Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@18:52:56 GMT

انتشار تصاویری زیبا از ایران قدیم

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۰۸۹۲۱

انتشار تصاویری زیبا از ایران قدیم

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، ایران، تهران قدیم و بافت تاریخی و جذاب آن را امروزه بیشتر در عکس‌های قدیمی می‌توان بیشتر مشاهده کرد و این تصاویر قدیمی هویت، تاریخ و فرهنگ ایران زمین را روایت می‌کنند. تهران قدیم، کلان‌شهری بود که امروزه با عنوان پرجمعیت‌ترین شهر ایران و بزرگ‌ترین شهر فارسی زبان دنیا از آن یاد می‌شود که این شهر تاریخی چند هزار ساله در پیشینه خود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران تاریخی پر فراز و نشیب به همراه دارد که گاهی در دل کوچه پس‌کوچه‌های قدیمی شهرهایش، هنوز هم می‌توان سراغی از آن گرفت. باغ‌های میوه فراوان و آب گوارای تهران قدیم زبان‌زد خاص و عام بود.

البته این روز‌ها از آن کوچه باغ‌های زیبا، آب و هوای مطلوب و خانه‌هایی با هشتی، اتاق‌های آفتابگیر، پنجره‌های رنگی، حیاط وسیع و حوض کوچکی که هر شب میزبان مهتاب بود، تنها عکسی در قاب خاطرات باقی مانده است و هرآنچه از بافت تاریخی قدیم نیز پابرجاست، به جاذبه گردشگری شهری تبدیل شده که در حصار دود و آهن و سیمان، نفس‌های سنگین و سختی می‌کشد.

بیشتر بخوانید

گذر قطار زمان از تهران/ پایتخت ایران از گذشته تا کنون + عکس

در ادامه به سراغ برخی از تصاویر دیدنی قدیمی از ایران تا تهران قدیم رفتیم تا از ورای چهره سیمانی، دودآلود و پر ازدحام امروزی‌ کشور تماشا کنیم و در ادامه می‌توانید تصاویری از گذشته ایران زمین را مشاهده کنید.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تهران قدیم شهر تهران عکس قدیمی تصاویر قدیمی تهران قدیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۰۸۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدیمی ترین بنای کاخ گلستان اینجاست

دریافت 12 MB

صدای طوطی ها و شر شر فواره ها سمفونی رایج تمام کاخ موزه های تهران است. از در ارگ که وارد شوید چشمانتان بر روی استخری پر از فواره سر می‌خورد و به ایوانی مرتفع می‌رسد که پارچه هایی بلند مثل گوشواره هایی از جنس الیاف طبیعی از دو طرفش آویزان است و بر روی تخت مرمرین بزرگی سایه افکنده.

می‌گویند فتحعلی شاه با الهام گرفتن از تخت حضرت سلیمان که بر روی دوش دیوان و پریان قرار داشته دستور می‌دهد این تخت را از مرغوبترین سنگ مرمر معادن یزد در اصفهان حجاری و به شکل سکویی دیواره دار بلند در وسط ایوان قرار دهند. تا بر روی آن جلوس کنند و دیوان و پریان از او محافظت کنند.

ایوان تخت مرمر محل برگزاری مراسم بارعام (تشریفات، سلام و سایر مراسم رسمی) و تاجگذاری بوده و پادشاهان قاجار در این مکان به مراسم سلام می نشستند و طبقات مختلف مردم را در مواقع خاص بار عام می دادند. سابقه این رسم چند هزار ساله را می توان در دوره های مختلف تاریخی ایران دید.

از پلکان کنار عمارت که بالا بروید دو ستون مرمری مانند دختران خجالتی در پشت پارچه ها پنهان شده اند که از شگفتی‌های این عمارت هستند. بر اساس روایت‌ها آغا محمد خان قاجار پس از تصرف شیراز و ویران کردن قصر وکیل آن‌ها را به تهران منتقل می‌کند. اما کسی نمیداند این دو ستون یکپارچه ۶ متری با این وزن سنگین چگونه در آن دوران از شیراز به تهران رسیده اند!؟کسی چه می داند!

کد خبر 847607 برچسب‌ها وزارت میراث فرهنگی و گردشگری سفر - گردشگری

دیگر خبرها

  • عنوان قدیمی‌ترین نماد نهاد‌های علم جهان به دانشگاه تهران اعطا شد
  • عنوان قدیمی‌ترین نماد نهاد‌های علم جهان یونسکو به دانشگاه تهران اعطا شد
  • نمایش نوزده نقشه قدیمی خلیج فارس در شهر کاریز کیش
  • چپ‌کردن عجیب ماشین چینی توی کوچه! (فیلم)
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران؛ یک خانه و کوچه‌اش پیدا شد!
  • ساخت و ساز در یک شهرک جیرفت با شکایت میراث متوقف شد
  • نمایی بسیار زیبا و جذاب از امواج دریا (فیلم)
  • قدیمی ترین بنای کاخ گلستان اینجاست
  • سفر به تهران قدیم؛ ۹۰ سال پیش تهرانی‌ها چه آبی می‌نوشیدند؟ (+عکس)