Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصلاح‌طلبان یک روز لباس سوپرمن بر تن جهانگیری می‌کنند و روز دیگر ظریف را امیرکبیر می‌نامند و به تیم مذاکره کننده سکه می‌دهند، اما وقتی زنگ حساب می‌رسد، برجام تصمیم نظام و وضع موجود تقصیر منتقدان است!

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*******

**مشاور سابق نجفی: ظریف «سردارِ بی شکست» است

«غلامعلی رجایی» مشاور مرحوم هاشمی رفسنجانی و مشاور سابق «محمدعلی نجفی» شهردار سابق تهران در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«مخالفین سیاسی دولت فکر کردند گزینه‌ای که اکنون در نظرسنجی اصلاح‌طلبان شماره یک است باید با دوگانه سلیمانی- ظریف زده شود و در حدی هم که توانستند زدند. به نظر من آقای ظریف سردار بی‌شکست و انسان صادقی است. البته به نظر من آقای ظریف باید خویشتنداری و خود نگهداری‌اش در عکس‌العمل‌ها بیشتر باشد. از ایشان که سال‌های متمادی دیپلمات برجسته‌ای است توقع تحمل بیشتری می‌رود که هیجانی و احساسی نشود و به نظر من از این جهت به آقای ظریف نقد وارد است. البته هر کسی هم باشد تحملش تمام می‌شود».

نجفی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت:«اصلاح‌طلبان باخت‌شان به این راحتی نیست به دلیل اینکه اگر چهره‌های اصلی آنها تایید صلاحیت شده، در مناظرات قوی ظاهر شوند و به خصوص مذاکرات وین نتیجه دهد و این توافق و لغو تحریم‌ها در این دولت اتفاق بیفتد و دولت روحانی این پاس گل را به اصلاح‌طلبان بدهد به نظرم آورده خوبی برای اصلاح‌طلبان خواهد بود».

کارنامه دولت روحانی خالی است و به همین دلیل است که اصلاح طلبان به وین چشم دوخته اند تا بلکه با یک دوپینگ، در انتخابات پیروز شوند. اما این دوپینگ ممکن است به قیمت لگدمال شدن منافع ملی و تضییع حقوق مردم کشورمان تمام شود.

چرا که طرف آمریکایی و اروپایی تاکید کرده است که در پی بازگشت بدون هزینه به برجام است. در ماههای گذشته «دانیل بناییم» مشاور جو بایدن گفته بود:«باید امتیازات جذاب اما غیر راهبردی به ایران داده شود. دادن امتیازات جذاب اما غیر راهبردی به ایران باید با حفظ ساختار تحریم‌ها و کارزار فشار حداکثری صورت گیرد».

آمریکا و اروپا در پی آن هستند تا با امتیازات نمایشی و غیرکاربردی، ایران را به اجرای کامل تعهدات بازگردانده و در ادامه، مذاکرات موشکی و منطقه ای را به عنوان مطالبه اصلی برجام مطرح کنند و لغو تحریم ها را به حاشیه ببرند.

نکته قابل تأمل اینجاست که طیف اصلاح طلب علیرغم آگاهی از این نقشه شوم و ضدایرانی، برای ماندن در پاستور، حاضر است که در تکمیل این پازل شرکت کند.

طیف اصلاح طلب در سال 94 با اعلام فتح الفتوح برجام، چنان تبلیغاتی به راه انداختند که برخی از مردم تصور کردند که به زودی در پسابرجام، دلار هزارتومان خواهد شد. روزها و ماهها گذشت و دلار در دولت روحانی تا 32 هزارتومان نیز افزایش یافت.

برجام امضا شد، در قلب راکتور هسته ای کشورمان بتن ریخته شد، تحریم ها دو برابر شد. سفره مردم کوچک شد و حالا همان طیف در پی آن است تا با تبلیغات انتخاباتی، مذاکرات وین را فتح الفتوح جا بزند.

مشاور سابق نجفی در این مصاحبه، ظریف را سردارِ بی شکست لقب داده است. این در حالی است که بنابر مستندات متعدد، ظریف، ضعیف ترین وزیر خارجه پس از انقلاب بوده است.

**روزنامه حامی دولت: مطالبه «لغو همه تحریم ها» غیرمسئولانه است

«حسن بهشتی پور» فعال سیاسی اصلاح طلب و از حامیان برجام در مصاحبه با روزنامه اعتماد در پاسخ به این سوال که «برخی در داخل از وزارت خارجه انتقاد می‌کنند که به جای لغو کامل همه تحریم‌ها پذیرفته تنها تحریم‌هایی لغو شوند که پس از برجام و از سوی دولت ترامپ اعمال شده.آیا ایران به دنبال توافقی فراتر از برجام بوده که برخی مقامات از ضرورت لغو تحریم‌هایی که پیش و پس از برجام هم وجود داشتند، صحبت می‌کنند؟» گفت:«این اظهارات غیرمسوولانه است. اینکه یک نفر در جایگاه منتقد بنشیند و بدون توجه به اثراتی که صحبت‌هایش دارد و انتظارات مضاعفی که ممکن است در جامعه ایجاد کند، حرفی بزند درست نیست. خواسته یا مطالبه‌ای که مطرح می‌شود باید امکان عملی شدن داشته باشد».

بهشتی پور در ادامه گفت:«منتقدان دولت می‌خواهند همه‌ چیز را گردن ناکارآمدی دولت بیندازند. تصور می‌کنند دولت بعد که بیاید همه‌ چیز حل می‌شود. این کارشکنی‌ها جنبه گروهی و جناحی دارد، نه جنبه ملی. همه می‌بینند که اگر برجام نبود اوضاع ما به مراتب بدتر بود. پیش از برجام را هم به یاد داریم که چه تحریم‌هایی علیه ایران وجود داشت».

اصلاح طلبان، بارها برچسب «کاسب تحریم» به منتقدان دولت زده اند. جالب اینجاست که همین طیف در شرایطی که ایران می تواند به پشتوانه مصوبه مجلس یازدهم، به امتیازگیری حداکثری در پرونده برجام دست یابد، اعتراض می کنند که چرا به دنبال لغو همه تحریم ها هستید؟!

روحانی -۲۳ تیر ۹۴- گفت: «به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم که طبق این توافق (برجام)، در روز اجرای توافق (دی ماه ۹۴) تمامی تحریم‌ها، حتی تحریم‌های تسلیحاتی، موشکی هم به صورتی که در قطعنامه بوده، لغو خواهد شد. تمام تحریم‌های اقتصادی شامل مالی، بانکی، بیمه، حمل و نقل، پتروشیمی و فلزات گرانبها بطور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق».

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه  نیز- فروردین ۹۴- در بیانیه‌ای مشترک با فدریکا موگرینی(مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا)- تاکید کرد: «تمام تحریم‌ها لغو خواهد شد». همچنین «عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه - فروردین ۹۴- گفت: «تمامی تحریم‌ها لغو می‌شوند و نه تعلیق». «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی نیز- فروردین ۹۴- گفت: «در همان روز توافق کلیه تحریم‌ها لغو خواهد شد».

وعده اصلی دولتمردان و اصلاح طلبان در پرونده برجام، لغو یکباره تمامی تحریم ها و گشایش اقتصادی عظیم برای کشور بود. اما حالا این طیف با فراموشی وعده های خود، از یکطرف می گویند «ما در برجام پیروزی اخلاقی به دست آوردیم»! و از طرف دیگر اعتراض می کنند که چرا منتقدان دولت به دنبال لغو همه تحریم ها هستند!

** پزشکیان: مخالفان دولت، مردم را در سختی و فشار نگه داشته اند

«مسعود پزشکیان» نماینده اصلاح طلب مجلس و کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در مصاحبه با روزنامه سازندگی گفت:«مخالفان دولت، مردم را در سختی و فشار نگه می دارند تا ثابت کنند روحانی ناکارآمد است».

پزشکیان در ادامه گفت:«آقایان تصور می کنند اگر بتوانند مردم را در این وضعیت اقتصادی نگه دارند، انتخابات را یکطرفه می برند و روی کار می آیند».

اصلاح طلبان حداقل 8 سال است که دولت را- با اختیارات و امکانات بسیار گسترده- در اختیار گرفته اند، اما همزمان قصور و تقصیرهای خود را به گردن دیگران انداخته و منتقدان را بانی وضع موجود جا می زنند.

پزشکیان از یکسو دولت را هیچکاره و منتقدان را همه کاره معرفی کرده و از سوی دیگر با اعلام کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری، برای پست «هیچ کاره و تدارکاتچی» سر و دست می شکند.

گویا از نظر آقای پزشکیان، عباس آخوندی که به «خانه نساختن برای مردم» افتخار می کرد، جزو ستاد انتخاباتی رقبای روحانی بود. شاید هم تصمیم غلط و غیرکارشناسی دلار 4200 تومانی توسط اعضای ستاد رقبای روحانی طراحی و اجرا شده بود و...

اصلاح طلبان یکروز لباس سوپرمن بر تن جهانگیری می کنند و روز دیگر ظریف را قهرمان دیپلماسی و امیرکبیر می نامند و به تیم مذاکره کننده سکه می دهند، اما وقتی زنگ حساب می رسد، برجام تصمیم نظام و وضع موجود تقصیر منتقدان است!

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا فایل صوتی ظریف ویژه های مشرق انتخابات 1400 وزارت خارجه روزنامه اعتماد سیدعباس عراقچی غلامعلی رجایی جهانگیری فدریکا موگرینی دولت ترامپ محمدجواد ظریف انتخابات ریاست جمهوری دولت روحانی کاسب تحریم عباس عراقچی مسعود پزشکیان آمریکا روحانی ویژه های مشرق برجام اصلاح طلب ویژه های مشرق مذاکرات وین جو بایدن حسن بهشتی پور هاشمی رفسنجانی علی اکبر صالحی عباس آخوندی پزشکیان نجفی لغو خواهد شد همه تحریم ها اصلاح طلبان مشاور سابق اصلاح طلب بی شکست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۱۰۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جوان: مهدی نصیری «باطن» اصلاح‌طلبان است که «ظاهر» شده

چگونه است که روزنامه شرق در ۱۵ دی ۱۴۰۲ «گفت‌وگویی تاریخی با مهدی نصیری روزنامه‌نگار، نویسنده و فعال سیاسی» انجام می‌دهد و او را تبلیغ و مانند یک قهرمان معرفی می‌کند، اما حالا شده است افراطی نامتعادل؟! - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، مهدی نصیری «باطن» اصلاح‌طلبان است که «ظاهر» شده است و حالا اصلاح‌طلبان که سال‌هاست با باطنی غیر از شخصیت متظاهرشده خود با مردم و نظام روبه‌رو شده‌اند، از اینکه یک تازه‌وارد قواعد بازی را رعایت نکرده (یا هنوز نیاموخته) و باطن آنان را آشکار کرده است، به‌شدت دلخور و هراسان شده‌اند و در اقدامی سیستمیک هر روز یکی از آنان، تکذیب و رد و تکفیر نصیری را برعهده می‌گیرد. غافل از آنکه وقتی چندین سال است تریبونی برای اظهارات او شده‌اند، حالا که یک‌باره نصیری به صحرای سلطنت و براندازی و ضدانقلابی‌گری محض زده است، دیگر کسی از اصلاح‌طلبان نمی‌پذیرد که نصیری را از خود ندانند. 

دیروز غلامحسین کرباسچی گفته: «من اصلاً ایشان [نصیری]را آدم متعادلی نمی‌دانم که بخواهد طرح و رویکردی بدهد. ایشان یک زمانی شاگرد آقای شریعتمداری در کیهان بود، آنقدر فحاشی و ناسزا به همه اصلاح‌طلبان و شخصیت‌های محترم از جمله مرحوم آقای هاشمی، آقای خاتمی و همین آقای تاج‌زاده و امثال آقای تاج‌زاده کرد و حالا آدم باید چه روحیه و رویی داشته باشد که حالا با این حد از افراط یک‌مرتبه این طرف صفحه بیاید. آقای نصیری یک آدم افراطی است که نه آن طرف حرف‌هایش درست بود و نه این طرف حرف صحیحی زده که بخواهد نمایندگی کسی از اصلاح‌طلبان را برعهده داشته باشد. در آن طرف هم، اگر مخالفان نظام سوابق ایشان را بررسی کنند، می‌فهمند که ایشان آدم متعادلی نیست.»

صرف‌نظر از اشتباهی که کرباسچی درباره نسبت نصیری با مدیرمسئول فعلی کیهان داشته است، و نشان از عادت توسل به مزخرفات در مواقع لزوم است، این همه واهمه از ثبت نصیری در جایگاه یک اصلاح‌طلب جای تأمل دارد. محمدعلی ابطحی، رئیس‌دفتر وقت خاتمی نیز دو روز قبل عین همین عبارات را برای نصیری به‌کار برده و نوشته بود: «آقای مهدی نصیری سوپر افراطی حزب‌اللهی دیروز حق دارد نظراتش تغییر کند و سوپر اپوزوسیون امروز شود. اما هم برای دیروزش و هم برای امروزش توهم مضر است. نه بولتن‌نویسی و اظهارنظر‌های تند حزب‌اللهی‌اش در گذشته توانست ریشه اصلاح‌طلبی را برکند و نه مواضع فعلی اپوزیسیونی‌اش مورد قبول اپوزیسیونی قرار می‌گیرد که چهل سال است در تلاش براندازی هستند و نیازی به تازه وارد از راه دور آمده ندارند. گفته‌اند شکاف تاجزاده و شاهزاده باید برداشته شود. خودش می‌داند نه شاهزاده می‌تواند به تاجزاده نزدیک شود و نه تاجزاده علاقه‌مند به همکاری با شاهزاده است.»

اکنون پرسش‌های مهمی پیش روی ماست. چطور 29 شهریور 1401 یعنی درست در ابتدای ماجرای مهسا، روزنامه اعتماد با «مهدی نصیری، روزنامه‌نگار، نواندیش دینی و فعال سیاسی» درباره حجاب مصاحبه می‌کند و او را شخصیت و فرصت مناسبی برای ریختن بنزین روی آتش آن ماجرا تشخیص می‌دهد، اما الان اصلاح‌طلبان تجمیع شده‌اند که بگویند «نصیری خل‌و‌چل است و افراطی و نامتعادل»؟!

چگونه است که روزنامه شرق در 15 دی 1402 «گفت‌وگویی تاریخی با مهدی نصیری روزنامه‌نگار، نویسنده و فعال سیاسی» انجام می‌دهد و او را تبلیغ و مانند یک قهرمان معرفی می‌کند، اما حالا شده است افراطی نامتعادل؟!

چرا شبکه رسانه‌ای «هم‌میهن» متعلق به همین آقای کرباسچی تریبون سخنان نصیری با رسانه‌های مختلف شده بود و حتی هرچیزی را که نصیری در کانال تلگرامی خودش منتشر می‌کرد، بازتاب می‌داد، آن‌هم در مذمت اصولگرایان (مهدی نصیری: آقایان اصولگرا تحویل بگیرید! زلنسکی، قهرمان بود نه «دلقک» / تیتر‌های آماده‌تان برای پیروزی پوتین، خاک می‌خورد/ دیپلماسی ما هم به دام افتاد)، اما حالا شده نامتعادل ناسزاگو به خاتمی و هاشمی؟!

مگر عباس عبدی سرمقاله‌نویس و مشاور هم‌میهن و اعتماد از مواضع مثبت و حمایتی این دو روزنامه از نصیری بی‌خبر بوده است که حالا تقصیر نصیری را به گردن اصولگرایان می‌اندازد و می‌گوید: «مشکل نصیری این است که احتمال کمی وجود دارد که افکار عمومی با گزاره‌های اعلام‌شده ایشان همدلی کنند.»! یعنی تا پیش از این که شما تریبون او بودید، با ایشان همدلی وجود داشت؟!

اینکه روزنامه سازندگی از قول محمد عطریانفر در مهر 99 بنویسد: «مطالبی که اخیراً از زبان استاد مهدی نصیری چهره سنتگرای نواندیش مطرح شده این است که...» ولی روز گذشته بعد از سخنان کانادا تیتر و عکس تمام‌صفحه خود را به نصیری اختصاص و «توهم اتحاد» را به او نسبت بدهد، عجیب و غیرمعمول نیست؟!

اگر نصیری اکنون از کانادا شعار اتحاد «تاج‌زاده با شاهزاده» را می‌دهد آیا به این علت نیست که تاج‌زاده در مرخصی به اصلاح‌طلبان گفته بود «باید مواضع نصیری و امثال او را به شکل وسیع بازتاب بدهیم»؟! و اگر ندای براندازی می‌دهد آیا مانند بهزاد نبوی که چندی پیش در گفت‌وگویی با اشاره به آشوب پاییزی گفته بود «استنباط من این است که برخی اصلاح‌طلبان در یک سال گذشته نتیجه گرفتند که کار نظام تمام است و می‌خواستند سرشان بی‌کلاه نماند»، براندازی را از باطن اصلاح‌طلبان نیاموخته است؟! اشتباه نصیری آنجاست که نبوی در گفتگو با «آگاهی‌نو» «برخی مجموعه‌های اصلاح‌طلب» را متهم به داشتن «مرض‌بچگانه» و «لوچ‌بودن» کرد تا ضمیر براندازانه اصلاح‌طلبان را نشان دهد، اما نصیری به‌جای درس‌گرفتن از این سخن، همان لوچی و مرض بچگانه را سرلوحه قرار داده است!

این همه ریاکاری و فریب البته از اردوگاه اصلاح‌طلبان عجیب نیست، اما ظاهرسازی جواب نمی‌دهد. نصیری عین اصلاح‌طلبان است، بلکه خود اصلاح‌طلبان است. باطن ظهوریافته شماست. همان حرف‌های پشت‌صحنه را که از او می‌پسندیدید، به تریبون کانادا آورده است. تنها درسی را که از شما نیاموخته همین است که نباید این قدر صریح بود. این را هم آرام آرام می‌آموزد و نیازی نبود که یک مهره سفارش‌شده تاج‌زاده را به این زودی بسوزانید! شما اکنون ترسیده‌اید و یک به‌یک به صحنه می‌آیید و نصیری را تکفیر می‌کنید. اما مگر می‌شود سابقه خود را در «استاد نواندیش و متفکر دینی و روزنامه‌نگار برجسته» خواندن او به این آسانی پاک کنید؟! پس اگر تکفیر می‌کنید خودتان را تکفیر می‌کنید که نصیری باطن ظهوریافته شماست.

سرنوشت نصیری عبرتی است برای کسانی که به امیدی و طمعی از سابقه خود می‌برند و به اردوگاه اصلاح‌طلبی می‌زنند. نمی‌دانند که آنجا اگر خبری از عهد و وفا بود، سرنوشتی چنین مغموم پیدا نمی‌کردند که از آن دولت و حمایت‌ها به جایی برسند که اکنون حرف مشترک‌شان نداشتن پایگاه اجتماعی باشد! و یک نصیری به‌تعبیر آنان نامتعادل و متوهم چنین آبی در خوابگه مورچگان اصلاحات بریزد!

منبع: جوان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
  • ۷۷۰ هزار خرید کالابرگی توسط مردم/ مشارکت ۸۹ درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه
  • جوان: مهدی نصیری «باطن» اصلاح‌طلبان است که «ظاهر» شده
  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش
  • کرباسچی: مهدی نصیری تعادل ندارد؛ او فقط به درد تبلیغات بی‌بی‌سی می‌خورد
  • مرغ آمریکایی‌ها غاز است!
  • شش دانگ حواس حردانی به استقلالی سابق!