با بیماری و کودپاشی مزارع ادامه دارد.

او با بیان‌ اینکه ریالی از مطالبات گندمکاران پرداخت نشده است، گفت: وزارت جهاد پیگیری لازم برای دریافت وجوه کشاورزان را انجام داده است, براین اساس سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد باید اقدامات لازم را انجام دهد تا هرچه سریع تر بودجه را در اختیار وزارت جهاد قرار دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • برداشت گوجه سبز از باغ های سرخه
  • ثبت رکورد تولید و برداشت دانه روغنی کلزا در ایلام
  • تولید کلزا در ایلام رکورد زد
  • یک هزار تن کلزا با نرخ تضمینی در فارس خریداری شد
  • آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان سبزوار
  • خرید تضمینی گندم به بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن رسید
  • برداشت گل محمدی از گلستان‌های کاشان + تصاویر
  • خواص تخم کتان و دانه کتان برای لاغری و درمان بیماری ها
  • بیش از ۲۱ هزار گندم در سیستان و بلوچستان خریداری شد
  • لیست کالا‌های اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی اعلام شد