Web Analytics Made Easy - Statcounter

نحوه عملکرد رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره قانون «حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی» در حالی زیر ذره‌بین کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی قرار دارد که فرجام آن با ابهام همراه است. خبرگزاری میزان - قانون «حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی» مشتمل بر ۶ ماده در جلسه علنی روز دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی تصویب شد و ۱۶ مرداد همان سال به تأیید شورای نگهبان رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  طبق ماده ۲ قانون یاده شده، دولت موظف است طبق تکالیف این قانون، از طریق وزارت نفت نسبت به صدور و بازنگری مجوز طرح‌ها تا سقف ۲ میلیون بشکه در روز و اعطای تنفس خوراک، از سرمایه گذاران بخش غیردولتی برای جذب سرمایه گذاری مردمی حمایت کند.   «تنفس خوراک» بر اساس بند «ت» ماده ۱ این قانون اینگونه عنوان شده است: اعطای خوراک بدون دریافت بهای آن از زمان شروع بهره‌برداری طرح‌های موضوع این قانون، به تعداد روزی که ارزش آن معادل حجم سرمایه‌گذاری ارزش‌گذاری شده در مجوز صادره باشد و به عنوان تسهیلات به شرکت مجری طرح محسوب می‌شود.   مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ۲۳ فروردین سال جاری در گفت‌وگو با میزان، از بررسی اعمال ماده ۲۳۴ آئین‌نامه داخلی مجلس در رابطه نحوه عملکرد رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه پیرو تاخیر در اجرای کامل قانون حمایت از صنایع پایین دستی نفت خام و معیانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی در جلسه صبح امروز کمیسیون انرژی خبر داد.   قانون «حمایت از توسعه صنایع پایین دستی، نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی» یا همان قانون پتروپالایشگاه‌ها مصوب تیرماه سال ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی است. اجرای این قانون به اذعان کارشناسان نقش مهمی در رفع گلوگاه‌های حضور بخش خصوصی برای احداث پتروپالایشگاه‌ها در ایران دارد.

از همین‌رو قانون یاد شده جذابیت‌هایی را برای جذب سرمایه‌های مردمی در نظر گرفته‌ است که می‌تواند زمینه هدایت نقدینگی عظیم داخلی در یک مسیر سودده و مولد برای اقتصاد کشور و البته پایان خام فروشی باشد. از جمله مزایای این قانون اعطای تنفس خوراک به واحد‌های پتروپالایشی احداث شده است.

تنفس خوراک نوعی تسهیلات غیر نقد است به اینصورت که پس از به بهره‌برداری رسیدن پتروپالایشگاه‌ها، نفت و میعانات گازی تحریمی صادراتی بلااستفاده در مخازن بدون دریافت بهای آن، به اندازه هزینه سرمایه‌گذاری پتروپالایشگاه داده می‌شود. سپس معادل این مبلغ پس از پایان یافتن دوره تنفس خوراک به صورت یک وام ۸ ساله به صندوق توسعه ملی پرداخت می‌شود. این مشوق نقش مهمی در کمک به فرایند تامین مالی و جذب سرمایه‌های مردمی در احداث پتروپالایشگاه‌ها خواهدداشت.

یکسال استنکاف از قانون بی‌اثر کردن تحریم‌های نفتی

اجرای این قانون و اعطای تنفس خوراک نه تنها هیچ هزینه‌ای برای دولت ندارد بلکه موجب بی‌اثرشدن تحریم‌های نفتی، منبع پایدار درآمد‌های نفتی از محل فروش به پتروپالایشگاه‌های داخلی و نیز اشتغال‌زایی و رونق صنایع پالایشی مرتبط می‌شود. با این‌حال هرچند در حال حاضر و تا زمان احداث پتروپالایشگاه که شاید حدود ۴ تا ۵ سال به طول بینجامد این تسهیلات غیر نقد اعطا نمی‌شود، اما دولت و سازمان برنامه و بودجه تاکنون از اعطای تنفس خوراک استنکاف کرده‌اند.

آن‌طور که مشخص است نمایندگان سازمان برنامه و بودجه در هیئت امنای صندوق توسعه ملی تاکنون مانع از صدور جوز تنفس خوراک شده‌اند. این در حالی است که طبق قانون مجوز این تنفس خوراک داده شده‌ است و صندوق توسعه ملی صرفاً می‌بایستی با اولویت‌بندی ۸ طرح پذیرفته شده ساز و کار اعطای تنفس خوراک به آن‌ها را تعیین کند.

هادی بیگی‌نژاد نیز با اشاره به پایان مهلت مجلس به دولت برای اجرای تنفس خوراک در قانون حمایت از صنایع نفت‌خام و میعانات گازی در هیئت امنای صندوق توسعه، به خانه ملت گفته بود: اگرچه عدم اجرای این قانون منجر به شکایت نمایندگان مجلس از دولت و اعمال ماده ۲۳۴ بر این مهم شد، اما با توجه به برگزاری جلسات مشترک، مجلس فرصتی ۱۰ روزه به دولت برای اجرای این قانون داد و نمایندگان دولت قول اجرای قانون را دادند.   عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: اما اکنون که این مهم اجرایی نشده است طبق قرار قبلی کمیسیون در نخستین جلسه تشکیل کمیسیون انرژی، پرونده این تخلف به صحن علنی فرستاده خواهد شد تا با اعمال ماده ۲۳۴ آیین داخلی مجلس بر آن، از صحن به قوه قضاییه ارجاع شود.

طبق ماده ۲۳۴ قانون «آئین‌نامه داخلی مجلس» هرگاه حداقل ۱۰ نفر از نمایندگان و یا هر کدام از کمیسیون‌ها، عدم رعایت شؤونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس‌جمهور و یا وزیر و یا مسئولان دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را اعلام کنند، موضوع بلافاصله از طریق هیئت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌شود. کمیسیون حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز موضوع را رسیدگی و در صورت وارد بودن با اظهارنظر صریح، گزارش خود را از طریق هیئت رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد.   حال باید منتظر ماند و دید که این موضوع چه زمانی و با چه کیفیتی به سرانجام خواهد رسید.

 انتهای پیام/ برچسب ها: اخبار اقتصادی وزارت نفت

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی وزارت نفت نفت خام و میعانات گازی سازمان برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی پتروپالایشگاه ها صنایع پایین دستی اعطای تنفس خوراک اجرای این قانون کمیسیون انرژی صندوق توسعه ماده ۲۳۴

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۰۷۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع مشکل بیکاری در لرستان نیازمند اعتبار و سرمایه‌گذاری است

به گزارش خبرگزاری مهر، پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

«رضا سپهوند» از حوزه خرم‌آباد به پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» در دور دوم انتخابات پیوست. متن گفت‌وگوی وی با خبرگزاری مهر را در ادامه می‌خوانید:

در مجلس آینده تقسیم‌بندی حزبی و سیاسی را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

مجلس دوازدهم یک مجلس ترکیبی از گرایش‌های سیاسی و احزاب مختلف از جمله اصولگرایان، جبهه پایداری، اصلاح طلبان، مستقلین و … خواهد بود.

مهم‌ترین موضوعی که باتوجه‌به حوزه تخصصی شما باید بیشتر در مجلس آینده موردتوجه قرار بگیرد، چیست؟

برای دستیابی به توسعه متوازن در کشور و توسعه لرستان که شعار بنده نیز هست باید مشکلات مهمی از جمله رفع بیکاری و اشتغال جوانان، پیگیری مسأله سدسازی و تخصیص حقابه لرستان و جذب سرمایه گذاری از طریق بخش خصوصی و نهادهای عمومی و … مورد پیگیری قرار بگیرد. در این زمینه نیز پیگیری مسائل مربوط به توسعه استان از طریق تأمین منابع کافی برای رفع این مشکلات به طور جدی مورد توجه قرار دارد و پیگیری می‌شود.

اولویت شما در مجلس آینده برای حضور در کدام کمیسیون خواهد بود؟

کمیسیون بودجه، انرژی، توسعه، اقتصاد و کمیسیون صنایع و معادن

مهم‌ترین چالش استان خود را چه می‌دانید و برای حل آنچه راهکاری دارید؟

بیکاری مهمترین چالش حوزه انتخابیه بنده «خرم آباد، دوره چگنی و بخش‌های تابعه» است. رفع این مشکل نیازمند بودجه و اعتبارات کافی و همچنین جذب سرمایه گذاری مناسب در این استان است. مهمترین راهکار برای تأمین بودجه کافی جهت رفع این مشکل نیز اجرای قانون توازن مناطق محروم است که بر اساس آن ۳ درصد از کل درآمد دولت به صورت سالانه به استان‌های محروم اختصاص پیدا کند.

کد خبر 6079995

دیگر خبرها

  • جوکار: طبق قانون شفافیت قوای سه گانه آراء نمایندگان باید در دسترس عموم قرار گیرد
  • یکپارچه سازی زمین های کشاورزی شمال با سرمایه گذاری چینی‌ها
  • کمیسیون اصل ۹۰، مرجع رسیدگی به شکایت‌های مردم
  • رئیس کمیسیون حقوقی مجلس: بعید است بررسی قانون مهریه به مجلس یازدهم برسد
  • نماینده چابهار: ماجرای باغ ازگل که بدون اطلاع امام جمعه به نام او زده شده، بر دین اثر منفی دارد یا چند تار موی زنان؟
  • رفع مشکل بیکاری در لرستان نیازمند اعتبار و سرمایه‌گذاری است
  • تورم و بیکاری چالش بزرگ لرستان/ زمینه برای سرمایه‌گذاری فراهم شود
  • قانون‌گذاری باید در کنار نظارت قرار گیرد
  • فضای مجازی باید قانون داشته باشد/لزوم قانونمندی پدیده‌های اجتماعی
  • باید افراد اصلح را به مردم معرفی کنیم