Web Analytics Made Easy - Statcounter

در شرایطی که بازار ارز چند روزی است که مسیر نزولی را برگزیده است و هر روز و هر ساعت، کاهش پلکانی نرخ دلار را تجربه می کند، حالا خبرها از بازار آزاد حکایت از افزایش عرضه ارز دارد. به گونه ای که دلارهای خانگی با هجوم به بازار، بدون خریدار مانده اند.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ نگاهی بر نرخ های کنونی بازار ارز به خوبی نشان می دهد که اسکناس آمریکایی پس از رسیدن به قله 32 هزار تومانی در اواخر مهرماه سال گذشته، مسیر کاهشی را طی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به گفته فعالان بازار، پس از شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری و کاهش انتظارات توری و احتمال بازگشت آمریکا به برجام، شاهد تعدیل نرخ ارز به ویژه دلار بوده ایم.

تحلیل گران فنی بازار نیز معتقدند بانک مرکزی به عنوان بازارساز، همواره سمت عرضه و تقاضا را به خوبی مدیریت کرده و اجازه سفته بازی و جولان دلالان مشابه اتفاقی که در تابستان و پاییز 97 در بازار ارز اتفاق افتاد را نمی دهد.

این را می توان در صحبت های روز گذشته عبدالناصر همتی نیز به خوبی مشاهده کرد. بر این اساس، رئیس کل بانک مرکزی درمورد سیاست بانک مرکزی درخصوص مدیریت بازار ارز تاکید کرد: "قبلاً هم گفته‌ام بانک مرکزی بدور از هیجانات غیر منطقی و بصورت تدریجی متناسب باعوامل مؤثر برعرضه وتقاضای ارز دربازار ثانویه و افزایش قدرت بازارسازی خود، بازار را به سمت تعادل راهبری و مدیریت خواهد  کرد. همتی همچنین در مورد روند کاهشی نرخ ارز گفت: این روزها در برخی از اظهارات تلاش می شود اقدامات بانک مرکزی برای تعدیل نرخ ارز که در راستای تلاش برای تقویت ارزش پول ملی و پاسخ به مطالبه مهم مردم است را اقدامی سیاسی جلوه کنند. درحالی که احتمال رفع تحریمها و آزادی منابع بانک مرکزی، انتظارات مثبتی در بازار ارز ایجاد کرده است و کاهش نرخ ارز در این بازار امری منطقی است."

از سوی دیگر، امروز رئیس جمهور نیز با اشاره به انجام مذاکرات احیای برجام در وین، گفت: "امروز مردم ثمره صبر و مقاومت خود را در وین می بینند و از نظر من به عنوان رئیس دولت، تحریم شکسته شده و اگر همه متحد باشیم، سیاه کاری و دغل بازی نشود و گزارش ها درست به مردم برسد، به زودی تحریم برداشته خواهد شد. وی تاکید کرد: آمریکا و طرف های ما در مذاکرات راهی جز این ندارند که به قانون و قطعنامه ۲۲۳۱ برگردند و به تعهدات خود کامل عمل کنند، امروز همه دنیا در این زمینه یکصدا است و هم می گویند که راهی جز اجرای کامل برجام و بازگشت به تعهدات و قانون وجود ندارد و این یک پیروزی بزرگ برای ملت ایران است."

بنابراین در حال حاضر، تاثیر مثبت این تحولات، در گام نخست به کاهش انتظارات تورمی در اقتصاد ایران منجر شده است. پیش تر نیز حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در دی ماه سال گذشته با بیان اینکه، قیمت فعلی دلار واقعی نیست، اعلام کرده بود، اگر منابع در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، فردا صبح قیمت دلار از 25 هزار تومان به 15 هزار تومان می‌رسد. به گفته روحانی، اگر صرفا 7 میلیارد دلار منابع ایران که در بانک‌ یکی از کشورها {کره جنوبی} بلوکه شده، در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، فردا صبح قیمت دلار از 25 هزار تومان به 15 هزار تومان می‌رسد.

در نتیجه این گونه می توان برداشت که در صورت احیای موفقت آمیز برجام و لغو تحریم های خصمانه دولت امریکا بر علیه ملت ایران، شاهد ریزش قیمت ها در بازار ارز باشیم. هرچند نباید از نگرانی صادرکنندگان نیز چشم پوشی کرد؛ زیرا به گفته این افراد، در حال حاضر ثبات نرخ ارز مهم تر از ریزش های ناگهانی است. 

نرخ امروز دلار چقدر شد؟

در معاملات امروز (چهارشنبه پانزدهم اردیبهشت ماه 1400) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ 20532 تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به نرخ 20947 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود که نسبت به روز کاری قبل، 784 تومان ارزان تر شده است. نرخ دلار در بازار امروز نسبت به اولین روز اردیبهشت ماه امسال نیز 2422 تومان کاهش نرخ دارد.

همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به قیمت 24799 تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل با کاهش 567 تومانی نسبت به روز دوشنبه، به قیمت 25300 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود.

بهای دلار و یورو در بازار متشکل ارزی

جدیدترین نرخ های اعلام شده در این بازار نشان می دهد نرخ دلار آمریکا به رقم 20640 تومان و نرخ یورو نیز به رقم 24990 تومان رسیده است. این در حالی است که نرخ میانگین دلار در بازار روز دوشنبه، 21568 تومان و نرخ یورو نیز 25726 تومان مشخص شده بود که نشان از کاهش معنادار در بازار امروز دارد.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: ماه رمضان شب قدر سفارت سوئیس جوشن کبیر نماز شب قدر دعای روز بیست و دوم رمضان قیمت دلار قیمت یورو نرخ ارز ماه رمضان شب قدر سفارت سوئیس جوشن کبیر نماز شب قدر دعای روز بیست و دوم رمضان بانک مرکزی هزار تومان بازار ارز نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۰۸۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت دلار به کانال ۶۳ هزار تومان

امتداد - نمایش اقتدار نظامی کشورمان در منطقه طی روزهای اخیر موجب بازگشت آرامش به بازار ارز شد؛ عدم وجود خریدار در بازار موجب ادامه روند نزولی قیمتها شده تا جایی که دلار به کانال ۶۳ هزار تومان بازگشته است.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، همزمان با نمایش اقتدار نظامی کشورمان در منطقه و دنیا و همچنین با کاهش تنش های سیاسی در منطقه سیرنزولی قیمت ها در بازار طلا و ارز آغاز شد و همچنان هم ادامه دارد.

قیمت دلار صبح روزی که پاسخ محکم ایران به اسرائیل داده شد، تا  ۷۰ هزار تومان بالا رفته بود ولی بعد از مشخص شدن ابعاد ماجرا و اثبات اقتدار نظامی کشورمان، جو بازار ارز کاملا برخلاف روزهای قبل شد. جو منفی که قبل از پاسخ ایران به اسرائیل در بازار حاکم بود باعث افزایش شدید قیمت ها در بازار طلا و ارز شده بود.

اما بعد از پاسخ محکم ایران ورق در بازار داخلی نیز بازگشت و جو بازارها مثبت شد. این موضوع بعد از مشخص شدن ضعف و ناتوانی اسرائیل  در اصفهان بازهم تقویت شد.

ادامه سیر نزولی قیمت ها در بازار طلا و ارز باعث شده تا قیمت دلار از ساعتی قبل به کانال ۶۳ هزار تومان بازگردد. قیمت سکه نیز هم اکنون به کانال ۴۱ میلیون تومان بازگشته است.

فعالان بازار می گویند از دقایقی قبل اکثریت افراد حاضر در بازار فروشنده شدند و سعی دارند در همین قیمت ها طلا و ارز خود را به ریال تبدیل کنند. اما نکته مهم اینجاست که خریداری در این ساعت ها در بازار وجود ندارد و همه منتظر کاهش بیشتر قیمت ها هستند.

به گفته کارشناسان اقتصادی، طبق سنوات گذشته بعد از اردیبهشت شاهد اُفت تقاضای ارزی در بازار بوده‌ایم و به نوعی فشار‌ روی قیمت دلار نیز کمتر می‌شود؛ بنابراین چنانچه شوکی خارجی به کشور تحمیل نشود، شاهد ایجاد یک ثبات در بازار خواهیم بود.  

تسنیم

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • سقوط ین با اقدام بانک ژاپن
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد
  • تعیین‌کنندگان نرخ دلار معرفی شدند/ قیمت دلار امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد
  • دلار به کانال ۶۲ هزار تومان بازگشت / خریداران دست نگه داشته‌اند
  • بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان؛ ریزش ادامه دارد | دلار به کانال ۵۰ هزار تومانی برمی‌گردد؟
  •  پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • بازگشت دلار به کانال ۶۳ هزار تومان
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / دلار در روند اصلاحی افتاد
  • ورود دلار آزاد به کانال ۶۳ هزارتومانی/ خریدار نیست