Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-30@11:45:35 GMT

افزایش عجیب قیمت برنج + لیست قیمت

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۰۵۳۷۰

افزایش عجیب قیمت برنج + لیست قیمت

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

قیمت برنج در هفته های اخیر با نوسانات زیادی مواجه شد. بالارفتن قیمت برنج با درآمد بسیاری از خانوارهای ایرانی سنخیت ندارد.همچنین پیش بینی میشود که با وجود عدم مدیریت در بازار قیمت برنج بازهم روند صعودی داشته باشد.قیمت برنج بدون شک با روند افزایشی تاثیرات بسیار زیادی بر کاهش قدرت خرید مردم خواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جزییات خبر درباره افزایش قیمت برنج را در ادامه میخوانید.

پیش بینی عجیب از افزایش قیمت برنج

آنطور که بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد یکی از دلایل اصلی افزایش نرخ برنج در بازار، رسوب ۱۰۰ هزار تن از این کالا در بنادر و گمرکات کشور است.

طی هفته های اخیر قیمت برنج ایرانی با نوساناتی در بازار روبرو شد که بسیاری از فروشندگان از استمرار افزایش قیمت طی ماه های آتی خبر دادند که این موضوع نتیجه ای جز کوچک شدن سفره خانوار در بر ندارد.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت هر کیلو برنج ایرانی از ۳۲ تا ۴۰ هزار تومان، برنج هندی ۲۴ تا ۲۶ هزار تومان و برنج پاکستانی ۲۶ تا ۲۹ هزار تومان است که در این میان برنج ایرانی به علت کمبود عرضه دستخوش تغییر و تحولاتی قرار گرفته است که با درآمد خانوار هیچ گونه سنخیتی ندارد.

 افزایش ۴۸ درصدی قیمت برنج ایرانی

بسیاری از فروشندگان اذعان می کنند که با عرضه برنج نو، قیمت برنج ایرانی به سبب افزایش هزینه های تولید و کارگری به بالای ۵۰ هزار تومان می رسد که در این بین دبیر انجمن برنج معتقد است که با عرضه برنج نو و ایجاد شوک به بازار قیمت ها کاهش می یابد و از طرفی به سبب ۲ بار کشت افزایش قیمتی در بازار رخ نخواهد داد.

فراهانی یکی از فروشندگان شرق تهران حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات و افزایش قیمت برنج خارجی را یکی از دلایل گرانی برنج ایرانی دانست و گفت: با افزایش قیمت برنج هندی و پاکستانی، بسیاری از خانوارها به سبب اختلاف کم قیمت به مصرف برنج ایرانی تمایل بیشتری داشتند که ازدیاد تقاضا برای خرید، قیمت برنج را دچار نوساناتی کرد.

وی افزود: با توجه به افزایش هزینه های تولید و گرانی سایر اقلام سبد خانوار پیش بینی می شود که با عرضه برنج نو، قیمت برنج ایرانی به ۵۰ هزار تومان برسد که این موضوع در سرانه مصرف تاثیر بسزایی دارد.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین دلایل گرانی برنج و پیش بینی ۲ بار کشت و ترخیص برنج های وارداتی در بازار خبر شویم:

حداکثر قیمت هر کیلو برنج در شمال ۳۰ هزار تومان

جمیل علی زاده شایق دبیر انجمن برنج با اشاره به دلایل گرانی برنج در بازار اظهار کرد: با توجه به آغاز فصل کشت، شالیکاران مشغول فعالیت هستند و در بحث تجارت حرکت تندی انجام نمی شود.

وی افزود: همه ساله بعد از ایام عید قیمت ها افزایش می یابد که این روند تا زمان عرضه برنج نو در بازار ادامه دارد چرا که تقاضا کماکان وجود دارد، اما عرضه زیاد نیست.

علی زاده شایق ادامه داد: با عرضه برنج نو و شوک به بازار، قیمت ها کاهش می یابد، در شرایط فعلی قیمت برنج به علت تاثیر پذیری از دیگر کالاها دچار افزایش شده است.

دبیر انجمن برنج کشور با بیان اینکه گرانی اقلام سبد خانوار در بازار برنج بی تاثیر نیست، گفت: اکثر خانوارها با عرضه برنج نو مایحتاج خود برای طول سال را خریداری می کنند و کمتر اتفاق می افتد که روزمره برنج را بخرند.

این مقام‌مسئول قیمت هر کیلو برنج باکیفیت و بدون ناخالصی در بازار شمال را ۳۰هزار تومان اعلام کرد و گفت: در ابتدای فصل قیمت هر کیلو برنج با کیفیت در شمال ۲۰ هزار تومان بود که در برابر افزایش سایر کالاها همچون مرغ، نوسان کمتری داشته است.

وی با اشاره به راهکار کنترل قیمت در بازار برنج بیان کرد: راه حل کنترل قیمت برنج در بازار داشتن واحد مسئول است تا وظیفه تنظیم بازار را بر عهده بگیرد.

این مقام مسئول افزود: بنابر قانون، وزارت جهاد کشاورزی متولی تنظیم بازار است که متاسفانه رئیس جمهور در زمانیکه شریعت مداری( وزیر فعلی کار و رفاه اجتماعی) وزیر صمت بودند، مسئولیت تنظیم بازار محصولات کشاورزی را به ایشان واگذارکردند و هم اکنون نمی دانیم که آیا این حکم لغو شده است یا خیر؟

وی در واکنش به ادله رئیس جمهور به گرانی برنج گفت: رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت در واکنش به گرانی برنج نبود وزیر بازرگانی را علت اصلی این مشکلات دانستند که با این وجود جای این سوال مطرح است که آیا وزارت بازرگانی داریم که وزیر بازرگانی نداریم؟

واکنش به مباحث مطرح شده پیرامون افزایش قیمت برنج به بالای ۵۰ هزار تومان طی ماه های آتی در بازار بیان کرد: با وجود ۲ بار کشت برنج در استان ها به رغم نظر محققان و انجمن برنج، شالیکاران در اواخر دی و اوایل بهمن اقدام به کاشت برنج کردند که تا اوایل خرداد برداشت انجام می شود و مجدد یکبار دیگر کشت می شود.

به گفته وی، امسال با ۲ بار کشت برنج در برخی استان ها همچون مازندران، تولید افزایش و سرانه مصرف کاهش می یابد که با این وجود افزایشی در قیمت رخ نخواهد داد.

دببر انجمن برنج عرضه محصول در بورس کالا را یکی دیگر از عوامل موثر در کنترل بازار برشمرد و گفت: بعد از گذشت سالها مرکز بین الملل تحقیقات برنج در مازندران، برنج را در کنار گندن و ذرت در بورس کالای کشاورزی عرضه می کند، حال باید منتظر ماند و دید که آیا برنج می تواند جای خود را باز کند یا خیر؟ که امیدواریم این موضوع صورت بگیرد تا بازار از این طریق تا حدودی در ساماندهی شود.

واردات برنج ۵۰ درصد کاهش یافت/۱۰۰ هزار تن برنج در بنادر مانده است

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج از کاهش۵۰ درصدی واردات برنج خبر داد و گفت: بنابر آمار سال گذشته واردات برنج به دلایلی همچون مشکلات ارز و قوانین استاندارد ۵۰ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: سال گذشته ۸۵۰ هزار تن برنج وارد شد که ۲۰۰ هزار تن از این میزان را بخش دولتی، مابقی بخش خصوصی وارد کرده است که این‌میزان چندان نیست.

کشاورز ادامه داد: با توجه به مشکلات قوانین استاندارد در جداول درجه بندی قرار بود اصلاحیه ابلاغ شود که تاکنون این موضوع صورت نگرفته است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه حدود ۱۰۰ هزار تن برنج در بنادر مانده است، گفت: بنابر بخشنامه ای که سازمان استاندارد، وزارت جهاد و وزارت صمت تنظیم کرده مشکل مرتفع خواهد شد.

به گفته وی، با توجه به قیمت تمام شده بالای برنج خارجی، برندهای وارداتی هم میزان محدود برنج وارد می کنند تا بتوانند برند خود را حفظ کنند چرا که برای برنج بالای ۲۶ هزار تومان تقاضایی در بازار وجود ندارد.

دبیر انجمن برنج ادامه داد: در ایام‌ماه مبارک رمضان امیدواریم برنج های مانده در گمرک ترخیص و وارد بازار شود، در غیر اینصورت قیمت برنج ایرانی در بازار افزایش می یابد

این مقام مسئول درباره آینده بازار برنج گفت: با توجه به شرایط فعلی اقتصاد افزایش مجدد قیمت بعید است که در بازار رخ دهد.

وی در پایان با بیان اینکه ۶ دهک جامعه برنج خارجی مصرف می‌کنند، تصریح کرد: برنج دومین کالای استراتژیک کشور است که با حذف آن از سفره خانوار، تقاضا برای خرید مرغ و تخم مرغ هم در بازار بهم میخورد که امیدواریم مسئولان توجه جدی به این‌موضوع داشته باشند تا بخشی از این‌مشکلات مرتفع شود.

با توجه به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات، قیمت برنج هندی و پاکستانی با نوساناتی در بازار روبرو شد که این موضوع اختلاف قیمت برنج خارجی و ایرانی را کاهش داد که این امر بسیاری از خانوارها را به مصرف برنج داخلی سوق داد، هر چند با افزایش قیمت برنج خارجی و داخلی بسیاری از دهک های جامعه مجبور به کاهش یا حذف این‌محصول از سبد مصرفی خود کردند که با افزایش مجدد قیمت، تنها عده ای از دهک های جامعه توان خرید برنج را دارند.

 

 

بیشتر بخوانید سکانس ضربت خوردن امیرالمومنین (ع) در سریال امام علی (ع) قیمت پراید امروز 14 اردیبهشت 1400+جدول محسن تنابنده معتاد شد؟! / چهره ترسناک تنابنده بعد از اعتیاد + عکس بی قراری خانواده علی انصاریان بر سر مزار/حال داماد علی بد شد+فیلم لو رفته انقلاب در روابط ایران و عربستان + جزییات جدید خبر بد؛ کاهش 800 تا دو میلیون تومانی حقوق کارگران!

منبع: فردا

کلیدواژه: قیمت برنج قیمت برنج ایرانی قیمت برنج خارجی قیمت برنج هندی قیمت برنج پاکستانی قیمت هر کیلو برنج قیمت برنج ایرانی افزایش قیمت برنج دبیر انجمن برنج برنج خارجی گرانی برنج هزار تومان ۲ بار کشت پیش بینی ۵۰ هزار هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۰۵۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشم بازار نفت به خاورمیانه/ ضعف کوتاه‌مدت نفت نشانه چیست؟

نگارعلی_ کاهش تنش‌ها در منطقه به کاهشی شدن روند قیمت نفت کمک کرده‌است؛ نفت خام برنت در معاملات اواسط صبح آسیا به زیر ۸۹ دلار در هر بشکه سقوط کرد و وست تگزاس اینترمدیت کمی بیش از ۸۳ دلار قیمت خورد. از ابتدای صبح تا با به امروز، نفت برنت توانسته‌است کمی خود را بازیابی کند و ۸۹ دلار و ۲۴ سنت در هر بشکه قیمت خورده‌است.

انتظارات تغییر کرد

روز جمعه، وزارت بازرگانی آمریکا نرخ تورم ماه مارس را ۲.۷ درصد در مخارج مصرف شخصی گزارش کرد که نسبت به نرخ سالانه ۲.۵ درصدی در فوریه افزایش داشت.

از آغاز سال، داده‌های تورم ایالات متحده همچنان بازارها را شگفت‌زده کرده است و منجر به کاهش انتظارات فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره شده است. همان‌طور که گفته شد انتظارات از روند نرخ بهره در حال تغییر است؛ با توجه به سطوح بالا از تورم، بازار باید بر امیدها برای کاهش نرخ بهره فدرال رزرو غلبه کند؛ دورنمای افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو سیگنل صعودی برای بازار نفت است، چراکه نرخ‌های بهره بالا دلار آمریکا را گران می‌کند و حجم عظیمی از نفت در بازارهای جهانی با دلار آمریکا معامله می‌شوند و در نتیجه هزینه خریداران در بازار نفت بیشتر می‌شود.

ضعف کوتاه‌مدت نفت نشانه چیست؟

در جبهه خاورمیانه، کاهش تنش‌ها امیدها برای پایان دادن به درگیری ها را دوباره زنده می‌کند. اگر این اتفاق بیفتد، نفت باید کاهش بیشتری پیدا کند زیرا خطر اختلال در عرضه با درگیری پایان می‌یابد. بلومبرگ، به نقل از وارن پترسون، رئیس استراتژی کالای ING، گفت که "خطرات ژئوپلیتیکی به میزان قابل توجهی کاهش یافته‌است."

گفتنی است که متغیرهای زیادی بر نزولی شدن روند قیمت نفت تاثیر گذشته‌اند؛ یکی از مولفه‌های تاثیرگذار، گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا از افزایش ۲.۷ میلیون بشکه‌ای موجودی انبارهای این کشور بود. از طرف دیگر محدود شدن انتظارات در خصوص به خطر افتادن عرضه در نتیجه تشدید تنش نظامی در خاورمیانه بر ادامه روند کاهش قیمت نفت تاثیر بیشتری گذاشته‌است. در واقع ضعف کوتاه مدت قیمت نفت منعکس‌کننده برخی انتظارات است که تنش‌ها ممکن است مهار شود. در واقع مشکل بازار نفت در حال حاضر مهار شدن تنش‌ها است؛ اجتناب از درگیری گسترده‌تر به معنای کاهش ریسک در بازارهای مالی و انرژی و توقف صعود قیمت نفت است.

بازار نفت در مشت اوپک پلاس

کارشناسان بر این باورند که اوپک پلاس کنترل بازار نفت را دوباره در دست خواهد گرفت؛ در صورتی که این اتفاق رخ دهد، بازار به شدت محدود خواهد شد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که بازار رشد فزاینده‌ای را در ماه‌های پیش رو تجربه خواهد کرد. با آمدن تابستان انتظار رشد قوی تقاضای جهانی و محدودیت‌های عرضه، از جمله کاهش تولید اوپک و روسیه، به افزایش قیمت‌ها در بازار نفت دامن خواهد زد. بنابر پیش‌بینی بانک‌های سرمایه‌گذاری، در صورتی که قیمت نفت برنت از بشکه‌ای ۹۰ دلار گذر کند، شرایط برای افزایش بیشتر قیمت‌ها مساعد است.

به گفته سباستین باراک، رئیس بخش کالا در غول صندوق تامینی سیتادل، مسیر قیمت نفت در سال آینده عمدتاً در دست ائتلاف اوپک پلاس از تولیدکنندگان بزرگ خاورمیانه و روسیه است.

داده‌های رسمی روز شنبه نشان داد که با افزایش چشم‌انداز تقاضای نفت، رشد سود صنعتی چین در ماه مارس کاهش یافت و این نشان‌دهنده ضعیف شدن تقاضای داخلی در دومین اقتصاد بزرگ جهان است. فشار کاهشی بر قیمت نفت نشان می‌دهد بهبود اقتصادی چین چندان امیدوارکننده نیست و چشم‌انداز تقاضا برای مصرف سوخت را مختل می‌کند.

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901033

دیگر خبرها

  • سکه به کانال ۴۲ میلیون تومان بازگشت
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • افزایش قیمت طلا و انواع سکه در بازار ؛ ربع سکه چند شد؟ | جدول قیمت ها را ببینید
  • نرخ رهن در بازار مسکن؛ رهن کامل در عبدل آباد با ۶۰۰ میلیون تومان
  • ثبت سفارش ۱۳۰ هزارتن برنج در ۲ ماهه ابتدای سال
  • علت افزایش قیمت برنج ایرانی مشخص شد
  • چشم بازار نفت به خاورمیانه/ ضعف کوتاه‌مدت نفت نشانه چیست؟
  • قیمت هر شاخه تیرآهن در سال جدید چقدر است؟
  • رصد بازار حبوبات در استان یزد