Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ــ خدمت، عدالت‌طلبی، گفتمان‌سازی جدید و ... همه و همه شعارهای زیبایی هستند که گویا صرفاً در دوره تبلیغات انتخاباتی شوراها داده می‌شوند اما پس از ورود، انگیزه‌ها تغییر می‌کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، یک دست و چند هندوانه ضرب‌المثل و حکایتی است که از دیرباز میان ما ایرانیان رایج بوده و اشاره به این داشته که نمی‌توان همزمان چندین کار کرد و ابوالمشاغل بود اما در عین حال خروجی خوبی نیز در تمامی کارها داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حکایت این روزهای برخی اعضای شورای شهر مشهد نیز دقیقاً مصداق همین مثال قدیمی است؛ برای مثال امروز اعضایی در شورا داریم که علاوه بر عضویت در شورای شهر، افتخار خدمت در هیئت فوتبال و فدراسیون فوتبال و مناصب اقتصادی و فرهنگی و حتی نهادی دیگر را نیز دارند و از سوی دیگر عضویت در مهم‌ترین کمیسیون‌های شورای شهر را نیز برعهده دارند.

موقع انتخابات شورای شهر که می‌رسد عمده نامزدها، انگیزه خدمت را مطرح می‌کنند و در لفافه این گونه وانمود می‌کنند که تا پیش از این هیچ خدمتی صورت نگرفته و اگر آنان به عضویت شورا درآیند تمام خلاءها و کاستی‌های گذشته را جبران و نحوه جدیدی از صرف فعل خدمت را به همشهریان خود نشان می‌دهند.

اما به نظر می‌رسد این ژست تنها کاربردی مقطعی دارد و بیشتر به درد همان دوران تبلیغات نامزدها می‌خورد و به محض اینکه وارد شورای شهر می‌شوند تمام آن شعارها فراموش شده و شورا تبدیل به سکویی برای پرتاب می‌شود.

شورای شهر مشهد لایحه ساخت مسکن حاشیه‌نشینان را نپذیرفتچرا شورای شهر مشهد میزان بدهی‌های مانده برای شورای بعدی را اعلام نمی‌کند؟

اما به هرحال هر ذهن و عقل سلیم و هر شهروندی باید حق طبیعی خود بداند که از فردی که با رأی وی وارد شورای شهر شده بپرسد چرا صرفاً به همان رأی قانع نبوده و تمام هم و غم و همت خود را صرف خدمت در مشهدالرضا(ع) نکرد؟

سئوالی که وجود دارد این است که مگر خود مشهد و عرصه فرهنگی و اقتصادی و عمرانی آن کم دغدغه و مشکل دارد که باید در کنار آن به مسائل برای مثال فوتبال و کشتی هم رسید؟ تازه به این سطح نیز بسنده نکرد و ردای عضویت در هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال را نیز به دست آورد؟ آیا این دهن‌کجی به رأی مردم نیست؟

امروز در گوشه گوشه این شهر خلاءهای متعدد فرهنگی را شاهد هستیم؛ خلاءهایی که از یک سیاستگذاری نادرست فرهنگی و به عبارت بهتر از عدم سیاستگذاری فرهنگی حاکی است و البته که شاید زمانی هم برای این سیاستگذاری نبوده و وقت صرف جای دیگری شده است.

البته این ایراد صرفاً به شورا وارد نیست؛ هم در این شورا و هم در ادوار قبلی نیز موارد مشابه بسیار دیده شده بنحوی که تبدیل به یک عادت شده اما بنظر می‌رسد اعضا عموماً در 2 سال پایانی خدمت در شورا بیشتر به فکر آینده‌نگری و رایزنی برای دوران بعد از شورا هستند و تمام شعارهای رنگارنگی که در دوران نامزدی شورا داده می‌شود به فراموشی سپرده می‌شود.

باور کنید در همین عرصه فرهنگی مشهد آن قدر دغدغه و کار زمین مانده وجود دارد که اگر تمام هم و غم خود را برای آن بگذارید دیگر فرصتی برای کمیته بازاریابی و تلویزیون فدراسیون فوتبال نخواهید داشت.

البته این تصور نباید ایجاد شود که این ایراد صرفا به یک شخص خاص وارد است؛ در همین دوره شورای شهر مشهد چند تن دیگر از اعضا نیز در راس هیئت‌های ورزشی استان قرار گرفته‌اند و البته بر این باور هستند که به صورت همزمان می‌توانند هرچند کار را به نحو احسنت انجام دهند.

ذات و ماهیت شورای شهر اما به گونه‌ای است که نیازمند حضور جهادی و خدمت تمام وقت است و شاید خلاءهای قانونی موجود به این افراد اجازه داده به دلیل اینکه شورای شهر شغل محسوب نمی‌شود در سایر رده‌ها نیز مشغول به فعالیت شوند و البته از اعضا پرسیده نشده که اگر عضویت در شورا شغل محسوب نمی‌شود چرا بابت شغلی که کاری برایش صورت نمی‌دهند حقوق دریافت می‌کنند.

کارنامه کمیسیون‌ها را اگر به صورت مجزا و تک تک بررسی کنیم شاهد هستیم همان کمیسیون‌هایی که اعضایش چندشغله بوده‌اند کمترین میزان خروجی را داشته‌اند.

انتهای پیام/281/س

  

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شورای شهر مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۰۹۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای روستا یک نهاد مردم سالاری است

  احمد آرامی  بیان کرد: شوراهای اسلامی در نهم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۵۸ در تقویم جمهوری اسلامی ایران نام‌گرفته است که بر اساس فرمان حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل شوراهای شهر و روستا به‌عنوان روز شوراها نام‌گذاری شده است.

آرامی تأکید کرد: نقش شورا در آبادانی روستا و شهر نقش بسزایی ایفا می‌کند که کلیه کارهای عمرانی در شهر و روستا زیر نظر شورا انجام می‌شود. در روستاها کار عمرانی بر اساس درخواست و مصوبه شورای اسلامی آن روستا به دهیاری روستا ابلاغ می‌گردد و دهیار را موظف به اجرای مصوبه شورا پس از اخذ مجوز کمیته تلفیق که در بخشداری محل انجام می‌شود را می‌نماید .

وی افزود: شوراهای اسلامی شهر و روستا هر چهار سال یکبار بر اساس قانون جمهوری اسلامی ایران با رأی اکثریت مردم که توسط وزارت کشور در ایران و فرمانداری‌ها در شهرها و بخش‌ها انجام می‌گیرد که مردم هر شهر و یا روستا به محل برگزاری و مقر صندوق رأی‌گیری مراجعه و رأی خود را به صندوق می‌اندازند و طبق قانون با نظارت شورای نگهبان و هیئت اجرایی و دیگر بازرسین حاضر صندوق انتخابات انجام و در پایان نامزدهای شورا هر کدام که اکثریت آرا را داشته باشند به‌عنوان شورای شهر یا روستا انتخاب می‌شوند .

آرامی افزود: شورای اسلامی در روستاهایی که جمعیت آن ۲۰۰۰ نفر باشند تعداد اعضای شورا ۵ نفر و روستاهای کمتر از ۲۰۰۰ نفر سه نفر به‌عنوان شورا انتخاب می‌شوند که اعضای شورا از بین خودشان یک نفر رئیس شورا، نائب رئیس و منشی انتخاب می‌کنند و مدت چهار سال به کار شورا ادامه می‌دهند .

وی در خصوص وظیفهٔ شورا افزود: وظیفه شورای اسلامی رسیدگی به مشکلات روستا و تعیین یک نفر با مدرک تحصیلی دیپلم به‌عنوان دهیار روستا انتخاب می‌کند تا دهیار کلیه مصوبات شورای اسلامی را که هدف آن پیشبرد و برطرف‌کردن مشکلات روستا مثل انجام روشنایی معابر روستا جمع‌آوری زباله‌ها،،،،،و غیره و آنچه کار عمرانی که در روستا انجام می‌گیرد .

وی افزود: طبق مصوبات شورا باید انجام شود عملکرد شوراها زیر نظر بخشداری محل انجام می‌گیرد که با کمک شورای اسلامی بخش انجام می‌گیرد و تمام مشکلات شوراها توسط بخشدار انجام می‌شود در قانون اساسی کشور برای شوراهای اسلامی روستا هزینه‌ای در نظر گرفته نشده است؛ چون شورای اسلامی روستا یک نهاد مردمی که به دلیل اختیاراتی که در حوزه‌های نظارتی و مدیریتی برعهده دارد.

آرامی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از ارکان مهم و برجسته مردم‌سالاری دینی در کشور محسوب می‌شود که هیچ‌گونه دستمزدی از هیچ نهاد دولتی و مردمی دریافت نمی‌کند و برای رضای خداوند و رضایت و آبادانی مردم روستا خدمت می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • گفت‌وگوی صریح با رئیس شورای شهر کرج/ برای مردم چه کردید؟
  • شورای روستا یک نهاد مردم سالاری است
  • اولویت شوراها در شهریار گره‌گشایی مشکلات مردم باشد
  • رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب
  • رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران است
  • شورا‌ها نتیجه انقلاب‌اسلامی برای خدمت به مردم هستند
  • لزوم ساماندهی وانت‌های میوه فروشی در سنندج
  • تصویب قانون مدیریت واحد شهری بزرگ‌ترین خدمت به مردم و شورا/ قطار شهری، پروژه ملی است
  • تلاش در راستای رفع مشکلات مردم از وظایف مهم شورا است
  • فصل طلایی پاسخگویی و عمل به وعده‌های شهردار به شورا و شورا به مردم رسیده است