Web Analytics Made Easy - Statcounter

مقام بین‌المللی ارشد در بوسنی نسبت به تلاشهای مداوم رهبران قومیت صرب برای ایجاد شکاف در این کشور و کوتاهی در بازگرداندن اصلاحات فراوان حاصل شده طی ۲۵ سال گذشته در قبال این کشور هشدار داده و خواستار "موضع قاطع" برای جلوگیری از هرگونه ایجاد شکاف شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، والنتین اینزکو، خطاب به شورای امنیت سازمان ملل گفت، میلوراد دودیک، عضو صرب ریاست جمهوری سه نفره بوسنی، رهبری کننده چالش علیه جامعه چند قومیتی بوسنی متشکل از صربها، مسلمانان و کرواتها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت که کمپین صربها "میتواند دارای تبعات سیاسی و امنیتی نه فقط برای این کشور بلکه همچنین برای منطقه و مابقی اروپا باشد".

او این گزارشش را احتمالا آخرین گزارشش به شورای امنیت سازمان ملل بعد از ۱۲ سال کار به عنوان "نماینده عالی" جامعه بین‌المللی در بوسنی دانسته و شدیدا از آنچه که "سیاست مخرب بلند مدت" مقامهای منطقه صربها در بوسنی دانست، انتقاد کرد.

به گفته اینزکو، ماه مارس مجلس ملی این منطقه طرحی را تصویب کرد که راه را برای "به اصطلاح انحلال صلح آمیز این کشور هموار میکند".

ماه آوریل احزاب ائتلاف حاکم بر جمهوری صرب بوسنی نشستی داشتند و دودیک به اعلام تشکیل تیمهای مذاکره کننده پرداخته و تصریح کرد که این منطقه "حق تصمیم گیری نهایی درباره وضعیت آینده خود را محفوظ می‌داند".

بوسنی دچار اختلافاتی برآمده از جنگ ۱۹۹۲-۱۹۹۵ این منطقه میان صربها، کرواتها و مسلمانان و در طی فروپاشی یوگسلاوی سابق است. یک توافق صلح با واسطه‌گری آمریکا در سال ۱۹۹۵ برای بوسنی در دیتون اوهایو امضا شد که بر طبق آن بوسنی تبدیل به یک فدراسیون متشکل از دو منطقه خودمختار شامل جمهوری صربها و جمهوری مسلمانان و کرواتها شد.

این نماینده عالی، ناظر بر اجرای غیرنظامی توافق دیتون بوده و همچنین از سوی شورای اجرای صلح متشکل از ۵۵ کشور ماموریت دارد.

اینزکو خطاب به شورای امنیت تاکید کرد "توافق دیتون این حق را به طرفها برای جدایی نمی‌دهد".

او گفت که اقدامات صربهای بوسنی اتمسفر سیاسی را "مسموم" کرده و اصلاحات را در زمانی که این کشور گرفتار همه گیری کووید-۱۹ است به حاشیه رانده است. او تاکید کرد، بوسنی باید قاطعانه در مسیر عضویت در اتحادیه اروپا باشد اما امروز ما در اینجا هستیم در حالی که یکی از رهبران سیاسی آن علنا دارد از چند تکه کردن این کشور حمایت کرده و به اتحادیه اروپا در این فرآیند حمله و آن را مسخره می‌کند.

اینزکو هشدار داد، حتی اگر که جلوی یک فروپاشی گرفته شود، هدف صربها ایجاد یک کشور "دائما معیوب" است و این اتفاق هم اکنون دارد در وضعیت "فلج تقریبی عالی‌ترین نهادها از جمله ریاست جمهوری، شورای وزیران و مجمع پارلمانی" اتفاق می‌افتد.

او گفت که جامعه متکثر و چند قومیتی بوسنی که قبل از جنگ وجود داشت "ناپدید شده" و دفاع از فضاهای چند قومیتی دشوارتر از ایجاد فضاهای تک قومیتی شده است.

او گفت که "سخنرانی‌های مروج نفرت، تقدیر از جنایتکاران جنگی و طلب تجدید نظر یا انکار صریح نسل کشی به رغم احکام نهادهای قضایی بین‌المللی، در گفتمان سیاسی بسیار رایج مانده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بوسنی بین المللی او گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۰۷۰۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عدم انجام تکالیف قانونی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ارزش‌گذاری مناطق تحت مدیریتش

دیوان محاسبات کشور، گزارش‌های این نهاد نظارتی نشان می‌دهد که سازمان حفاظت محیط زیست از سال ۱۳۸۶ تا ۱۴۰۰ صرفاً نسبت به ارزش‌گذاری ۲۰ منطقه از ۳۰۹ منطقه تحت مدیریت خود و از سال ۱۴۰۰ به بعد نسبت به ارزش‌گذاری اقتصادی خدمات اکوسیستم پنج استان کشور (کردستان، قزوین، خراسان جنوبی، لرستان و کرمان) اقدام کرده است.

این در حالی‌ است که این سازمان مکلف بوده ارزش اقتصادی منابع زیست محیطی و جداول و حساب‌های مربوطه را محاسبه و در حساب‌های ملی لحاظ نماید.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • واکنش نوری قزلجه به احتمال بازگشت طرح صیانت به صحن مجلس /کسی با تمامیت خواهی و زیاده‌طلبی نمی‌تواند در این دوره رییس مجلس شود
  • رایزنی گروسی و امیر عبداللهیان در تهران
  • کمک جامعه بین‌المللی به بخش صحت افغانستان
  • هشدار؛ این قارچ‌ها را نخورید
  • تلاش جمعی ایران، عربستان، ترکیه، اندونزی و مصر برای پایان جنگ در غزه
  • هشدار نگران‌کننده یک اقتصاددان نسبت به تشدید تورم/ نرخ واقعی تورم کشور چه عددی است؟
  • عدم انجام تکالیف قانونی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ارزش‌گذاری مناطق تحت مدیریتش
  • جز قدرت‌های برتر منطقه و جهان هستیم/ باید امیدآفرینی کنیم
  • تداوم عملیات جست‌وجو جهت نجات کارگر مفقود شده تهران
  • مصر: جنگ طلبی اسرائیل امنیت کل منطقه را تهدید می کند