Web Analytics Made Easy - Statcounter

زهرا حیدری فر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت روز جهانی ماما افزود: شغل و حرفه مامایی جزو مشاغلی است که قدمت آن در ایران به نزدیک یک قرن می رسد و از این رو جایگاه ویژه ای در نظام سلامت دارد.

وی تصریح کرد: ماماها یکی از مهمترین ارکان نظام سلامت هستند که نقش به سزایی در کاهش مرگ و میر زنان و نوزادان ایفا می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس گفت: بی شک زنان در طول دوران بارداری، دچار تغییرات ایمنی و فیزیولوژیکی می شوند که ممکن است برخی ویروس ها از جمله کرونا، ایمنی بدن آنها را دچار ضعف کند اما بر اساس گزارش ها و آمارها، نگاه ویژه و مسئولیت پذیر ماماهای قزوینی باعث شده است تا زنان باردار کمتری دچار این بیماری منحوس در استان شوند.

حیدری فر ادامه داد: مراقبت‌های پیش از بارداری، حین و پس از بارداری و همچنین مراقبت های دوران سالمندی از مهمترین وظایف یک ماما است.

این کارشناس مامایی با بیان اینکه مراقبت های حین بارداری در بانوان نسبت به سایر مراقبت ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است، افزود: این مراقبت ها علاوه بر اینکه در داشتن زایمان راحت برای بانوان، تاثیر گذار است، به زایمانی موفق و فرزندی سالم نیز ختم می شود بنابراین به تمام بانوان باردار توصیه می شود نسبت به مراقبت های بارداری تحت نظر یک ماما اهتمام لازم را داشته باشند.

حیدری فر با بیان اینکه خانواده باید آگاهی های لازم را در خصوص شرایط جسمی مادر باردار داشته باشد، افزود: یک ماما وظیفه مهمی در مشاوره و آموزش بهداشت برای زنان،  خانواده‌ و جامعه دارد و وظیفه اصلی ماما، آموزش دوران بارداری و آماده کردن والدین برای پذیرش وظایف پدری و مادری است که می‌تواند به مسئولیت‌های بیشتری همچون تنظیم خانواده و مراقبت‌های کودک و در بعضی از موارد به مشاوره در مورد بیماری‌های زنان نیز گسترش یابد.

وی ادامه داد: خوشبختانه بانوان باردار در مجامع شهری به آگاهی نسبی در خصوص اهمیت مراجعه دقیق و منظم به مراکز جامع سلامت رسیده اند اما در بسیاری از مجامع روستایی نیاز است که سازمان های مربوط مانند سازمان های فرهنگی ورزشی و سازمان تبلیغات اسلامی وقت بیشتری برای آگاهی بخشی بانوان روستایی در این زمینه صرف کنند.

حیدری فر با بیان اینکه زایمان سزارین در نظام سلامت ایران محدود شده است، افزود: سلامت مادر و نوزاد یکی از دغدغه ها و مسئولیت های ماماها است که با زایمان طبیعی، تضمین بیشتری پیدا می کند.

وی افزود: بانویی که زایمان طبیعی دارد، میزان خون کمتری نسبت به یک بانوی دارای عمل سزارین از دست می دهد چون در زایمان سزارین، مادر نزدیک به یک هزار سی سی و در زایمان طبیعی ۵۰۰ سی سی خون از دست می دهد.

حیدری فر با بیان اینکه زایمان طبیعی علاوه بر سلامت مادر در سلامت نوزاد نیز نقش به سزایی دارد، افزود: در زایمان طبیعی، نوزاد از امواج هورمونی استفاده می کند که موجب هوشیاری و ارتباط او با مادر می شوند.

وی ادامه داد: هورمون اندورفین در جفت و بند ناف وجود دارد که سبب می شود نوزاد بتواند خارج از رحم زندگی کند و راحت تر زایمان رخ دهد.

این کارشناس مامایی تصریح کرد: زنان باردار در شهرک های منفصل شهری و مجامع روستایی نیاز به مراقبت های بیشتری دارند و از این رو مسئولیت ماماها در مراکز جامع سلامت روستایی بیشتر است.

وی با اشاره به میانگین سنی مادران باردار در مجامع روستایی، اظهار داشت: به طور متوسط سن مادران باردار در مرکز جامع خدمات روستایی کورانه از ۲۰ تا ۴۰ سال است.

حیدری فر ادامه داد: به عنوان یک ماما به تمام مادران باردار توصیه می کنم که نسبت به مراقبت های دوران بارداری خود و انجام آزمایش های غربالگری اهتمام ویژه داشته باشند تا دنیایی با مادران و کودکان سالم داشته باشیم.

۱۵ اردیبهشت به عنوان روز جهانی ماما نامگذاری شده است.

برچسب‌ها ویروس کرونا بارداری استان قزوین روز جهانی تکریم ماما زایمان بهداشت و سلامت پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا بارداری استان قزوین ویروس کرونا بارداری استان قزوین زایمان بهداشت و سلامت اخبار کنکور زایمان طبیعی مراقبت ها حیدری فر یک ماما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۰۲۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی بر خبر‌های ورزشی یازدهم اردیبهشت استان قزوین 

ملیکا محمدی ملی پوش در ترکیب تیم ملی شطرنج بانوان، در پایان رقابت‌های بین المللی شهر‌های آسیایی در روسیه به عنوان ششم دست یافت.

محمدی با کسب ۶ و نیم امتیاز بیشترین امتیاز و نقش در کسب این جایگاه را داشت.

این رقابت‌ها در بخش بانوان با شرکت ۱۵ تیم برگزار شد.

سومی بوکسور‌های استان در رقابت‌های انتخابی تیم ملی

در پایان رقابت‌های بوکس انتخابی تیم ملی نوجوانان، سید محمد میری از پیریوسفیان در ۴۶ کیلوگرم و امیر علی محمدی از قزوین در ۵۲ کیلوگرم در موفق به کسب عنوان سوم شدند.

آیت علیمحمدی هدایت تیم استان در رقابت‌های انتخابی تیم ملی در ملایر را بر عهده داشت.

دعوت دو داور قزوینی به رقابت‌های لیگ گلبال بانوان

مرضیه بابایی و مژگان کّربی از قزوین برای قضاوت در لیگ گلبال بانوان دعوت شدند.

این رقابت‌ها ۱۶ تا ۲۰ اردیبهشت در بابلسر برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • چرا برخی زنان باردار مُهر می‌خورند؟
  • احیای ۲۶رشته قنات توسط بسیج سازندگی قزوین
  • ثبت کمترین میزان سوانح ریلی در یک دهه گذشته
  • آغاز برنامه کنترل پوکی استخوان برای بانوان زاهدانی
  • احتمال ابتلای مادران باردار به آلرژی در فصل بهار چقدر است؟
  • واکسیناسیون ۴۵۵ هزار طیور بومی در قزوین
  • برنامه کنترل پوکی استخوان برای بانوان زاهدانی آغاز شد
  • نگاهی بر خبر‌های ورزشی یازدهم اردیبهشت استان قزوین 
  • شاملا رکورد فروش را جابجا کرد
  • نجات جان مادر باردار قمی از مرگ حتمی