Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@20:52:41 GMT

مشاور الکاظمی: نوع روابط بغداد- واشنگتن در حال تغییر است

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۱۱۰۸۷

مشاور الکاظمی: نوع روابط بغداد- واشنگتن در حال تغییر است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «حسین علاوی» مشاور «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق امروز چهارشنبه از تغییر و تحول در روابط عراق و آمریکا پس از گذشت ۱۸ سال خبر داد.

او گفت: «دولت عراق موفق شد تعداد مستشاران آمریکایی را از ۵۲۰۰ نفر به ۲۵۰۰ نفر کاهش دهد و برای تدوین جدول زمانی (خروج نظامیان آمریکایی) پس از بررسی مکانیزم آن بر اساس نیازمندی‌های جنگ علیه داعش و تروریسم، تلاش می‌کند».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوی تصریح کرد که روابط عراق و آمریکا پس از گذشت ۱۸ سال به سمت فعال‌سازی سازوکار همکاری متکامل و شراکت استراتژیک در سایه توافقنامه چارچوب استراتژیک بین دولت عراق و آمریکا و یا با توجه به جایگاه عراق در ائتلاف بین‌المللی علیه داعش، سوق داده شده است.

طبق گزارش وبگاه «بغداد الیوم»، مشاور الکاظمی همچنین گفت که روابط عراق و آمریکا در حال تغییر و تحول از بُعد امنیتی به سمت اقتصادی و سرمایه‌گذاری است و همین امر باعث شد که الکاظمی بر نتایج مرحله سوم گفت‌وگوی راهبردی عراق-آمریکا تمرکز کند، مرحله‌ای که در آن بر تغییر و سوق دادن روابط به سمت فضاهای جدید تمرکز شده است به ویژه اینکه «مک گورک» در پرونده عراق بسیار فعالیت کرده و با دولت‌‌های عراق و گروه‌های سیاسی این کشور هماهنگی داشته است.

علاوی افزود که هماهنگی و همکاری مشترک در زمینه‌های مختلف، تأکید بر فعال‌سازی نتایج گفت‌وگوی راهبردی بغداد-واشنگتن و توسعه همکاری در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و تجاری همگی بیانگر توسعه روابط و اهمیت آن در جهان عرب از نظر دولت‌های عراق و آمریکاست.

این سخنان مشاور الکاظمی در حالی است که یک هیأت بلندپایه آمریکایی به ریاست «برت مک گورک» هماهنگ‌کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا روز سه‌شنبه (دیروز) با مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق دیدار کرد. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: عراق مصطفی الکاظمی بغداد واشنگتن عراق و آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۱۱۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسمان عراق نارنجی شد | ویدئو

دریافت 2 MB

به گزارش همشهری آنلاین، آسمان عراق، عمدتا در استان های میانی و جنوبی، تحت تاثیر موج «آفریقایی» توفان گرد و غبار، به رنگ نارنجی درآمد. این اولین بار است که در عراق از موج آفریقایی، به عنوان یک پدیده جوی نام برده می شود.

تاکنون استان های بغداد، بابل، نجف، کربلا و الانبار شدیدترین وضعیت را در مواجهه با توفان گرد و غبار موسوم به موج آفریقایی داشته اند.

فرودگاه های بین المللی بغداد و نجف اشرف هم اعلام کردند پروازها را تا پایان توفان به علت محدودیت دید افقی متوقف کرده اند.

از برخی مناطق عراق هم وقوع چند تصادف رانندگی به دلیل محدودیت دید گزارش شده است.

منابع بیمارستانی از بستری شدن دهها شهروند در بیمارستان های بغداد پایتخت عراق به دلیل عوارض ناشی از تنگی نفس و مشکلات تنفسی بر اثر استنشاق ریزگردها خبر دادند.

وزارت بهداشت عراق نیز وضعیت فوق العاده اعلام کرده است و منابع عراقی می گویند پرسنل بیمارستان ها برای خدمات دهی اورژانسی و موثرتر به بیماران تنفسی به حالت آماده باش درآمده اند.

دید افقی در بغداد پایتخت عراق به کمتر از ۵۰۰ متر رسیده است.

کد خبر 848352 منبع: ایرنا برچسب‌ها خبر مهم طوفان حوادث جهان عراق

دیگر خبرها

  • آسمان عراق نارنجی شد | ویدئو
  • طنز تلخ آمریکا؛ با مردم عراق جنگ نداریم(!)
  • سفارت آمریکا در بغداد مرکز گسترش انحرافات اخلاقی است
  • صنعا: واشنگتن مانع صلح در یمن و توقف کشتار در غزه است
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • بلینکن: روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود
  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند
  • اختلاف ها حل نشد اما واشنگتن و پکن مسیر گفت و گو را انتخاب کردند
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه