Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-07@07:37:40 GMT

علت مرگ گورخر نر عفونت عمومی اعلام شد

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۰۸۹۳۱

علت مرگ گورخر نر عفونت عمومی اعلام شد

به گفته مسئولان سازمان دامپزشکی، خونریزی در ریه‌ها، کبد و روده‌ها نشانگر وجود عفونت عمومی در بدن گورخر نر است که احتمال می‌رود همراه شدن آن با استرس‌های فراوانی که حین حمل و نقل به جانور تحمیل شده مرگ حیوان را رقم زده باشد.

خبرگزاری میزان- چند روزی است ماجرای ورود سه گورخر آفریقایی به ایران و مرگ یکی از آنها جنجال‌برانگیز شده است؛ گورخرهایی شامل یک نر و دو ماده که هفته گذشته از هلند به ایران منتقل و  ‌پس از چند روز معطل شدن در گمرک، به باغ وحش صفادشت منتقل شدند اما متاسفانه گورخر نر به دلیلی نامعلوم تلف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما عامل اصلی موج اعتراضاتی که در شبکه‌های اجتماعی در این خصوص به راه افتاده، فیلمی از سردرگمی گورخرهای وارداتی است که از محاصره کارگران گمرک، به داخل جوی آب پناه برده‌‌اند و کارگران گمرک برای خارج کردن یکی از آنها از جوی آب با استفاده از شیئ نامعلومی جانور نگون‌بخت را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد.

البته برخی از صفحات فضای مجازی هم عمدا یا سهوا، توضیحاتی خلاف واقع را به همراه کلیپ مذکور منتشر کردند که آتش اعتراضات را شعله‌ورتر کرده است. به عنوان مثال در حالی که فیلم مذکور در محوطه گمرک ضبط‌ شده و ضرب و شتم‌کنندگان، کارگران گمرک هستند اغلب صفحات اینستاگرام و حتی برخی از رسانه‌ها این گونه به مخاطب القا کردند که ضرب و شتم گورخرها در باغ وحش صفادشت و توسط مسئولان این مرکز صورت گرفته است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

برخی هم مدعی شدند که گورخرها توسط قاچاقچیان و به صورت غیرقانونی به کشور وارد شده‌اند. در حالی که به گفته شهاب الدین منتظمی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی برای واردات گورخرها از هلند مجوز صادر کرده و ورود این حیوانات ارزشمند به ایران به صورت قانونی انجام گرفته است.

مرگ گورخر نر هم یکی دیگر از حاشیه‌های ورود گورخرهاست که کاربران فضای مجازی علت‌های مختلفی را عامل تلف شدن این حیوان دانسته‌اند؛ از بیماری‌های مهلک ویروسی گرفته تا شدت آسیب‌های وارده هنگام ضرب و شتم.

اما علیرضا اکبرشاهی، مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی درباره علت مرگ این گورخر به میزان گفت: نمونه‌هایی که از حیوان گرفته‌ایم به آزمایشگاه فرستاده شده و احتمالا نتایج آن تا پایان هفته آینده مشخص می‌شود. اما خونریزی در ریه‌ها، کبد و روده‌ها حکایت از وجود عفونت عمومی (سپتی‌سمی) در بدن حیوان دارد و احتمال می‌رود این عفونت به همراه استرس‌های فراوانی که حین حمل و نقل به جانور تحمیل شده مرگ حیوان را رقم زده باشد. با این حال، برای اعلام علت قطعی مرگ این گورخر در انتظار نتایج آزمایش هستیم.

در نتیجه، در حالی که در فضای مجازی، انگشت اتهام فقط به سمت باغ وحش صفادشت گرفته شده، باید مقصر اصلی را سازمان حفاظت محیط زیست دانست. سازمانی که متولی حفاظت از حیات وحش است اما علی‌رغم سرنوشت شومی که اغلب حیوانات وارداتی، حین انتقال و یا پس از استقرار در باغ وحش‌های ایران به آن دچار شده‌اند باز هم جسارت مخالفت با ورود حیوانات جدید به باغ وحش‌های کشور را ندارد؛ باغ وحش‌هایی که شرایط نگهداری جانوران در آنها نه تنها با استانداردهای بین‌المللی، بلکه با ضوابط تعیین شده از سازمان حفاظت محیط زیست هم فاصله بسیاری دارد اما سازمان حفاظت محیط زیست به جای آنکه برای اصلاح شرایط باغ وحش‌ها و حتی تعطیل کردن برخی از آنها اقدام کند، با ورود حیوانات جدید به کشور موافقت می‌کند. شیرهای آسیایی، ببرهای سیبری، ببر بنگال، زرافه و حالا هم گورخر آفریقایی جانوران ارزشمند و غیربومی هستند که به سرنوشتی دلخراش در باغ وحش‌های ایران دچار شده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب ها: گورخر حیات وحش باغ وحش

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: گورخر حیات وحش باغ وحش سازمان حفاظت محیط زیست باغ وحش باغ وحش ها ضرب و شتم گورخر نر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۰۸۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم نگران تامین داروی "وارفارین" نباشند

روابط عمومی سازمان غذا و دارو از توزیع محموله‌های بزرگ وارفارین در شرکت‌های پخش و داروخانه‌های منتخب سراسر کشور خبر داد.
به گزارش تسنیم، روابط عمومی سازمان غذا و دارو اعلام کرد: طی دو ماه و نیم گذشته توزیع وارفارین چند برابر شده است و بیماران قلبی اطمینان داشته باشند که این دارو به مقدار بیش از نیاز وارد کشور شده و هیچ نگرانی برای تامین داروی خود نداشته باشند.

بنابر این گزارش در روزهای اخیر نیز محموله‌های بزرگ از وارفارین به مراکز توزیع دارو و داروخانه‌ها توزیع شده است؛ بنابراین موجودی مناسبی از این دارو وجود دارد و با پلن معاونت‌های غذا داروی سراسر کشور در داروخانه‌های منتخب دپوی مناسبی از این دارو موجود است.

روابط عمومی سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه وارفارین در داروخانه‌های مشخصی عرضه می‌شود، اضافه کرد: مردم می‌توانند از طریق سامانه 190، اپلیکیشن تیتک و یا درگاه mobile.ttac.ir با وارد کردن نام دارو، وارفارین را نزدیک‌ترین داروخانه تهیه کنند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: هشدار رییس سازمان غذا و دارو: مردم از خرید اینترنتی دارو خودداری کنند  توزیع اولین محموله داروی وارفارین بیماران قلبی

دیگر خبرها

  • چرا بیمه سلامت حساب واحد بانکی ندارد
  • مشمولان سربازی مراقب باشند حبس نخورند!
  • سازمان اسناد ملی ایران به کتابخانه‌های آذربایجان‌غربی کتاب هدیه کرد
  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: رهاسازی چاه‌های نفت آب و خاک خوزستان را آلوده می‌کند
  • واکنش سازمان نظام وظیفه درباره این نوع معافیت از سربازی
  • مجازات معافیت غیرقانونی از سربازی اعلام شد
  • ۵ سال زندان در انتظار این مشمولان سربازی
  • مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه عضویت فلسطین را به رأی می‌گذارد
  • مردم نگران تامین داروی "وارفارین" نباشند
  • سلاجقه: از برقی کردن وسایل نقلیه در تهران حمایت می‌کنیم