Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-04@23:47:05 GMT

علمی و فرهنگی در آستانۀ ثبت ملی

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۰۵۰۵۳

علمی و فرهنگی در آستانۀ ثبت ملی

در دیدار ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با نادره رضایی ، مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی دربارۀ ثبت شرکت انتشارات علمی و فرهنگی به عنوان میراث فرهنگی ملی یا منطقه‌ای و حافظه جهانی مذاکره و گفتگو شد.

به گزارش برنا، حجت الله ایوبی ، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران از انتشارات علمی و فرهنگی بازدید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بازدید به منظور ارزیابی شاخص‌های ثبت به عنوان میراث فرهنگی و بشری صورت گرفت.

در این دیدار که با حضور نادره رضایی ، مدیر عامل انتشارات علمی و فرهنگی، حجت الله ایوبی دبیر کل و کاظمی دینان مشاور ارتباطات و صادقی معاون فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو در ایران و تقی‌پور از اعضای هیات مدیره انتشارات علمی و فرهنگ صورت گرفت، از پروژه درحال انجام موزه و مرکز اسناد نیز بازدید به عمل آمد. ایوبی بخش‌های مختلف انتشارات علمی و فرهنگی و امکانات آن را بازدید و بررسی کرد. 

در پایان دیدار حاضران در جلسه ابراز امیدواری کردند که با بررسی شاخص‌ها و دریافت فهرستی از دارایی‌ها، اسناد، آرشیو دیداری و شنیداری، کتاب‌ها و چهره‌ها و ظرفیت‌هایی که قابلیت ثبت دارند، این میراث فکری و فرهنگی در حافظه منطقه‌ای یا جهانی یونسکو ثبت شود و برای همیشه از گزند فراموشی و بی اعتنایی و تخریب در امان بماند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: یونسکو ایران علمی و فرهنگی میراث فرهنگی موزه علمی و فرهنگی یونسکو ایوبی ثبت ملی انتشارات علمی و فرهنگی نادره رضایی انتشارات علمی و فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۰۵۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به کرمان

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان گفت: امروز مجموعه ارزشمندی از اشیاء باستانی استان کرمان، از موزه ملی ایران وارد کرمان شد که همزمان با هفته میراث فرهنگی در موزه‌های استان به نمایش گذاشته خواهد شد. 

سعید شاهرخی گفت: این اشیاء که از موزه ملی ایران (موزه مادر) انتخاب شده، امروز به کرمان انتقال یافت و همزمان با هفته میراث فرهنگی در باغ موزه هرندی به نمایش در خواهد آمد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان اظهار کرد: بخشی از اشیاء این مجموعه انتقالی، حاصل کاوش‌های علمی باستان شناسی در تپه‌ها و محوطه‌های کلیدی استان کرمان از جمله تپه یحیی در دشت صوغان شهرستان ارزوئیه و محوطه باستانی شهداد در شهرستان کرمان بوده که در نتیجه کاوش سال‌های پایانی دهه ۴۰ خورشیدی به دست آمده است. 

وی تصریح کرد: بخش قابل توجهی از اشیاء مجموعه انتقالی، اشیاء حاصل از حفاری‌های غیرمجاز در محوطه‌های باستانی جیرفت است که در اوایل دهه ۸۰ از کشور خارج شده بود و با تلاش مشترک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت امور خارجه از حراج آن در حراجی‌های لندن جلوگیری و به کشور باز گشته است.

شاهرخی افزود: بخشی از اشیاء مجموعه نیز متعلق به تپه گاوکشی در اسفندقه جیرفت است که در نتیجه کاوش‌های علمی باستان شناسی در این تپه حاصل شده که این اشیاء به دوره نوسنگی و حدود۸۸۰۰ سال پیش از این تعلق دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • تور‌های بازدید از نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشور‌ها را فعال کنیم
  • از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک ثبت‌شده در فهرست میراث‌ فرهنگی ناملموس رونمایی شد
  • تورهای بازدید نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشورها فعال شوند
  • تورهای بازدید نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشورها شوند
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد
  • فیلم سینمایی «حکیم نظامی» ساخته می‌شود
  • رونمایی از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک سمنان
  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به کرمان
  • قصه سنگلج به کجا رسید؟
  • راهیابی ماندستان به جشنواره رسانه‌ای میراث فرهنگی