Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- عربستان در چارچوب رویکردی تازه نشان داده که برای انجام دور دیگری از مذاکرات با مقام‌های ایرانی عجله دارد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ روزنامه "الاخبار" نزدیک به حزب الله لبنان در گزارشی با استناد به اطلاعات رسیده از منابع آگاه به پیشنهاداتی که "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان به تهران ارائه داده اشاره کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزنامه می‌نویسد: "ریاض برای انجام مذاکره عجله دارد چرا که می‌خواهد بار سنگین تحولات منطقه از روی دوش‌اش برداشته شود. منابع آگاه گزارش می‌دهند که در جریان گفتگو‌های بغداد، ریاض به نقطه توقف تلاش برای عادی‌سازی رابطه با اسرائیل رسیده است. با این وجود، منابع آگاه خبر داده‌اند که تهران با این موضوع محتاطانه برخورد کرده چرا که اختلاف‌نظر در مورد موضوعات دیگری با ریاض وجود دارد که روند عادی‌سازی رابطه میان تهران و ریاض را دشوارتر و زمان بر خواهند کرد".

این روزنامه در ادامه می‌افزاید: اگر سعودی‌ها نسبت به آنچه در گفتگو‌های ماه گذشته در بغداد به طرف ایرانی گفته‌اند جدی باشند، این بدان معناست که منطقه در مسیر بزرگترین چرخش تاریخی در دهه‌های اخیر قرار خواهد گرفت.

منابع آگاه خبر می‌دهند که سعودی‌ها به ایران اطمینان داده‌اند که نمی‌خواهند با اسرائیل به عادی‌سازی رابطه بپردازند. بن سلمان برای رهایی از بن‌بستی که خود برای عربستان ایجاد کرده -با توجه به باورش در این باره که تهران کلید بیرون رفتن ریاض از بحران منطقه‌ای را در دست دارد- هیچ گزینه دیگری پیش روی خود به جز گشودن باب مذاکره با تهران ندیده است. او که نزد خاندان حاکم عربستان مشروعیتی ندارد، قصد دارد با مصالحه با تهران برای خود مشروعیت و اعتباری کسب کند.

"الاخبار" در ادامه می‌افزاید: منابع آگاه می‌گویند سعودی‌ها خواستار توقف حملات موشکی و پهپادی انصارالله علیه اهداف سعودی هستند. طرف ایرانی اما در مذاکره گفته که تصمیم با انصارالله است و آنان به طور مستقل درباره اقدامات‌شان تصمیم‌گیری می‌کنند. همچنین، به گفته منابع آگاه، هیئت سعودی در گقتگو با طرف ایرانی گفته که بن‌سلمان وهابی نیست و از شیعیان نفرتی ندارد. گفته شده که بن سلمان درک کرده که امریکایی‌ها قصد دارند او را محدود و مهار کنند، در نتیجه، او می‌خواهد مشکلات ریاض با تهران به صورت دوجانبه حل شوند. گفتگو با تهران ارزان‌ترین و عملی‌ترین گزینه برای "محمد بن سلمان" است.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: روابط ایران و عربستان برجام اسرائیل محمد بن سلمان منابع آگاه بن سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۰۶۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سیا اقامت خود را در دوحه تمدید کرد

منابع دیپلماتیک آگاه فاش کردند که ویلیام برنز، رئیس سیا اقامت خود زا در پایتخت قطر در طول روز دوشنبه تمدید کرد تا از مذاکرات متزلزل بین جنبش مقاومت اسلامی (حماس) و اشغالگران ممانعت کند.

به گزارش ایسنا، ویلیام برنز برای دیدار با محمد بن عبدالرحمان بن جاسم آل ثانی نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر به دوحه رفته بود.

منابع دیپلماتیک آگاه به الجزیره گفتند که سفر برنز به قطر در راستای تلاش برای نجات مذاکرات متزلزل بین حماس و رژیم صهیونیستی انجام شد.

همچنین وبگاه آمریکایی «آکسیوس» به نقل از منابع آگاه نوشت: قطر، مصر و ایالات متحده در تلاش هستند تا از شکست مذاکرات غیرمستقیم بین اسرائیل و حماس در مورد آتش‌بس و آزادی اسیران صهیونیست ممانعت کنند.

رویترز نیز به نقل از یکی از مقاماتی که او را آگاه به مذاکرات میانجیگری درباره جنگ غزه توصیف کرده، گزارش داد: سفر برنز به دوحه با هدف اعمال فشار حداکثری بر حماس و اسرائیل برای ادامه مذاکرات است.

منابعی به الجزیره گفتند که هیئت حماس روز یکشنبه قاهره را ترک کرد و پس از ۲ روز مذاکره راهی دوحه شد، جایی که رهبری سیاسی جنبش حماس روز دوشنبه در پایتخت قطر برای بررسی نتایج مذاکرات قاهره تشکیل جلسه خواهند داد.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد دور کنونی مذاکرات در قاهره پایان یافت و هیئت حماس قاهره را برای ادامه مشورت با رهبران خود ترک می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رئیس سیا اقامت خود را در دوحه تمدید کرد
  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • فیلم| فیلمی جالب از جاده آخرالزمانی در حومه ریاض عربستان
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است/ عربستان نمی تواند از شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین بگذرد/ غنی سازی بومی اورانیوم در عربستان؛ خط قرمز قانونگذاران آمریکایی
  • تولد توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل/ آیا آمریکا مجوز غنی سازی را به عربستان سعودی می دهد؟/ ریاض در یک قدمی پیروزی بزرگ قرار دارد
  • توافق نزدیک عربستان با آمریکا؛ آل‌سعود هسته‌ای می‌شود؟