Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-04-27@12:43:25 GMT

عراق قصد دارد سهم اکسون موبیل را بخرد

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۰۳۲۷۹

عراق قصد دارد سهم اکسون موبیل را بخرد

عراق سرگرم مذاکره با اکسون موبیل برای خرید ۳۲.۷ درصد سهم این شرکت آمریکایی در میدان قرنه غربی ۱ است که با ۲۰ میلیارد بشکه ذخایر قابل برداشت، یکی از بزرگترین میادین نفتی جهان به شمار می رود.

احسان عبدالجبار اسماعیل، وزیر نفت عراق در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه در بغداد به این مذاکرات اشاره کرد. وزیر نفت عراق همچنین به خبرنگاران گفت: قیمت نفت احتمالا در ماههای آینده حدود ۶۵ دلار در هر بشکه خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تولیدکنندگان اوپک پلاس تلاش می‌کنند قیمت‌ها را در میانگین عادی خود نگه دارد. این اظهارات نشان می دهد اوپک پلاس درباره دورنمای تقاضا برای انرژی با وجود افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ در هند مطمئن مانده است.

احسان عبدالجبار اسماعیل پیش از این گفته بود عراق سرگرم مذاکره با شرکت‌های انرژی آمریکایی درباره خرید سهم اکسون موبیل است.

سایر شرکا در میدان نفتی قرنه غربی ۱ که اکسون موبیل اپراتور اصلی آن است، پتروچاینا با ۳۲.۷ درصد، ایتوچوی ژاپن با ۱۹.۶ درصد، پرتامینای اندونزی با ۱۰ درصد سهم و شرکت اکتشاف نفت عراق با ۵ درصد سهم هستند.

عراق قرارداد توسعه میدان قرنی غربی ۱ را در سال ۲۰۱۰ به اکسون موبیل و شرکت اکتشاف نفت اعطا کرد.

شل در سال ۲۰۱۸ سهم ۱۹.۶ درصدی خود را به شرکت ایتوچو فروخت و از میدان نفتی مجنون خارج شد. خروج اکسون موبیل از میدان جنوبی قرنه غربی ۱ ممکن است مشابه اقدام سال ۲۰۱۸ شرکت شل در واگذار کردن سهمش در مجنون باشد که اکنون فعالیت‌هایش توسط شرکت دولتی نفت بصره اداره می شود.

در حالی که برخی از غول‌های نفتی غربی از عراق خارج می‌شوند، سایرین وارد این کشور می‌شوند. عراق در جریان سفر اوت سال گذشته مصطفی الکاظمی، نخست وزیر این کشور به آمریکا، قراردادهایی به ارزش هشت میلیارد دلار با پنج شرکت بخش انرژی آمریکا امضا کرد. این قراردادها شامل یک قرارداد بالادستی با شورون و توافق‌های نیرو با شرکت جنرال الکتریک است. سایر شرکت‌ها که با عراق قرارداد امضا کرده‌اند، شامل بیکرهیوز، هانی ول و استلار انرژی هستند.

در این بین شرکت بریتیش پترولیوم اداره میدان عظیم رمیله را برعهده دارد که حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز از پنج میلیون بشکه در روز ظرفیت نفت عراق را تولید می‌کند. شرکت انی ایتالیا میدان زبیر و شرکت لوک اویل روسیه میدان قرنه غربی ۲ را اداره می‌کند.

بر اساس گزارش پلاتس، اکسون موبیل که دنبال کاهش بدهیهای هنگفت خود است، در فوریه طرح‌های خود برای فروش عمده فعالیتهایش در دریای شمال انگلیس را در راستای واگذار کردن ۱۵ میلیارد دلار داراییهایش تا سال ۲۰۲۱ و ۲۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۵ رونمایی کرد.

برچسب هااکسون موبیل (Exxon Mobil) بریتیش پترولیوم (BP) عراق میدان رمیله

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: اکسون موبیل Exxon Mobil بریتیش پترولیوم BP عراق آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی وزارت نفت وزارت نیرو اکسون موبیل قرنه غربی نفت عراق غربی ۱

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۰۳۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله موشکی به میدان گازی سلیمانیه و توقف کار پمپ بنزین‌ها

به نقل از رسانه‌های عراقی، وزارت نیروی عراق نیز گزارش داد که به دنبال حمله به میدان گازی «کورمور» در استان سلیمانیه، خدمات پمپ بنزین‌های این منطقه متوقف شد.

دولت اقلیم کردستان عراق ساعتی پیش نیز در این ارتباط اعلام کرد که در نتیجه حمله به میدان گازی کورمور در سلیمانیه انتقال ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات ساعت برق به منطقه متوقف شده است.

این در حالی است که مقامات شهرداری چمچمال که محل حمله موشکی قرار گرفت در این باره گفتند: این حمله با یک پهپاد انجام شد که به ساختمان در حال ساخت داخل میدان گازی کورمور اصابت کرد.

ساعاتی پیش بود که منابع خبری از جمله شبکه المیادین از انفجار در میدان گازی «کورمور» در منطقه «چمچمال» در استان سلیمانیه خبر دادند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • لحظۀ حملۀ پهپاد ناشناس به میدان گازی کورمورِ کردستان عراق
  • ببینید |‌ لحظه حمله پهپادی به میدان گازی کورمورِ عراق
  • لحظه حمله پهپادی به میدان گازی کورمور عراق (فیلم)
  • لحظه حمله پهپادی به میدان گازی کورمور عراق + فیلم
  • فیلم| لحظۀ حملۀ پهپادی به میدان گازی کورمورِ عراق
  • تصاویری از حمله موشکی مرگبار به عراق؛ هدف میدان گاز بود
  • حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • جزییاتی از حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • حمله موشکی به میدان گازی سلیمانیه و توقف کار پمپ بنزین‌ها
  • حمله موشکی به میدان گازی سلیمانیه عراق