Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@12:41:54 GMT

خسارت‌های سیلاب مرگبار در کرمان

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۰۶۸۲۴

خسارت‌های سیلاب مرگبار در کرمان

به گزارش ایرنا، سیزدهم اردیبهشت‌ماه امسال نیز همچون بهار سال های گذشته، قهر طبیعت آن روی خود را به مردم استان کرمان نشان داد و بارش های رگباری باران و تگرگ همزمان با گرمای نسبی هوا، طی ۲ مرحله موجب جاری شدن سیلاب در شهرستان های مختلف استان کرمان شد.

عمده هدف خسارت های این سیل بخش کشاورزی و زیرساخت های استان بود، قطعی برق، فیبر نوری و مخابرات در برخی از مناطق روستایی و شهرستان های کرمان، خسارت به باغات و مزارع کشاورزی و تخریب محورهای ارتباطی و جان‌باختن ۶ تن از کارکنان حوزه اتفاقات اداره برق بخش گلباف تنها بخشی از خسارت های سیل فروردین ماه امسال در این استان اعلام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گرچه اقدامات پیشگیرانه استان با مدیریت پیش از بحران استاندار کرمان در سفر به مناطق سیل زده و همچنین همبستگی و هم افزایی دستگاه ها، تیم های امدادی و مردمی تاحدودی توانست از آسیب به منازل مسکونی و کاهش خسارت های وارده این سیلاب بهاری موثر واقع شود اما آمار سنگین تلفات و خسارت های مالی و عمرانی نشان می دهد که همچنان جای کار بیشتری برای پیشگیری از بلایا و حوادث طبیعی در این استان وجود دارد که توجه جدی تر مسئولان را می طلبد.

خسارت سیلاب به اکثر مناطق استان کرمان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان گفت: هیچ کدام از منازل مسکونی واقع در شهرها و روستاهای استان خسارت ندیدند و عمده خسارت ها مربوط به زیرساخت ها مسیر جاده، ابنیه و پل های ارتباطی و خطوط انتقال شبکه و برق، آب و فیبر نوری و حوزه کشاورزی باغات و مزارع بر اثر بارش شدید باران و تگرگ و گل و لای ارزیابی می شود.

مجید سعیدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سیلاب اخیر در اکثر مناطق استان کرمان ازجمله شهرستان های انار، کوهبنان، راور، کرمان، عنبرآباد، فاریاب، قلعه گنج و رودبار جنوب خسارت بیشتری برجای گذاشته است.

وی اظهار داشت: خسارت های سیل فروردین ماه امسال توسط فرمانداری ها در حال برآورد است که متعاقبا از طریق رسانه ها اعلام می شود.

۶ تن از کارمندان شرکت برق کرمان در سیلاب گلباف جان باختند

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان هم با بیان اینکه نیروهای اتفاقات و بهره برداری اداره برق گلباف شامگاه دوشنبه در روستای حرمک در حین انجام کار در اثر وقوع بارندگی و طغیان رودخانه مفقود شدند، جزئیات جان باختن ۶ نفر از کارکنان این شرکت بر اثر سیل در منطقه گلباف را تشریح کرد.

محمد سلیمانی ساردو گفت: در پی بارندگی های روز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه در شمال استان کرمان و قطع برق، همکاران اتفاقات و بهره برداری اداره برق گلباف ساعت ۳.۵ عصر به منطقه اعزام و در حال رفع نقص و اصلاح شبکه برق بودند و برغم مساعدبودن هوا، متاسفانه به دلیل  بارش شدید تگرک در ارتفاعات که کل بیابان سفید پوش می‌شود بلافاصله بارش آغاز شده و حجم آب را چندین برابر می‌کند.

وی بیان داشت: با افزایش یک باره حجم آب درمنطقه و وقوع سیلاب  همکاران اداره برق گلباف گرفتار سیل شده و متاسفانه علیرغم تلاش گروه های امدادو نجات برای یافتن  همکاران صبح امروز اجساد ۶ نفر از همکاران اتفاقات و بهره برداری گلباف توسط گروه های امداد ونجات هلال احمر پیدا شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان تاکید کرد: به دلیل بسته بودن مسیر عملیات تجسس با اعزام بالگرد هلال احمر به منطقه و همکاری نیروهای هلال احمر و همچنین تیم‌های امدادی موتورسیکلت و بالگرد اعزام شده بود ضمن آنکه نیروهای سپاه و بسیج، نیروی انتظامی و بخشداری نیز همکاری داشتند.

وی با تسلیت به خانواده بزرگ صنعت برق و مردم شریف استان کرمان از همکاران این شرکت به عنوان تلاش گران خاموش صنعت برق یادکرد که با حال روزه و لب تشنه در شب قدر و ایام شهادت حضرت امیرالمومنین علی (ع) در مسیر خدمت به مردم جان خود را تقدیم کردند.  

سلیمانی اظهار داشت: سیلاب روز گذشته به روستاهای نسک و کشیت از توابع بخش گلباف خسارتی وارد نکرده است، اما متاسفانه ۶ نفر نیروی اعزامی اداره برق شهرستان در این حادثه جان خود را از دست دادندو به ۲۰ کیلومتراز شبکه فشار متوسط آسیب جدی وارد آمده است.

تلاش گران  صنعت برق مصطفی ابراهیمی، محسن توکلی، مسلم دهقان، علیرضا جعفری، علی توسلی و محمدمیرزاحسینی  ۶ نیروی اداره برق شهرستان کرمان بودند که در راه خدمت جان خود را از دست دادند.

پیام تسلیت استاندار کرمان در پی جان باختن ۶ تن از کارکنان اداره برق

استاندار کرمان در پی جان باختن ۶ تن از کارکنان اداره برق این شهرستان در سیل روز گذشته بخش گلباف، پیام تسلیت صادر کرد که در ادامه آمده است.

علی زینی وند در پیام تسلیت جان باختن ۶ تن از کارکنان اداره برق شهرستان کرمان آورده است، بسم الله الرحمن الرحیم، انا لله و انا الیه راجعون، در پی وقوع سیل در  منطقه گلباف و قطع برق در تعدادی از روستاها در سیزدهم اردیبهشت سال جاری با فروکش کردن باران، ۶ نیروی عملیاتی از نیروهای برق شهرهای گلباف، ماهان و راین شهرستان کرمان به محل اعزام می شوند که عصر همان روز در حین انجام ماموریت گرفتار بارش و سیلاب مجدد شده و متاسفانه جان خود را از دست دادند.

 ویافزود: اینجانب ضمن عرض تسلیت و آرزوی صبر و اجر برای خانواده های جانباختگان عزیز این واقعه اندوهبار، آقایان: مصطفی ابراهیمی، علیرضا جعفری، مسلم دهقان، علی توسلی، محمد میزراحسینی و محسن توکلی و آرزوی علو درجات ایشان در سالروز شهادت مولای متقیان امیرمومنان علی علیه السلام، به اطلاع می رساند، در دقایق اولیه پس از دریافت خبر، دستور اقدام سریع صادر شد.

در ادامه این پیام آمده است، ۱۲ تیم‌ زمینی، ۲ تیم هوایی و ۷۶ نیروی عملیاتی از هلال احمر، نیروهای انتظامی، بسیج و سپاه، عوامل بخشداری و دهیاری ها، گروه های داوطلب از جمله آفرود از هیات اتومبیل رانی بلافاصله به منطقه اعزام و کار جستجو را در هوای نه چندان مساعد منطقه آغاز نمودند و پس از تلاش فراوان موفق به کشف اجساد قربانیان شدند.

وی می اضافه کرد: همچنین وزرای کشور و نیرو نیز با تماس تلفنی ضمن پیگیری این حادثه تلخ مراتب تسلیت خود را به خانواده های داغدیده ابلاغ  کردند و ضمن تشکر از نیروهای مردمی، امدادی و عوامل کمک رسان، امیدوارم شاهد تکرار چنین حوادث تلخ و اندوهباری نباشیم.

خسارت سیلاب به زیرساخت ها و شبکه ارتباطات استان کرمان

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان نیز با بیان اینکه سیل روز گذشته در بخش گلباف علاوه بر آسیب به شبکه برق، ارتباطات سه سایت همراه اول در این منطقه را قطع کرد گفت: خوشبختانه با تلاش تیم های پشتیبانی، ارتباطات مخابراتی این مناطق برقرار شد.

مسعود الهامی افزود: در سیل روز گذشته در تعدادی از روستاهای بخش گلباف با توجه به تخریب حدود سه و نیم کیلومتر از شبکه و خط انتقال برق و همچنین قطع برق سه سایت همراه اول در روستاهای کشیت، حرمک و نسک ، با هماهنگی ستاد مدیریت بحران استان، ۲ دستگاه دیزل ژنراتور ۳۶۰ و ۲۵۰ کیلو وات سیار توسط شرکت توزیع برق شمال برای تامین برق موقت روستاها و چند دستگاه باطری و دیزل ژنراتور سیار از سوی مجموعه مخابرات استان به بخش گلباف اعزام شد.

وی تصریح کرد: همچنین با تلاش تیم‌های پشتیبانی شبکه مخابرات استان کرمان تا کنون ارتباطات بخش عمده ای از روستاهای منطقه مجددا راه اندازی شده است.

وی عنوان کرد: نظر به تخریب قریب به ۲۰ کیلومتر از کابل نوری در مسیرهای ارتباطی با دستور عضو هیات مدیره زیرساخت و مجری طرح توسعه ارتباطات روستائی وزارت ارتباطات ظرف ۲۴ ساعت آینده با راه اندازی لینک ماهواره ای ارتباط اضطراری سایر مناطق سیل زده برقرار خواهد شد.

سیل ۲۷ میلیارد تومان به راه‌های کرمان خسارت زد

همچنین معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای شمال استان کرمان گفت: بارندگی‌های اخیر و به‌دنبال آن جاری شدن سیلاب تاکنون ۲۷ میلیارد تومان به راه‌های ارتباطی این استان خسارات وارد کرده است.

احسان عراقی زاده با اشاره به اینکه بیشتر خسارات سیلاب در بخش های گلباف و شهداد رخ داد افزود: سیلاب اخیر خسارت‌های بسیاری به‌ویژه به محورهای روستایی، اصلی و فرعی استان کرمان وارد کرد.

وی اظهار داشت: در این خصوص جاری شدن سیلاب به ابنیه ارتباطی و پل واقع در محور سیرچ _ اندهجرد از توابع شهرستان کرمان خسارت جدی زده است و همچنین این سیل به ۷۰ آب نما، ابنیه فنی و ۳۹ دستگاه پل خسارت وارد کرده است. 

عراقی زاده ادامه داد: عوامل و تیم‌های راهداری در راستای جبران خسارت‌های وارده به سرعت وارد عمل شدند و اینک در حال رفع آسیب‌های سیل هستند که ترددهای ایمن از این مسیر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اکثر حورهای اصلی برون شهری متاثر از سیلاب در ۲۴ ساعت گذشته بازگشایی شدند، عنوان کرد: امیدواریم هر چه سریعتر محورهای روستایی بازگشایی شوند.

عملیات نجات ۱۴ تیم هلال احمر در مناطق سیل زده کرمان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان نیز گفت: در عملیات جستجوی مفقودین حادثه سیلاب شب گذشته گلباف ۱۴ تیم امداد و نجات هوایی و زمینی این سازمان شرکت داشتند.

رضا فلاح با اشاره به پیدا شدن جسد ۶ نیروی اداره برق کرمان در منطقه حرمک گلباف گفت: این نیروها برای عملیات اتصال برق روستای حرمک شهر گلباف به منطقه سیل زده اعزام شده بودند که در اثر وقوع سیل مجدد در این منطقه ۶ نفر از نیروهای اداره برق دچار حادثه و در نهایت مفقود شدند.

فلاح با اشاره به اعزام ۱۴ تیم امداد و نجات زمینی و هوایی از جمعیت هلال احمر مرکز استان و شهرهای گلباف، ماهان، شهداد و کرمان به محل حادثه افزود: عملیات امداد و نجات زمینی با حضور ۱۲ تیم از شامگاه دوشنبه آغاز شده بود.

وی با بیان اینکه ۲ تیم امدادوهوایی توسط بالگرد جمعیت هلال احمر به محل حادثه اعزام شدند ادامه داد: تیم آنست سگ‌های زنده‌یاب نیز در محل حادثه حضور داشت.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان با اشاره به اینکه ۲ نوزاد و کودک توسط بالگرد به مرکز استان انتقال یافتند؛ افزود: عملیات جستجو و نجات جهت پیدا کردن سه نفر از بومیان منطقه ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه عملیات امدادونجات زمینی با حضور ۱۲ تیم از شب گذشته آغاز شده است، افزود: هم اکنون ۲ تیم امدادوهوایی توسط بالگرد جمعیت هلال احمر  به محل حادثه اعزام شده است. 

اقدامات مانع گسترش خسارت های سیل در کرمان شد

فرماندار کرمان به اقدامات انجام شده پس از بازدید استاندار از منطقه طی سال گذشته در بخش های گلباف و شهداد به منظور پیشگیری از وقوع سیل اشاره کرد و گفت: این اقدامات از وارد امدن خسارت به منازل و مناطق مسکونی پیشگیری کرد.

وی افزود: استاندار کرمان از روستاهای سالارآباد و امیرآباد و تکاب های شهداد و روستای رودخانه این منطقه بندهای خاکی برای جلوگیری از آسیب دیدن از سیلاب، بازدید کرده است.
به گفته فرماندار همچنین روز گذشته در اندوهجرد و پشوئیه نیز بارندگی داشتیم که به آب و برق و راه ها خسارت هایی وارد شد.

بخش گلباف در فاصله ۱۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان واقع شده است و بخشی عمده از خسارت ها در این بخش گزارش شده است.

برچسب‌ها راور رودبار بارندگی ایرنا امداد و نجات گزارش ملی سیلاب ها شهداد سیل شركت‌ توزيع نيروی برق عنبرآباد مجید سعیدی قلعه گنج کرمان کوهبنان علی زینی وند گلباف ماهان سازمان بسیج مستضعفان استانداری کرمان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: راور رودبار بارندگی راور رودبار بارندگی ایرنا امداد و نجات گزارش ملی سیلاب ها شهداد سیل شركت توزيع نيروی برق عنبرآباد مجید سعیدی قلعه گنج کرمان کوهبنان علی زینی وند گلباف ماهان سازمان بسیج مستضعفان استانداری کرمان اخبار کنکور شمال استان کرمان جمعیت هلال احمر استاندار کرمان ۶ تن از کارکنان شهرستان کرمان خسارت های سیل امداد و نجات جان باختن ۶ جان خود تیم امداد روز گذشته بخش گلباف محل حادثه اداره برق خسارت ها وقوع سیل اعزام شد ۶ نیروی سیل زده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۰۶۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی

علیرضا نصرآبادی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بعد از باران‌هایی که در اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی باریدن گرفت و در برخی مناطق منجر به سیلاب شد، یکی از سوالات دغدغه مندان حوزه منابع طبیعی بحث مهار رواناب‌ها بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: طبق آخرین آمار و بررسی‌ها با توجه به سیلاب در اردیبهشت ماه تا به امروز ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه‌های آبخیز داری خراسان جنوبی مهار شده است.

نصرآبادی ادامه داد: از این میزان یک میلیون متر مکعب آب در سازه‌های آبخیزداری شهرستان بیرجند ذخیره شده است.

وی با اشاره به اینکه در مجموع در سال آبی جاری که از مهرماه ۱۴۰۲ شروع شده است تاکنون حدود ۲۵ میلیون مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی مهار شده است، گفت: بی شک این باران‌ها برای خراسان جنوبی برکت و رحمت به همراه خواهد داشت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در پاسخ به این سوال که آیا سیلاب به سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی خسارت وارد کرده است یا خیر اظهار کرد: این سیلاب به سازه‌ها آبخیزداری و مناطقی که برنامه‌های آبخیزداری اجرا می‌شود خسارت وارد نکرده است ولی به مناطق دیگر خسارت‌هایی را به وجود آورده است.

کد خبر 6090532

دیگر خبرها

  • تصاویری جدید از میزان خسارت تورنادو مرگبار به شهر ۱۲۵ میلیونی چین!
  • مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • راه‌های مواصلاتی قربانی سیلاب‌های اخیر در خراسان جنوبی/ خسارت‌ها برآورد می‌شود
  • خسارت ۸۸۳ میلیاردی سیلاب در شهرستان کلاله
  • راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند
  • خسارت ۱۳۰۰ میلیاردی سیل به کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد
  • بازدید شبانه استاندار از مناطق تحت تاثیر سیلاب شرق استان کرمان
  • سیلاب ۸۸۳ میلیارد ریال به کلاله خسارت زد
  • امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل/خسارت سیل به ۹ منزل مسکونی
  • امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل